رفع فیلتر تلگرام و اینستاگرام غیرقانونی است!

رفع فیلتر تلگرام و اینستاگرام غیرقانونی است!
  • 1396/10/28
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

عبدالصمد خرم آبادی، معاون دادستان کل کشور و دبیر کمیته ی فیلترینگ، در پیام رسان سروش خود در مورد رفع فیلتر تلگرام و اینستاگرام واکنش نشان داد. وی گفت این ادعا که در زمان فیلتر بودن تلگرام تراکنش های بانکی ۴۰ درصد کاهش داشته است، ادعایی ناصحیح است و به نظر می رسد که چنین سخنانی صرفاً توجیهی هستند برای رفع فیلتر این شبکه های اجتماعی.

گویا آی تی – وی افزود بنا بر استعلام های صورت گرفته از شبکه ی الکترونیکی پرداخت بانک مرکزی (شاپرک)، تعداد کاهش در تراکنش های بانکی پس از فیلتر شدن تلگرام و اینستاگرام تنها ۶٫۵ درصد بوده است. این در حالی است که مبلغ تراکنش ها ۵۲۰ میلیارد تومان نسبت به مدت مشابه پیش از فیلتر شدن افزایش نشان داده است. وی افزایش در مبلغ تراکنش ها در شبکه ی بانکداری اینترنتی در زمان فیلتر بودن تلگرام را نشانه ای بر بی اعتبار بودن این ادعا دانست که بسیاری از مشاغل از این پیام رسان در فعالیت های خود استفاده کرده و یا حتی بر اساس آن فعالیت می کنند.

او علاوه بر این بی تفاوتی قوه ی مجریه را در برابر فعالیت تلگرام «نوبر، بی سابقه و شگفت انگیز» تلقی کرد. خرم آبادی به پرونده های قضایی مرتبط با کسب و کارهای غیرقانونی ای اشاره کرد که از طریق تلگرام صورت می گیرند. وی عقیده دارد فعالیت هایی مانند فروش مواد مخدر، مشروبات الکلی، فیلم های مستهجن و … بدون امکان نظارت از طریق این پیام رسان صورت می گیرند.

وی علاوه بر این به این نکته اشاره کرد که هیچ کشوری اجازه نمی دهد که پایگاه های اینترنتی بیگانه بدون امکان کنترل و نظارت در آن فعالیت داشته باشند. خرم آبادی به اجلاس دادستان های کل کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد که در حدود یک ماه در سن پترزبورگ برگزار شده است. در این اجلاس چنین موضوعی مطرح شده و تمامی دادستان های شرکت کننده ابراز داشته اند که به پایگاه های اینترنتی ناقض قوانینی کشور خود اجازه ی فعالیت نمی دهند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *