گلکسی S9؛ ضبط ویدئویی حرکات آهسته با نرخ ۱۰۰۰ فریم در ثانیه

گلکسی S9؛ ضبط ویدئویی حرکات آهسته با نرخ ۱۰۰۰ فریم در ثانیه
  • 1396/10/26
  • رقیه کُرد
  • 0

تصاویر جدید درز شده از جعبه محصول گلکسی اس ۹ اطلاعات جالبی درباره دوربین این پرچمدار به ما می دهد. این اطلاعات که با شایعات قبلی منتشر شده هماهنگ اند حاکی از آن است که احتمالا گلکسی اس ۹ و اس +۹ قادر به ضبط ویدئوی حرکت آهسته با نرخ ۱۰۰۰ فریم در ثانیه باشند، دقیقا مشابه قابلیت Xperia XZ Premium. قسمت پشتی جعبه محصول نشان می دهد که از این قابلیت با نام Super Slow-mo یاد خواهد شد.

گویا آی تی – به هر حال ما قبلا با ضبط ویدئویی فوق آهسته آشنا شده ایم. پس وجه تمایز دوربین S9 چیست؟ احتمالا دیافراگم قابل تغییر آن. همان طور که روی جعبه به چشم می خورد، دوربین اصلی گلکسی اس ۹ مطابق سناریوی عکاسی، قادر به جا به جایی بین f/1.5 یا f/2.4 خواهد بود. این مساله برای ضبط ویدئوهای با نرخ فریم بالا بسیار مهم است، زیرا شاتر دوربین باید در سرعتی فوق العاده بالا عمل کند، که منجر به جذب نور کمتر توسط حسگر می شود. این امر موجب می شود ضبط ویدئوهای حرکت آهسته در محیط های تاریک تر تجربه ای کلافه کننده باشد، خصوصا زمانی که صحبت از دوربین های تلفن های هوشمند باشد. البته فیلمبرداری در شرایط استاندارد برای بسیاری از حالت های آهسته دوربین های تلفن های همراه-که بسته به وضوح نرخی بین ۱۲۰ تا ۲۴۰ فریم در ثانیه دارند- شیاهتی با فیلمبرداری با نرخ ۱۰۰۰ فریم در ثانیه ندارد. این نرخ فریم وجود یک شاتر فوق العاده سریع را تبدیل به یک ضرورت اجتناب ناپذیر می کند که متعاقبا نیازمند مقدار بسیار بیشتر نور به منظور ضبط یک ویدئوی با کیفیت خواهد بود. به همین دلیل وجود یک دیافراگم عریض تر اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند چرا که امکان جذب نور بیشتر توسط حسگر را امکان پذیر می کند.

بهبود عکاسی در محیط های کم نور، تیزی بیشتر تصاویر روز

دیافراگم f/1.5 عریض تر نه تنها در زمان ضبط ویدئوهای حالت Super Slow-mo به یاری شما خواهد شتافت بلکه در زمان فیلمبرداری  در محیط های کم نور هم نقش بسیار مهمی خواهد داشت. زمانی که محیط از نو کافی برخوردار نباشد، دوربینی که دیافراگم ثابت دارد مجبور به کنترل ISO و سرعت شاتر برای حصول اطمینان از نوردهی مناسب صحنه خواهد بود. هر چند دیافراگم متغیر پرچمدار سامسونگ، بسته به صحنه، قادر به جا به جایی بین f/1.5 و f/2.4 خواهد بود که طبیعتا موجب ثبت تصاویر بهتر در زمان کمبود نور شده و البته موجب تیزتر شدن تصاویر در محیط های پر نور هم خواهد شد (حداقل از نظر تئوری). مشکل دیافراگم های عریض تر، علی رغم تمام مزایا آنها، این است که به خاطر عدم دقت لنز، ظاهرا تصاویر را تا حدودی تار ثبت می کنند.

بزرگ تر کردن دیافراگم موجب بهبود تیزی کل فریم خواهد شد، هر چند در اندازه های بسیار کوچک دیافراگم مثل f/16 یا f/22 شاهد از دست رفتن جزئیات خواهیم بود. از این مساله با نام پراش نور (diffraction) یاد می شود. اما در هر صورت در اس ۹  بر خلاف نرمی تصاویر در دیافراگم f/1.5 نیازی نیست نگران پراش نور باشید. رسانه های چینی که فرصت بررسی پرچمدار ۳۰۰۰ دلاری سامسونگ را داشته اند به این نکته اشاره می کنند که در زمان فیلمبردی در f/1.5، متوجه محو شدگی بخش های از تصویر خواهید بود که البته کاملا طبیعی است. هر چند از آن جایی که با توجه به نور صحنه امکان تغییر اندازه دیافراگم وجود دارد، و علاوه بر این حتی زمانی که در شب هنگام دیافراگم کاملا باز شده باشد، شفافیت تصویر را به صورت نرم افزاری می توان بهبود داد.

کمتر بودن عمق میدان (یا افکت بوکه)

اصطلاح F-stop به میزان باز شدن (دیافراگم) لنز اشاره دارد. زمانی که صحبت از عمق میدان می شود، F-stop در دوربین های تلفن های هوشمند نقش چندان مهمی ندارد مگر این شما به عنوان عکاس فاصله بسیار کمی با سوژه داشته باشید. برای مثال ایجاد عمق کم میدان در تصویر بالا که با یک لنز Helios با دیافراگم f/2.0 گرفته شده، از این فاصله با سوژه و صرفا یاری گرفتن از توانایی های لنز، در دوربین های فعلی تلفن های هوشمند مقدور نیست. هر چند وجود دیافراگم عریض تر در ثبت تصاویر بهتر در سایر موقعیت ها نقش بسیار مهمی خواهد داشت.

این روزها همه جا صحبت از افکت بوکه است. این افکت برای جامعه عکاسان حرفه پدیده جدیدی نیست اما به لطف اضافه شدن ویژگی حالت های پرتره در تلفن های هوشمند و سایر ابزارهای مجهز به دوربین، محبوبیت خاصی بین کاربران پیدا کرده است. اگر چه ایجاد عمق کم میدان در دوربین های عکاسی به راحتی میسر است (صرفنظر از نوع و اندازه حسگر آنها)، اما متاسفانه انجام این کار در تلفن های هوشمند به خاطر محدودیت های فیزیکی مقدور نیست. به همین دلیل سازندگان تلفن های هوشنمد برای شبیه سازی افکت عمق کم میدان که نیازمند لنزهای با دیافراگم عریض تر است، به راهکارهای نرم افزاری متوسل می شوند.

البته دوربین های تلفن های هوشمند در زمانی که از فاصله ای نزدیک اقدام به عکاسی از سوژه می کنند، قادر به ایجاد یک پس زمینه محو هستند اما بسیاری از کاربران عاشق ثبت تصاویر پرتره کاملا هنرمندانه ای هستند که در آنها سوژه روی یک پس زمینه کاملا محو قرار گرفته باشد. در حال حاضر انجام این کار روی تلفن های هوشمند مقدور نیست (حداقل از نظر نرم افزاری)، و در گلکسی اس ۹ هم به خاطر دیافراگم f/1.5، حسگر و سایر محدودیت ها نمی توان این کار را انجام داد. هر چند زمانی که از فاصله ای بسیار نزدیک عکاسی می کنید این تلفن قادر به ایجاد افکت عمق کمتر میدان خواهد بود. فراموش نکنید که سامسونگ با استفاده از قابلیت های نرم افزاری می تواند این افکت را بهینه کرد.

اندازه حسگر اس ۹

هنوز اطلاعات دقیقی مثل اندازه پیکسل و … از حسگر دوربین اس ۹ منتشر نشده اما احتمال می رود سامسونگ در این محصول از حسگر دوازده مگاپیکسلی Dual Pixel ISOCELL Fast 2L9 که در اکتبر ۲۰۱۷ رونمایی شده بود، استفاده نماید. وجود این حسگر باریک امکان فعال کردن مکانیزم دیافراگم متغیر و استفاده از چیپ DRAM را فراهم کرده است. چیپ DRAM همزمان عهده دار دو مسئولیت بافر تصویر در زمان ضبط ویدئوهای با نرخ فریم بالاست و همچنین حفظ ارتباط دوربین با تلفن است. هر چند باید به این نکته جالب اشاره کنیم که این حسگر در مقایسه با حسگرهایی که سامسونگ در گلکسی اس ۸/اس +۸ و نوت ۸ تعبیه کرده، پیکسل های کوچک تری دارد. این که سامسونگ چه ترفندی برای مدیریت این تغییر اندازه پیکسل به کار خواهد برد، باید صبر کرد و دید.

سخن پایانی

گلکسی اس ۹ اولین تلفن هوشمندی نیست که مجهز به دیافراگم متغیر است. برای مثال نوکیا N86 که در سال ۲۰۰۹ عرضه شد دارای یک دیافراگم سه حالته (f/2.4، f/3.2 و f/4.8) بود، اما با باریک تر شدن هر چه بیشتر تلفن های هوشمند شرکت های تولید کننده دیگر علاقه ای به استفاده از فناوری هایی که نیازمند فضای فیزیکی زیادی هستند ندارد (فلش های زنون که بالای دوربین ها نصب می شدند را به یاد دارد؟). هر چند با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و کوچک تر شدن قطعات، شاید شاهد بازگشت ویژگی های جالبی به تلفن های همراه باشیم.

ذکر این نکته ضروری است که احتمال می رود گلکسی اس +۹ به یک دیافراگم عریض تر یعنی f/1.4 مجهز شود، هر چند شایعه دوگانه بودن دوربین آن، بر خلاف دوربین تکی اس ۹ هم به گوش می رسد. هنوز نمی دانیم که آیا اس +۹ در دو دوربین خود از دیافراگم های ثابت استفاده خواهد کرد که بسته به موقعیت، امکان جا به جایی بین این دو وجود دارد یا این که تنها یکی از دوربین های آن دارای دیافراگم متغیر خواهد بود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *