نهنگی که صدای انسان را تقلید می کند

نهنگی که صدای انسان را تقلید می کند
  • 1396/11/19
  • سمیه شماعی زاده
  • 0

 

تصور کنید که از اعماق آب صدای جادویی می آید که می گوید سلام، ولی این صدا صدای انسان نیست بلکه صدای نهنگی است که می تواند صدای انسان را تقلید نماید.

گویا آی تی – گروهی از دانشمندان بین المللی به این نتیجه رسیده اند که یک نهنگ ماده ارکا به نام ویکی وجود دارد که می تواند صدای انسان را تقلید نماید. ادعای این دانشمندان برای اولین بار  در یک مقاله ثبت شده است.

آن ها برای انجام تحقیقات خود یک نهنگ به نام ویکی را که در یک آکواریوم در جنوب فرانسه نگهداری می شود را مورد بررسی قرار داده اند. آن ها در تحقیقات خود بر روی این نهنگ به این نتیجه رسیده اند که این نهنگ می تواند صدای انسان را و یا مربی خود را تقلید نماید.

این داشنمندان در مشاهدات و آزمایش های خود که بر روی ویکی انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که این نهنگ می تواند کلمات زیادی از جمله  “hello,” “bye bye,” “one, two” و “Amy” را تقلید نماید. دانشمندان در مقاله منتشر شده خود به این نکته اشاره کرده اند که این نهنگ به سرعت یعنی حداکثر با ۱۰ بار تکرار توانسته است کلماتی که به او آموزش داده شده است را یاد بگیرد و تکرار کند.

بسیاری از پستانداران برای تولید صدا از حنجره خود استفاده می کنند اما انسان ها می توانند به دلیل توانایی حرکتی که دارند به راحتی صحبت کنند. اما خصوصیت سیاتوز دندانی که در نهنگ ها و دلفین ها وجود دارد باعث می شود که شنیده شدن صدای ان ها کمی دشوار شود و به همین دلیل شنیده شدن صدای تولید شده توسط ویکی برای دانشمندان قابل توجه بوده است.

جوزف کال استاد رشته تکامل ذهن در دانشگاه سنت اندروز و یکی افز اعضای این تیم تحقیقاتی برای بررسی این موضوع که آیای این نهنگ می تواند واقعا صدای انسان را تقلید نماید یا خیر، در توضیحات خود به این نکته اشاره کرده است که چگونه این تیم تحقیقاتی صداهای انسان هایی را که تاکنون در مجموعه نهنگ ها نبوده است جمع آوری نمایند.

به گفته کال، تشخیص صداهایی که توسط انسان ها تولید شده است برای ما انسان ها به سادگی قابل تشخیص است و این صداها به هیچ عنوان نمی تواند به صورت عادی توسط نهنگ ها تولید شود. از این رو به عقیده وی تنها راه تولید این صداها توسط نهنگ ها گوش دادن و تولید مجدد است.

در حیات وحش، نهنگ هایی که به عنوان نهنگ های قاتل شناخته شده اند، در غلاف ها زندگی می کنند و دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که دارای گویش های مختلفی دارند اما بحث های علمی در جوامع علمی در این خصوص بسیار زیاد است و همجنان ادامه دارند.

یکی از دلایلی که برای توانایی تولید صدا در نهنگ ها تا کنون موجب ایجاد بحث های زیادی شده است این بوده است که نهنگ ها قادر به آموختن هستند اما متاسفانه این ادعا تا به امروز قابل اثبات کردن نبوده است. اما این تیم تحقیقاتی با نمایش و ثبت داده های خود توانسته اند برای اولین بار این ادعا را اثبات نمایند.

جوزف کال در ادامه اظهارات خود به این نکته اشاره کرده است که احتمال تقلید صداهای انسانی که گفته می شود قابل تولید توسط نهنگ ها نیست نیز امکان دارد توسط نهنگ ها تولید شود.

اما سوال دیگر در این خصوص این است که ایا همه نهنگ ها می توانند صدای انسان را تولید نمایند؟ و این توانایی چگونه در بین نهنگ ها توزیع شده است. از طرفی ممکن است ویکی یک نمونه نادر و استثنایی باشد و شاید هم نه و این توانایی در بیشتر نهنگ ها وجود دارد.

محققان در این مقاله به این نکته اشاره کرده اند که تقلید صوت، نشانه ای از زبان رفتاری در انسان ها است که در حیوانات وجود ندارد. جوزف کال در این خصوص به این نکته اشاره کرده است که دلفین ها و نهنگ ها قادر به تقلید صدا از گونه های دیگر هستند. در پرندگانی مانند طوطی ها توانایی تقلید صدا وجود دارد.

نکته مه این سات که هنوز برای اینکه بتوان به این نتیجه رسید که دلفین ها قادر به تقلید صدای انسان ها هستند زود و نباید نسبت به آنچه در حال حاضر در این مقاله منتشر شده است بیش از حد هیجان زده شد. از طرفی دانشمندان هنوز در خصوص ادعای اینکه انسان ها و نهنگ ها می توانند از طریق صدا و صحبت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند هنوز مطلبی منتشر نکرده اند.

کال در این خصوص به این نکته اشاره کرده است که وی هنوز نمی تواند ادعا کند که امکان برقراری ارتباط کلامی میان نهنگ ها و انسا ها وجود دارد. در واقع نمی توان به این نتیجه رسید که وقتی ویکی کلمه “Hello” را تقلید می نماید متوجه می شود که در حال سلام کردن یا خیر. اما او همچنان امیدوار است که در آینده امکان کشف و بررسی این موضوع که نهنگ ها بتوانند کلمات و صداهایی را که تقلید می کنند درک کنندف وجود خواهد داشت.

اینکه Hیا نهنگ ها تنها صداها را تقلید می کنند و یا اینکه آنچه را که تقلید می کنند متوجه می شوند، یک سوال جالب و در عین حال بسیار بحث بر انگیز است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *