چطور پراستفاده ترین اپلیکیشن های اندروید خود را شناسایی کنیم؟

چطور پراستفاده ترین اپلیکیشن های اندروید خود را شناسایی کنیم؟
  • 1396/11/1
  • بابک شالکونژاد
  • 0

آیا تا به حال کنجکاو شده اید که بیشترین زمان خود را به چه اپلیکیشن هایی اختصاص داده اید؟ مطمئنا هر کاربری با اندکی فکر کردن می تواند به لیست برنامه هایی که از آن ها بیشتر استفاده می کند در ذهن خود دست یابد. اما دیدن اینکه دقیقا چه برنامه هایی در چه زمان هایی بیشترین کارکرد رو داشته اند می تواند کارایی بیشتری داشته باشد. در ادامه اپلیکیشنی را به شما معرفی می کنیم که تمام این اطلاعات را در اختیارتان می گذارد.

گویا آی تی – برای رسیدن به این اطلاعات کافی است اپلیکیشن Quality Time را از فروشگاه اپل نصب کنید تا به سادگی بتوانید میزان مصرف اپلیکیشن های مختلف را ارزیابی کنید.

کار با این اپلیکیشن بسیار ساده است. از همه تر این که شما به صورت کاملا رایگان می تواند آن را دانلود کرده و استفاده نمایید.

تنظیمات اولیه Quality Time و نحوه استفاده از آن

برای شروع، اپلیکیشن Quality Time را نصب کنید. حال شما می توانید با استفاده از حساب کاربری فیسبوک خود وارد اپلیکیشن شوید یا یک حساب کاربری جدید جهت ورود برای خود بسازید.

پس از این که به برنامه لاگین کردید، نیاز است که به آن حق دسترسی بدهید. برای این منظور ابتدا بر روی دکمه permit ، سپس Quality Time کلیک کنید و در نهایت usage access را بر روی on قرار دهید. با این کار به Quality Time اجازه می دهید تا بتواند میزان استفاده از هر اپلیکیشن را در گوشی شما تخمین بزند. بدون انجام این تنظیمات این اپلیکیشن نمی تواند کار اصلی خود را انجام دهد.

از حالا به بعد Quality Time کار خود را آغاز می کند. البته این اپلیکیشن از زمانی که بر روی گوشی نصب شده است و حق دسترسی به او اعطا شده است می تواند کار تجزیه و تحلیل خود را آغاز کند. بنابراین تمام وضعیت هایی که تا قبل از تصب این اپلیکیشن وجود داشته است و حتی قبل از فعال کردن حق دسترسی وجود داشته است، توسط Quality Time قابل مشاهده نیست.

مواردی که Quality Time آن ها را مدنظر قرار می دهد عبارتند از:

  • چه میزان زمانی بر روی تمام اپلیکیشن های خود صرف کرده اید؟
  • چندبار هر اپلیکیشن را باز کرده اید؟
  • چند بار قفل صفحه نمایش خود را باز کرده اید؟

این اپلیکیشن این اطلاعات را به صورت روزانه و هفتگی گزارش می دهد. بنابراین در دراز مدت این اطلاعات می تواند بسیار مفید باشد.

واسط کاربری این اپلیکیشن کمی با سایر اپلیکیشن ها که تا به حال با آن ها کار کرده اید کمی متفاوت است. اما به محض این که دریابید Quality Time چطور کار می کند به کارایی آن پی خواهید برد. صفحه نمایش اصلی اپلیکیشن فعالیت روز جاری شما را در قالب یک تایم لاین زیبا نمایش می دهد.

Quality Time هر روز کار خود را از زمانی که قفل گوشی خود را باز می کنید آغاز می کند. این اپلیکیشن، برنامه هایی که توسط شما مورد استفاده قرار گرفته است را به صورت دسته بندی شده نگه داری می کند. البته زمانی های بیکاری گوشی شما نیز در این تایم لاین مشخص شده است. اگر قصد دارید از فعالیت های خود یک گزارش دقیقه به دقیقه داشته باشید در نتیجه می توانید بر روی هر یک از دسته ها کلیک کنید.

اگر قصد دارید یک آمار کلی از هر روزتان داشته باشید در صفحه Today به سمت پایین بروید. با این کار از حالت Today view به حالت Daily Usage view خواهید رسید که یک آمار کلی از اپلیکیشن هایی که بیشترین تعداد استفاده را داشته اند و میزان زمانی که برای هر کدام صرف کرده اید نشان می دهند. هم چنین با سوییپ کردن صفحه به سمت چپ می توانید به اطلاعاتی دیگری از جمله این که هر اپلیکیشنی را چند بار باز کرده اید و چندمرتبه قفل صفحه نمایش خود را گشوده اید، دست یابید. علاوه براین با استفاده از بخشی که در پایین صفحه قرار دارد می توانید بین روزهای دلخواه جابجا شوید.

اگر در صفحه Daily Usage به سمت پایین اسکرول کنید، به Weekly Usage view دست خواهید یافت. در این صفحه می توانید به مجموعه اطلاعات هفتگی دست یابید و هم تعداد دفعات و هم میزان زمان صرف شده برای اپلیکیشن های مختلف را مشاهده کنید. در نهایت نیز در پایین صفحه نموار هفتگی مصرف قابل مشاهده هست.

با کلیک بر روی هر یک از اپلیکیشن ها، چه در بخش Daily view و چه در بخش Weekly view می توانید به جزییات بیشتری در مورد اپلیکیشن مورد نظر دست یابید. در این قسمت می توانید با سوییپ کردن صفحه به سمت چپ مشاهده کنید که چندمرتبه آن اپلیکیشن را باز کرده اید. هم چنین شما می توانید باز هم از بخش زیرین این پنجره به نمودار مصرف روزانه دست پیدا کنید.

علاوه براین شما می توانید در صفحه Daily Usage با کلیک بر روی هر روز گراف مربوط به میزان مصرف اپلیکیشن های آن روز را مشاهده کنید. با استفاده از این گراف می توانید به خوبی دریابید که در چه ساعاتی از روز بیشتر از همه با گوشی خود و برنامه ها کار می کنید. توجه داشته باشید که چارت مربوط مصرف اپلیکیشن ها در اینجا تغییر نمی کند و تنها گراف پایین تغییر خواهد کرد.

ویژگی های اضافی Quality Time

Quality Time دارای ویژگی به نام take a break است که شما را مجبور می کند تا برای مدت کوتاهی گوشی خود را پایین بگذارید.

به منظور دسترسی به این ویژگی به پایین صفحه  Today view بیایید و سپس بر روی آیکن سه خطی که در گوشه پایین و سمت راست صفحه قرار دارد کلیک کنید تا منو باز شود. در این قسمت گزینه Take a break را انتخاب کنید که به شما اجازه می دهد یک پروفایل برای Quality Time خود تشکیل دهید.

برای شروع کار باید برای پروفایل خود یک نام مشخص کنید. سپس با انتخاب گزینه block notification یا block call یا هردو، تماس ها و نوتیفیکیشن های اپلیکیشن های خود را مسدود نمایید و بدین ترتیب میزان زمانی که برای استراحت نیاز دارید را مشخص کنید. هم چنین شما می توانید اپلیکیشن های خاصی را از این کار مستثنی کنید.

توجه: اگر شما گزینه block notification را انتخاب کنید، باید دسترسی به نوتیفیکیشن های Quality Time را فراهم نمایید و اگر می خواهید تماس ها را بلاک کنید نیز بهتر است اجازه دسترسی این اپلیکیشن به dialer گوشی را بدهید.

در نهایت نیز شما باید یک Early Manual Exit Penalty تعریف کنید. این ویژگی یک نوع تایمر است و در شرایطی که شما تصمیم بگیرید زودتر از موعد مقرر شده در زمان استراحت (break) از گوشی خود استفاده کنید باید حتما مدت زمان تعیین شده توسط این تایمر را پشت سر بگذارید.

پس از این که پارامترهای موردنظر خود را انتخاب کردید بر روی گزینه Create کلیک کنید.

توجه: زمانی که شما یک پروفایل ایجاد می کنید نمی توانید آن را حذف نمایید. مگر این که پروفایل دیگری برای خود بسازید.

برای تنظیم پروفایل، منو را باز کنید و بر روی گزینه Take a break کلیک نمایید. پس از این کار صفحه جدیدی ظاهر می شود و از شما می پرسد که تمایل دارید مدت زمان break شما چقدر باشد؟ (و البته اگر بیش از یک پروفایل دارید از شما پرسیده خواهد شد که Break جاری به کدام پروفایل تعلق بگیرد.) پس از این که تنظیمات به پایان رسید بر روی دکمه Start کلیک کنید تا Break  آغاز شود.

در این لحظه گوشی شما کاملا بلا استفاده خواهد شد، شما هنوز می توانید دکمه هوم را بفشارید با به صفحه هوم بروید ولی کاری بیشتر از این نمی توانید انجام دهید. زیرا هرگاه که سعی کنید اپلیکیشنی را اجرا نمایید Quality Time کنترل را به دست می گیرد و صفحه break ظاهر می شود. تنها برنامه ای که می تواند از این صفحه عبور کند شمارگیر گوشی است.

هرچند شما می توانید با زدن بر روی دکمه X که در پایین و گوشه سمت راست صفحه قرار دارد زودتر از موعد مقرر break را به پایان برسانید. اما بازهم باید منتظر بمانید تا زمان در نظر گرفته شده برای Early Manual Exit Penalty که قبلا تعیین کرده بودید به پایان برسد. پس از اینکه این مورد هم تمام شد، یک تبلیغ ناخواسته برایتان ظاهر می گردد !

البته گزینه های دیگری نیز در بخش Settings منوی Quality Time وجود دارد. از جمله تعیین آلارم خاص برای مصرف (usage)، بازکردن قفل (unlocks) و حتی اپلیکیشن های خاص، IFTTT integration و یک Daily Recap نوتیفیکیشن (که به صورت پیش فرض فعال است.)

هم چنین شما می توانید از مسیر Settings > Tracking اپلیکیشن های موردنظر خود را از ردیابی شدن توسط Quality Time مستثنی کنید. به عنوان مثال ما اپلیکیشن Timely را در این لیست قرار دادیم.

به طور کلی، Quality Time یک اپلیکیشن عالی محسوب می شود که به شما این امکان را می دهد که سریعا به میزان استفاده خود از گوشی پی ببرید. البته این تنها اپلیکیشنی نیست که این کار را انجام می دهد. اپلیکیشن App Usage نیز جز این دست از برنامه ها است. اما به نظر ما Quality Time دارای واسط کاربری بهتری است و هم چنین اطلاعات بیشتری را نسب به App Usage در اختیار کاربر قرار می دهد. در مجموع عملکرد هر دو برنامه رضایت بخش است. بنابراین چنانچه Quality Time برای شما به هر دلیلی کار نمی کند از App Usage استفاده کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *