گرم ترین و سرد ترین دماها در جهان بر اساس فیزیک کاربردی

گرم ترین و سرد ترین دماها در جهان بر اساس فیزیک کاربردی
  • 1396/10/25
  • سمیه شماعی زاده
  • 0

شاید دانستن این موضوع که گرم ترین و سرد ترین نقاط جهان چه دمایی دارند برای همه جذاب باشد. از طرفی این مسئله که پایین ترین دمایی که انسان ها توانسته اند به آن دسترسی داشته باشند چقدر است نیز برای بسیاری جالب و قابل تامل است.

گویا آی تی – یکی از مسائلی که بشر هموره به دنبال یافتن پاسخ به آن بوده است موضوع یافتن میزان گرما و درجه دمایی است که می توان آن را گرمای مطلق نامید. همچنین بررسی بیشترین و کم ترین دمایی که در آن قوانین مربوط به فیزیک کاربردی کارآمد نخواهند بود نیز از جمله مواردی است که برای دانشمندان بسیار مهم و قابل توجه بوده است.

پاسخ به تمامی این سوالات و مسائل اشاره شده در سال ۲۰۱۳ در بانک اطلاعاتی تهیه شده توسط BBC گرد آوری شده است.

بسیاری از مردم می دانند که سرمای مطلق در دمای -۲۷۳٫۱۵ درجه سلسیوس و یا -۴۵۹٫۶۷ درجه فارنهایت ایجاد می شود. این میزان درجه دما کمترین دمای ممکنی است که بر اساس قوانین فیزیک می توان به آن دست یافت.

در واقع این میزان دما سردترین و کم ترین دمایی است که هر موجود و یا شی ای در صورت از دست دادن تمام ذرات گرما از خودف می تواند به آن برسد. حتی دمای سردترین شی شناخته شده در جهان که همان سحابی بومرنگ است دمایی کم تر از میزان گفته شده نخواهد داشت.

اما بر اساس تحقیقات صورت گرفته بالاترین دمایی که یک شی می تواند به آن درجه از دما برسد بر اساس قواعد فیزیک کاربدی دمایی در حدود ۱,۴۲۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰  درجه سلسیوس و یا ۲,۵۵۶,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰  درجه فارنهایت است. هر چند ممکن است خنده دار به نظر برسد اما تنها شی شناخته شده ای که قادر خواهد بود به این میزان درجه از گرما برسد تنها ۱۰۴   ثانیه می تواند زنده بماند وسنی در حدود ۱۰۴  خواهد داشت.

بر اساس مطالعات انجام شده بیشترین گرمایی که یک انسان می تواند در شرایط آزمایشگاهی تولید کند دمایی در حدود ۵,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ سلسیوس و یا ۹,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ درجه فارنهایت خواهد بود. این میزان دما، دمایی است که دانشمندان در موسسه لارج هادرون کلیدور سوییس تواسته اند در شرایط آزمایشگاهی به ان دست یابند.

در بانک اطلاعاتی گرد آوری شده توسط BBC نکات جالب تری نیز در خصوص درجه دمای ابرها در مشتری، متوسط دمای ماه ژانویه در سردترین نقطه زمین و همچنین دمای داخل یک بمب اتمی نیز آنده است که به نوبه خود جالب و قابل توجه است.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *