چگونه مصرف اینترنت را در گوشی های اندرویدی به طور چشمگیری کاهش دهیم؟

چگونه مصرف اینترنت را در گوشی های اندرویدی به طور چشمگیری کاهش دهیم؟
  • 1396/10/26
  • بابک شالکونژاد
  • 0

گویا آی تی – کاربران گوشی های هوشمند همیشه از دو مشکل رنج می برند. یا این که باتری گوشی آن ها به سرعت خالی می شود یا با وجود داشتن اینترنت پرسرعت، به خوبی و با سرعت مناسب نمی توانند در اینترنت گشت و گذار کنند. اما یکی دیگر از مواردی که همیشه مورد توجه قرار گرفته آن است که چطور شما می توانید مصرف اینترنت خود را کاهش دهید و در واقع چه اپلیکیشن هایی دیتای زیادی را مصرف می کنند؟ در ادامه به تفصیل به این موضوع خواهیم پرداخت.

۱ ) شما به چه میزان اینترنت دیتا نیاز دارید؟

فرمت های استانداردی در دنیای وب وجود دارند که سبب می شوند به طور غیرمنتظره ای مصرف دیتای شما بالا رود. البته در این میان فرمت هایی نیز وجود دارند که بسیار کم مصرف هستند. به عنوان مثال فایل های گیف تا حدی دیتای کمی مصرف می کنند که حجم آن ها به ندرت از یک مگابایت فراتر می رود. حتی کلیپ های یوتیوب نیز از نظر مصرف اینترنت بسیار مقرون به صرفه هستند و انتظار می رود که در هر دقیقه بین ۲ تا ۱۰ مگابایت دیتا مصرف کنند. برای فایل های موسیقی نیز مصرف دیتا بسته به میزان Bit rate بین ۱ تا ۵ مگابایت در دقیقه متغیر است. در ادامه به برخی از نکات کلیدی درباره فعالیت های آنلاین روزمره اشاره می کنیم:

اندازه گیری میزان مصرف دیتا

سیستم عامل اندروید این امکان را فراهم می سازد تا شما بر روی مصرف دیتای خود کنترل داشته باشید. کافی است به مسیر Settings > Mobile Data بروید تا بتوانید بخشconsumption overview  را مشاهده کنید.

شما در بخش consumption overview می توانید برای مصرف دیتای خود محدودیت تعریف کنید. با انجام این کار زمانی که مصرف اینترنت شما به حد تعیین شده رسید اخطاری برای شما صادر می شود و مصرف دیتا در پس زمینه گوشی محدود خواهد شد. در ادامه به جزییات بیشتری در این مورد خواهیم پرداخت.

۲ ) محدود کردن میزان مصرف دیتا

مشخص کردن محدودیت مصرف در تنظیمات اندروید

شما می توانید این کار از طریق منوی Settings در گوشی خود انجام دهید. در این بخش شما می توانید مصرف دیتا را مشاهده و مدیریت نمایید. در ابتدا یک سیکل مصرف که با مصرف ماهیانه شما سازگاری دارد در این قسمت تنظیم کنید. هم چنین شما می توانید محدودیتی را تعریف نمایید که با رسیدن به آن حد، دیتای موبایل شما به صورت خودکار غیرفعال یا محدود شود.

مجبور کردن اپلیکیشن های جانبی به صرفه جویی در اینترنت

در همین قسمت شما می توانید لیست اپلیکیشن ها و میزان مصرف هر یک از آن ها را به طور جداگانه مشاهده کنید. کافی است بر روی یکی از آن ها کلیک نمایید تا میزان مصرف اینترنت اپلیکیشن مورد نظر در پس زمینه (background) و پیش زمینه (foreground) به شما نشان داده شود. اپلیکیشن هایی وجود دارند که به طور مخفیانه حجم دیتای شما را در پس زمینه مصرف می کنند. اگر با این کار موافق نیستید می توانید با فعال کردن گزینه Restrict app background data ، مصرف اینترنت در پس زمینه را برای اپلیکیشن مورد نظر محدود نمایید. مراقب باشید!  زیرا این کار می تواند سبب از کار افتادن برخی از اپلیکیشن ها شود. (مخصوصا اپلیکیشن های سیستمی و اپلیکیشن های گوگل)

۳ ) استفاده از حالت های آفلاین

استریم موزیک و ویدیو

از ویدیوها و موزیک هایی که در گوشی خود ذخیره کرده اید، استفاده کنید تا در مصرف اینترنت شما صرفه جویی شود. هم چنین برای این منظور استفاده از ویژگی های آفلاین در سرویس های استریم ویدیو و موزیک را پیشنهاد می کنیم.

اکثر سرویس های ارائه دهنده استریم موزیک دارای ویژگی آفلاین هستند. با استفاده از این قابلیت شما می توانید موزیک مورد علاقه خود را در گوشیتان ذخیره نمایید و هر زمان که خواستید به آن ها گوش دهید. هم چنین به شما پیشنهاد می کنیم سی دی های خود را به فایل های MP3 تبدیل نموده و آن ها را در حافظه داخلی خود کپی کنید و با استفاده از یک موزیک پلیر به آن ها گوش دهید.

مسیریابی آفلاین

مسیریابی آفلاین در اندروید بسیار عالی است. در حال حاضر زمانی که شما از گوگل مپ استفاده می کنید به طور خودکار از شما پرسیده می شود که اگر تمایل داشته باشید می توانید از بریده های نقشه خود (که قبلا حداقل یک بار آن ها را به صورت آنلاین مرور کرده اید) به مدت ۳۰ روز به صورت آفلاین استفاده کنید. از جمله اپلیکیشن های دیگری که قابلیت مسیریابی به صورت آفلاین را دارند، می توان به Maps.me یا HERE که محصول مشترک نوکیا و مایکروسافت است، اشاره کرد.

۴ ) فشرده سازی دیتا استریم

ذخیره دیتا با استفاده از ویژگی فشرده سازی کروم

یکی از ویژگی های بسیار کاربردی مرورگر کروم قابلیت دانلود داده های وب سایت به صورت فشرده شده است. شما می توانید این ویژگی را در بخش Settings مرورگر کروم فعال سازید، که تقریبا در انتهای این منو قرار دارد. در بررسی های ما، این ویژگی توانسته است تا ۳۲ درصد در مصرف دیتای موبایل صرفه جویی نماید. به عنوان مثال این می تواند به معنی مصرف ۲۰۰ مگابایت به جای ۳۰۰ مگابایت باشد. این میزان صرفه جویی در مصرف دیتا بسیار قابل توجه و عالی است.

همه چیز را با Opera Max فشرده کنید

Opera Max یک اپلیکیشن فشرده سازی است که به شما کمک می کند که در هنگام گشت و گذار در اینترنت، دیتای کمتری مصرف کنید. این اپلیکیشن تمام اطلاعات را از طریق سرور وی پی ان خود ارسال می کند و تصاویر و ویدیوها را در اپلیکیشن ها و وب سایت ها فشرده می کند. هم چنین شما می توانید در Opera Max مشاهده کنید که چه اپلیکیشن هایی در گوشی موبایلتان بیشتر پتانسیل صرفه جویی در مصرف اینترنت را دارند.

با استفاده از نسخه جاری شما می توانید در زمان استریم کردن ویدیوها و موزیک ها در هزینه های خود صرفه جویی کنید. در این اپلیکیشن فایل های MP3 و MP4 به فرمت AAC+ تبدیل می شوند. این فرمت دارای Bit rate پایین تر اما کیفیت مشابه فایل های MP3 یا MP4 است. ویدیوهای موجود در سرویس های استریم ویدیو مانند یوتیوب یا نت فلیکس می توانند بر اساس درخواست کاربر به وسیله Opera Max فشرده شوند. اگرچه با این کار میزان زمان بافرینگ کاهش می یابد، اما کیفیت ویدیوها نیز به طور چشمگیری کم می شود. طبق ارزیابی های ما با استفاده از Opera Max یک ویدیوی ۱۰ دقیقه ای یوتیوب کمتر از نصف دیتای پیش بینی شده را مصرف کرد. به طوری که به جای مصرف ۳۲٫۱ مگابایت تنها ۱۴٫۷ دیتا مصرف شد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *