رفع مشکل SYSTEM_SCAN_AT_RAISED در ویندوز ۱۰

رفع مشکل SYSTEM_SCAN_AT_RAISED در ویندوز ۱۰
  • 1396/10/9
  • فرید دانشفر
  • 0

خطای بلو اسکرین یکی از مشکلاتی است که در ویندوز ۱۰ با آن رو به رو می شوید. خطایی مانند SYSTEM_SCAN_AT_RAISED_IRQL_CAUGHT_IMPROPER_DRIVER_UNLOAD  کامپیوتر شما را به منظور جلوگیری از بروز آسیب ریستارت می کند. بنابراین لازم است که با نحوه رفع این مشکلات آشنا شوید.

رفع مشکل SYSTEM_SCAN_AT_RAISED در ویندوز ۱۰

SYSTEM_SCAN_AT_RAISED_IRQL_CAUGHT_IMPROPER_DRIVER_UNLOAD یک خطای جدی است و کاربران درباره مشکلات زیر گزارش داده اند:

  • System_scan_at_raised_irql_caught_improper_driver_unload Windows 10, Windows 8 این خطا می تواند تمام نسخه های ویندوز را تحت تاثیر قرار دهد و کابران از بروز این مشکل در ویندوز ۱۰ و ۸ خبر داده اند. البته راهکارهای موجود برای هر دو نسخه کار می کنند.
  • System_scan_at_raised_irql_caught_improper_driver_unload sysnvlddmkm.sysگاهی اوقات این پیغام خطا، نام فایل مشکل ساز را نمایش می دهد. اگر با این مشکل مواجه شدید، می توانید از نام فایل برای پیدا کردن نرم افزار، سخت افزار یا درایور مشکل ساز استفاده کنید.

راه حل سریع برای رفع مشکلات کامپیوتر

  • آسان ترین راه حل، استفاده از نرم افزارهای عیب یاب کامپیوتر است. می توانید با جستجو در اینترنت یکی از این نرم افزارها را دانلود کنید و با اجرای آن، مشکلات کامپیوتر خود را رفع کنید.

(توجه داشته باشید که نرم افزارها را فقط از مراجع معتبر دانلود کنید) 

راه حل ۱- به روزرسانی ویندوز ۱۰

ویندوز ۱۰ سیستم عامل بی نقصی نیست و مشکلاتی در آن مشاهده می شود. ظاهراً برخی نرم افزار یا سخت افزارها با ویندوز ۱۰ سازگاری ندارند و می توانند باعث ایجاد خطای بلو اسکرین شوند. خوشبختانه، توسعه دهندگان در این زمینه کار می کنند و به روزرسانی های ویندوز را به طور منظم منتشر می کنند.

خیلی از این پَچ ها شامل بهبود موارد امنیتی و رفع باگ های نرم افزاری و سخت افزاری می شوند. بنابراین می توانید برای رفع خطای بلو اسکرین از به روزرسانی های ویندوز ۱۰ استفاده کنید.

راه حل ۲- دانلود آخرین نسخه درایورها

برای این که سخت افزار شما بدون مشکل با ویندوز ۱۰ کار کند، لازم است که درایور مناسب را نصب کنید. اگر درایوری قدیمی یا دارای باگ باشد، ویندوز ۱۰ نمی تواند از آن سخت افزار استفاده کند و شما با خطای SYSTEM_SCAN_AT_RAISED_IRQL_CAUGHT_IMPROPER_DRIVER_UNLOAD  مواجه می شوید. برای رفع این مشکل و دیگر خطاهای بلو اسکرین، لازم است که درایورهای خود را به روز کنید. این خطاها معمولاً فایل مشکل ساز را معرفی می کنند و با کمی جستجو متوجه می شوید که کدام درایور نیاز به به روزرسانی دارد.

اگر نمی دانید که کدام درایور باعث ایجاد مشکل شده است، بهترین کار این است که تمام درایورهای موجود را به روز کنید. به روزرسانی درایور بسیار ساده است. فقط باید به وب سایت سازنده سخت افزار بروید و آخرین درایور را دانلود کنید. تا جایی که می توانید درایورهای سیستم خود را به روز کنید.

البته دانلود درایورها به صورت دستی می تواند یک کار خسته کننده و طولانی باشد، به همین دلیل می توانید از نرم افزار Driver Update استفاده کنید که به صورت اتوماتیک تمام درایورها را دانلود و نصب می کند. این ابزار توسط نورتون و مایکروسافت تایید شده است. بنا به تحقیقات انجام شده، این بهترین ابزار اتوماتیک موجود است. در زیر به نحوه کار با این نرم افزار می پردازیم.

۱- TweakBit Driver Updater را دانلود و نصب کنید

TweakBit Driver Updater
TweakBit Driver Updater

۲- زمانی که نصب شد، برنامه به صورت اتوماتیک کامپیوتر شما را به منظور پیدا کردن درایورهای قدیمی اسکن می کند. Driver Updater با توجه به درایورهای نصب شده بر روی سیستم شما، به روزرسانی های مناسب را پیشنهاد می دهد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تا زمان تمام شدن اسکن صبر کنید.

TweakBit Driver Updater
TweakBit Driver Updater

۳- پس از اتمام روند اسکن، گزارشی از درایوهای مشکل ساز را مشاهده می کنید. پس از بررسی فهرست می توانید هر درایور را به صورت جداگانه یا همه را با هم به روزرسانی کنید. برای به روز کردن یک درایور، روی لینک Update Driver کلیک کنید. برای نصب اتوماتیک تمامی درایورها می توانید روی دکمه Update all کلیک کنید.

TweakBit Driver Updater
TweakBit Driver Updater

توجه: برخی درایورها در چند مرحله نصب می شوند و لازم است که چند بار دکمه Update را بزنید تا روند به روزرسانی به طور کامل انجام شود.

راه حل ۳- حذف درایورهای مشکل ساز

گاهی اوقات برخی درایورها با ویندوز ۱۰ سازگاری ندارند و برای رفع خطای بلو اسکرین باید آن ها را حذف کنید. درایورهای کارت گرافیک معمولاً باعث ایجاد مشکل می شوند، بنابراین توصیه می کنیم که درایورهای مشکل ساز را پاک کنید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- دکمه ویندوز + X را بزنید تا منو Power User باز شود. Device Manager را از فهرست انتخاب کنید.

Device Manager
Device Manager

۲- زمانی که Device Manager باز شد، درایور کارت گرافیک خود را پیدا کنید، روی آن راست کلیک کرده و Uninstall device را انتخاب کنید.

حذف درایور
حذف درایور

۳- اگر گزینه Delete driver software for this device را مشاهده کردید، آن را تیک بزنید و روی OK کلیک کنید.

حذف درایور
حذف درایور

۴- منتظر بمانید تا ویندوز ۱۰ درایور را حذف کرده و کامپیوتر شما را ریستارت کند.

برخی کاربران توصیه می کنند که از ابزار Display Driver Uninstaller برای حذف درایور کارت گرافیک خود استفاده کنید. پس از این که کامپیوتر ریستارت شد، مشکل را دوباره بررسی کنید. اگر مشکلی نبود، می توانید با استفاده از درایور پیش فرض به کار خود ادامه دهید، یا این که می توانید از نسخه جدیدتر استفاده کنید.

شایان ذکر است که این مشکل توسط دارندگان گرافیک SIS Mirage 3 گزارش شده است، با این حال اگر از کارت گرافیک دیگری استفاده می کنید، این راه حل ممکن است به شما کمک کند.

راه حل ۴- آنتی ویروس یا فایروال خود را حذف کنید

فایروال ها و آنتی ویروس ها برای امنیت سیستم ضروری هستند، اما گاهی اوقات این برنامه ها می توانند باعث اختلال در ویندوز ۱۰ و بروز خطای SYSTEM_SCAN_AT_RAISED_IRQL_CAUGHT_IMPROPER_DRIVER_UNLOAD شوند. طبق گزارش کاربران، فایروال Barracuda NextGen سری F باعث ایجاد این خطا می شود و پس از حذف آن، خطای بلو اسکرین رفع می شود.

لازم به ذکر است که هر آنتی ویروس یا فایروالی می تواند باعث ایجاد این خطا شود و به منظور رفع مشکل باید برنامه های آنتی ویروس third-party را از کامپیوتر خود حذف کنید. البته در نظر داشته باشید که شاید پاک کردن آنتی ویروس مشکل شما را حل نکند و مجبور باشد که از ابزارهای حذف برای پاک کردن تمامی فایل های مربوط به آنتی ویروس استفاده کنید. برای دانلود ابزار حذف می توانید به وب سایت شرکت آنتی ویروس بروید و از بخش پشتیبانی آن را دانلود کنید.

اگر حذف آنتی ویروس مشکل را حل کرد، می توانید دوباره آنتی ویروس قبلی را نصب کنید یا این که از یک برنامه جایگزین استفاده کنید. در حال حاضر بهترین نرم افزارهای بازار BitDefender و Bullguard هستند و می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید.

راه حل ۵- اجرای Check Disk

بعضی وقت ها خطای بلو اسکرین به خاطر فایل های خراب در هارددیسک ایجاد می شود. برای پیدا کردن این فایل ها می توانید دستور chkdsk را اجرا کنید. برای اجرای این دستور مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- دکمه ویندوز + X را بزنید و Command Prompt را به عنوان administrator اجرا کنید.

Command Prompt
Command Prompt

۲- زمانی که Command Prompt باز می شود، دستور chkdsk /r X: را تایپ کنید. یادتان باشد که حرف X را با حرف درایو مورد نظر خود جایگزین کنید.

دستور chkdsk
دستور chkdsk

۳- دکمه Enter را بزنید و صبر کنید تا اسکن تمام شود.

لازم است که روند اسکن را برای تمام درایوها طی کنید تا مشکل رفع شود. در نظر داشته باشد که نمی توانید درایو C را در ویندوز ۱۰ به طور همزمان اسکن کنید، بنابراین با پیغامی مواجه می شوید که می گوید کامپیوتر شما باید برای اسکن درایو C ریستارت شود.

اگر به هر دلیلی نمی توانید به ویندوز ۱۰ دسترسی داشته باشید، می توانید با استفاده از مراحل زیر Command Prompt را اجرا کنید:

۱- کامپیوتر خود را چند بار در حالت بوت، ریستارت کنید تا Automatic Repair اجرا شود.

۲- Troubleshoot>Advanced options>Command Prompt را انتخاب کنید.

۳- اسکن chkdsk را اجرا کنید.

راه حل ۶ تنظیمات اُورکلاک را حذف کنید و سخت افزار خود را چک کنید

بسیاری از کاربران تمایل دارند که سخت افزار خود را به منظور عملکرد بهتر اورکلاک کنند، اما باید بدانید که اورکلاک می تواند سخت افزار شما را با ریسک های جدی مواجه کند. اگر دقت لازم را نداشته باشید، شاهد آسیب های دائمی به سیستم یا بروز خطای بلو اسکرین خواهید بود. بسیاری از کاربران گزارش داده اند که با تغییر تنظیمات رم به حالت پیش فرض مشکل سیستم خود را رفع کرده اند. در نظر داشته باشید که تقریباً هر بخشی که اورکلاک شده است می تواند باعث ایجاد مشکل شود، بنابراین مطمئن شوید که تنظیمات اورکلاک را به صورت کلی حذف کرده اید.

اگر کامپیوتر خود را اورکلاک نکرده اید، این خطا می تواند به خاطر اشکال در سخت افزار یا نصب یک قطعه جدید ظاهر شود، بنابراین سخت افزار جدید را از سیستم جدا کنید، چرا که ممکن است با کامپیوتر شما سازگاری نداشته باشد. اگر مشکل رفع نشد رم، مادربورد، هارددرایو و دیگر قطعات اصلی را بررسی کنید.

اگر همچنان با سخت افزار خود مشکل دارید یا فعلاً قصد تعویض آن را ندارید، می توانید از ابزارهای موجود در اینترنت برای رفع مشکلات کامپیوتر خود استفاده کنید.

خطای SYSTEM_SCAN_AT_RAISED_IRQL_CAUGHT_IMPROPER_DRIVER_UNLOAD می توانید به خاطر ناسازگاری درایورها یا تنظیمات اورکلاک بروز کند، اما با استفاده از راه حل های ما می توانید آن را رفع کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *