چگونه کامپیوتر را تبدیل به یک کنترل از راه دور تلویزیون کنیم؟

چگونه کامپیوتر را تبدیل به یک کنترل از راه دور تلویزیون کنیم؟
  • 1396/10/26
  • رقیه کُرد
  • 0

این روزها همه جا صحبت از مدیریت زمان و پیدا کردن شیوه هایی برای بهتر کردن زندگی است. و حتی کارهای بسیار جزیی می توانند به ما در صرفه جویی زمان کمک کرده و موجب لذت بردن بیشتر ما از زندگی شوند. یکی از کارهایی که در راستای این هدف می توان انجام داد استفاده از لپ تاپ ها و کامپیوترهای مجهز به ویندوز ۱۰ برای کنترل از راه دور ابزارها و گجت هایی است روزانه با آنها تعامل داریم.

گویا آی تی – این روزها همه جا صحبت از مدیریت زمان و پیدا کردن شیوه هایی برای بهتر کردن زندگی است. و حتی کارهای بسیار جزیی می توانند به ما در صرفه جویی زمان کمک کرده و موجب لذت بردن بیشتر ما از زندگی شوند. یکی از کارهایی که در راستای این هدف می توان انجام داد استفاده از لپ تاپ ها و کامپیوترهای مجهز به ویندوز ۱۰ برای کنترل از راه دور ابزارها و گجت هایی است روزانه با آنها تعامل داریم.

برای مثال می توان از کامپیوتر برای کنترل از راه دور تلویزیون یا هر ابزار مشابهی که امکان مدیریت آن از طریق یک قطعه سخت افزاری مهیاست، استفاده کرد. همان گونه که می دانید اکثر ابزارها از طریق فناوری مادون قرمز و با ریموت های اختصاصی کنترل می شوند. برای مثال تلویزیون و ریموت ابتدا از طریق یک کد مجازی منحصر به فرد به یکدیگر متصل شده و اتصال بر مبنای این کد، امکان پذیر می شود.

برای استفاده از کامپیوتر به عنوان یک ریموت عمومی ابتدا باید یک فرستنده/گیرنده مادون قرمز USB تهیه نمایید. البته این کار روشی کلاسیک برای دسترسی از راه دور دقیق و کنترل ابزارهای مختلف را از طریق کامپیوترهای سیار مجهز به ویندوز ۱۰ فراهم می کند. راهکار معرفی شده بهترین روش موجود برای دستیابی به این مهم است زیرا تجربه ای مشابه استفاده از ریموت های معمولی را امکان پذیر می کند. تنها نقطه ضعف راهکار این است که شما مجبور به خرید یک فرستنده/گیرنده مادون قرمز و همچنین پرداخت هزینه ای جداگانه برای نرم افزاری هستید که قادر به پیکربندی کابل است.

خوشبختانه در فروشگاه نرم افزاری مایکروسافت یعنی Windows Store اپلیکیشن های اختصاصی برای این کار عرضه شده اند. این برنامه ها  امکان کنترل از راه دور تلویزیون و سایر گجت ها را فراهم می کنند البته به شرطی که همه به یک شبکه بی سیم متصل شده باشند. پس دقت داشته باشید که ما در این مطلب از تلویزیون های هوشمند یا گجت هایی صحبت می کنیم که امکان اتصال به شبکه وای فای را دارند.

در ادامه به بررسی راهکارهای سخت افزاری و نرم افزاری برای تبدیل کامپیوتر به یک ریموت برای همه ابزارها خواهیم پرداخت.

نحوه استفاده از کامپیوتر به عنوان یک کنترل از راه دور برای تلویزیون

راهکارهای نرم افزاری مختلفی برای تمام تلویزیون های موجود در بازار وجود دارد (حداقل برای اکثر برندهای محبوب). برای حصول اطمینان از وجود چنین برنامه ای بهتر از از وب سایت شرکت سازنده تلویزیون بازدید کنید.

در هر صورت در فروشگاه ویندوز می توانید برای اکثر پلتفرم ها برنامه مخصوص، رایگان یا تجاری، را پیدا کنید. برای مثال اپلیکیشن رایگان TV remote (با پرداخت درون برنامه ای)، اپلیکیشن غیررسمی Samsung Remote (با قیمت ۹۹ سنت)، اپلیکیشن رایگان TV Remote Control for Windows 10، ابزار رایگان TV Remote Philips، اپلیکیشن رایگان LG TV Remote (2011’s models) یا اپلیکیشن رایگان Sony Remote Control با پرداخت درون برنامه ای.

اما همان طور که قبلا هم اشاره شد بهترین کار برای استفاده از کامپیوترهای مجهز به ویندوز ۱۰ به عنوان یک کنترل از دور تلویزیون، خرید و راه اندازی یک فرستنده/گیرنده مادون قرمز USB است.

برای راه اندازی دستگاه به این ترتیب عمل کنید:

۱- ابتدا یک کابل فرستنده/گیرنده مادون قرمز USB خریداری نمایید؛ برای مثال یکی از دو محصول USB-UIRT یا Proximis PIR-1.

۲-کابل USB این فرستنده/گیرنده مادون قرمز را به لپ تاپ یا کامپیوتر متصل نمایید.

۳- بعد از این با جستجوی ساده در اینترنت برنامه اختصاصی که برای پیکربندی این دو فرستنده/گیرنده مادون قرمز USB طراحی شده را دانلود و نصب کنید. عبارت های Proximis Girder، Proximis NetRemote یا IRCommand2 Universal Remote Control را جستجو کنید.

۴- سی دی که همراه محصول عرضه شده را وارد دستگاه کرده و برنامه های آن را نصب کنید.

۵- حال برنامه نصب شده را اجرا و برای برقراری اتصال پیام هایی که روی صفحه نشان داده می شوند را دنبال کنید.

۶- دستگاه را در رو به روی تلویزیون یا ابزاری که قرار است از طریق کامپیوتر کنترل شود، قرار دهید.

۷- به برنامه ریموت بازگشته و نوع ابزاری که از طریق کامپیوتر برنامه ریزی خواهد شد را مشخص کنید.

۸- حال برنامه سعی در برقراری ارتباط با دستگاه خواهد کرد. برنامه از کد مجازی تعریف شده توسط سازندگان دستگاه استفاده خواهد کرد.

۹- البته امکان تعریف دستی کد هم وجود دارد به شرط آن که در دفترچه راهنمای محصول بتوان آن را پیدا کرد.

همان گونه که متوجه شدید برای کنترل از راه دور تلویزیون (و سایر ابزارها) از طریق کامپیوتر دو راه وجود دارد: استفاده از اپلیکیشن های شخص ثالث یا خرید و راه اندازی یک فرستنده/گیرنده مادون قرمز USB.

اولین روش ارزان تر است اما نیازمند اتصال دستگاه ها به یک شبکه بی سیم مشترک است (ضمنا در اکثر مواقع اپلیکیشن های شخص ثالث فاقد دقت کافی هستند)؛ پیشنهاد ما استفاده از روش دوم است خصوصا اگر به دنبال راهکاری پایدار و مطمئن هستید؛ البته به شرطی که حاضر به پرداخت هزینه ناچیز آن هستید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *