فیلتر تلگرام ؛ اشتعال زایی جوانان به جای اشتغال زایی !

فیلتر تلگرام ؛ اشتعال زایی جوانان به جای اشتغال زایی !
  • 1396/10/13
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در حالی که نزدیک به یک هفته از اعتراضات خیابانی برخی از هم وطنان نسبت به برخی از مسائل حاکم در کشور می گذرد، در جدیدترین تصمیم و البته عجیب ترین آنها، تصمیم بر فیلتر دو شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام گرفته شد که با واکنش منفی خیل کثیری از از کاربران مجازی مواجه شده است به طوری که اگر این عده هم قصد حضور در خیابان ها برای اعتراض را نداشتند، اکنون آنها نیز به صف معترضین پیوسته اند چرا که بسیاری از آنها، کسب و کارشان به نوعی با این شبکه های اجتماعی عجین شده بود و اکنون در این اوضاع آشفته اشتغال، خود را در زمره بیکاران می بینند!

 

اشتعال زایی جوانان به جای اشتغال زایی

 

گویا آی تی – در روزهای اول معترضین به شرایط اقتصادی و معیشتی نقد داشتند و خواستار رسیدگی به این مسائل بودند؛ کمی بعد عده ای در صدد سو استفاده بر آمدند و اعتراضات را بسط دادند و مسائل دیگری که در سال ۸۸ نیز شاهد آن بودیم را به اعتراضات اضافه کردند؛ حال نیز با فیلتر تلگرام و اینستاگرام شاهد اضافه شدن جمع دیگری از افراد به صف معترضین خیابانی در شهرهای مختلف هستیم چرا که نه تنها دولت برای اشتغال آنها کاری نکرده بلکه کسب و کار آنها را نیز اخیراً از انها گرفته است.

 

با رصد اتفاقات اخیر به نظر می رسد دولت به جای اشتغال زایی، اشتعال زایی کرده و آتش معترضین را بیشتر برافروخته است. اینکه با چه منطقی اقدام به فیلتر تلگرام کرده اند هنوز جای سوال دارد چرا که اگر استناد آنها به ایجاد اخلال در ارتباطات بین معترضین باشد، به n روش مرسوم و غیرمرسوم مختلف این ارتباط می تواند شکل بگیرد و چه تلگرام باشد چه نباشد آنهایی که بخواهند با یکدیگر ارتباط داشته باشند راهی پیدا می کنند ولی در این بین تنها افرادی که در حال استفاده مثبت از تلگرام بودند سوختند و شاید اکثریت به جای اقلیت مجازات شدند.

 

اینکه وزیر ارتباطات عنوان می کنند که این فیلتر مقطعی است و سپس به فاصله ۲۴ ساعت بعد عنوان می کنند شرط رفع فیلتر تلگرام خودداری این شبکه اجتماعی از حمایت از تروریزم است، بر ما پوشیده است و صحبت ضد و نقیضی است چرا که تلگرام در مسائل مربوط به داعش نیز تمامی کانال های مرتبط با داعش را مسدود کرد و در اولین ساعات توییت وزیر ارتباطات نیز نسبت به مسدودسازی کانال آمدنیوز که به آموزش بمب دست ساز مبادرت کرده بود، اقدام کرد. حال با چه استنادی دوستان در وزارت ارتباطات تلگرام را به حمایت از تروریزم متهم کرده اند و با استناد به همین اتهام نیز اقدام به فیلتر این شبکه اجتماعی کرده اند در جای خود سوال برانگیز است.

 

این اظهارات وزیر ارتباطات که به نظر می آید با منطق هم چندان همخوانی ندارد به مثابه فردی است که ارتباطات موبایل را به بهانه اینکه ممکن است معاندین از طریق موبایل با یکدیگر ارتباط داشته باشند قطع کند و به همین سادگی راه ارتباطی میلیون ها ایرانی را به خاطر تخلف اقلیتی که مرتکب جرم و جنایت می شوند، قطع کند.

 

در واقع اقدام به منظره ضعف سیستم در شناسایی عوامل متخلف در قضایای اخیر است چرا که اگر سیستم می توانست به سادگی متخلفین در فضای مجازی و یا تلگرام را شناسایی کند، نیازی به تنبیه کل به جای جز نبود و تنها همان افراد متخلف مجازات می شدند و نه قشری که در حال کسب روزی حلال از این ابزار ارتباطی بودند.

 

در هر صورت این اقدام دولت آقای روحانی، یک نمره منفی دیگر در کارنامه ایشان ثبت می شود چرا که یکی از وعده های انتخاباتی ایشان این بود که هرگز به سمت فیلترینگ پیش نخواهند رفت ولی …

 

در نهایت اینکه چه تضمینی وجود دارد که در شبکه های اجتماعی جایگزین مواردی مثل آمدنیوز پیش نیاید؟ آیا مثلا در صورت بروز موارد مشابه در اپلیکیشن های جایگزین باز هم شاهد فیلترینگ آن اپلیکیشن ها به جای برخورد با خاطیان خواهیم بود؟

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *