هوش مصنوعی ربات توانست بر انسان چیره شود

هوش مصنوعی ربات توانست بر انسان چیره شود
  • 1396/11/2
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

گروه آلیبابا که بزرگترین شرکت تجارت آنلاین چین است، موفق شده تا هوش مصنوعی ای را توسعه دهد که در پاسخ دهی به مجموعه سؤالات استنفورد SQAD نمره ای بالاتر از انسان کسب نموده است.

گویا آی تی – مجموعه سؤالات استنفورد معتبرترین آزمون جهانی در زمینه ی سنجش درک مطلب است که شامل بیش از ۱۰۰ هزار سؤال می شود. در تاریخ ۱۱ ژانویه یک مورد از این آزمون در مورد ربات توسعه داده شده توسط شرکت آلیبابا برگزار شد و طی آن برای نخستین بار یک ربات توانست عملکرد بهتری نسبت به انسان از خود نشان دهد. در این آزمون ربات مذکور نمره ی ۸۲٫۴۴ را کسب کرد در حالی که نمره ی کسب شده توسط انسان ۸۲٫۳۰۴ است.

زبان دیگر یک مزیت انسانی به شمار نمی آید

تا پیش از این ربات ها در بسیاری از فعالیت هایی که مستلزم داشتن حافظه ای قوی و قابلیت انجام عملیات محاسباتی پیچیده بودند، عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده و در اغلب موارد بر انسان غلبه می کرده اند. این در حالی است که همواره زبان به عنوان یک قابلیت انسانی، بیشتر در تسلط انسان بوده است. با این وجود آزمون اخیر این قابلیت را به چالش کشیده و نشان داد که ربات ها نیز می توانند از زبان به خوبی بهره ببرند.

استفاده ربات ها از زبان باعث خواهد شد تا به تدریج مشاغلی که نیازمند حضور اپراتور انسانی هستند، دستخوش تحول گشته و حتی به ربات ها واگذار شوند. در همین راستا گروه آلیبابا با همکاری Ali Xiaomi سیستمی را طراحی کرده اند که قادر است سوالات مطرح شده توسط کاربران را شناسایی نموده و با دقت بالایی پاسخ دهد.
سیستم طراحی شده توسط این گروه اگرچه توانسته در بخش های متعددی نظیر بخش معاینه پزشکی به پیشرفت های قابل توجهی دست پیدا کند، با این حال بنا به گفته ی محققان این شرکت این سیستم همچنان دارای محدودیت هایی است و آن جا که سؤالات بیش از اندازه غیرگرامری هستند، ربات قادر به شناسایی سؤال و درنتیجه ارائه ی پاسخ نخواهد بود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *