معرفی ۸ گجت برتر حوزه سلامت در نمایشگاه CES 2018

معرفی ۸ گجت برتر حوزه سلامت در نمایشگاه CES 2018
  • 1396/10/21
  • رقیه کُرد
  • 0

با بهبود پیوسته حسگرها و تکنیک های عکسبرداری که علوم رفتاری نقش بسزایی در پیشرفت آنها داشته اند، فناوری های سلامت دیجیتال روز به روز برای استفاده های شخصی بهینه تر شده و کاربران کنترل بیشتری روی وضعیت سلامت خود پیدا می کنند.

یک بار دیگر شرکت های مطرح سازنده دقیق ترین ردیاب های سلامتی، ابزارهای تشخیص بیماری، درمان های ابتکاری، راهکارهای درمان از راه دور و … برای ارائه محصولات جدید خود در نمایشگاه CES گرد هم آمده اند. شرکت های مذکور در طول این هفته ابزارهای متنوعی معرفی خواهند کرد و درباره وضعیت فعلی و آینده سلامت دیجیتال به گفتگو خواهند نشست. از سوی دیگر با شتاب روزافزون فناوری قانون گذاران  هم سعی دارند قوانین و مقررات را با جدیدترین پیشرفت های انجام شده در این حوزه وفق داده و حضور فعالی در کنار شرکت های حوزه سلامت در CES خواهند داشت.

گویا آی تی – در ادامه تعدادی از نوآوری های دیجیتال در حوزه سلامت که نه تنها به دنبال بهبود سلامتی ما هستند بلکه ما را در زمینه پیشگیری از بیماری ها قوی تر کرده و حتی موجب بهبود عادت های روزانه مان خواهند شد را معرفی کرده ایم.

ساعت هوشمندی برای دونده ها که نقش تلفن و کیف پول را هم بازی می کند

ابزار Garmin Forerunner 645 Music یک ساعت مچی مجهز به GPS است که برای دونده ها طراحی شده است. این ساعت مچی امکان گوش دادن به موسیقی بدون نیاز به تلفن های هوشمند را برای دونده ها فراهم می کند؛ ظرفیت ذخیره سازی دستگاه ۵۰۰ آهنگ است که می توان آنها را از خدمات استریم شخص ثالث یا از روی کامپیوتر کپی کرد. کافی است یک هدفون بلوتوث تهیه نموده و آنها را با ساعت مچی جفت کنید. ورزشکاران با استفاده از قابلیت Garmin Pay، سیستم پرداخت غیرتماسی، تعبیه شده در این ساعت مچی در هر کجا که باشند قادر به خرید مایحتاج خود خواهند بود.

جدای از قابلیت های مدرن این ساعت مچی مجهز به حسگرهایی است که عملکرد و ضربان قلب شما را هنگام تمرین و ورزش های شدید بدنی و حتی در زمان استراحت، اندازه گیری می کند. این ساعت قادر به اندازه گیری حرکات هماهنگ، مقدار تماس با زمین، گام های بلند و … نیز هست. ضمنا این ساعت مچی در فواصل زمانی بین فعالیت های ورزشی به کاربران هشدار شدید بودن تمرین ها را هم می دهد.

بطری آب هوشمندی که نیاز شما به آب و مواد مغذی را تامین می کند

شرکت LifeFuels، فعال در زمینه ساخت محصولات ردیاب نوشیدنی و مواد غذائی، برای دومین سال متوالی موفق به کسب جایزه ابتکار CES در بخش ورزش ها، آمادگی جسمانی و بیوتکنولوژی شد. محصول این شرکت یک بطری هوشمند مجهز به باتری است که بطری های کوچکی به نام FuelPod را نگهداری می کند. این بطری های کوچک حاوی شیرین کننده های کم کالری طبیعی با طعم های مختلف بوده و همچنین ویتامین های مختلف و نوشابه های الکترولیتی را در خود جای داده اند. محتویات این بطری های کوچک درون محفظه بطری بزرگ تر که پر از آب است اضافه می شوند. جالب تر از همه این که طعم و شدت محلول بطری های کوچک بسته به سلیقه و نیاز مشتری قابل تغییر است. هر بطری بزرگ قادر به نگهداری سه بطری کوچک تر است و کاربران تنها با لمس یک کلید می توانند محلول مورد علاقه خود را به آب اضافه کنند. ضمنا این بطری مجهز به حسگرهایی است که میزان مایعات را اندازه گیری می کنند. در کنار این شاهد اپلیکیشن اختصاصی بطری هستیم که عهده دار وظیفه ردگیری داده های میزان دریافت مواد مغذی و آب رسانی به کاربر است.

شرکت LifeFuels طراحی سال گذشته بطری را بهتر کرده و هم اکنون شاهد بهبود دقت فرآیند اضافه شدن محلول ها به منظور ردگیری دقیق تر هستیم. این شرکت فعلا در حال ثبت نام افراد علاقه مند برای خرید این بطری هوشمند است و احتمالا در اوایل سال جاری شاهد عرضه آن به بازار خواهیم بود.

پد مجهز به حسگر که بعد از خوابیدن فرد چراغ ها را خاموش می کند

پد Nokia Sleep که به وای فای و حسگر مجهز بوده و در زیر تشک قرار می گیرد به کاربران اجازه می دهد به طور نامحسوس داده های مربوط به خواب، مثل کیفیت و چرخه های خواب و همچنین ضربان قلب و میزان خر و پف را اندازه گیری نماید. این پد خواب به اپلیکیشن Health Mate متصل شده و توصیه ها و پیشنهادهایی شخصی سازی شده برای شما به منظور بهبود خواب ارائه می دهد؛ این داده ها را به منظور بازبینی می توان در اختیار سرویس Amazon Alexa گذاشت. ضمنا این پد خواب قادر به اتصال با سیستم های هوشمند خانگی نیز هست: به این ترتیب زمانی که کاربر به خواب می رود، پد خواب متوجه عدم بیدار بودن وی شده و چراغ ها را خاموش و موسیقی در حال پخش را متوقف می کند.

یکی از ویژگی های بی نظیر اپلیکیشن Health Mate اعطای نمره ای تحت عنوان Social Jet Lag به کاربران است؛ این نمره در حقیقت امتیازی مثبت یا منفی است که به خاطر تغییر برنامه های خواب از طریق انجام کارهایی مثل بیدار ماندن طولانی مدت در شب یا خوابیدن در آخر هفته به آنها تعلق می گیرد.

کفش های هوشمند برای حصول اطمینان از سالم بودن کاربر

نقطه ضعف یک سیستم هشدار ایمنی مبتنی بر دکمه این است که کاربر برای اطلاع رسانی مجبور به فشار دادن دکمه است. شرکت E-Vone محصولی با همین نام برای حل این مشکل پیدا کرده است. کفش هوشمند E-Vone حرکات و محل قرار داشتن فرد را تحت نظر داشته و در زمان بروز حوادث یا اتفاقات ناگوار مثل زمین خوردن، دیگران را از این مساله آگاه می کند.

در صورت بروز حادثه مجموعه ای از افراد (مثل اعضای خانواده یا پرسنل پزشکی) که از قبل توسط کاربر تعریف شده اند، هشدارها را دریافت کرده و کارهای لازم برای یاری رساندن به فرد مصدوم را انجام خواهند داد. این کفش برای اطمینان بخشی به کاربر از فعال بودن، در فواصل زمانی معین می لرزد. در حقیقت E-Vone برای افراد سالمندی که به صورت مستقل زندگی می کنند، نگهبان ها، افسران پلیس و افرادی که زیاد مسافرت می کنند ساخته شده است.

آزمایش DNA برای اطلاع از نیازهای بدن

ژنومیکس یکی از رشته های جدیدی است که با سرعت بسیار زیاد در حال پیشرفت بوده و در آینده ای نزدیک حوزه سلامت کاربران را باز تعریف کرده و آن را برای هر فرد کاملا شخصی خواهد کرد. در ژنومیکس دانشمندان به مطالعه تمام ژن های موجود در بدن فرد، ساختار آنها و ارتباط آنها با یکدیگر و محیط پیرامون می پردازند. شرکت DnaNudge قصد دارد فرصتی برای مشتریان فراهم کند تا آزمایشات پیشرفته ژنتیکی را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام داده و نتایج را از طریق یک پایگاه داده ابری مجهز شده به سیستم امنیتی بلاک چین به صورت کاملا محرمانه پردازش نمایند.

بعد از این کاربران با استفاده از اطلاعات پایگاه داده مذکور و با به کارگیری اپلیکیشن های تلفن های هوشمند یا سایر ابزارهای پوشیدنی می توانند محصولات غذایی را اسکن و با مقایسه داده های ارزش غذایی آنها با نتایج آزمایش ژنتیکی خود، انتخاب های سالم تری داشته باشند. به عبارت دیگر محصول این شرکت به کاربران کمک می کند با خرید محصولات سازگار با DNA خود سبک زندگی سالم تری را تجربه کنند.

 

ابزاری برای چک آپ قلب و بهبود سلامت آن

سالانه بیش از ۷۳۵۰۰۰ امریکایی دچار حمله قلبی می شوند؛ به عبارت دیگر در هر ۴ دقیقه یک نفر دچار مشکلات قلبی می شود. شرکت Omron Healthcare هدفی بسیار بزرگ انتخاب کرده است: به صفر رساندن امکان حمله قلبی. این شرکت با انتخاب شعار ”پیش به سوی صفر“ قصد دارد با مانیتورینگ پیوسته افراد و کمک به تغییر سبک زندگی آنها، تمام عواملی که باعث حمله قلبی می شوند را از بین ببرد.

شرکت Omron Healthcare در سال جاری خط جدید از محصولات پوشیدنی پایش فشار خون تحت عنوان ”Project Zero“ روانه بازار خواهد کرد و در حال حاضر منتظر دریافت تائیدیه از سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) است. دستنبد ساعت مچی هوشمند HeartGuide، وظیفه اندازه گیری فعالیت فیزیکی و حالت خواب فرد را عهده دار بوده و شبیه یک بازوبند فشار خون عمل می کنند. این ساعت مچی هوشمند از طریق همگام سازی با اپلیکیشن Omron، داده های حیاتی را ردگیری و به اشتراک گذاشته و به این ترتیب امکان پایش وضعیت سلامتی را برای افراد فراهم می کند.

ابزار نظارت کودک مجهز به مشاوره از راه دور

پلتفرم کنونی uGrow شرکت فیلیپس با اتصال به ابزارهایی مثل ابزار نظارت کودک این شرکت (Philips Baby Monitor) قادر به دنبال کردن پروسه رشد کودکان است. اخیرا این پلتفرم همکاری خود با شرکت American Well را آغاز کرده است. شرکت American Well در زمینه‌ی خدمات پزشکی از راه دور مثل ارائه مشاوره های مجازی شبانه روزی در تمام روزهای سال با متخصصان اطفال، ماماها، متخصصان سلامت ذهنی، متخصصان شیردهی و … فعالیت می کند. این همکاری زمینه ارسال سوالات و مشکلات کاربران UGrow به متخصصان American Well و نهایتا دریافت توصیه های پزشکی مناسب را فراهم خواهم کرد.

همانند بسیاری از ابزارهای پایش وضعیت سلامتی امروزی، مهم ترین مساله برای پلتفرم UGrow حفظ حریم خصوصی کاربران است. بیماران از طریق پتلفرم HealthSuite شرکت فیلیپس می توانند کنترل داده های شخصی شان که توسط هر ابزار متصل شده تولید شده است را داشته باشند و در صورت نیاز آنها را با متخصصان مورد نظر به اشتراک بگذارند.

پلتفرم UGrow یکی از کاندیدهای دریافت جایزه ابتکارات نمایشگاه CES 2018 در بخش Tech For A Better World است. در سال جاری فیلیپس پلتفرم UGrow را با بلندگوش هوشمند آمازون اکو یکپارچه کرده و ضمنا امکان اتصال یک کیت مخصوص پایش تغذیه کودک را هم فراهم می کند.

ابزاری که به ترک کننده های سیگار پاداش می دهد

سازندگان اپلیکیشن Cue قبلا افرادی سیگاری بوده اند و به خوبی می دانند ترک عادت بد سیگار کشیدن برای اکثر افراد چقدر دشوار است و البته کنار گذاشتن آن هم تاثیرات شگرفی بر بهبود سلامت فیزیکی و حتی عاطفی افراد خواهد گذاشت. از این رو به فکر ساخت یک بازی برای کمک به افراد سیگاری به منظور ترک این عادت بد کرده اند.

در تاریخ بیست و سوم ژانویه سال جاری (۳ بهمن ۱۳۹۶) شرکت Kiwi.ai بعد از پایان دوره آزمایشی، این اپلیکیشن را برای تلفن های هوشمند و ساعت های مچی هوشمند عرضه خواهد کرد. Cue از یادگیری ماشینی برای ردگیری عادت های سیگار کشیدن کاربران استفاده کرده و سپس هر بار که فرد فاصله بین دو بار سیگار کشیدن را بیشتر کند، به وی پاداش می دهد. پاداش هایی مثل امتیازات قابل تبدیل به اعتبار خرید در وب سایت آمازون. ضمنا این اپلیکیشن مقدار هزینه صرفه جویی شده با هر بار مصرف کمتر سیگار را هم محاسبه و به کاربر اعلام می کند.

این اپلیکیشن نه تنها در زمان سیگار کشیدن کاربر را زیر نظر دارد بلکه می تواند زمان و مکان مصرف سیگار بعدی را پیش بینی کند. این اپلیکیشن در زمان پیش بینی هوس دوباره کاربر برای سیگار کشیدن، به کاربر پیشنهاد می کند در قبل دریافت پاداش و امتیاز سیگار کشیدن را به تعویق بیاندازد. اپلیکیشن رفته رفته با نحوه واکنش کاربر به قطع سیگار در مکان های مختلفی مثل منزل، محل کار و … آشنا شده و بعد از ثبت تغییرات رفتاری وی، برنامه ای شخصی برای ترک سیگار برای او طراحی می کند. یکی دیگر از ویژگی های این اپلیکیشن امکان مشارکت دوستان و افراد خانواده برای دنبال کردن پروسه پیشرفت فرد سیگاری است. با این کار فرد سیگاری مسئولیت بیشتری احساس کرده و ضمنا در صورت ارسال پیام های تشویقی از سوی افراد مذکور، فرد سیگاری پاداش ها و امتیازات بیشتری کسب خواهد کرد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *