کلاغ‌ها با هوش‌ترین پرندگان هستند

کلاغ‌ها با هوش‌ترین پرندگان هستند
  • 1396/10/15
  • مهری ایران دوست
  • 0

هر کدام از شما حیوان مورد علاقه‌ی خود را دارید. احتمالا این حیوان بسیار باهوش هم هست. اما باید بدانید که خانواده ی کلاغیان، شامل کلاغ ها، زاغی ها و غُراب ها واقعا شگفت انگیز هستند. در واقع این پرندگان یکی از باهوش ترین انواع جانوران در دنیا به شمار می روند.

گویا آی‌تی – در این نوشته به دلایل و شواهدی می پردازیم که نشان می دهد این موجودات فوق العاده تا چه اندازه باهوش هستند.

  1. کلاغ ها می توانند تحلیل کرده و علت و معلول یک پدیده را تشخیص دهند

در آزمایش جدیدی که روی کلاغ های اسکاتلندی انجام شده است، کلاغ ها در محیط بسته ای قرار داده شده اند که در آن یک قطعه چوب از یک سوراخ بیرون می آید. محققان این آزمایش را به دو روش انجام دادند: ابتدا پیش از حرکت کردن این قطعه چوب، یک نفر در جلوی چشم کلاغ وارد فضای مخفی شد که چوب از آن بیرون می زد و پس از تکان دادن قطعه از آن فضا خارج شد. اما در روش دوم، فردی که قطعه چوب را جابه جا می کرد در همان فضای مخفی باقی ماند و خود را به کلاغ ها نشان نداد.

در حالت اول، کلاغ ها پس از آنکه فرد مورد نظر فضای مخفی پشت پرده را ترک کرد، احساس آرامش بیشتری داشتند و کاملا واضح بود که حرکت قطعه چوب را به حضور آن انسان مرتبط می دانستند. آن ها به دنبال غذا گشته و رفتاری کاملا طبیعی از خود نشان می دادند. اما در حالت دوم، کلاغ ها هیچ دلیل و منبعی را برای حضور قطعه چوب پیدا نمی کردند و به همین دلیل نگران و مضطرب بودند.

الکس تیلور که یک زیست شناس است می گوید:” به نظر می رسد که این نتایج نشان می دهد کلاغ ها در شرایطی که نیاز است در مورد وجود یک عامل مخفی استدلال کنند، بسیار مشابه انسان ها رفتار می کنند.” می توانید از این لینک، تصاویر مربوط به این آزمایش را ببینید.

 

  1. کلاغ ها متوجه جابه جایی آب می شوند

در آزمایشی که با استفاده از چند لوله انجام شد و نتایج آن در PLOS One به چاپ رسیده بود دانشمندان متوجه شدند که کلاغ های اسکاتلندی نه تنها می توانند تفاوت بین آب و ماسه را تشخیص دهند، بلکه آن ها می توانند متوجه جابه جایی آب هم بشوند.

این آزمایش با استفاده از لوله های پر شده از آب و یک تکه خوراکی به صورت شناور روی هر کدام انجام شد. کلاغ ها هر لوله را با استفاده از قطعات سنگ و سایر اجسام سنگین پر می کردند تا سطح آب بالا آمده و بتوانند خوراکی را بردارند.

در این تست از شیوه های مختلفی استفاده شد. برای مثال سطح آب درون لوله ها در حالت های مختلف متفاوت بود. اما کلاغ ها به وضوح لوله ای را انتخاب می کردند که با کمترین زحمت بتوانند به خوراکی آن دست پیدا کنند.

محققان می گویند نرخ موفقیت آن ها به اندازه ی یک کودک هفت ساله بوده است. در این ویدئو می توانید تصاویر مربوط به این آزمایش را ببینید.

 

  1. کلاغ ها کینه ای هستند – و آن کینه را به سایر کلاغ ها هم منتقل می کنند

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا محققانی که در مورد کلاغ ها تقلید می کنند ماسک به صورت می زنند؟ دلیل استفاده از این ماسک آن است که کلاغ ها توانایی شناسایی صورت انسان را دارند، به ویژه صورت انسان هایی که  به آن ها بدی کرده باشند.

بنابراین، اگر شما می خواهید نحوه ی رفتار کلاغ ها در برابر محرک های منفی ( مانند گرفتن یا نشان گذاری آن ها) ثبت کنید، این کار را با نشان دادن صورت واقعی خود انجام ندهید. بر اساس نتایج تحقیقات جان مارزلوف یک زیست شناس معروف که در سال ۲۰۱۱ در مقاله ای به چاپ رسید، اگر چنین کاری بکنید هر بار که به دسته ی کلاغ ها نزدیک شوید با اوقات تلخی و سر و صدای آن‌ها رو به رو خواهید شد.

تحقیقات او بسیار مفید و سودمند بوده است. چند سال بعد او متوجه شد که کلاغ ها نه تنها کینه را در خاطر خود نگاه می دارند، بلکه این موضوع را با کلاغ های دیگر نیز در میان می گذارند.

دو هفته پس از به دام انداختن کلاغ، حدود ۲۶ درصد کلاغ ها با حضور فردی که ماسک خطر را پوشیده بود سرو صداهای ناخوشایندی از خود بروز می دادند. حدود ۱۵ ماه بعد این درصد به ۳۰٫۴ رسیده بود.

سه سال پس از گرفتن کلاغ، که پس از آن هیچ محرک منفی دیگری به کلاغ ها القا نشده بود، تعداد کلاغ های سرزنش کننده به ۶۶ درصد افزایش پیدا کرده بود. تصاویر این رفتار کلاغ ها در این ویدئو قابل مشاهده است.

 

  1. کلاغ ها برای مردگان خود مراسم تشییع برگزار می کنند

هنگامی که یک کلاغ می میرد، دیگر کلاغ ها اغلب دور هم جمع می شوند و سر و صدای زیادی به راه می اندازند – که تا حد زیادی به رفتار انسان ها در مواجه به مرگ یک نفر شباهت دارد. دلیل این کار تا سال ۲۰۱۵ نامشخص بود، اما در این سال کائلی سوئیفت سعی کرد آزمایش هایی را برای کشف این علت انجام دهد.

نتایج تحقیقات او که در مجله ی Animal Behaviour به چاپ رسید به این صورت بود که کلاغ ها برای آموزش در مورد خطرات جدید دور گونه های مرده ی خود جمع می شوند.

این گردهمایی نتیجه بخش نیز هست. شهر چاتام در اونتاریو، زیر مسیر مهاجرات کلاغ ها قرار دارد و آن ها در مسیر خود اهالی این شهر را با سر و صدای خود آزار می دهند. هر گونه تلاش برای خلاص شدن از شر این کلاغ ها – حتی شلیک به سمت آن ها با استفاده از تفنگ های ساچمه ای ناموفق مانده است. کلاغ ها به مرور یاد می گیرند که برای در امان ماندن از این خطرها، در ارتفاعات بالاتری پرواز کنند. در این رابطه می توانید رفتار کلاغ ها در برابر یک کلاغ مرده را در این ویدئو ببینید.

 

  1. غُراب ها آن قدر باهوش هستند که می توانند پارانوئید باشند.

مطالعه ای که در ابتدای سال ۲۰۱۶ انجام شد نشان داد که غُراب ها از توانایی خاصی به نام نظریه‌ی ذهن برخوردار هستند- این توانایی به معنای تشخیص حالت های ذهنی و باورهای خود و قائل شدن حالت های ذهنی برای سایرگونه ها، با توجه به این نکته است این ایده های ذهنی می تواند در ذهن دیگران متفاوت از ایده های خودشان باشد.

غُراب ها دوست دارند غذا را برای آینده ذخیره کنند و مطالعات نشان می دهد که آن ها این کار را در حضور غُراب های دیگر با احتیاط بیشتری انجام می دهند.

برای آزمایش کردن این ایده، به غُراب ها آموزش داده شد که با نگاه کردن به یک شکاف در دیوار، انسانی را تماشا کنند که  در اتاق کناری در حال مخفی کردن خوراکی است. سپس آن ها در اتاق دیگر قرار برده شده، مقداری خوراکی در اختیار آن ها قرار گرفت و  آزمایش مورد نظر در دو حالت انجام شد: در حالت اول شکاف موجود بسته شد و در حالت دوم شکاف باز بود و یک بلندگو صدای فریادهای غُراب های دیگری را پخش می کرد.

غُراب ها در این شرایط دقیقا مثل حالتی عمل کردند که گویی غُراب های دیگری در حال تماشای آن ها هستند.

طبق اظهارات محققان این رفتار نشان داد که:” غُراب ها می توانند تجربیات گذشته ی خود از نگاه کردن به داخل یک روزنه را تعمیم بدهند و پیش بینی کنند که رقیب هایی که صدای آن ها به گوش می رسد احتمالا می توانند آن ها را ببینند. به این ترتیب، ما معتقدیم آن ها می توانند “بدون آن که لزوما نشانه ی مستقیمی از نگاه های دیگر غُراب ها داشته باشند، احتمال بدهند که ممکن است دیگران به تماشای آن ها نشسته باشند.”

 

  1. کلاغ ها می توانند معماهای پیچیده و چند مرحله ای را حل کنند

این آزمایش شگفت انگیز و خارق العاده به عنوان بخشی از برنامه ی شبکه ی دو BBC به نام “درون ذهن حیوانات” انجام شد که در آن کلاغ ها با پیچیده ترین معماهای مطرح شده برای حیوانات مورد آزمایش قرار گرفتند.

نکته ی مهم در این مطالعه آن بود که کلاغ های تحت آزمایش، کلاغ های آزمایشگاهی نبودند. این کلاغ ها در زمان های مختلف از طبیعت گرفته شده بودند و تنها به مدت ۳ ماه دور از طبیعت زندگی کرده بودند.

یکی از آن ها که او را ۰۰۷ نامیده بودند نشان داد که واقعا یک نابغه است. معمای مطرح شده شامل ۸ گام جداگانه بود که باید با یک ترتیب و توالی خاص حل می شد تا در نهایت خوراکی قرار داده شده به عنوان جایزه در اختیار کلاغ قرار بگیرد. او باید ابزارهایی را جمع آوری می کرد، و از آن ها برای تکمیل کردن مرحله ی بعد پازل استفاده می کرد. کلاغ ۰۰۷ با ابزارها آشنا بود، اما باید نحوه ی استفاده از آن ها را که در گذشته یاد گرفته بود با یکدیگر ترکیب می کرد.

پیشنهاد می کنیم که خودتان ویدئوی مربوط به این آزمایش را ببینید.

 

  1. کلاغ ها می توانند ابزارهایی برای خود بسازند.

ما می دانیم که کلاغ ها می توانند از ابزارها استفاده کنند و این موضوع واقعا شگفت انگیز است.

اما اگر آن ها ابزاری در اختیار نداشته باشند چطور؟ به نظر می رسد که این موجودات فوق العاده می توانند ابزارهایی برای خود بسازند. در سال ۲۰۱۵ محققان اعلام کردند که اولین مدرک ویدئویی را از توانایی ساخت ابزار توسط کلاغ ها در طبیعت ثبت کرده اند و این کار را با استفاده از یک دوربین مخفی نصب شده روی پرهای دم کلاغ ضبط کرده اند.

ویدئو کلاغ ها را در حال ضربه زدن به شاخه های درختان نشان می دهد که پس از جدا شدن شاخه، به تدریج پوست و برگ های آن را می کنند و گره ی آن را به شکل یک قلاب در می آورند. سپس از این ابزارها برای جست و جو در فضاهای کوچک برای یافتن غذا استفاده می کنند.

جولیون تراسیانکو یکی از محققان این پروژه می گوید: ” هنگامی که این ویدئو را برای اولین بار تماشا می کنید، ممکن است متوجه این رفتار از سوی کلاغ ها نشوید. من تنها زمانی به این رفتار پی بردم که ویدئو را  مجددا و به صورت فریم فریم نگاه کردم. و این رفتار را نه تنها یک بار، بلکه دوبار در تصاویر ضبط شده دیدم.”

“در یک صحنه از تصویر، کلاغ ابزار خود را می اندازد و مدتی کوتاهی بعد دوباره آن را از زمین بر می دارد. این موضوع نشان می دهد که آن ها برای ابزارهای خود ارزش قائل هستند و پس از یک بار استفاده آن را دور نمی اندازند.”

 

۸٫ غُراب ها از روش تبعید یا طرد اجتماعی برای تنبیه کلاغ های خودخواه استفاده می کنند

هنگامی که در گروه دوستی شما یک نفر رفتار عجیب و غریبی از خود نشان می دهد، احتمالا دیگر به رویدادهای اجتماعی بعدی دعوت نمی شود، در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک ارتباط با او قطع می شود یا دیگر به پیام های او پاسخ داده نمی شود. غُراب ها فیسبوک ندارند، اما آن ها هم کلاغ های احمق را از خود طَرد می کنند.

در مطالعه ای که سال ۲۰۱۵ انجام شد، محققانی از دانشگاه وین مأموریتی به غُراب ها دادند که در آن دو غُراب در صورت همکاری با یکدیگر در کشیدن طناب برای بالا بردن یک سکو، دو تکه پنیر دریافت می کردند که به هر غُراب یک تکه می رسید.

اگر یکی از غُراب ها علاوه بر دریافت پنیر خود، پنیر کلاغ دیگر را هم می دزدید، رابطه ی کلاغ ها خراب می شد: غُرابِ دیگر پس از این اتفاق حاضر نبود با غرابی که پنیرش را دزدیده همکاری کند – اما این غُراب همچنان با سایر غُراب هایی که جوانمردانه عمل می کردند همکاری می کرد.

جورگ ماسِن محقق ارشد این مطالعه می گوید:” این سطح از سخت گیری برای هم نوع خود، پیش تر تنها در میان انسان ها و شامپانزه ها مشاهده شده بود و در میان پرندگان موضوعی کاملا جدید است.”

 

  1. کلاغ ها می توانند خوددار باشند

رفتار کلاغ ها کاملا برگرفته از غرایز نیست – آن ها می توانند انتظار را تجربه کنند و در صورتی که  نتیجه ی نهایی پاداش بهتری داشته باشد می توانند خوددار باشند.

یک مطالعه ی انجام شده در سال ۲۰۱۴ آزمایشی را برای کلاغ ها طراحی کرده است که بر اساس آزمایش مارشمالوی استنفورد که در دهه ی ۱۹۶۰ در مورد پاداش دهیِ با تأخیر به کودکان انجام شد تنظیم شده است. در این آزمایش اولین گام تعیین کردن نوع پاداش خوراکی بود که کلاغ ها بیشتر از همه آن را دوست داشته باشند. محققان برای کشف خوراکی مورد علاقه ی این پرندگان، انگور، نان، سوسیس، چربی سرخ شده و موارد دیگری را امتحان کردند و به کلاغ ها خوراندند.

در گام بعدی به هریک از کلاغ ها نوعی خوراکی داده شده به طوری که اگر مایل بودند کمی صبر کنند می توانستند خوراکی خود را عوض کنند. آن ها می توانستند خوراکی بهتری را – برای مثال گوشت در ازای انگور – دریافت کنند یا حجم خوراکی بیشتری را در اختیار داشته باشند.

پرندگان ترجیح می دادند که صبر کنند و خوراکی بهتری را به دست آورند، اما اگر قرار بود از همان خوراکی مقدار بیشتری دریافت کنند، دیگری تمایلی به انتظار نداشتند. این واقعیت که کلاغ ها حاضر بودند برای کیفیت بهتر و نه حجم بیشتر صبر کنند، نشان داد که آن ها انتظار می کشیدند زیرا خودشان تمایل داشتند انتظار بکشند، نه اینکه چون واقعا گرسنه بودند.

 

  1. غُراب ها می توانند برای آینده برنامه ریزی کنند و برای چیزهایی که نیاز دارند معامله کنند.

هنگامی در مورد نحوه ی استفاده از ابزارها به غُراب ها آموزش داده شد، آن ها می توانستند این ابزار ها را ارزشمند تلقی کنند و آن ها را برای مصارف آینده کنار بگذارند. برای کشف این خصوصیت، محققان به غُراب ها آموزش دادند که با فرو کردن یک ابزار میله ای باریک در لوله ای که از یک جعبه بیرون زده بود، خوراکی موجود در آن را آزاد کرده و به دست بیاورند.

سپس آن ها جعبه را برداشتند و یک ساعت دیگر به سراغ غراب آمده و مجموعه ای از ابزارها را – که یکی از آن ها همان ابزار میله ای بود – به غراب ارائه کردند. با گذشت ۱۵ دقیقه بعد از انتخاب این ابزار از سوی غُراب، جعبه مجددا به فضا بازگردانده شد. در ۸۰ درصد موارد غُراب ها ابزار درست را انتخاب کرده بودند. این آزمایش با فواصل ۱۷ ساعتی برای بازگرداندن جعبه نیز انجام شر که در آن حالت نسبت انتخاب درست غُراب ها ۹۰ درصد بود.

در بخش بعدی، به غُراب ها آموزش داده شد که چگونه یک توکِن را به انسان بدهند و در عوض نوعی خوراکی را به عنوان پاداش دریافت کنند. پس از یک ساعت، به ترتیب سه ظرف با اشیائی متفاوت رو به روی آن ها قرار گرفت که در یکی از آن ها یک توکن و در دیگری یک خوراکی بی کیفیت به ازای سه توکن بود.

در ۷۳ درصد موارد غُراب ها توکن را انتخاب کردند. پس از ۱۷ دقیقه فرد معامله کننده در آزمایش بر می گشت و  غُراب توکن ها را با پاداش در نظر گرفته شده معامله می کرد.

در نتیجه گیری مقاله منتشر شده  آمده است:” این مطالعه نشان می دهد که غُراب ها می توانند خارج از شرایط کنونی برای آینده تصمیم بگیرند، و این موجودات  مشابه  میمون ها می توانند به طور کلی (Domain-general) برنامه ریزی کنند. می توانید در این ویدئو ببینید که کلاغ ها چگونه از یک سنگ برای دسترسی به یک خوراکی استفاده می کنند.

  1. غُراب ها افرادی را که به آن ها محبت کرده اند به یاد می آورند

حالا دیگر می دانیم که یک کلاغ می تواند کینه ی ما را به دل گرفته و به خاطر بسپارد. علاوه بر این، خانواده ی کلاغان افرادی که رفتار خوبی با آن ها داشته باشند را به یاد می آورند. البته از مدت ها پیش این داستان گفته می شد که کلاغ ها برای دختربچه ای که به طور منظم به آن ها غذا می داده است، اشیاء براق و قیمتی می آورده اند – اما حالا این موضوع در یک مطالعه ی علمی بررسی شده است.

آزمایشِ مربوطه شامل معامله ی یک خوراکی کم کیفیت (نان) با یک خوراکی بسیار خوب (پنیر) است که غُراب ها برای اینکار آموزش می بینند. سپس دو انسان پنیر را برای معامله کردن با نان پیش کلاغ می آورند. یکی از آزمایش کنندگان با جوانمردی هنگامی که کلاغ نان را به او می دهد پنیر را در اختیار او قرار می دهد. اما فرد دیگر پس از گرفتن نان از غُراب، پنیر را خودش می خورد.

بعد از گذشت مدتی – در یک حالت دو روز و و در حالت دیگر یک ماه – سه انسان وارد فضای بسته ای که کلاغ ها در آن حضور داشتند شدند: فرد جوانمرد، فرد ظالم و یک فرد بی طرف دیگر. اکثر غُراب ها تصمیم گرفتند که در مرحله ی دوم با فرد جوانمرد معامله کنند – این موضوع نشان می دهد که آن ها به یاد می آورند که فرد دیگر مدتی قبل آن ها را گول زده و پنیر را خورده است و به این ترتیب نمی خواهند مجددا در همین دام بیفتند.

 

  1. غُراب ها از حرکات خاصی برای برقراری ارتباط استفاده می کنند

فرزندان انسان پیش از آن که یاد بگیرند صحبت کنند، با استفاده از حرکات دست و پا با دیگران ارتباط برقرار می کنند. برای مثال با انگشت خود به اشیاء اشاره می کنند. این رفتار خارج از راسته ی پستانداران نخستین (شامل انسان و میمون) در هیچ گونه ی دیگری مشاهده نشده بود – تا اینکه محققان متوجه به کار گیری این روش توسط غُراب ها شدند.

سایمون پیکا از موسسه ی پرنده شناسی مکس پلانک به همراه توماس باگنیار از دانشگاه وین متوجه شدند که  این دسته از خانواده ی کلاغ ها از نوک خود مشابه دست های انسان استفاده می کنند.

آن ها حدود ۳۸ تعامل را بین جفت غُراب ها ثبت کردند که در ۲۵ مورد غراب ها شیئی را با نوک خود برداشته و آن را به همراه خود نشان می دادند و در ۱۰ مورد جسمی را به کلاغ دیگر می دادند.

محققان در این رابطه توضیح می دهند:” این ژست های خاص و متمایز عمدتا در تعامل جفت غُراب هایی از جنس های مخالف با یکدیگر مشاهده شده و اغلب باعث جلب توجه کلاغ مقابل به شیء مد نظر و کلاغ سیگنال دهنده می شدند. پس از آن این جفت غُراب برای مثال نوک خود را به یکدیگر می چسباندند (Billing) و یا هر دو به دستکاری کردن آن شیء می پرداختند.”

  1. کلاغ ها بازی کردن را دوست دارند

در این مورد ما شما را به مشاهده ی ویدئوی مربوطه تشویق می کنیم، چون دیدن این فیلم بسیار لذت بخش است.

اگر به غُراب ها علاقه مند شده اید می توانید به این لینک مراجعه کنید و تصاویر بیشتری از این پرندگان را ببینید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *