آیا پاک کردن کش باعث افزایش سرعت مرورگرها و اپلیکیشن ها می شود؟

آیا پاک کردن کش باعث افزایش سرعت مرورگرها و اپلیکیشن ها می شود؟
  • 1396/11/18
  • بابک شالکونژاد
  • 0

برخی از کاربران (حتی افراد با تجربه) معتقدند که به منظور افزایش سرعت مرورگرها و اپلیکیشن ها باید هرچند وقت یک بار با استفاده از نرم افزارهای جانبی مانند ccleaner فایل های کش را پاک نمود. اما آیا پاک کردن کش واقعا باعث افزایش سرعت اپلیکیشن های شما خواهد شد؟ برای یافتن پاسخ این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

گویا آی تی – بیشتر کاربران تصور می کنند که تمام فایل های موقتی که توسط اپلیکیشن ها در سیستم‎شان به وجود می آید بیهوده هستند و تنها سبب بهم ریختی کامپیوتر آن ها می شود و فضای اضافی اشغال می کند. اما باید گفت که این تصور کاملا اشتباه است. فایل های کش به منظور ذخیره اطلاعاتی که به طور متداول توسط اپلیکیشن ها مورد استفاده قرار می گیرند، ایجاد می شوند. بنابراین نباید دوباره تولید یا دانلود شوند. در ادامه این موضوع را با یک مثال شرح خواهیم داد.

فایل های کش تاخیر را کاهش می دهند

اگر فرض کنیم هرچند وقت یک بار دسترسی به یک فایل تصویری کوچک از یک وب سرور ۲ ثانیه طول بکشد، این کندی در بارگذاری چندان به چشم نمی آید. اما صفحات وب کنونی از هزاران تصویر کوچک، Style sheets و فایل های جاوا اسکریپ تشکیل شده اند که بیشتر آن ها هر روز تغییر نخواهند کرد. حال این عناصر تشکیل دهنده را در تعداد سایت ها که مشاهده می کنید و هم چنین تعداد دفعاتی که به این سایت ها سر می زنید، ضرب کنید. با این محاسبه ساده در خواهید یافت که اگر قرار باشد برای بارگذاری هر کدام از این عناصر ۲ ثانیه زمان نیاز باشد، در نتیجه وقت بسیار زیادی برای مشاهده یک صفحه وب تلف خواهد شد. (هر چند که در هر مرتبه بارگذاری مجدد، ترافیک اینترنت شما نیز مصرف خواهد شد.)

اگر مرورگر شما فایل های CSS یک صفحه را به طور کامل در اختیار نداشته باشد، در نتیجه این امر می تواند منجر به تاخیر در بارگذاری آن صفحه شود. اگر دقت کرده باشید، در صورتی که به یک وب سایت برای بار دوم مراجعه کنید، آن سایت سریع تر بارگذاری می شود. این مسئله به دلیل کش شدن لایه های سایت مورد نظر در کامپیوتر شما است.

این مشکل می تواند زمانی حادتر شود که یک اپلیکیشن نیاز به تولید مجموعه ای از اطلاعات داشته باشد و برای هربار اجرا شدنش مجبور باشد هر بار از نو این اطلاعات را بازتولید کند، که این کار زمان بر خواهد بود. به همین منظور، به جای این که هر بار تولید این اطلاعات از نو انجام شود، اپلیکیشن مورد نظر یک بار این کار را انجام می دهد و سپس آن را در یک فایل کش می کند.

زمانی که شما فایل کش را پاک می کنید، در واقع باعث می شوید تا فرایند تولید این اطلاعات دوباره از ابتدا انجام شود که این کار موجب کاهش سرعت بارگذاری صفحات خواهد شد.

استثنا در این قانون

اگر شما فضای خالی کافی در هارد دیسک خود در اختیار ندارید و اپلیکیشن های شما فایل های موقتی (temporary files) زیادی ایجاد کرده اند، بنابراین برای پاک کردن آن ها در این شرایط دلیل منطقی وجود دارد. یا حداقل شما می توانید اپلیکیشن های خود را طوری تنظیم کنید که کمتر از فضای موقت هارد دیسک شما استفاده نمایند.

از طرفی بهتر است بدانید که اگر شما از یک هارد دیسک معمولی (HDD) استفاده می کنید، در نتیجه زمان مورد نیاز به منظور لود شدن صدها فایل کوچک افزایش خواهد یافت که این امر در نهایت به تاخیر در اجرای فرایند مربوط به آن اپلیکیشن خواهد شد. بنابراین اگر نگران سرعت اجرای برنامه ها در کامپیوتر خود هستید به شما پیشنهاد می کنیم تا از یک حافظه SSD استفاده نماید. با این کار دیگر مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

معیوب بودن فایل های کش

برخی اوقات کش مربوط به یک اپلیکیشن دچار عیب می شود و برای رفع این مسئله نیاز است تا کلیه فایل های کش یک بار پاک شده و دوباره در سیستم قرار گیرند. البته این احتمال وجود دارد که آن فایل کش تاریخ گذشته باشد. (این موردی است که برای مرورگرها وب زیاد رخ می دهد.) این مشکل به جای این که باعث کاهش سرعت اپلیکیشن مربوطه شود، معمولا به عنوان یک خطا در سیستم ظاهر می شود. بنابراین اگرچه شما می توانید این مشکلات را با پاک کردن کش حل کنید، اما این کار بهترین گزینه برای افزایش کارایی و سرعت اپلیکیشن شما نیست.

ویژگی Autocomplete نامناسب

یکی دیگر از دلایلی که کاربران کش را پاک می کنند وجود برخی از الگوریتم های نامناسبی است که برای ویژگی Autocomplete در بعضی از اپلیکیشن ها به چشم می خورد. فرض کنید که بخش جستجوی اپلیکیشن شما تلاش می کند تا با استفاده از یک لیست کشویی، عباراتی که اخیرا آن ها را جستجو کرده اید یا به عبارت نوشته شده شما نزدیک هستند، به شما پیشنهاد دهد. اما الگوریتم مربوط به این بخش کند و سنگین است. این مسئله می توانند سبب شود که شما به این نتیجه برسید که برای افزایش سرعت در زمان جستجو کردن، تاریخچه جستجوها یا کش خود را پاک کنید. در واقع این تصور در شما به وجود آمده است که کش چیز نامناسبی است. اما واقعیت این است که کش کاملا مفید است. آن چیز که بد است یک الگوریتم نامناسب در یک اپلیکیشن می باشد که نمی تواند به خوبی از کش بهره ببرد.

دلیل اصلی برخی از کاربران برای پاک کردن کش چیست؟

برخی از کاربران به دلیل حفظ حریم خصوصی خود تصمیم به پاک کردن فایل های کش می گیرند. چنانچه شما نیز جز این دسته از کاربران هستید این موضوع را به خاطر داشته باشید که با پاک کردن کش این فایل ها به طور دائمی از کامپیوتر شما پاک نمی شوند. در واقع اگر شخصی به طور فیزیکی به کامپیوتر شما دسترسی داشته باشد، می تواند با نصب برخی ابزارهای ساده این فایل ها را ریکاوری کند. مگر این که شما فضای خالی را که با پاک کردن کش به وجود می آید، با فایل های دیگر جایگزین کنید یا در اصلاح overwrite کنید. در این صورت دیگر امکان بازیابی کش وجود ندارد.

آیا بود و نبود کش واقعا در سرعت بارگذاری صفحات وب یا سرعت اپلیکیشن ها تاثیر گذار است؟

نیازی نیست که صرفا به صورت تئوری و تنها به دلیل این که ما این موضوع را بیان کردیم آن را قبول کنید. شما می توانید به راحتی این موضوع را آزمایش کنید. برای این منظور کافی است، مرورگر خود را طوری تنظیم کنید که چند وب سایت را که بارها به آن ها سر زده اید و جز سایت های مورد علاقه شما هستند، باهم و به صورت یکجا باز کند. زمان آغاز این فرایند تا پایان آن (باز شدن تمام صفحات) ثبت کنید. سپس کش خود را پاک کرده و مجددا صفحات قبلی را باز کنید و زمان باز شدن صفحات در این حالت را نیز ثبت نمایید. در نهایت این دو زمان را با هم مقایسه کنید.

راه حل چیست؟

اگر شما بخواهید کش را پاک کنید، هیچ مشکلی وجود ندارد و آسیبی به سیستم شما وارد نمی شود. زیرا اپلیکیشن های شما کش های خود را به سرعت بازسازی خواهند کرد و دوباره به وجود خواهند آورد و همه فرایندها نیز سریع تر از گذشته انجام خواهد شد. اما چیزی که در این مطلب آموزشی فرا گرفتید آن بود که پاک کردن کش باعث بهبود سرعت اپلیکیشن های شما نخواهد شد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *