چین از فناوری تشخیص چهره برای نظارت بر اقلیت های قومی استفاده می کند

چین از فناوری تشخیص چهره برای نظارت بر اقلیت های قومی استفاده می کند
  • 1396/11/4
  • مهری ایران دوست
  • 1

قرار است کشور چین قابلیت تشخیص چهره را به سیستم های مدار بسته ی نظارتی در ناحیه ی سین کیانگ اضافه کند. سین کیانگ منطقه ای خود مختار در غرب چین است که عمده ی جمعیت آن را مسلمانان تشکیل داده اند و بنابر ادعای منتقدان این منطقه تحت سلطه ی نیروی های امنیتی فاسد و ناکارامد است. بنابر اظهارات یک منبع ناشناس، اگر افراد در این منطقه بخواهند پای خود را فراتر از ناحیه ی امنی به شعاع ۳۰۰ متر  بگذارند، ابزارهای هوشمند Geo-Fencing به مقامات هشدار خواهند داد.

گویا آی‌تی – سیستم های هشدار دهنده ی ذکر شده که توسط یکی از پیمانکاران دفاعی دولتی مدیریت می شوند، تصاویر ضبط شده از دوربین های نظارتی را با لیستی از مظنون ها مطابقت می دهند. این برنامه ی آزمایشی، بخشی از تلاش های دولت برای مقابله با حملات تروریستی است و از طریق جمع آوری داده های بیومتریک از میلیون ها شهروند (۱۲ تا ۶۵ ساله) انجام می شود که در مراحل بعدی با کارتهای شناسایی ثبت شده برای خانوارها ارتباط داده می شود.

دولت چین اصرار دارد که برای مقابله با رویدادهای خشونت آمیز و نا آرامی های مربوط به مسلمانان افراطی باید اقدامات امنیتی سخت گیرانه ای در این منطقه اعمال شود. اما فعالان حقوقی، شامل دیدبان حقوق بشر این سیاست ها را به منزله ی “تجاوز به هنجارهای بین المللی حقوق بشر ” محسوب کرده و آن را محکوم می کنند. کشور چین تاکنون بارها برای محدود کردن آزادی های مذهبی حدود ۱۰ میلیون نفر اقلیت اویغورها که بیشتر آنان هم مسلمان هستند و هم چنین برای اعمال محدودیت هایی برای سفر کردن افراد ساکن در این مناطق مورد انتقاد سازمان های بین المللی قرار گرفته است.

چین بزرگترین سیستم نظارتی دنیا را دارد که شامل ۱۷۰ میلیون دوربین مدار بسته در سراسر این کشور می شود و قرار است در سه سال آینده حدود ۴۰۰ میلیون دوربین جدید نیز به آن اضافه شود.  اما به تازگی این کشور اعلام کرده است که با همکاری شرکت های پیشگام در زمینه ی هوش مصنوعی، قرار است قابلیت تشخیص چهره نیز به عملکرد این دوربین ها اضافه شود تا درک بهتری از تصاویر ضبط شده توسط دوربین ها به دست آمده و امکان ردیابی مظنونین و حتی پیش بینی وقوع جرم محقق شود.

 

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *