توصیه هایی برای به شارژ صحیح گوشی

توصیه هایی برای به شارژ صحیح گوشی
  • 1396/11/2
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

زود خالی شدن شارژ باتری گوشی از جمله مواردی است که با وجود این همه پیشرفتی که در گوشی های هوشمند صورت گرفته، همچنان موجب آزار کاربران می شود. به جرأت می توان گفت که به طور میانگین، باتری گوشی های هوشمندی که در دست من و شما هستند یک روز کامل شارژ ندارند و گاه ممکن است در ۲۴ ساعت ۲ بار آن ها را به شارژ بزنیم. اما نکته ای که در این نوشتار بر روی آن تمرکز داریم، نحوه ی صحیح شارژ کردن باتری گوشی است. با استفاده از برخی اصول و دوری از برخی کارها می توان طول مدتی که باتری گوشی شارژ دارد را افزایش داد.

گویا آی تی – زود خالی شدن شارژ باتری گوشی از جمله مواردی است که با وجود این همه پیشرفتی که در گوشی های هوشمند صورت گرفته، همچنان موجب آزار کاربران می شود. به جرأت می توان گفت که به طور میانگین، باتری گوشی های هوشمندی که در دست من و شما هستند یک روز کامل شارژ ندارند و گاه ممکن است در ۲۴ ساعت ۲ بار آن ها را به شارژ بزنیم. اما نکته ای که در این نوشتار بر روی آن تمرکز داریم، نحوه ی صحیح شارژ کردن باتری گوشی است. با استفاده از برخی اصول و دوری از برخی کارها می توان طول مدتی که باتری گوشی شارژ دارد را افزایش داد.

 

۱- از هر زمانی برای شارژ باتری گوشی استفاده کنید

باور اشتباهی که در میان عموم مردم وجود دارد این است که اگر گوشی در طول روز بارها و بارها به شارژ زده شود، آن هم برای مدتی کوتاه، به باتری آسیب می رسد. اما این باوری اشتباه است. بر طبق گزارش batteryuniversity به شارژ زدن باتری گوشی در طول روز، ان هم برای مدتی کوتاه، نه تنها هیچ ضرری ندارد بلکه برای باتری مفید نیز هست.

 

۲- اجازه ندهید گوشی خاموش شود

یکی از مواردی که موجب آسیب به باتری گوشی می شود، خالی شدن کامل شارژ آن است. اجازه ندهید به طور کامل شارژ باتری تمام شود. پیش از خاموش شدن، حتماً گوشی را به شارژ بزنید.

 

۳- سعی کنید شارژ باتری را میان ۶۵ تا ۷۵ درصد نگه دارید

باتری های لیتیوم- یونی ای که در گوشی های هوشمند به کار گرفته می شوند، در بهترین حالت می بایست همواره میان ۶۵ تا ۷۵ درصد شارژ داشته باشند. البته نگاه داشتن شارژ باتری میان این دو رقمِ نزدیک، کار سختی است، اما سعی کنید خیلی از این دو رقم فاصله نگیرید. یعنی سعی کنید میزان شارژ را میان ۴۵ تا ۷۵ درصد نگه دارید. البته این کار نیز کارِ سختی است، اما نشدنی نیست. البته ذکر این نکته نیز لازم است که اگر نتوانستید میزان شارژ گوشی را مابین این دو رقم نگه دارید، نگهداری میزان شارژ گوشی مابین ۲۵ تا ۷۵ درصد نیز در کوتاه مدت موجب آسیب به باتری نمی شود.

 

۴- اجازه ندهید باتری به طور کامل شارژ شود

اما با وجود آن که حتی سطح ۲۵ تا ۷۵ درصد در کوتاه مدت موجب آسیب نمی شود، کامل شارژ شدن گوشی می تواند موجب کاهش عمر باتری و ظرفیت آن شود. بنابراین سعی کنید از ۱۰۰ درصد شارژ شدن باتری گوشی جلوگیری کنید تا به این ترتیب یکی از گام های اساسی برای افزایش عمر باتری برداشته شود.

 

۵- اجازه ندهید باتری در طول شب به شارژ باشد

یکی از مواردی که همواره تکرار می شود این است که کاربران در کل شب باتری را به شارژ می زنند. اما از آن جا که کامل شارژ شدن باتری موجب آسیب به آن می شود، این مورد نیز از جمله مواردی است که می بایست از انجام آن پرهیز شود.

 

۶- سعی کنید صرفاً در زمان های ضروری از شارژ بی سیم استفاده کنید

می دانید که شارژ بی سیم از طریق وای فای صورت می گیرد و این به معنای آن است که قسمتی اضافه از گوشی درگیر می شود. درگیر شدن قسمتی اضافه از گوشی همان و افزایش گرمای گوشی نیز همان. باز هم می دانید که افزایش گرمای گوشی از جمله مواردی است که می تواند به باتری گوشی آسیب وارد سازد. بنابراین بهتر است صرفاً در زمان های ضروری از شارژ بی سیم استفاده کنید.

 

چند نکته

الف) سعی کنید هفته ای یک بار هم که شده، گوشی را خاموش و روشن کنید تا باتری بتواند نفسی تازه کند.
ب) برای کالیبره کردن باتری گوشی، بهتر است ماهی یک بار اجازه دهید باتری به طور کامل خالی شده و سپس آن را ۱۰۰ درصد شارژ کنید.
ج) به خاطر داشته باشید که هم دمای بالا و هم دمای پایین، هر دو، در کاهش عمر باتری و آسیب به آن نقش دارند. لذا از قرار دادن باتری در فریزر و آب جوش پرهیز کنید. همچنین سعی کنید گوشی را در کنار بخاری قرار ندهید. در تابستان ها نیز از قرار دادن گوشی در داخل خودرو اجتناب کنید.
د) همچنین سعی کنید به هنگام شارژ شدن گوشی، از آن استفاده نکنید. این کار هم برای باتری و هم برای سلامتی مضر است.
ه) از به شارژ زدن گوشی برای مدتی طولانی آن هم صرفاً با نام شارژ اولیه نیز دوری کنید. باتری های جدید نیازی به شارژ اولیه ندارند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *