چگونه مشکل You Do Not Have Sufficient Access to Uninstall a Program را برطرف کنیم؟

چگونه مشکل You Do Not Have Sufficient Access to Uninstall a Program را برطرف کنیم؟
  • 1396/11/5
  • رقیه کُرد
  • 0

بعد از انتشار ویندوز ویستا مایکروسافت به منظور بهبود بستره ای کاربرپسندتر، ویژگی های جدیدی به سیستم عامل محبوب خود اضافه کرد. به این ترتیب ویندوز ویستا، ویندوز ۷، ویندوزهای ۸ و ۸٫۱ و نهایتا ویندوز ۱۰ تبدیل به سیستم عامل هایی شده اند که حتی کاربری که برای اولین بار قرار است محصولات مایکروسافت را امتحان کند مشکلی در کار با آنها نخواهد داشت.

یکی از ویژگی های پیش فرض نصب شده در نگارش های جدید ویندوز، کنترل دسترسی کاربر یا UAC است. این ویژگی امنیتی علت اصلی بروز خطای you do not have sufficient access to uninstall a program است. همان طور که می دانید هدف از ارائه این ویژگی ارتقای امنیت ویندوز و محدود کردن دسترسی به فایل های نصب و برنامه هاست.

به خاطر وجود این قابلیت ممکن است قادر به حذف (Uninstall) برخی ابزارها و نرم افزارها از روی کامپیوترهای مجهز به ویندوز نباشید. پس اگر به دنبال غیرفعال کردن UAC و رها شدن از خطای You don’t have sufficient access to uninstall هستید، با ما همراه باشید.

نحوه حل مشکل You don’t have sufficient access to uninstall در ویندوز

از آن جایی که خطای مذکور از حذف برخی از برنامه ها جلوگیری خواهد کرد قطعا مشکلات عدیده ای را برای کاربران ایجاد می کند. برای مثال نگاهی به لیست زیر بیاندازید؛ شاید شما هم با برخی از این مشکلات رو به رو شده باشید:

عدم امکان حذف نرم افزار uTorrent: این خطا روی uTorrent تاثیر گذاشته و یکی از راه های حل آن، ابتدا به روز رسانی این نرم افزار و سپس سعی برای پاک سازی آن است.

عدم امکان دسترسی به حذف ابزارهایی مثل Hotspot Shield، Search Protect، Spotify، Web Companion، RelevantKnowledge، iTunes، Microsoft Office، Google Chrome، Ccleaner، Visual Studio: طبق اظهارات کاربران این خطا روی همه برنامه تاثیرگذار است. از نرم افزارهای معمولی مثل آی تیونز، اسپاتیفای و کروم گرفته تا بدافزارهایی مثل Search Protect، RelevantKnowledge و …

عدم امکان حذف برنامه ها در ویندوز ۱۰: اگر قادر به حذف برنامه ای در ویندوز ۱۰ نیستید، راهکارهای ما شما را در این زمینه یاری خواهند داد.

مشکل در پاک سازی برنامه ها با استفاده از کنترل پنل: اکثر کاربران ویندوز بر حسب عادت از کنترل پنل برای حذف برنامه ها استفاده می کنند اما با وجود این خطا، امکان انجام این کار وجود نخواهد داشت. علت این مشکل احتمالا رجیستری ویندوز است که البته به راحتی می توان آن را برطرف کرد.

اجبار به حذف برنامه ها در ویندوز ۱۰: گاهی اوقات برای حذف یک برنامه در ویندوز باید فرآیند اجبار کردن (Force) را به کار بگیرید. بهترین راه برای این کار استفاده از عزل کننده های (Uninstaller) شخص ثالث است. در این مطلب دو نرم افزار برتر در این زمینه را بررسی خواهیم کرد.

نحوه حذف برنامه هایی که در کنترل پنل نمایش ویندوز ۱۰ نمایش داده نمی شوند: در برخی موارد برخی از برنامه ها ممکن است در کنترل پنل نمایش داده نشوند. در این صورت برای حذف مجبورید تمام فایل ها و مدخل های رجیستری آنها را پاک نمایید. این پروسه تا حدودی پیچیده بوده و توصیه می کنیم برای انجام آن از ابزارهای شخص ثالث کمک بگیرید.

راهکار اول: تلاش برای دریافت مجوزهای مدیر سیستم (Administrator)

اولین کاری که در زمان تلاش برای حذف یک برنامه از ویندوز باید انجام دهید حصول اطمینان از داشتن مجوزهای مدیر (Admin) است. برای این منظور کافی است به محل نصب برنامه مورد نظر رفته و با استفاده از فایل اجرایی فراهم شده (که معمولا ترکیبی از عبارت Uninstall به همراه نام برنامه است) سعی در حذف نرم افزار کنید.

اگر بعد از تلاش برای حذف با پیام You don’t have sufficient access to uninstall مواجه شدید پس باید فایل حذف را با استفاده از مجوزهای مدیر اجرا نمایید. این کار بسیار ساده بوده و کافی است گام های زیر را دنبال کنید:

۱- به محل نصب برنامه ای که باید حذف شود مراجعه کنید.

۲- بعد از پیدا کردن فایل مخصوص حذف نرم افزار روی آن کلیک راست و از منو گزینه Run as administrator را بزنید.

۳- برای اتمام پروسه دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید.

اگر موفق نشدید راهکار بعدی را امتحان کنید.

راهکار دوم: استفاده از ویرایشگر رجیستری

۱- اگر کاربر ویندوزهای ۸ یا ۱۰ هستید برای اجرای پنجره Run کلیدهای Win+R را فشار دهید.

۲- بعد از تایپ عبارت regedit دکمه OK را بزنید.

regedit

۳- بعد از باز شدن رجیستری آدرس زیر را قدم به قدم دنبال نمایید:

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionUninstall

۴- حال اگر روی هر کدام از کلیدهای این مسیر کلیک کنید قادر به دسترسی به هر برنامه خواهید بود و البته امکان حذف آن هم برای شما میسر است.

۵- بعد از پیدا کردن نرم افزاری که باید حذف شود و کلیک روی کلید آن، نگاهی به پنل سمت راست ویرایشگر رجیستری بیندازید. روی رشته ای به نام UninstallString دو بار کلیک نمایید تا مشخصات آن باز شود.

۶- بعد از باز شدن پنجره Properties، مسیر موجود در ان را از کادر Value data کپی نمایید.

۷- حال عبارت CMD را در صفحه شروع (ویندوز ۸) یا منوی استارت (ویندوز ۱۰) تایپ، روی نتیجه اول یعنی Command Prompt کلیک راست نموده و گزینه اول یعنی Run as administrator را بزنید.

۸- در فضای خالی پنجره خط فرمان کلیک راست و برای قرار دادن آدرس کپی شده از منو گزینه paste را بزنید؛ در پایان کلید Enter را فشار دهید.

بعد از این کار پروسه حذف برنامه مورد نظر شروع خواهد شد. این نکته بسیار مهم را نباید فراموش کرد که از این روش را نمی توان برای حذف برنامه هایی به کار گرفت که از MSI Installer استفاده می کنند.

راهکار سوم: استفاده از ابزارهای شخص ثالث

اگر همچنان پیام You don’t have sufficient access to uninstall را دریافت می کنید شاید چاره مشکل شما استفاده از عزل کننده های شخص ثالث باشد.

بسیاری از کاربران می گویند با استفاده از نرم افزارهایی مثل IObit Uninstaller (رایگان) یا Revo Uninstaller موفق به حل این مشکل شده اند؛ پس حتما از این نرم افزارها که سرعت عملکردی بالایی داشته و به کارگیری آنها هم آسان است استفاده کنید.

راهکار چهارم: حصول اطمینان از صحیح بودن مسیر حذف در رجیستری

بعید نیست اشکال در رجیستری سبب بروز مشکل و نمایش پیام You don’t have sufficient access to uninstall شود.

در رجیستری ویندوز برای هر کدام از برنامه های نصب شده یک مسیر حذف تعریف شده و اگر این مسیر درست تعریف نشده باشد، ممکن است با این پیام یا خطاهای مشابه مواجه شوید. با بررسی مسیر حذف برنامه در رجیستری می توان از وجود/عدم وجود اشکال در این آدرس اطمینان حاصل کرد. به این ترتیب عمل کنید:

۱- ابتدا رجیستری را باز کنید. در راهکار دوم نحوه انجام این کار را توضیح داده بودیم.

۲- بعد از باز شدن رجیستری در پنل سمت چپ صفحه یکی از کلیدهای زیر را دنبال کنید:

برای سیستم عامل های ۳۲ بیتی:

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftWindowsCurrentVersionUninstall

برای سیستم عامل های ۶۴ بیتی:

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREWow6432NodeMicrosoftWindowsCurrentVersionUninstall

۳- در سمت راست صفحه زیر کلیدهای بسیار زیادی که با استفاده از حروف و اعداد نامگذاری شده اند می بینید. باید تک تک روی همه آنها کلیک کرده تا زمانی که برنامه مشکل دار را پیدا کنید. ساده ترین روش برای شناسایی یک برنامه بررسی رشته DisplayName در پنل قسمت سمت راست صفحه است.

۴- بعد از پیدا کردن برنامه مورد دار در قسمت سمت راست صفحه، نگاهی به مقدار UninstallString بیاندازید. گاهی اوقات ممکن است این رشته دارای یک اسلش (/) یا کاراکتری دیگر در ابتدای مقدار خود داشته باشد که موجب بروز این مشکل شود. روی UninstallString دو بار کلیک کنید.

۵- حال کاراکترهای اضافی که در کادر Value data قرار دارند را حذف نموده و برای ذخیره تغییرات گزینه OK را بزنید. به خاطر داشته باشید که عبارت های موجود در این کادر حتما باید بین علامت های نقل قول قرار داشته باشند.

در بیشتر موارد UninstallString شما حاوی یک بک اسلش () در نام خود خواهد بود اما بعد از حذف آن، مشکل هم از بین می رود. در پاره ای از مواقع هم ممکن است این رشته به جای مسیر نصب نرم افزار دارای یک متغیر محیطی باشید. هر چند با حذف متغیر محیطی و جایگزینی آن با مسیر نصب برنامه، مشکل مرتفع خواهد شد.

همان طور که ملاحظه می کنید این راهکار نسبتا پیچیده است چرا که شما مجبورید به رجیستری مراجعه و شخصا اقدام به پیدا کردن نرم افزار مشکل دار و رشته حذف آن شوید. هر چند اگر کاربری حرفه ای هستید قطعا در دنبال کردن دستورالعمل های فوق با مشکل مواجه نخواهید شد.

راهکار پنجم: نصب جدیدترین نگارش و سپس حذف آن

برخی از کاربران هنگام حذف نرم افزار uTorrent شاهد پیام خطای You do not have sufficient access to uninstall بوده اند. آنها ابتدا این نرم افزار را به جدیدترین نگارش به روزرسانی کرده و با اجرای مجدد پروسه حذف، موفق به پاک سازی آن از روی سیستم شده اند.

اگر چه این راهکار در مورد uTorrent به کار گرفته شده است اما بعید نیست برای حذف سایر برنامه ها هم جوابگو باشد. بهتر است آن را امتحان کنید.

غیرفعال کردن ابزار کنترل دسترسی کاربر UAC

همان طور که پیش تر هم اشاره شد ویندوز دارای قابلیتی به نام User Account Control است که اجازه انجام بعضی ها کارها را صرفا با داشتن مجوز مدیر سیستم، صادر می کند. بنا به گفته کاربران گاهی اوقات این ویژگی با سایر عملکردهای سیستم تداخل پیدا کرده و سبب بروز این خطا می شود. برای حل این مشکل بهتر است با دنبال کردن گام های زیر ویژگی کنترل دسترسی کاربر را غیرفعال نمایید:

۱- کلیدهای Win+S را فشار داده و عبارت user control را در کادر جستجو تایپ نمایید. از نتایج ظاهر شده گزینه اول یعنی Change User Account Control settings را انتخاب کنید.

۲- نوار میله ای (اسلایدر) موجود در پنجره را به سمت پایین و آخرین گزینه یعنی Never notify بکشید. حال برای ذخیره تنظیمات روی OK کلیک کنید.

بعد از غیرفعال کردن UAC دیگر مشکلی در حذف برنامه ها نخواهید داشت.

راهکار هفتم: حذف کلید Safer از رجیستری

وجود انواع بدافزارها هم ممکن است موجب پدیدار شدن پیام You do not have sufficient access to uninstall شود. بدافزارها تغییرات مخربی در رجیستری ایجاد کرده و این تغییرات ناخواسته ممکن است در روند حذف نرم افزارها مشکل تراشی کنند. البته با انجام چند گام ساده زیر می توان مشکل را برطرف کرد:

۱- ابتدا رجیستری را باز کنید.

۲- در پنل سمت چپ به آدرس زیر بروید:

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREPoliciesMicrosoftWindows

۳- کلید Windows را باز کرده و به کلید safercodeidentifiers  مراجعه نمایید. اگر قادر به مشاهده زیرکلیدهای ۰ و Paths هستید، پس احتمالا رجیستری شما توسط بدافزارها دستکاری شده است. روی زیر کلید Paths کلیک راست و از منو گزینه Delete را انتخاب کنید.

۴- بعد از ظاهر شدن پیام تائید گزینه Yes را بزنید.

البته این کار را می توان با حذف کلید Safer از رجیستری هم انجام داد اما اگر رجیستری دستکاری شده باشد، حذف کلید Paths کافی به نظر می رسد

بعد از حذف این کلید از رجیستری، مشکل حل شده و از این پس قادر به حذف تمام نرم افزارها از ویندوز خواهید بود.

این ها راهکارهای پیشنهادی ما برای برطرف کردن مشکل عدم امکان حذف نرم افزارها و پیغام خطای You don’t have sufficient access to uninstall بودند. آیا تا کنون با این مشکل مواجه شده اید؟ راهکاری بهتری سراغ دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *