معرفی چند اپلیکیشن برای خواب و استراحت مناسب

معرفی چند اپلیکیشن برای خواب و استراحت مناسب
  • 1396/11/9
  • رقیه کُرد
  • 0

تکنولوژی آن چنان پیشرفت کرده که برای انسان امروزی زندگی بدون استفاده از حداقل یکی از مظاهر آن، عملا معنایی ندارد. به هر جای زندگی که سرک بکشید شاهد نفود فناوری هستید، از کامپیوترهای و تلفن های شخصی گرفته تا دنیای وب و خدمات مبتنی بر ابر که زندگی دیجیتال مان را کاملا متحول کرده اند. برای لحظه ای زندگی بدون این اشکال مختلف فناوری را تصور کنید؛ می توانید؟! احتمالا پاسخ درصد بسیار زیادی از انسان خیر خواهد بود.

گویا آی تی – با همه مزایایی که فناوری به ارمغان آورده به نظر می رسد اگر انسان ها نتوانند به درستی از محصولات آن استفاده کنند احتمالا به سلامتی خود آسیب خواهند زد. عدم دریافت خواب کافی به خاطر استفاده از تلفن های هوشمند، تبلت ها، لپ تاپ ها و … در محیط های تاریک، عادت به نشستن طولانی مدت برای تماشای تلویزیون و عدم حرکت کافی، دنبال کردن لحظه ای اخبار و تجربه استرس دائمی، تنها گوشه ای از عادت های نادرست بعضی از کاربران است. البته نباید به فناوری دید منفی داشت و این ما هستیم که با خو گرفتن به عادات خوب یا بد، آن را خوب یا بد جلوه می دهیم. بهتر نیست به جای تعریف از معایب و مضرات تکنولوژی، آن را در راستای غنی تر کردن زندگی و ساده سازی انجام بسیاری از کارها استفاده کنیم؟

در ادامه چند پیشنهاد ساده برای استفاده از اپلیکیشن ها و ابزارها داریم که امیدواریم آنها را در راستای بهبود زندگی دیجیتال تان به کار بگیرید.

تنبلی بس است! تکان بخورید!

یک ابزار ردیاب فعالیت (یا ساعت هوشمند) به کاربران در زمینه پایش و انگیزه بخشی کمک بسیار زیادی خواهد کرد. برای مثال محصول Fitbit Alta HR (149 دلار) یک دستبند باریک و بسیار شیک است که قادر به شمردن گام ها، مسافت طی شده، محاسبه کالری های سوخته شده و ضربان قلب است و البته هشدارهای دوستانه ای برای تکان دادن بدن به کاربر نشان می دهد. یکی از قابلیت های بسیار جالب Alta HR تشخیص خودکار ورزش و نرمش کردن کاربر و نشان دادن پیام تشویق به خاطر فعال بودن است؛ البته امکان دریافت اعلان های تلفن هوشمند هم روی این محصول وجود داشته و ارتباط کاربر با زندگی دیجیتال قطع نخواهد شد.

اگر زیبایی محصول اهمیت بسیار زیادی برای شما دارد با استفاده از نوارهای فلزی، چرمی و کلاسیک قابل تعویض می توان ظاهر محصول را طبق سلیقه تان تغییر دهید (این نوارها جداگانه به فروش می رسند).

اگر چه شرکت های متعددی اقدام به ساخت ترازوهای هوشنمد کرده اند اما ترازوی Fitbit Aria 2 (129 دلار) که قادر به اندازه گیری وزن، میزان چربی بدن و شاخص توده بدنی (BMI) است مجهز به اتصال وای فای است. شاید بپرسید یک ترازو چه نیازی به وای فای دارد؟ زمانی که داده های اندازه گیری شده به صورت بی سیم از ترازو به اپلیکیشن Fitbit که روی تلفن هوشمند شما نصب شده همگام می شوند، می توانید چارت ها و گراف های پیشرفت کاهش وزن خود را مشاهده نمایید.

موسیقی هم یکی از منابع الهام بخش کاربران است. هدفون های Bose SoundSport Free Headphones که در دو رنگ سیاه و آبی عرضه شده اند (با قیمت ۲۴۹ دلار) مخصوص ورزشکاران ساخته شده اند. این هدفون های بی سیم داخل گوش قرار گرفته و مقاومت بسیار خوبی در برابر عرق و شرایط نامساعد آب و هوایی دارند. در کنار پخش شفاف و با کیفیت موسیقی و همچنین امکان پخش و متوقف کردن فایل ها، امکان دسترسی به دستیارهای هوشمند Siri و Google Assistant هم وجود دارد؛ ضمنا امکان پاسخ به تماس های صوتی از طریق گوشی سمت راست را هم نباید از قلم انداخت.

ماندگاری باتری در این هدفون ها داخل گوشی در هر بار شارژ بیش از ۱۰ ساعت است. اگر احیانا آنها را در مکانی جا گذاشته یا گم کنید با استفاده از ویژگی Find my Buds که در اپلیکیشن این هدفون ها عرضه شده، به راحتی می توان آنها را پیدا کرد.

تجهیزات درون خانه هم مجهز به فناوری های بسیار پیشرفته ای شده اند. برای مثال دوچرخه ثابت Peloton Bike (با قیمت ۱۹۹۵ دلار و همچنین ۳۹ دلار حق عضویت ماهانه)، امکان شرکت مستقیم در ۱۴ کلاس روزانه زنده را از استودیوی NYC فراهم کره و ضمنا اطلاعات دقیق و به روزی درباره آهنگ حرکت، استقامت، خروجی و ضربان قلب به کاربر ارائه و وی را در پایبندی به این برنامه تشویق می نمایید. البته به جای شرکت در این کلاس می توان به بیش از ۵۰۰۰ حرکت ورزشی و نرمشی دسترسی داشت؛ همه این ویدوها را با استفاده از صفحه نمایشی که در قسمت جلو این دوچرخه ثابت نظر گرفته شده مشاهده نمایید؛ خوشبختانه در این دوچرخه اسپیکرهایی برای پخش صدا هم در نظر گرفته شده است.

در زمینه اپلیکیشن ها MyFitnessPal و Lose it! (برای iOS و اندروید) دو برنامه محبوب محاسبه کالری هستند، که به شما اجازه ثبت غذاهایی که در طول روز نوش جان می کنید را فراهم می کنند. اگر چه ویژگی های این دو برنامه اندکی با یکدیگر تفاوت دارند، اما امکان انتخاب غذاهای مصرف شده از کتابخانه بسیار بزرگ غذاها، اسکن بار کد برای اضافه کردن غذاهای بسته بندی در هر دو برنامه وجود دارد. ضمنا این اپلیکیشن ها بسته به میزان کالری دریافتی به شما اعلام خواهند کرد که تا چه اندازه می توانید بیشتر غذا بخورید (در صورت ورزش درصد مجاز خوردن غذا افزایش می یابد).

یکی دیگر از گزینه های جالب Fitness Blender است که استفاده از آن در قالب یک وب سایت رایگان و همچنین اپلیکیشن (iOS و اندروید) میسر بوده، بیش از هزار ویدئوی ورزش و نرمش در قالب دسته بندی های مختلفی مثل حرکات قدرتی، کاهش وزن، کار با تجهیزات ورزشی و … به علاقه مندان ارائه می دهد. انجمن کاربران فعال Fitness Blender هم به کاربران تازه وارد انگیزه ای مضاعف می دهند؛ در Fitness Blender می توان اهداف خود برای تناسب اندام را منتشر کرده، از سایرین سوال بپرسید و میزان پیشرفت و همچنین توصیه های خود را با سایر افراد علاقه مند به اشتراک بگذارید.

یکی از جدیدترین اپلیکیشن های  بهبود فردی MoveWith نام دارد (فقط iOS؛ حق عضویت بعد از طی دوره آزمایشی، ماهانه ۷٫۹۹ دلار،) که رویکردی متفاوت برای تشویق کاربران در نظر گرفته است: استفاده از صدا برای کمک به جسم، ذهن و روح شما! از حرکات ورزشی قدرتی سنگین گرفته تا حرکات آرام و متدیشن های یوگا، این اپلیکیشن همانند یک مربی کاربلد و البته دلسوز که آویزه گوش تان شده و با پخش موسیقی حال و هوای ورزشی را در شما زنده نگه خواهد داشت، عمل می کند. کافی است هر آن چه قرار است روی آن کار کنید را انتخاب و مربی مورد نظر را هم مشخص کنید و استارت بزنید. MoveWith هر هفته یک فایل صوتی جدید برای انجام حرکات ورزشی به کتابخانه خود اضافه می کند.

خواب خوب را جدی بگیرید

اکثر ابزارهای ردیاب سلامتی نه تنها فعالیت های ورزشی بلکه رفتارهای کاربران هنگام خواب را هم پایش می کنند، مواردی مثل زمان دقیق بیدار شدن و همچنین مدت زمان آن. البته محصول Fitbit Alta HR که در بالا معرفی کردیم پا را از این هم فراتر گذاشته و به طور خودکار مدت زمان صرف شده در خواب سبک، عمیق و حتی حرکات تصادفی چشم (REM) را هم به کاربر نشان می دهد.

فیلیپس هم در نمایشگاه CES امسال هم اعلام کرد موفق به ساخت یک ابزار پوشیدنی پیشرفته تر برای حل مشکلات کم خوابی و بد خوابی افراد شده است. طبق اظهارات این شرکت ۴۰ درصد از افراد بین ۲۵ تا ۵۴ سال کمتر از ۷ ساعت خواب شبانه دارند که این امر منجر به بروز مشکلاتی جدید در زمینه تمرکز و کارآیی حافظه آنها خواهد شد.

این محصول SmartSleep (399 دلار) نام داشته و متشکل از دو حسگر کوچک است که زمان های مهم ”موج آهسته“ خواب را تشخیص داده و سپس اقدام به سخت آهنگ های صوتی شخصی سازی شده ای خواهد کرد که روی عمق و میزان موج آهسته خواب، اثرگذاری مثبت خواهند داشت.

فیلیپس می گوید مطالعات آنها نشان داده کسانی که به مدت دو هفته از SmartSleep استفاده کرده اند، موفقیت بسیار بزرگی در زمینه افزایش هوشیاری، داشتن انرژی بیشتر در طول روز و همچنین عملکرد بهتر حافظه کسب نموده اند. این محصول در بهار امسال روانه بازار خواهد شد.

تحقیقات نشان می دهد دماهای خنک تر محیط را برای خوابی آرام و عمیق تر آماده می کنند؛ دمای بهینه بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتیگراد است. با توجه به این مساله، تشک های شرکت Tanda از یک تکنولوژی به نام ATROS، مخفف عبارت ”تنظیم دمای پیشرفته برای خواب بهینه“ است، استفاده می کنند. زمانی که این فناوری با فوم Opti-Breeze ترکیب می شود، نه تنها موجب به خواب رفتن سریع تر فرد خواهد شد بلکه به حفظ دمای ثابت بدن کمک و از افزایش آن جلوگیری خواهد کرد؛ به این ترتیب فرد مدت زمان بیشتری را در خواب به سر خواهد برد.

ارزان ترین مدل این سه نمونه تشک قیمتی معادل ۵۵۰ دلار داشته و بالش همراه آن هم با قیمت ۷۵ دلار عرضه شده است (در صورت سفارش یک جفت بالش تنها ۱۲۵ دلار پرداخت خواهید کرد).

زمانی که صحبت از خواب می شود نمی توان اپلیکیشن Sleep Cycle (iOS و اندروید) را از قلم انداخت. این اپلیکیشن با به کارگیری میکروفون و شتاب سنج تلفن هوشمند اقدام به بررسی صداها و لرزش های شما هنگام خواب کرده و آنها را ثبت می نماید. این داده سپس تجزیه و تحلیل شده تا مشخص شود شما در حالت خواب سبک، عمیق یا وضعیت REM بوده اید؛ این اپلیکیشن نهایتا اقدام به بیدار کردن شما در بهترین زمان ممکن خواهد کرد (در بازه زمانی ۳۰ دقیقه ای که به خود شما تنظیم می کنید). تمام سعی اپلیکیشن بر این است که در سبک ترین مرحله خواب شما را بیدار کرده تا هنگام برخاستن از خواب، کاملا سرحال و پر انرژی باشید.

لطفا استرس را کنار بگذارید

تعداد محدودی از اپلیکیشن ها می توانند شما را در زمینه مدیتیشن و ذهن آگاهی یاری کنند.

به عنوان مثال اپلیکیشن Simple Habit (iOS و اندروید) یک پلتفرم مبتنی بر درخواست کاربر است که درس های ساده پنج دقیقه ای به کاربران ارائه می دهد؛ این پلفترم دسترسی به بیش از ۱۰۰۰ مدیتیشن که توسط مربیان ذهن آگاهی ارائه می شوند را برای کاربران فراهم کرده است. امکان انتخاب یک درس از دسته بندی های مشخص (برای مثال مدیتیشن هایی برای خواب بهتر، تمرکز بیشتر، حس آرامش طبیعت و …) یا دریافت آموزش های یک مربی خاص هم وجود دارد؛ برای مثال یکی از بهترین مربی های حاضر در این پلتفرم Kate James استرالیایی است که صدایی فوق العاده آرامش بخش داشته و دستورالعمل هایی بسیار مفید به کاربران پیشنهاد می دهد.

بیش از ۵۰ جلسه در این پلتفرم رایگان هستند و برای آپگرید به نسخه پرمیوم می توان ماهانه ۱۱٫۹۹ یا سالانه ۹۹٫۹۹ دلار پرداخت کرد. امکان دسترسی به این پلتفرم از طریق وب سایت هم وجود داشته و کلیه فعالیت های شما در وب سایت هم به خاطر سپرده می شوند؛ از این رو نیازی به نگرانی درباره ادامه درس ها نیست.

بعد از این به اپلیکیشن Headspace (یک سالن ورزشی برای ذهن شما) می رسیم که هدف آن آموزش روزانه مدیتیشن در چند دقیقه کوتاه به کاربران است.

این اپلیکیشن (iOS و اندروید) دارای یک رابطه کاربری ساده و آسان است و یک مجموعه مبتدی رایگان به نام Take 10 به کاربران پیشنهاد می دهد: ۱۰ جلسه آموزشی، به مدت ۱۰ دقیقه در طی ۱۰ روز؛ با استفاده از مدیتیشن های مجرب و تکنیک های ذهن آگاهی می توان مشغولیت های ذهنی را برطرف، استرس را کمتر و خواب را بهتر کرد و نهایتا روی هم رفتی زندگی شادتری را تجربه نمود. در این مجموعه درس ها نمرات شما زیر نظر گرفته شده، پاداش دریافت کرده و با استفاده از سیستم اختیاری مشارکت سایرین، دوستان امکان تشویق یکدیگر را خواهند داشت.

برای استفاده از جلسات بیشتر، اپلیکیشن Headspace دو راهکار عضویت پیشنهاد می دهد: حق اشتراک ماهانه ۱۲٫۹۹ و سالانه ۹۴٫۹۹ دلار.

به دنبال تجربه شادی بیشتری در سال ۲۰۱۸ هستید؟ اپلیکیشن رایگان Hapify (iOS و اندروید) بازی ها و فعالیت های مختلفی برای سرگرمی و شادی شما در هر لحظه ای که اراده کنید، تدارک دیده است. برای شروع به کار کافی است برای اطلاع اپلیکیشن از عوامل استرس زای شما، به سوالات یک پرسشنامه پاسخ دهید تا فعالیت های مرتبط با آن ارائه شوند.

آرام باشید

افشانه روغن شرکت Ellia با نام Gather Ultrasonic Essential Oil Diffuser (99 دلار) از جنس سرامیک و چوب ساخته شده و طراحی سبد مانند، زیبایی دو چندانی به آن بخشیده است. این افشانه فضای داخلی محل زندگی یا کار شما را با عطر طبیعی روغن های مختلفی عطرآگین خواهد کرد (سه نمونه آزمایشی همراه محصول عرضه می شود؛ برای خرید روغن های بعدی باید هزینه ای معادل ۹٫۹۹ دلار صرف کنید).  این گجت رایحه درمانی تا ۱۰ ساعت به صورت پیوسته به عطرافشانی خود ادامه خواهد داد. با استفاده از کنترل از راه دور دستگاه می توان اقدام به روشن و خاموش کردن آن کرد. از دیگر ویژگی های جالب این محصول می توان به تغییر رنگ و همچنین پخش مجموعه ای از صداهای آرامبخش و زیبا اشاره کرد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *