حل مشکلات هارد درایوهای شرکت Seagate در ویندوز ۱۰

حل مشکلات هارد درایوهای شرکت Seagate در ویندوز ۱۰
  • 1396/11/5
  • رقیه کُرد
  • 0

سیگیت یکی از برندهای معروف تولید کننده انواع درایوهای ذخیره سازی است اما علی رغم کیفیت بالای محصولات، گاهی اوقات در ویندوز ۱۰ شاهد بروز مشکلاتی برای تولیدات این شرکت هستیم.

مشکلات محصولات سیگیت در ویندوز ۱۰ و نحوه برطرف کردن آنها

قطعا اگر محصولات یک برند کیفیت لازم را نداشته باشند کاربران علاقه ای به تهیه آنها نخواهند داشت. خوشبتخانه با توجه به دقت و ظرافتی که سیگیت در پروسه ساخت به خرج می دهد، محصولات این شرکت طرفداران پر و پا قرصی پیدا کرده اند. اما با این وجود گاهی اوقات بر خلاف انتظار کاربر مشکلات ناخواسته ای برای درایوهای این شرکت پیش می آید که ممکن است کاربران را گیج و سردرگم کند. اگر از مشتریان این شرکت هستید نگاهی به لیست زیر بیاندازید، بعید نیست پیه برخی از مشکلات ذکر شده به تن شما هم خورده باشد:

از کار افتادن هارد درایوهای سیگیت: برخی کاربران از کار افتادگی ناگهانی درایوهای سیگیت را گزارش کرده اند. اگر شما هم با چنین مساله ای مواجه شده اید حتما راهکارهای پیشنهادی ما را بررسی کنید.

روشن نشدن، عدم ظاهر شدن، کار نکردن، عدم بارگذاری درایوهای سیگیت: درایوهای سیگیت بعضا با مشکلات متنوع و ریز و درشتی مواجه شده و در پاره ای از موارد دسترسی کاربر به داده ها کاملا از دست می رود.

پیغام خطای ۴۳ در درایوهای سیگیت: یکی از خطاهای رایج محصولات سیگیت که دسترسی کاربر به فایل ها را محدود می کند. البته در یکی از راهکارها، روشی برای برطرف کردن آن پیشنهاد کرده ایم.

تبدیل شدن درایوهای سیگیت به ابزارهایی فقط خواندنی (Read Only): گاهی اوقات کاربر قادر به نوشتن هیچ گونه فایلی روی درایوها نیست؛ به عبارتی دیگر امکان ایجاد فایل جدید، کپی فایل و … وجود ندارد. در این مواقع باید غیرفعال بودن ویژگی محافظت در برابر نوشتن را بررسی نمود.

عدم شناسایی یا عدم خواندن هارد درایوهای سیگیت: بسیاری از کاربران با مشکل عدم خوانده شدن درایوهای سیگیت در کامپیوترها دست و پنجه نرم می کنند. به عبارت دیگر درایو به هیچ عنوان توسط سیستم شناسایی نمی شود. اشکال در تنظیمات یا نقص سخت افزاری درایو، ۲ دلیل عمده این مساله هستند.

عدم دسترسی به هارد درایو سیگیت: یکی دیگر از مشکلات رایج محصولات ذخیره سازی سیگیت، ظاهر شدن پیام عدم دسترسی (Access denied) است. فقدان مجوزهای امنیتی علت اصلی این مشکل است.

قطع اتصال پیوسته، بوق زدن، فریز شدن، چشمک زدن، خروج از سیستم، ناپدید شدن، خاموش شدن: اینها هم جز مشکلات درایوهای سیگیت اند که در این مطلب تلاش خواهیم کرد با ارائه راهکارهای مختلف آنها را مرتفع کنیم.

بخش اول: نحوه رفع مشکلات نرم افزار Seagate Manager در ویندوز ۱۰

راهکار اول: حذف برنامه های سیگیت از روی کامپیوتر و نصب مجدد آنها

بروز اشکال در نرم افزار Seagate Manager مساله ای عادی است و اگر سیستم شما هم از آن رنج می برد شاید وقت آن رسیده که این برنامه را مجددا نصب کنید. ابتدا برای حذف آن گام های زیر را دنبال کنید:

۱- با زدن کلیدهای Win+I وارد قسمت تنظیمات ویندوز شده و سپس به بخش Apps مراجعه کنید.

۲- در لیست سمت چپ روی گزینه Apps & Features کلیک کنید.

۳- اجازه دهید لیست به روزرسانی شود. بعد از ظاهر شدن آن، نرم افزار Seagate Software را پیدا کرده و روی دکمه Uninstall کلیک کنید. برای شروع پروسه حذف نرم افزار دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید.

۴- حال به وب سایت سیگیت مراجعه کرده، نسخه جدید نرم افزار Seagate را دانلود و مجددا روی کامپیوتر نصب نمایید.

راهکار دوم: غیرفعال کردن Microsoft OneDrive

کاربران گزارش داده اند نرم افزار Microsoft OneDrive با نرم افزار Seagate Manager و کلا هارد درایوهای سیگیت مشکل دارد؛ بنابراین توصیه می شود این نرم افزار را غیرفعال کنید. برای غیرفعال کردن OneDrive به این ترتیب عمل کنید:

۱- برای باز کردن مدیر وظیفه ویندوز کلیدهای Ctrl+Shift+Esc را فشار دهید.

۲- بعد از باز شدن مدیر وظیفه به برگه Startup مراجعه کنید. گزینه OneDrive را پیدا کرده و بعد از کلیک راست روی آن گزینه Disable را بزنید.

بعد از حصول اطمینان از غیرفعال شدن OneDrive، حل شدن مشکل را بررسی کنید.

بخش دوم: مشکلات راه انداز درایوهای سیگیت در ویندوز ۱۰

راهکار: حذف راه انداز برنامه Paragon و نصب مجدد آن

راه انداز نرم افزار Paragon معمولا با نرم افزار Seagate Backup Plus تداخل دارد و برای حل این مشکلات، باید راه اندازی Paragon را مجددا نصب کنید. برای حذف این راه انداز به تنظیمات ویندوز رفته و از بخش Apps & Features کمک بگیرید. بعد از این به وب سایت سیگیت رفته، راه انداز Paragon را دانلود (اینجا) و مجددا روی سیستم نصب کنید.

علاوه بر این تعدادی از کاربران توصیه می کنند راه انداز Paragon را با استفاده از حالت سازگاری (Compatibility) نصب کنید. مراحل انجام این کار به صورت زیر است:

۱-فایل اجرایی Paragon driver را پیدا و روی آن کلیک راست کنید. از منوی گزینه Properties را انتخاب کنید.

۲- در پنجره باز شده به برگه Compatibility رفته و تیک گزینه Run this program in compatibility mode for را زده و سپس از لیستی که فعال می شود، سیستم عامل مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای حل مشکل می توان هر بار سیستم عامل متفاوتی انتخاب کرد. برای ذخیره تغییرات روی Apply کلیک کرده و OK را بزنید.

بعد از انجام این کارها فایل اجرایی راه انداز Paragon را مجددا باز و نصب کنید.

بخش سوم: مشکلات هارد درایوهای اکسترنال سیگیت در ویندوز ۱۰

راهکار اول: غیرفعال کردن ویژگی Fast Startup

اگر ویژگی Fast Startup در ویندوز فعال باشد احتمالا این سیستم عامل قادر به تشخیص هارد درایوهای اکسترنال سیگیت نخواهد بود. این ویژگی در ویندوز ۱۰ به صورت پیش فرض فعال است اما چگونه آن را غیرفعال کنیم؟:

۱- عبارت Control Panel را در قسمت جستجوی منوی استارت تایپ نموده و از لیست نتایج Control Panel را انتخاب نمایید.

۲- ابتدا به بخش Hardware and Sound و سپس به قسمت Power Options مراجعه کنید.

۳- در قسمت سمت چپ صفحه گزینه Choose what the power button does را انتخاب کنید.

۴- روی گزینه Change settings that are currently unavailable را انتخاب کنید.

۵- صفحه را به پایین پیمایش کرده تا به بخش Shutdown settings برسید و گزینه Turn off fast startup (recommended) را غیرفعال کنید. در پایان روی Save changes کلیک نمایید.

بعد از راه اندازی مجدد کامپیوتر، هارد درایو اکسترنال شما توسط ویندوز ۱۰ شناسایی خواهد شد.

راهکار دوم: اتصال درایو اکسترنال به یک پورت USB دیگر

اگر هارد درایو اکسترنال شما توسط ویندوز ۱۰ شناسایی نمی شود شاید این روش ساده مشکل پیش آمده را حل کند. در این راهکار نیازمند یک ابزار USB دیگر که به سیستم متصل شده هستیم. ما در این مثال از یک ماوس USB استفاده می کنیم اما شما می توانید هر ابزار USB دیگری را به کار بگیرید.

۱- زمانی که سیستم در حال بوت ویندوز ۱۰ است، ابزار USB فعلی متصل شده، مثلا ماوس، را از سیستم جدا کنید.

۲- ماوس USB را به پورت USB دیگری متصل کنید.

۳- هارد درایو اکسترنال سیگیت را به همان پورت USB که ماوس در حال استفاده از آن بوده متصل کنید.

احتمالا با این کا شاهد فعال شدن مجدد درایو خواهید بود. این راهکار در مورد هارد درایوهای سری GoFlex سیگیت به خوبی جوابگوست، پس اگر از مشتریان این محصول هستید حتما این روش را امتحان نمایید. اگر چه این راهکار بسیار ساده است اما نقطه ضعف آن این است که در هر بار روشن شدن کامپیوتر مجبور به انجام دوباره آن هستید.

بخش چهارم: مشکلات درایوهای سری Central سیگیت در ویندوز ۱۰

راهکار اول: استفاده از حساب کاربری محلی (Local Account)

برخی از کاربران در اتصال به درایوهای Central سیگیت در ویندوز ۱۰ با مشکل مواجه شده و این خطا را با تغییر به حساب کاربری محلی برطرف کرده اند. برای استفاده از یک حساب محلی این گام ها را دنبال کنید:

۱- بخش تنظیمات ویندوز را باز و به بخش Accounts مراجعه کنید.

۲- در بخش account خودتان روی گزینه Sign in with a local account instead کلیک کنید.

۳- رمزعبور حساب کاربری تان آنلاین مایکروسافت را وارد نموده و Next را بزنید.

۴- حال یک نام کاربری و رمزعبور جدید برای حساب محلی مشخص کنید.

۵- بعد از این روی گزینه Sign out and finish کلیک نمایید.

۶- وقت آن رسیده که وارد حساب محلی تان شوید.

بعد از ورود به حساب، برطرف شدن مشکل را بررسی کنید.

راهکار دوم: بررسی نرم افزار ضدویروس و فایروال

گاهی اوقات در ویندوز ۱۰، نرم افزار ضدویروس مشکلاتی را برای هارد درایو Central سیگیت ایجاد می کند؛ البته بعید نیست تنظیمات فایروال ویندوز (یا فایروال های شخص ثالث نصب شده روی ویندوز) هم عملکرد این درایو را مختل کنند. یکی از مقصران شناخته شده ضدویروس مک آفی است. برای حل مشکل در مک آفی ابتدا به بخش Ports and System Services رفته و گزینه Homegroup را فعال کنید. اگر این کار کمکی به حل مشکل نکرد بهتر است موقتا ضد ویروس یا فایروال را غیرفعال کنید؛ در بدترین حالت ممکن هم مجبور به مهاجرت به سایر ابزارهای امنیتی خواهید بود.

در حال حاضر بهترین ضدویروس های موجود Bitdefender و Bullguard هستند و اگر با ضدویروس فعلی تان مشکل دارید توصیه می کنیم این دو ابزار امنیتی را امتحان کنید.

راهکار سوم: حصول اطمینان از پارتیشن بودن هارد درایو

قبل از استفاده از هر درایو سیگیت باید آن را پارتیشن بندی نمایید. برای این منظور گام های زیر را انجام دهید:

۱- در کادر جستجوی منوی استارت گزینه Computer Management را تایپ و از لیست نتایج گزینه اول یعنی Computer Management را انتخاب نمایید.

۲- زمانی که پنجره Computer Management باز شد گزینه Disk Management را پیدا و روی آن کلیک کنید.

۳- درایو Central سیگیت خود را پیدا و روی آن کلیک راست کنید؛ از منو گزینه Delete Volume را انتخاب نمایید. با این کار تمام فایل ها از درایو حذف خواهند شد.

۴- حال باید گزینه موجود بودن Disk 1 را ببینید. روی آن کلیک راست کرده و گزینه Convert to GPT را بزنید.

۵- مجددا روی آن کلیک راست و این بار گزینه New simple volume را انتخاب کنید. بعد از این بدون هیچ مشکلی قادر به استفاده از هارد درایو اکسترنال سیگیت خواهید بود.

بخش پنجم: مشکلات هارد درایو GoFlex سیگیت در ویندوز ۱۰

راهکار اول: حصول اطمینان از اختصاص یافتن یک حرف برای نام درایو

قبل از استفاده از هارد درایو GoFlex سیگیت بهتر است از اختصاص یک حرف برای نام این درایو اطمینان حاصل کنید. برای این منظور گام های زیر را دنبال کنید:

۱- بعد از باز کردن Computer Management به بخش Disk Management بروید.

۲- در ابزار Disk Management احتمالا یک درایو فاقد حرف خواهید دید. ظرفیت آن را بررسی و مطمئن شوید همان درایو GoFlex مد نظر شماست.

۳- روی آن کلیک راست کرده و گزینه Change drive letter را انتخاب کنید.

۴- اگر این درایو فاقد حرف است، یکی از حروف انگلیسی را برای آن انتخاب کنید.

۵- تغییرات را ذخیره و حال سعی در دسترسی مجدد به هارد درایو Central سیگیت کنید.

مطمئنا بعد از تعیین یک حرف به عنوان نام درایو، ویندوز هم قادر به شناسایی و نمایش آن خواهد بود.

راهکار دوم: حذف راه اندازهای هارد درایو اکسترنال

اگر در دسترسی به هارد درایو GoFlex در ویندوز ۱۰ مشکل دارید شاید یک گزینه خوب برای حل مساله، استفاده از راه اندازهای پیش فرض باشد. برای استفاده از راه اندازهای پیش فرض، باید راه اندازهای فعلی هارد درایو را حذف کنید. به این ترتیب:

۱- کلیدهای Win+X را فشار داده و از منو گزینه Device Manager را بزنید.

۲- بعد از باز شدن Device Manager هارد درایو اکسترنال خود را پیدا و روی آن کلیک راست کنید.

۳- از منو گزینه Uninstall device را بزنید. در صورت وجود گزینه Delete the driver software for this device حتما آن را انتخاب کنید.

۴- روی OK کلیک کنید.

۵- بعد از حذف راه انداز کامپیوتر را از نو راه اندازی کنید.

بعد از راه اندازی مجدد سیستم ویندوز به طور خودکار راه اندازهای پیش فرض را نصب و مشکل برطرف خواهد شد.

بخش ششم: مشکلات درایوهای NAS سیگیت

راهکار: نصب نرم افزار Seagate Discovery version 1.40.1041.002

برخی از کاربران ویندوز ۱۰ در برقراری ارتباط با درایو ذخیره سازی متصل به شبکه سیگیت یعنی مدل NAS مشکل دارند. اگر شما هم با این مشکل مواجه اید بهتر است نرم افزار Seagate Discovery version 1.40.1041.002 را نصب کنید.

۱- ابتدا نرم افزار Seagate Discovery version 1.40.1041.002 یا نسخه جدیدتر آن را از وب سایت سیگیت دانلود کنید (اینجا).

۲- روی فایل نصب Seagate Discovery کلیک راست و Properties را انتخاب نمایید. به برگه Compatibility رفته و از لیست سیستم عامل ها روی ویندوز ۷ کلیک و تغییرات را ذخیره نمایید.

۳- حال روی فایل نصب کلیک راست کره و گزینه Run as administrator را بزنید.

بعد از این شاهد اتصال بی عیب و نقص درایو NAS سیگیت به کامپیوتر خواهید بود. اگر مشکل رفع نشد بهتر است خود نرم افزار Seagate Discovery را در سطح مدیر اجرا کنید.

اگر همچنان با هارد درایوها مشکل دارید توصیه می کنیم نرم افزار رایگان و ایمن Reimage Plus را از اینجا دانلود و روی سیستم نصب کنید. با استفاده از این نرم افزار می توان مشکلات مختلفی مثل پاک شدن فایل ها، آسیب های بدافزارها و خرابی سخت افزارها را بهتر مدیریت کرد.

اگر چه هارد درایوهای سیگیت گاهی اواقات کاربر را حسابی به رنج و زحمت می اندازند اما همان طور که مشاهده کردید اکثر راهکارهای موجود برای حل این مشکلات ساده بوده و با صرف زمانی اندک قادر به برطرف کردن آنها خواهید بود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *