چطور ویندوز ۱۰ خود را به حالت روز نخست بازگردانیم؟

چطور ویندوز ۱۰ خود را به حالت روز نخست بازگردانیم؟
  • 1396/11/15
  • بابک شالکونژاد
  • 0

در این مقاله آموزشی قصد داریم به شما یاد دهیم که چطور می توانید ویندوز ۱۰ خود را بدون داشتن نرم افزارهای کاربردی که بر روی آن نصب کرده اید، به حالت اولیه باز گردانید. شما می توانید هم زمانی که ویندوز ۱۰ بر روی سیستم‌تان نصب شده است این کار را انجام دهید و هم زمانی که از ویندوز ۷ یا ۸ استفاده می کنید. برای آگاهی بیشتر از این موضوع در ادامه با ما همراه باشید.

گویا آی تی – قبل از هر چیز بهتر است بدانید که شما نمی توانید بدون پاک شدن اپلیکیشن های نصب شده بر روی ویندوز و احتمالا پاک شدن برخی از اطلاعات شخصی‌تان یک ویندوز جدید بر روی سیستم خود داشته باشید. بنابراین قبل از شروع این فرایند اطمینان پیدا کنید که از تمام اطلاعات مهم خود یک بک‌آپ تهیه کرده اید.

نصب نسخه جدید ویندوز  در شرایطی که یک ویندوز ۱۰ بر روی سیستم وجود دارد

اگر هم اکنون بر روی کامپیوتر شما ویندوز ۱۰ نصب شده است، راحت ترین راه به منظور ریفرش کردن کامپیوتر خود ریست کردن ویندوز است. (البته منظور از ریست کردن در اینجا نصب یک نسخه تازه از ویندوز است.)

گام اول: از منوی استارت ویندوز ۱۰ بر روی گزینه Settings کلیک کنید.

گام دوم: در پنجره Settings بخش Update & Security را انتخاب کنید.

گام سوم: حال از پنل سمت چپ صفحه update & security بر روی گزینه Recovery کلیک نمایید و سپس از سمت راست این پنجره در زیر قسمت Reset This PC گزینه Get Started را انتخاب کنید.

گام چهارم: در این قسمت گزینه Remove everything را انتخاب نمایید. هم چنین شما می توانید با انتخاب گزینه اول فایل های شخصی خود را هم چنان حفظ کنید. (این فایل ها شامل آن هایی می شوند که در پوشه های Desktop و Documents وجود دارند.)

توجه داشته باشید که گزینه آخر، Restore factory settings، تنها در برخی از کامپیوترها وجود دارد و انتخاب این گزینه سبب می شود تا ویندوزی که در هنگام خرید کامپیوترتان بر روی آن نصب بود، مجددا بر روی سیستم‌تان نصب گردد. نیازی به انتخاب این گزینه نیست، مگر این که شما کامپیوتر خود را به همراه یک ویندوز اورجینال نصب شده بر روی آن خریداری کرده باشید.

گام پنجم: در مرجله بعد دو آپشن برای شما نمایش داده خواهد شد. گزینه اول Just remove my files و گزینه دوم Remove files and clean the drive. اصولا اگر قصد دارید تا کامپیوترتان را برای خود نگه دارید گزینه اول را انتخاب کنید. اما اگر قصد فروش و واگذاری آن به شخص دیگری را دارید، گزینه دوم را انتخاب کنید که البته فرایند انجام شده از این طریق بیشتر طول خواهد کشید.

پس از انتخاب یکی از این گزینه ها بر روی دکمه Reset کلیک کنید. کار در این جا تمام است. کامپیوتر شما ریست خواهد شد و بین ۱۰ دقیقه تا نیم ساعت یا حتی مدت زمان بیشتر، بسته به سرعت سیستم‌تان، یک ویندوز ۱۰ جدید بر روی کامپیوتر خود خواهید داشت. توجه داشته باشید که اگر از این طریق سیستم خود را ریست کنید شما امکان بازگشت به نسخه قبلی ویندوز خود را نخواهید داشت.

نصب نسخه جدید ویندوز  در شرایطی که یک ویندوز ۷ یا ۸ بر روی سیستم وجود دارد

اگر هنوز ویندوز ۷ یا ویندوز ۸ بر روی سیستم شما نصب شده است. احتمالا ترجیح می دهید تا به جای به روز رسانی ویندوز از طریق Windows Update از یک دیسک نصبی یا فلش درایو ویندوز ۱۰ استفاده کنید. پیشنهاد ما استفاده از یک فلش درایو است زیرا حتی می تواند از آن در لپ تاپ هایی که مجهز به دیسک درایو نیست استفاده نمایید. برای این کار شما به یک فلش درایو ۳ گیگابایت یا با ظرفیت بیشتر احتیاج دارید. در زیر مراحل این کار بیان شده است:

گام اول: به صفحه دانلود مایکروسافت ویندوز بروید و سپس بر روی گزینه Download tool now کلیک کنید تا آخرین ابزار مربوط به ایجاد یک فلش دیسک قابل بوت را دریافت کنید.

گام دوم: ابزار دانلود شده را اجرا کنید. گزینه  Create installation media for another PC را انتخاب نمایید و سپس بر روی Next کلیک کنید.

گام سوم: در این مرحله، زبان (Language)، نسخه (Edition) و معماری (Architecture) ویندوز ۱۰ را انتخاب نمایید و سپس بر روی Next کلیک کنید.

توجه داشته باشید که نسخه N ویندوز ۱۰ برای برخی از کشورهای اروپایی است و برنامه Windows Media Player در آن وجود ندارد. اگر قصد دارید که یک فلش درایو قابل بوت ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی از ویندوز را داشته باشید، حداقل نیاز به یک فلش ۶ گیگابایتی دارید. هم چنین اگر تصمیم دارید تا ویندوز ۱۰ را بر کامپیوتر فعلی خود نصب کنید، پیشنهاد می کنیم تا گزینه Use the recommended options for this computer را تیک بزنید.

گام چهارم: گزینه USB flash drive را انتخاب کنید.

گام پنجم: فلش درایو را در داخل پورت USB کامپیوتر خود قرار دهید و بر روی Next کلیک کنید. پس از این کار این ابزار شروع به دانلود ویندوز ۱۰ می کند. بسته به سرعت اینترنت شما، این دانلود می تواند چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. پس از آن که دانلود به پایان رسید این ابزار به چند دقیقه زمان نیاز دارد تا فلش درایو شما را به یک وسیله قابل بوت ویندوز ۱۰ تبدیل کند. پس از آن شما می توانید از این فلش درایو به منظور به روز رسانی یا نصب ویندوز در هر کامپیوتری استفاده کنید.

گام ششم: حال فلش درایو را در کامپیوتری که ویندوز ۷ یا ویندوز ۸ بر روی آن نصب است و قصد به روز رسانی آن را دارید، قرار دهید. فلش درایو را در پنجره Explorer باز کنید و سپس بر روی فایل Setup دوبار کلیک کنید. با این کار فرایند آپگرید آغاز خواهد شد.

گام هفتم: پس از طی شدن مراحل اولیه، از جمله چک کردن آخرین آپدیت از طریق اینترنت و قبول کردن شرایط و مقررات ویندوز از طرف شما، پنجره Ready to Install برای شما ظاهر خواهد شد. در این قسمت بر روی گزینه Change what to keep کلیک کنید.

گام هشتم: در مرحله بعدی شما می توانید گزینه Nothing را انتخاب کنید. (با این کار کاملا یک ویندوز ۱۰ تازه و جدید خواهید داشت.) یا گزینه keep personal files only را انتخاب کنید. (با این کار بخش documents، music، photos و سایر قسمت ها دست نخورده باقی می ماند.) یا اینکه گزینه Keep personal files, apps or Windows settings را انتخاب نمایید. (با این کار دیگر یک نسخه تازه از ویندوز نخواهید داشت.) پس از انتخاب گزینه مورد نظر بر روی Next کلیک کنید.

بقیه مراحل نصب را دنبال کنید تا کار به پایان برسد. اگر شما گزینه اول یا دوم را انتخاب کردید در نتیجه یک نسخه تازه از ویندوز ۱۰ بر روی سیستم شما نصب خواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *