چگونه درایور گرافیک دستگاه را آپدیت و بازی‌ها را بهتر اجرا کنیم؟

چگونه درایور گرافیک دستگاه را آپدیت و بازی‌ها را بهتر اجرا کنیم؟
  • 1396/10/26
  • زهرا معبودی
  • 3

درایور گرافیک نرم‌افزاری است که به سیستم عامل و برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا از سخت‌افزار گرافیک کامپیوتر شما استفاده کنند. اگر بر روی دستگاه خود بازی می‌کنید، برای استفاده‌ی حداکثری از توانایی سخت‌افزار همیشه باید درایور گرافیک خود را به‌روز نگه دارید.

گویا آی تی: به دلایل مختلفی لازم نیست همه‌ی درایورهای دستگاه را آپدیت کنید، چرا که اکثر درایورهای سخت‌افزاری پیشفرض کامپیوتر – و آن‌هایی که با آپدیت ویندوز به‌روز می‌شوند – به اندازه‌ی کافی خوب هستند. ولی برای درایور گرافیک NVIDIA، AMD یا حتی اینتل استثنا وجود دارد. توصیه می‌کنیم که خصوصاً اگر گیمر هستید این قطعات را به‌روز نگه دارید:

چرا باید درایور گرافیک سیستم را آپدیت کرد؟

آپدیت کردن درایور مادربرد، کارت صدا و شبکه بهبود خاصی از لحاظ سرعت در عملکرد این قطعات ایجاد نمی‌کنند. این آپدیت‌ها معمولاً فقط باگ‌های نادر فعلی را از بین می‌برند، اما اگر صادقانه نگاه کنیم، گاهی اوقات خودشان هم باگ به وجود می‌آورند. بنابراین، اگر همه چیز به درستی کار می‌کند، بیخود خودتان را به زحمت نیندازید.

منتها این قضیه در مورد آپدیت درایور کارت گرافیک که معمولاً با اسم GPU شناخته می‌شود فرق می‌کند. NVIDIA و AMD، هر دو، گاهی اوقات درایورهای جدیدی منتشر می‌کنند که به طور کلی به عملکرد این قطعات سخت‌افزاری به خصوص برای اجرای بازی‌های جدید کمک می‌کند. اینتل هم با جدی‌تر گرفتن حوزه‌ی گرافیک، انتشار آپدیت درایورهای گرافیک خود را سریع‌تر از قبل کرده است.

در تصویر زیر بخشی از تغییرات جدیدترین بسته‌ی به‌روز رسانی درایور گرافیک NVIDIA (به شماره انتشار ۳۸۷) را می‌بینید که در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۷ منتشر شده است:بروز رسانی گرافیک برای گیم

و تازه این فقط اسامی بازی‌های خاصی است که مختص آن‌ها بهینه‌سازی صورت گرفته است. در کنار این، اصلاح باگ و افزوده شدن قابلیت‌های جدید را هم باید در نظر گرفت.

چنین افزایش عملکردی در آپدیت درایورهای گرافیک چیز عجیبی نیست. اگرچه در این آپدیت‌ها توجه اصلی روی بازی‌های جدید است، ولی حتی بازی‌های قدیمی هم با این آپدیت‌ها بهبودهای فوق العاده‌ای را تجربه می‌کنند.

البته اگر روی کامیپوتر بازی نمی‌کنید و اهمیت خاصی هم به اجرای گرافیک‌های سه بعدی نمی‌دهید، لازم نیست خودتان را به زحمت بیندازید و درایور را آپدیت کنید.

شناسایی کارت گرافیک

برای شناسایی کارت گرافیک کامپیوتر چندین روش وجود دارد. مثلاً می‌توانید از ابزارهای داخلی و شخص ثالثی که اطلاعات سخت‌افزاری سیستم را ارائه می‌کنند استفاده کنید. ولی احتمالاً ساده‌ترین روش این است که منوی استارت را باز کنید، عبارت System Information را درون کار جستجو تایپ نمایید و بعد اینتر بزنید.بروز رسانی گرافیک برای گیم

در پنجره‌ی System Information، از سمت چپ روی دسته‌ی Display کلیک کنید. در سمت راست، از بخش Adapter Type یا Adapter Description به دنبال مدل کارت گرافیک دستگاه خود بگردید.بروز رسانی گرافیک برای گیم

اگر روی لپتاپ‌تان هم گرافیک اینتل دارید هم NVIDIA، دستگاه شما احتمالاً از فناوری جابجایی بین گرافیک‌ها استفاده می‌کند و برای حفظ باتری از گرافیک اینتل و برای بازی کردن از گرافیک NVIDIA کمک می‌گیرید.

دریافت جدیدترین آپدیت‌ها

در برخی از انواع کارت‌های گرافیک لپتاپ‌ها (که با نام GPU نوت‌بوک هم شناخته می‌شوند) ممکن است به طور مستقیم امکان دریافت درایور از سازنده‌ی آن وجود نداشته باشد. بنابراین مجبورید درایورها را از طریق سازنده‌ی لپتاپ آپدیت کنید و آن‌ها هم گاهاً آپدیت‌ها را به طور منظم منتشر نمی‌کنند.

با این حال با مراجعه به وبسایت سازنده‌ی کارت گرافیک خود می‌توانید این آپدیت‌ها را دریافت کنید:

توجه داشته باشید که حتماً باید مدل کارت گرافیک دستگاه خودتان را که از پنجره‌ی Device Manager مشاهده کردید انتخاب کنید.

به همین شکل، برای هر سه سازنده‌ی بزرگ گرافیک می‌توانید به سایت آن‌ها مراجعه کنید و درایور مربوطه را به طور مستقیم از آن‌جا دانلود نمایید.بروز رسانی گرافیک برای گیم

علاوه بر این می‌توانید اجازه دهید سایت سازنده به طور خودکار دستگاه را اسکن و درایور مربوطه را به شما بدهد. منتهی گاهی اوقات برای انجام این اسکن لازم است ابتدا یک برنامه‌ی جانبی روی دستگاه شما نصب شود.بروز رسانی گرافیک برای گیم

اگر کارت گرافیک NVIDIA دارید، یک گزینه‌ی دیگر هم پیش روی شماست؛ ابزاری به نام NVIDIA GeForce Experience که در پس‌زمینه‌ی کامپیوترتان اجرا می‌شود. با کمک این برنامه امکان دانلود و نصب خودکار آپدیت‌ها و اعلام انتشار آن‌ها به شما وجود دارد. علاوه بر این، GeForce Experience به کاربر کمک می‌کند تا بتواند تنظیمات گیمینگ سیستمش را برای انجام بازی بهینه‌سازی کند. این قابلیت طرفداران و مخالفان زیادی دارد ولی گزینه‌ای اختیاری است که استفاده کردن یا نکردن از آن به خودتان بستگی دارد.بروز رسانی گرافیک برای گیم

نکته: در گذشته، AMD هم ابزار مشابهی به نام AMD Gaming Evolved داشت که درایور دستگاه را آپدیت می‌کرد و بهینه‌سازی‌های مربوطه را انجام می‌داد. AMD توسعه‌ی این برنامه را متوقف کرد و حالا از برنامه‌ی Raptr حمایت می‌کند. این ابزار همان دو قابلیت مذکور را دارد، ولی لازم به ذکر است که علی‌رغم نام‌گذاری مشترک آن با AMD، این نرم‌افزار توسط شرکت AMD توسعه داده نمی‌شود.

اگر از کارت‌های گرافیک قدیمی‌تر استفاده می‌کنید، به یاد داشته باشید که این کارت‌ها تا ابد پشتیبانی نمی‌شود. سازندگان نهایتاً این سخت‌افزارهای قدیمی را به یک نسخه‌ی پایدار می‌رسانند و آپدیت و بهینه‌سازی آن را متوقف می‌کنند. اگر کارت گرافیک شما بیشتر از پنج سال سن دارد، بعید است که دیگر درایور جدیدی برای آن منتشر شود. با این حال مدت زمان پشتیبانی از قطعات بیشتر به خود سازنده‌ها بستگی دارد.

 

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. سلام من این کارو انجام دادم و مشخصات سیستمو دقیق وارد کردم ولی ارور داد ک انجام نمیشود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *