راه حل مشکل وارونه شدن ویدئوهای اسکایپ در ویندوزهای ۸، ۸٫۱، ۱۰

راه حل مشکل وارونه شدن ویدئوهای اسکایپ در ویندوزهای ۸، ۸٫۱، ۱۰
  • 1396/10/8
  • رقیه کُرد
  • 0

 

یکی از موارد پر کاربرد ابزارهای سیاری مثل لپ تاپ یا تبلت ها برقراری ارتباطات اجتماعی و گفتگو با دوستان، اعضای خانواده و همکاران است. از این رو نگارش های مختلف ویندوز مجهز به ویژگی هایی اختصاصی برای انجام این قبیل کارها هستند. یکی از محبوب ترین نرم افزارها که برای گفتگوی ویدئویی آنی استفاده می شود Skype (اسکایپ) است. در ادامه سعی خواهیم کرد یکی از مشکلات عدیده ای که گاه و بیگاه کاربران این نرم افزار با آن دست و پنجه نرم می کنند را حل کنیم یعنی وارونه یا معکوس شدن تصویر دوربین.

گویا آی تی – اگر چه وارونه شدن دوربین صرفا در زمان استفاده از اسکایپ رخ می دهد اما این مشکل ارتباطی با این نرم افزار ندارد (اگر از دوربین صرفا در زمان تماس های ویدئویی اسکایپ استفاده کنید، اطلاع از نحوه عملکرد پیش فرض دوربین تقریبا غیرممکن است).

از این رو با تغییر تنظیمات اسکایپ یا کمک گرفتن از پشتیبانی مایکروسافت نمی توان مشکل وارونه شدن دوربین را حل کرد. به همین خاطر شما نیازمند یک راهنمای اختصاصی برای حل آسان این مساله در نگارش های ۸، ۸٫۱ و ۱۰ ویندوز هستید.

حل آسان مشکل وارونه شدن دوربین

کاربران علاوه بر مشکل وارونه شدن دوربین خطاهای زیر را هم گزارش داده اند:

چرخش افقی ویدئوی اسکایپ: شاید با تغییر ساده چند گزینه بتوان چرخش ویدئوی اسکایپ را حل کرد. طبق اظهارات کاربران مشکل افقی شدن ویدئو را می توان به سادگی با دستکاری تنظیمات اسکایپ برطرف کرد.

وارونه شدن تصویر در لپ تاپ های ایسوس و فوجیتسو: این مشکل در ابزارهای مختلفی رخ می دهد و کاربران لپ تاپ های ایسوس و فوجیتسو هم از این قاعده مستثی نیستند. این مشکل احتمالا با نقص در راه اندازها در ارتباط است و احتمالا با نصب مجدد یا به روزرسانی آنها، مرتفع خواهد شد.

چرخش یا قرینه شدن دوربین اسکایپ: این مشکل رایج اسکایپ را هم با راهکارهایی که توضیح خواهیم داد برطرف می کنیم.

چرخش معکوس و رو به پایین دوربین: گاهی اوقات وب کم شما نه تنها در اسکایپ بلکه در سایر برنامه ها هم معکوس می شود. اگر این اتفاق رخ دهد، احتمالا با مشکل در راه انداز مواجه اید و باید اقدام به به روزرسانی یا نصب مجدد راه اندازها کنید.

روش های مختلفی برای حل مشکل وارونه شدن دوربین وجود دارد. همان طور که خواهید دید، انجام راهکارهای پیشنهادی ما آسان خواهد بود و حل مساله صرفا چند دقیقه کوتاه طول خواهد کشید.

راهکار اول: بررسی نرم افزار وب کم

شاید مشکل در نرم افزار وب کم باعث وارونه شدن دوربین شده باشد. با استفاده از نرم افزار وب کم می توان تنظیمات مختلفی مثل روشنایی و کنتراست را تغییر داد و البته می توان تصویر را چرخاند یا قرینه کرد.

برای اطلاع از قرینه شدن وب کم حتما از نرم افزار وب کم استفاده کنید. بعد از باز کردن این نرم افزار به بخش تنظیمات رفته و اطمینان حاصل نمایید گزینه چرخش (Flip) یا قرینه (Mirror) شدن تصویر غیرفعال باشد. بعد از غیرفعال شدن این گزینه ها مشکل به طور کامل برطرف خواهد شد.

راهکار دوم: به روزرسانی راه انداز وب کم

به روزرسانی دستی راه انداز

اگر راهکار قبلی جواب نداد توصیه می کنیم جدیدترین به روزرسانی عرضه شده برای وب کم را از وب سایت شرکت سازنده دانلود نمایید. اگر وارونه شدن تصویر دوربین به خاطر نصب جدیدترین بسته به روزرسانی است پس باید آن را پاک کرده و نسخه قبلی را بازیابی کنید.

برخی از کاربران پیشنهاد می کنند قبل از به روزرسانی وب کم حتما شناسه سخت افزاری (Hardware ID) آن را بررسی کنید. به این ترتیب عمل کنید:

۱- بعد از فشار دادن کلیدهای Win+X از منوی ظاهر شده، Device Manager را انتخاب کنید.

۲- بعد از باز شدن Device Manager راه انداز وب کم را پیدا و با دو بار کلیک روی آن، پنجره Properties را احضار کنید.

۳- در این پنجره به برگه Details رفته و از لیست Property گزینه Hardware Ids را انتخاب کنید. در کادر Value مقادیر مختلفی خواهید دید. این مقادیر نشان دهنده راه اندازهای شما هستند و در مورد وب کم ما، شناسه راه انداز مورد نظر،  ۱BCF&PID_0005 است و البته این مقدار در کامپیوتر شما متفاوت خواهد بود.

بعد از این به وب سایت شرکت سازنده وب کم مراجعه و شناسه سخت افزاری را در کادر جستجو تایپ نمایید. صفحه راه انداز مورد نظر به شما نشان داده خواهد شد. کافی است راه انداز را دانلود و نصب کنید تا مشکل برطرف شود.

به روزرسانی خودکار راه انداز

با استفاده از نرم افزارهای مخصوصی که کار آنها به روزرسانی خودکار راه اندازهاست می توان جدیدترین به روزرسانی های عرضه شده برای سخت افزارها را با کمترین زحمت دانلود و نصب کرد. با جستجویی ساده در اینترنت می توان لیست این نرم افزارها را پیدا و با استفاده از اطلاعات ارائه شده و نظرات سایر کاربران، بهترین نمونه را انتخاب کرد. بعد از دانلود و نصب کافی است نرم افزار مذکور را اجرا کنید تا به طور خودکار سایر کارهای لازم برای به روز کردن تمام راه اندازها (یا به انتخاب شما تنها تعدادی از آنها) را انجام دهد.

راهکار سوم: استفاده از نرم افزارهای شخص ثالث برای چرخش تصویر دوربین

اگر تصویر دوربین همچنان معکوس است با استفاده از نرم افزارهای شخص ثالث می توان آن را به حالت عادی برگرداند. یکی از نرم افزارهای خوب در این زمینه Manycam نام دارد. بعد از دانلود و نصب برنامه آن را اجرا کنید. بعد از باز شدن برنامه به قسمت Sources و سپس Cameras رفته و وب کم خود را انتخاب کنید. بعد از این اسکایپ را اجرا و این مسیر را دنبال کنید:

Tools > Options > General > Video settings > Select webcam

حال گزینه Manycam virtual webcam را انتخاب کنید. با این کار مشکل به طور کامل حل خواهد شد.

راهکار چهارم: بررسی تنظیمات دوربین در اسکایپ

اسکایپ تنظیمات مختلفی برای دوربین دستگاه دارد و اگر تصویر فعلی وارونه باشد بعید نیست گزینه قرینه شدن تصویر در این نرم افزار فعال شده باشد. برای بررسی این مساله باید تنظیمات اسکایپ را چک کنیم:

۱- اسکایپ را باز کنید.

۲- بعد از اجرا شدن به قسمت Tools و سپس Options بروید.

۳- حال در پنل سمت چپ به بخش Video settings مراجعه کنید.

۴- روی برگه Advanced کلیک و در بخش Image mirror اطمینان حاصل کنید گزینه های Mirror Horizontal و Mirror Vertical غیرفعال باشند.

بعد از غیرفعال کردن این دو گزینه مشکل دوربین برطرف خواهد شد.

راهکار چهارم: نصب مجدد راه انداز وب کم

اگر تصویر دوربین وارونه شده شاید مشکل مربوط به راه انداز معیوب وب کم باشد. این مشکل بسیاری از کاربران را کلافه کرده و البته بعضی از آنها با نصب مجدد راه انداز، موفق به حل این مساله شده اند.

۱- پنجره Device Manager را باز کنید.

۲- در پنجره باز شده راه انداز وب کم را پیدا و بعد از کلیک راست، از منوی ظاهر شده گزینه Uninstall device را بزنید.

۳- اگر گزینه Delete the driver software for this device هم موجود بود حتما آن را انتخاب و سپس روی Uninstall کلیک کنید.

۴- بعد از پاک کردن راه انداز وب کم، روی آیکن Scan for hardware changes کلیک نمایید یا سیسم را از نو راه اندازی کنید تا تغییرات ذخیره شوند.

حال ویندوز سعی در نصب راه اندازهای گمشده خواهد کرد. بعد از نصب مجدد راه اندازها، برطرف شدن مشکل را بررسی کنید.

راهکار ششم: دستکاری رجیستری

بد نیست برای حل مشکل سری به قلب ویندوز یعنی رجیستری هم بزنیم:

۱- بعد از زدن کلیدهای Win+R و باز شدن پنجره Run عبارت regedit را تایپ و Enter را فشار دهید.

۲-از آن جایی که دستکاری رجیستری تا  حدودی خطرناک است بهتر است قبل از شروع هر کاری از رجیستری یک فایل پشتیبان تهیه نمایید. این کار بسیار ساده است؛ کافی است بعد از کلیک روی گزینه File، عبارت Export را بزنید.

حال در بخش Export range گزینه All را انتخاب و نام فایل مود نظر را به دلخواه بنویسید.

اگر بعد از دستکاری رجیستری مشکلی رخ داد با اجرای این فایل پشتیبان می توان همه چیز را به حالت عادی برگرداند.

۳- حال در پنل سمت چپ کلید زیر را پیدا کنید:

HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlClass{6BDD1FC6-810F-11D0-BEC7-08002BE2092F} 000Settings

۴- در سمت راست پنجره یک مقدار DWORD به نام Flip می بینید. دو بار روی آن کلیک کنید تا پنجره Properties باز شود. اگر در کادر مربوطه عدد ۰ نوشته شده بود ان را به ۱ تغییر دهید. از سوی دیگر اگر عدد ۱ در کادر نوشته شده بود آن را پاک و به جایش عدد ۰ را بنویسید. برای ذخیره تغییرات OK را بزنید.

بعد از این احتمالا مشکل حل خواهد شد. به خاطر داشته باشید که این مقدار DWORD ممکن است در جاهای مختلفی قرار داشته باشد و شاید در پیدا کردن آن دچار مشکل شوید. اگر قادر به یافتن کلید فوق یا مقدار DWORD نیستید، پس این راهکار دردی از شما دوا نخواهد کرد.

اینها بهترین راهکارهای موجود برای حل مشکل وارونه شدن دوربین دستگاه بودند و اگر آنها را به درستی انجام داده باشید حدس می زنیم به خاطر برگشتن همه چیز به روال عادی، لبخند رضایت بر چهره دارید!

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *