آیا خرید بیت کوین در حال حاضر عاقلانه است

آیا خرید بیت کوین در حال حاضر عاقلانه است
  • 1396/11/1
  • سمیه شماعی زاده
  • 0

در حال حاضر ارزش بیت کوین تا حد قابل توجهی کاهش یافته است. در طول ۷ روز گذشته قیمت بیت کوین در حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است.

در حال حاضر ارزش بیت کوین به کمتر از نیمی از بیشترین ارزش آن در سال گذشته میلادی رسیده است. این میزان کاهش بسیار زیاد و کمی غیر طبیعی است. متاسفانه بسیاری از سرمایه گذاران و دارندگان ارز مجازی بیت کوین در مورد از دست دادن پول و دارایی خود نگرانی های زیادی دارند.

 

نمودار قیمت بیت کوین

 

از جمله عوامل تاثیر گذار در کاهش ناگهانی ارزش بیت کوین تصمیم کره جنوبی برای ممنوعیت معامله بیت کوین در بازار این کشور بوده است. وزیر اقتصاد و دارایی کرخه جنوبی هفته گذشته در مصاحبه ای اعلام کرد که از انجایی که یک قانون کلی و توافق نامه مورد تاییر همه طرف های استفاده کننده از بیت کوین در معاملات وجود ندارد و از طرفی اشخاص حقیقی برای انجام معاملات با بیت کوین مالیاتی پرداخت نمی کنند، استفاده از آن در معاملات ممکن است به ضرر اقتصاد کشورها منجر شود. او در ادامه به این نکته شااره کرده است که دولت کره جنوبی می تواند به منظور حفاظت از اقتصاد این کشور قانون ممنوعیت استفاده از ارزهای رمز نکاری شده را تصویب کند. اما این دولت در حال حاضر نیاز به بررسی های جدی تری برای اعمال این قانون دارد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان حتی اگر کره جنوبی قانون ممنوعیت استفاده از بیت کوین را تصویب نکند، می تواند با اعمال قانون های سخت گیرانه تر برای معملاتی که به واسطه استفاده از بیت کوین انجام می شودف کاربرد این ارز مجازی در معاملات این کشور را محدودتر نماید.

اما این موضوع تنها چیزی نیست که دارندگان بیت کوین برای آن نگران هستند. اخیرا دولت چین نیز اعلام کرده است که قصد دارد دسترسی آن لاین کاربران را به سرویس های خارجی ارائه دهنده ارزهای دیجیتال  و رمز نگاری شده از جمله وب سایت های تبادل ارز محدود و قطع کند.

این محدود سازی ها و موضع گیری های رسمی دولت هایی مثل کره جنوبی و چین باعث شده است تا بسیاری از تجار و سرمایه گذاران بیت کوین و ارزهای مجازی نسبت به آینده این ارزها و استفاده از آن ها نگران باشند.

هر چند هنوز از سوی هیچ سازمان و یا دولتی موضع قطعی در برابر استفاده از ارزهای رمزنگاری شده و دیجیتال اتخاذ نشده است اما جو عمومی که در برابر استفاده از بیت کوین در میان دارندگان و سرمایه کذاران آن ایجاد شده است باعث ایجاد اثرات منفی بر رئی بیت کوین شده است. در واقع بسیاری از سرمایه گذاران از اینکه سرمایه خود را با سرمایه کذاری بر روی بیت کوین از دست بدهند می ترسند.

اما عده ای دیگر با پایین آمدن قیمت بیت کوین سعی در خریداری آن دارند. زیرا به عقیده این افراد به زودی ارزش بیت کوین افزایش می یابد و به سود بالایی دست خواهند یافت.

اما این کاهش قسمت در بیت کوین اتفاق جدیدی نیست. در واقع پیش از این نیز بیت کوین با نوسانات قیمت و افت و خیز در ارزش مواجه بوده است. بعد از اینکه ارزش بیت کوین به بالاترین حد ممکن خود یعنی حدود ۱۹٫۸۵۰ دلار در اواسط ماه دسامبر سال گذشته میلادی رسید، با کاهش ناگهانی در عرض چند روز مواجه شد بطوریکه ارزش آن به چیزی در حدود ۱۲ هزار دلار رسید. در واقع ارزش بیت کوین در یک لحظه حدود ۲ هزار دلار کاهش یافت.

از طرفی توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که به دلیل جو ایجاد شده میان دارندگان بیت کوین ارزش آن تا حدی کاهش یافته است. حتی اگر تبادل ارز دیجیتال در کشورهای چین و کره جنوبی به طور ناگهانی ممنوع و محدود شود، ارزش بیت کوین با کاهش ناگهانی دیگری مواجه خواهد شد.

البته نته مهم این است که ذات ارزهای رمزنگاری شده و دیجیتال به گونه ای است که نمی توان پیش بین قطعی و قابل اعتمادی در خصوص آن داشت و از این رو هر اتفاقی ممکن است در آینده برای بیت کوین رخ چه در جهت افزایش قیمت و چه در جهت کاهش قیمت رخ دهد.

اما روند کاهش قیمت تنها در خصوص بیت کوین نبوده است بلکه سایر ارزهای دیجیتال از جمله اتریوم نیز با کاهش ناگهانی قیمت مواجه شده اند. به خصوص در مورد اتریوم این کاهش قیمت بسیار بیشتر از کاهش قیمت در بیت کوین بوده است. در حالی که بیت کوین طی روزهای گذشته ۱۲٫۶۵ درصد کاهش قیمت داشته است، ارزش اتریوم در حدود ۱۷٫۴۵ کاهش داشته است. بیت کوین کش و کاردانو به ترتیب چهارمین و پنجمین ارزهای بزرگ دیجیتالی در دنیا هستند که با کاهش ۲۰٫۱۸ درصدی در قیمت مواجه شده اند. به عبارت دیگر کاهش قیمت در تمام ۲۰ ارز دیجیتالی اول دنیا به نوعی خود را نشان داده است. به عقیده کارشناسان این کاهش قیمت ها به نوعی مربوط به ترس های دارندگان و سرمایه کذاران این ارزها برای از دست دادن سرمایه خود بوده است. البته در هفته گذشته ارزش بیت کوین تا حدی افزایش یافته است زیرا برخی از افراد اقدام به خرید آن کرده اند.

البته به عقیده بسیری افزایش بی رویه قیمت بیت کوین حبابی بیش نبوده است و این افت قیمت برای بیت کوین طبیعی بوده است. به عقیده این کارشناسان قیمت کنونی بیت کوین به قیمت و ارزش واقعی آن نزدیک تر است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *