رقم شگفت انگیز دارایی های مایکروسافت در ایران

رقم شگفت انگیز دارایی های مایکروسافت در ایران
  • 1396/10/8
  • محمدرضا مرتضایی
  • 2

در سالهای گذشته همواره صحبتهایی از طلب میلیاردی ایران از کشور آمریکا و مطالبه سران کشورمان بابت پولهای بلوکه شده ایران در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به میان بوده است که پس از برجام، بخشی از آنها بازگردانده شد ولی هنوز مبالغ زیادی از پولهای بلوکه شده ایران در آمریکا، باقی مانده که به بهانه های مختلف، دولت آمریکا از در اختیار قرار دادن آن به ایران سر باز زده است؛ اما با نگاهی دقیق تر در می یابیم که ایران نیز مبلغ هنگفتی از سرمایه های کشور آمریکا را در اختیار دارد که تاکنون به عدد آن پرداخته نشده است؛ در ادامه به بررسی حدودی میزان این عدد می پردازیم.

 

بلوکه شدن حداقل ۲۰ میلیارد دلار از دارایی های مایکروسافت در ایران

 

دارایی های مایکروسافت

شرکت مایکروسافت یکی از شرکتهای بزرگ آمریکا محسوب می شود که شهرت بین المللی آن باعث شده محصولات این برند معروف از جمله ویندوز و مایکروسافت آفیس، در سراسر جهان به فروش برود و سود کلانی را برای مایکروسافت به همراه داشته باشد. اما ایران شاید یکی از معدود کشورهایی است که شهروندانش از تمامی محصولات مایکروسافت اعم از انواع ویندوزهای خانگی و یا سرور، مایکروسافت آفیس ورژن های مختلف و…. استفاده می کنند اما یک ریال هم به شرکت مایکروسافت سود نمی رسد!

 

اکنون جمعیت کشور بالغ بر ۸۰ میلیون نفر است و شرکتها و ادارات زیادی در کشور وجود دارد که هر یک پتانسیل استفاده از بیش از یک سیستم کامپیوتری در مجموعه خود دارند. اگر تعداد کامپیوترها و لپتاپهای که در حال حاضر در کشور وجود دارد را حداقل معادل ۸۰ میلیون دستگاه برآورد کنیم، و با علم به اینکه به طور متوسط قیمت هر نسخه از ویندوزهای مایکروسافت ۲۰۰ دلار و مایکروسافت آفیس نیز ۵۰ دلار است ؛ به این نتیجه می رسیم که حداقل ۲۰ میلیارد دلار از سرمایه های شرکت آمریکایی مایکروسافت به طور رایگان در ایران وجود دارد. این در حالی است که تعداد دستگاههایی که از محصولات مایکروسفات استفاده می کنند مطمئناً بیشتر از این عدد است و اینکه محصولات مایکروسافت متنوع تر از ویندوز و آفیس است و اینکه قیمت برخی محصولات مایکروسافت بسیار بیش از ۲۰۰-۳۰۰ دلار است و عدد ۲۰ میلیارد دلار در واقع کف دارایی های در گردش شرکت آمریکایی مایکروسافت در ایران محسوب می شود.

 

همه این موارد در حالی است که ایران جزو کشورهایی که در معاهده تجارت جهانی قرار دارند نیست و اگر به جمع این کشورها بپیوندد احتمالاً با اولین چیزی که مواجه می شود، شکایت بسیاری از غولهای فناوری علیه نقض حقوق کپی رایت و استفاده رایگان از محصولاتشان در ایران است.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. این مبلغ واقعا زیاده و عجیبه مایکروسافت کاری نمیکنه راستی سایت بسیار زیبایی هم دارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *