فراموشی زنان در دوران بارداری تایید شد

فراموشی زنان در دوران بارداری تایید شد
  • 1396/10/27
  • مهری ایران دوست
  • 0

یک مطالعه ی جدید موضوعی را که از مدت ها پیش ذهن زنان را به خود مشغول کرده بود تأیید کرده است: حاملگی می تواند در عملکرد شناختی مادران جوان اختلالاتی ایجاد کند. طبق مطالعه ی جدیدی که توسط محققانی از دانشگاه دیکین انجام شده است، فراموشی و سایر اختلالات و مشکلات شناختی در زمان بارداری محسوس است – اما تأثیر این پدیده را تنها خود مادر و نزدیکان او متوجه می شوند.

گویا آی‌تی  –  پدیده ی ذکر شده که با نام “Baby Brain” یا مومنِسیا شناخته می شود معمولا خود را با افزایش دفعات فراموشی در مورد اتفاقات روزمره نشان می دهد؛ برای مثال مادران باردار تعداد دفعات بیشتری فراموش می کنند چیزی را کجا قرار داده اند و یا در حین انجام دادن یک کار به ناگاه فراموش می کنند که مشغول چه کاری بوده اند.

علاوه بر این گزارش ها حاکی از آن است که زنان باردار گاهی رشته ی کلام و گفت و گو را از یاد می برند و نیاز دارند برای بازگشت به زندگی عادی کارهای خود را یادداشت کنند، در هنگام خواندن نوشته برای درک آن دچار مشکل می شوند و گاهی حتی آن چنان درگیر این مشکلات می شوند که برای بازگشت به کار خود با تأخیر عمل می کنند.

اما به عقیده ی محققان تلاش هایی که برای مطالعه ی این پدیده انجام شده است، نتایج ضد و نقیضی را به همراه داشته و در برخی مطالعات وجود تغییراتی کوچک در ذهن زنان در هنگام بارداری گزارش شده است. حتی مطالعه ای که حدود ۱۰ سال پیش در سال ۲۰۰۷ انجام شد نشان داد که این تأثیر در نواحی مختلف حافظه متفاوت و متغیر است.

مطالعه ی جدید که به صورت فرا تحلیل (Meta-analysis) انجام شده است تحقیقاتِ پیشتر انجام شده در مورد این پدیده را با در نظر گرفتن مطالعاتی که پس از ۲۰۰۷ انجام شده است به روز رسانی می کند و تأثیرات شناختی این پدیده روی نواحی دیگر از حافظه را نیز مورد بررسی قرار می دهد.

مطالعات انجام شده روی ۱۲۳۰ زن که ۷۰۹ نفر از آنان باردار بودند انجام شد و ۵۲۱ نفر باقی مانده زنان غیر بارداری بودند که به عنوان نمونه های شاهد در نظر گرفته شدند. علاوه بر این در تمام طالعات حداقل یک معیار استاندارد برای سنجش عملکرد شناختی افراد در نظر گرفته شده است.

با تحلیل همه ی مطالعات، محققان دریافتند که عملکرد شناختی در زنان باردار نسبت به زنانی که باردار نیستند واقعا ضعیف تر است.

محققان این مطالعه در مقاله ی خود نوشته اند:” عملکرد کلی سیستم شناختی، حافظه و عملکرد اجرایی در سه ماهه ی سوم حاملگی (در مقایسه با زنانی که باردار نبودند) تا حد زیادی ضعیف تر بوده است اما در سه ماهه ی اول و دوم چنین نتایجی مشاهده نشده است.”

” مطالعه های متعددی که در طول یکدیگر انجام شده اند نشان می دهد در سه ماهه ی اول و دوم، عملکرد کلی شناختی و حافظه دچار افتی محسوس می شود، اما در گذار از سه ماه ی دوم به سوم چنین افتی مشاهده نشده است.”

به طور کلی افت در عملکرد شناختی در نخستین سه ماه ی دوران بارداری رخ می دهد و با مطالعه ی اخیر که نشان دهنده ی کاهش فیزیکی ماده ی خاکستری است، هماهنگی دارد.

لیندا بیرن یکی از محققان این پروژه به خبرگذاری ABC گفته است:” به نظر می رسد کاهش ماده ی خاکستری در مغز زنان باردار به آن دلیل است که احتمالا این نواحی در حال آموزش دادن به نواحی مهم مرتبط با پرورش نوزاد – مسائلی چون ارتباط با دیگران و شناخت های اجتماعی – هستند.”

برای مشخص شدن تأثیر این پدیده بر کیفیت زندگی زنان باردار به مطالعات بیشتری نیاز است، اما محققان اشاره کرده اند که حتی با وجود افت محسوس، عملکرد شناختی و حافظه ی زنان در این دوره در محدوده ی طبیعی باقی می ماند.

با این وجود مشخص شدن برخی از تأثیرات مهم این پدیده می تواند به یافتن روش هایی سودمند برای درصد کمی از بانوانِ که تحت تأثیر این پدیده قرار دارند کمک کند.

ملیسا هایدن محقق ارشد این پروژه می گوید:” این افت اندک در عملکرد شناختی در زمان بارداری برای خود زنان حامله و شاید نزدیکان آن ها محسوس است و عمدتا خود را به صورت فراموشی های گاه و بی گاه (برای مثال فراموش کردن نوبت ویزیت پزشکان) نشان می دهد.”

“اما احتمال آن که این پدیده پیامدهای جدی تری داشته باشد (برای مثال موجب افت عملکرد در زمان کار یا ناتوانی در پیش برد کارهای پیچیده شود) بسیار ناچیز است.”

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *