آموزش تغییر آدرس IP توسط خط فرمان در لینوکس

آموزش تغییر آدرس IP توسط خط فرمان در لینوکس
  • 1396/10/16
  • زهرا معبودی
  • 0

اینکه بخواهید از طریق پنجره های گرافیکی آدرس IP را در لینوکس تغییر دهید بسیار ساده است اما گاهی لازم می شود که از طریق کامند لاین در این سیستم عامل نسبت به این کار اقدام کنید. البته کار کمی دشوار تر از حالت گرافیکی است که به چند کلیک وابسته است، اما کار شدنی است.

گویا آی تی: این اموزش بر روی تمامی توزیع های لینوکس، مبتنی بر Debian نظیر ابونتو کار می کند. برای شروع کار، عبارت ifconfig  را در ترمینال بنویسید و بعد اینتر را بزنید. این فرمان، تمام رابط های شبکه را در سیستم لیست می کند، بنابراین نام رابط کاربری را که میخواهید آدرس IP آن را تغییر دهید، یادداشت کنید.

 تغییر آدرس IP توسط خط فرمان در لینوکس

برای تغییر تنظیمات، شما همچنین از دستور ifconfig استفاده می کنید، این بار با چند پارامتر اضافی. دستور زیر اینترفیس شبکه به نام eth0 را برای استفاده از آدرس IP 102.168.0.1 تغییر می دهد و ماسک زیر شبکه را ۲۵۵٫۲۵۵٫۲۵۵٫۰ قرار می دهد:

sudo ifconfig eth0 192.168.0.1 netmask 255.255.255.0

البته می توانید در هر مقادیری که می خواهید جایگزین کنید. اگر ifconfig را دوباره اجرا کنید، خواهید دید که رابط کاربری شما در حال حاضر در تنظیمات جدیدی که به آن اختصاص داده اید، گرفته شده است.

 تغییر آدرس IP توسط خط فرمان در لینوکس

اگر می خواهید Default Gateway که توسط شبکه استفاده می شود را تغییر دهید شما می توانید از دستور مسیر استفاده کنید. برای مثال، دستور زیر، دروازه پیش فرض برای رابط eth0 را به ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۲۵۳ تنظیم می کند:

sudo route add default gw 192.168.0.253 eth0

 

برای دیدن تنظیمات جدید، شما باید جدول مسیریابی را نمایش دهید. دستور زیر را   تایپ کنید و سپس اینتر را بزنید:

route -n

بدین صورت می توانید با کمی استفاده از ترمینال لینوکس آدرس آی پی خود را تغییر دهید. البته اگر سیستم شما در شبکه ای بزرگ در حال فعالیت است برای تغییر وضعیت نیاز به انجام تنظیمات اضافه دارید که در حوصله این مقاله نمی گنجد.

در این باره سوالات و تجربیات خود را در انتهای این مقاله در بخش نظرات بنویسید.

منبع: howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *