تفاوت میان Android One و Android Go چیست؟

تفاوت میان Android One و Android Go چیست؟
  • 1396/11/4
  • بابک شالکونژاد
  • 0

در سال ۲۰۱۴ گوگل گوشی های هوشمند ارزان قیمتی که دارای مشخصات فنی پایینی بودند معرفی نمود.این گوشی ها Android One نامیده شدند. در سال ۲۰۱۷ نیز آن ها سیستم عامل Android Go را معرفی کردند که برای گوشی ارزان قیمت به همراه مشخصات پایین طراحی شد. بنابراین تفاوت بین این دو چیست؟

Android One دقیقا چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم Android One یک مشخصات سخت افزاری است که به وسیله گوگل برای بازارهای نوظهور طراحی شده است. هدف اصلی Android One سخت افزاری با مشخصات پایین به همراه قیمت ارزان است.

اما سخت افزار تنها موضوع اصلی Android One نیست. مجموعه ای از قوانین نیز برای ایده اصلی Android One وجود دارد. گوگل برای گوشی های Android One سه چیز می خواهد.

اندروید معمولی و ویرایش نشده: هر تولیدکننده ای که قصد داشته باشد یک گوشی به عنوان بخشی از برنامه Android One تولید کند نمی تواند سیستم عامل اندروید را با چیزهایی مانند پوسته های سفارشی ویرایش کند.

آپدیت های امنیتی منظم: هر تولیدکننده ای که یک گوشی برای Android One می سازد باید متعهد به اجرای آپدیت های امنیتی منظم باشد.

نیازمندی های سخت افزاری: اساسا گوگل حداکثر مشخصات سخت افزاری موردنیاز را برای گوشی های Android One تعیین می کند که تولیدکنندگان ملزم به رعایت آن هستند.

در واقع گوگل قصد دارد با Android One کنترل همه چیز را بدست گیرد. از سخت افزار گرفته تا آپدیت های نرم افزاری. همگی توسط گوگل تعیین می شوند و کارخانه سازنده گوشی باید از آن تبعیت کند. یک پیکسل یا نکسوس ارزان قیمت می تواند نمونه ای از Android One باشد.

در حالی که Android One با هدف ارائه گوشی های هوشمند ارزان قیمت برای کشورهای جهان سوم و سایر بازارهای نوظهور عرضه شد اما اخیرا شاهد آن هستیم که تغییراتی در این زمینه صورت گرفته است. به طوری که در حال حاضر دستگاه های Android One در سایر نقاط جهان نیز در دسترسی هستند. برای مثال پروژه Fi دارای یک نسخه از Android One بر روی Moto X4 است که برای فروش در آمریکا عرضه شده است و شیائومی MI A1 که در سراسر جهان در دسترس است.

پس، Android Go چیست؟

Android Go کاملا بر روی نرم افزار تمرکز دارد. Android Go اساسا یه نسخه سفارشی شده از اندروید اوریو است که برای اجرا شدن بر روی سخت افزاری که دارای ۵۰۰ مگابایت رم است، طراحی شده است و سه موضوع کلیدی زیر را شامل می شود:

یک سیستم عامل سفارشی: اگرچه این سیستم عامل هنوز اندروید اوریو است اما به منظور تطبیق پیدا کردن با سخت افزارهای قدیمی تا حدی سفارشی شده است.

مجموعه اپلیکیشن های مختص به Go: گوگل مجموعه ای از اپلیکیشن های Go را برای سخت افزارهای سطح پایین عرضه کرد که از جمله آن ها می توان به Youtube Go و Files Go اشاره کرد.

فروشگاه گوگل: فروشگاه گوگلی که بر روی اندروید Go قرار دارد با فروشگاه گوگلی که بر روی سایر دستگاه های اندرویدی قرار دارد از نظر فنی تفاوتی ندارد. تنها فرقش آن است که فروشگاه گوگل اندروید Go اپلیکیشن هایی که به بهترین شکل با سخت افزارهای سطح پایین کار می کنند را پیشنهاد می دهد. مانند Facebook Lite.

از آنجایی که اندروید Go برای سخت افزاری های سطح پایین و ارزان قیمت طراحی شده است، در نتیجه ابزارهای مدیریتی نیز در کنار آن هم برای حافظه داخلی و هم برای موبایل دیتا عرضه می شود. سایز اندروید Go تقریبا نصف سایز اندروید معمولی است. هم چنین سایز اپلیکیشن های مخصوص اندروید Go نصف سایز نسخه اصلی همان اپلیکیشن ها است.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که Android One به مجموعه گوشی های هوشمندی گفته می شود که سخت افزار آن ها توسط گوگل تعریف و مدیریت می شوند. اگرچه گوشی هایی که از اندروید Go استفاده می کنند دارای سخت افزار سطح پایینی هستند اما مانند Android One نیاز به سخت افزار خاصی ندارند.

اگر یک تولیدکننده قصد داشته باشد تا یک گوشی مقرون به صرفه تولید نماید، ایدهال ترین حالت آن است که از اندروید Go به عنوان سیستم عامل برای آن استفاده شود. زیرا اندروید Go دقیقا برای همین منظور طراحی شده است. گوشی های Android One دقیقا همان چیزی هستند که اندروید Go برای آن ها به وجود آمده است و طبق برنامه قرار است که در کشورهای جهان سوم و بازارهای نوظهور ارائه شود.

اگر چه هرگز به وضوح گفته نشده است که اندروید Go برای بازارهای نوظهور طراحی شده است (تنها گفته شده است که برای دستگاه هایی که دارای سخت افزارهای سطح پایین هستند، در نظر گرفته شده است.) اما بسیار بر این مورد توصیه شده است. بسیاری از اپلیکیشن های Go مانند YouTube Goو Google Go  دارای محدود جغرافیایی هستند و به عنوان مثال در ایالات متحده در دسترس نیستند. در حالی که شرکت گوگل تبلیغ می کند که اندروید Go در سراسر دنیا در دسترس است هنوز مشخص نیست که آیا کسی توانسته است در ایالات متحده به آن دسترسی پیدا کند یا خیر.

 

هم چنین هنوز مشخص نیست که آیا گوشی های Android One نهایتا اندروید Go را اجرا خواهند کرد یا خیر. منطقی است که این اتفاق بیفتد اما هنوز هیچ چیز از طرف گوگل به طور قطعی اعلام نشده است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *