افزایش دو برابری تولید برق از سوخت پاک در انگلیس

افزایش دو برابری تولید برق از سوخت پاک در انگلیس
  • 1396/10/21
  • سمیه شماعی زاده
  • 0

۶ سال پیش، در حدود ۴۰ درصد از برق مورد نیاز بریتانیا از طریق استفاده از سوخت ای فسیلی تولید می شده استو اما امروزه این میزان تنها به ۷ درصد رسیده است.

گویا آی تی – از عمده مشکلاتی که مردم در سال ۲۰۱۶ با آن مواجه بودند عدم وجود زغال سنگ و جایگزینی آن با گاز طبیعی بوده است. در سال ۲۰۱۷ نیز یکی از موضوعات مورد توجه برای تولید برق استفاده از انرژی های پاک به خصوص باد بوده است.

در سال گذشته میلادی، در حدود ۱۵ درصد از برق تولیدی در بریتانیا با استفاده از انرژی باد تولید شده است. این میزان در سال ۲۰۱۶ تنها ۱۰ درصد بوده است. افزایش استفاده از انرژی باد در تولید برق منجر به افزایش تعداد مزرعه های بادی در بریتانیا و در نتیجه کاهش استفاده از سوخت فسیلی شده است. از طرفی مصرف گاز طبیعی برای تولید برق نیز کاهش یافته است.

در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی، بیش از یک چهارم از برق مورد نیاز بریتانیا توسط ژنراتورهایی که با استفاده از انرژی باد، خورشید، و ترکیبی از این دو برق تولید می کنندف تامین شده است. نکته جالب توجه این است که با وقوع طوفان اُفیلیا و برایان در بریتانیا، میزان تولید برق با استفاده از این انرژی های پاک تا حد زیادی افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، مزرعه های بادی جدید که در کنار دریا ساخته شده اند وارد خط تولید برق برای بریتانیا شده اند. به عنوان مثال مزرعه بادی دوژئون توانسته است کل برق مصرفی نورفولک را تامین نماید. همین طور مزرعه بادی رامپیون نیز توانسه برق مصرفی برایتون را به طور کامل تامین نماید.

از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۱۷ میزان برق تولیدی توسط استفاده از انرژی های پاک به خصوص انرژی بادی تا ۱۴ تراوات در ساعت افزایش یافته استو ای میزان ببرق تولیدی برای مصرف در حدود ۴٫۵ میلیون خانه در بریتانیا کافی بوده است. این میزان تولید برق توسط ژنراتور ها بادی در بریتانیا بسیار بیشتر از انتظار کارشناسان فعال در زمینه تولید برق بتوسط انرژی های پاک بوده است.

در واقع نه تنها تولید برق با استفاده از انرژی های پاک رشد سریعی داشته است بلکه هزینه های تولید برق با روش نیز تا حد زیادی کاهش یافته است و بنابراین برق مصرفی برای خانواده ها ارزان تر شده است. در سال ذشته میلادی تلاش های دولت انگلیش برای تولید برق با کربن کمتر توانست نظر بسیاری از فعالان حوزه سلامت محیط زیست را جلب نماید و از این رو جوایزی را نیز از آن خود کند. هزینه تمام شده برای تولید برق توسط انری باد در حدود ۵۷٫۵۰ پوند برآورد شده است که این مقدار بسیار کمتر از میزان ۹۲٫۵۰ پوند است که در سال ۲۰۱۲ برای تولید هر مگاوات برق بر ساعت تخمین زده شده بود.

هر چند قرار نیست تا ۵ سال آینده در بریتانیا مزرعه بادی جدید ساخته شود اما خبر های منتشر شده از عزم دولت انگلستان برای ساخت مزرعه های بادی جدید می تواند تا حد زیدی مانع افزایش تولید برق با استفاده از سوخت های فسیلی شود.

اگر در آنیده ای نزدیک یک انقلاب هسته ای ایجاد شود و یا پیش بینی های مربوط به تمام شدن سوخت فسیلی از جمله نفت و گار به واقعیت تبدیل شود، صنایع تولید انرژی می بایست توانایی لازم برای غلبه بر چالش های پیش آمده در این رابطه را داشته باشند. از این رو استفاده از انرژی های تجدید پذیر بسیار اهمیت می یابد.

نکته قابل توجه این است که در حال حاضر مصرف برق در بریتانیا بسیار کمتر از مصرف برق در سال های گذشته است. بر اساس آمار منتشر شده درخواست کلی برای برق در طول ۱۲ سال گذشته در بریتانیا تا حد زیادی کاهش یافته است. در حال حاضر حجم زیادی از برق مصرفی خانگی در بریتانیا برقی است که به این کشور وارد می شود و بنابراین دولت این کشور قصد دارد تا جای ممکن از منابع انرژی پاک برای تولید برق در این کشور استفاده نماید تا بتواند حجم واردات برق در این کشور را تا حد زیادی کاهش دهد.

در بریتانیا میزان مصرف برق در سال ۲۰۱۷ بسیر بیشتر از مصرف برق در سال ۱۹۸۷ بوده است. این امر باعث بروز نگرانی هایی برای کارشناسان و مسئولان شده است. به خصوص اینکه میزان استفاده از وسایل الکتریکی مثل خودرو های برقی، پمپ های حرارتی که با برق کار می کنند بسیار بیشتر شده است و در سال های آینده نیز افزایش خواهد یافت.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *