آینده ی گوشی های هوشمند؛ آیا روند ارتقاء گوشی های هوشمند به انتها رسیده است؟

آینده ی گوشی های هوشمند؛ آیا روند ارتقاء گوشی های هوشمند به انتها رسیده است؟
  • 1396/11/20
  • مهری ایران دوست
  • 0

آیا شما واقعا به یک گوشی هوشمند جدید نیاز دارید؟

درست است که برخی از این گوشی‌ها نمایشگر با کیفیت تری را در ابعادی کوچکتر می گنجانند. دوربین های گوشی های هوشمند روز به روز بهتر می شوند و هیچ کس از سر و صدا و تبلیغات عجیب و غریب رونمایی از آیفون X در دهمین سالگرد آیفون یا گلکسی نت ۸ سامسونگ در امان نمانده است. بسیاری از افرادی که در کسب و کار گوشی های هوشمند فعالیت می کنند تلاش زیادی کردند تا مردم گوشی های قدیمی خود را با این دو نسخه تعویض کرده و به اصطلاح به روز شوند.
اما حالا واقعیتِ دیگری خود را نمایان کرده است: هر سال، یا حداقل یک سال در میان، تعداد آمریکایی هایی که تصمیم می گیرند به خرید یک گوشی جدید و به روز رسانی نیازی ندارند بیشتر و بیشتر می شود. ما دیگر قراردهای دو ساله ای در این صنعت نمی بینیم و البته که تلفن های کنونی بسیار بهتر و قدرتمند تر از گوشی های چند سال پیش هستند. نکته ی دیگر آنکه محصولات جدید دیگر حتی برای افرادی که لحظه به لحظه گوشی ها و تبلت های خود را به روز می کردند جذابیتی ندارند.

گویا آی‌تی – نگاه داشتن گوشی هایی که داریم از نظر اقتصادی و البته زیست محیطی برای ما بهتر است. این یعنی سازندگان گوشی های همراه باید دیدگاه خود را در مورد این دستگاه ها تغییر بدهند.

احتمالا  ما به نقطه ی اوج یا انتهای مسیر ارتقاء تلفن های هوشمند رسیده ایم. سفارش های تلفن همراه در جهان در سال ۲۰۱۷ حدود ۰٫۱ کاهش یافته است و طبق اعلام موسسه ی تحقیقاتی IDC این نخستین کاهش در میزان خرید گوشی های همراه است. در ایالات متحده، سال گذشته خرید گوشی های هوشمند ۱٫۶ نسبت به سال قبل افزایش داشته است، اما این کمترین میزان رشدی بوده که آمریکا در این زمینه تجربه کرده است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی موسسه ی تحقیقاتی Kantar Worldpanel، در سال ۲۰۱۵ آمریکایی ها به طور متوسط تلفن های خود را پس از گذشت ۲۳٫۶ ماه تعویض کرده اند. این میزان در سال ۲۰۱۷ به  ۲۵٫۳ ماه رسیده است.

برایان بلاو تحلیلگر شرکت Gartner می گوید:” آیا گوشی های هوشمند جدید مدت زمان بیشتری برای افراد ارزشمند هستند؟ پاسخ این سوال قطعا مثبت است. آیا دستگاه های موجود برای برآورده کردن نیازهای روزمره ی افراد کافی هستند؟ بله تا حد قابل قبولی همین طور است.”

پنجشنبه ی گذشته، اپل گزارشی از کاهش میزان فروش آیفون ها در تعطیلات سال نو منتشر کرد. مقدار این کاهش بسیار اندک بوده و فروش این گوشی ها از ۷۸٫۳ میلیون به ۷۷٫۳ میلیون تلفن رسیده است.  شاید دلیل این روند کاهشی آن باشد که اپل امسال برای فروش مدل های جدید خود یک هفته کمتر زمان داشته است (۱۳ هفته در مقابل ۱۴ هفته در سال های پیش). اما صرف نظر از این نکته، نتایج گزارش نشان می دهد که روند جایگزینی و تعویض محصولات جدید با محصولات قدیمی تر آن قدرها هم قابل توجه نیست.

تیم کوک مدیر عامل اجرایی اپل درتماسی که با تحلیلگران بورس داشت گفته است: اپل روی بازه‌ی زمانی که طول می کشد تا افراد گوشی های هوشمند جدیدی را خریداری کنند متمرکز نشده است. ما واقعا از نحوه ی استقبال مردم از آیفون X شگفت زده و خوشحال هستیم.

بازدید مشتری از آیفون X در یکی از فروشگاه های اپل

یکی از محرک های این تغییر رفتار آن است که در عصر حاضر تلفن های هوشمند همگی ظاهر مشابهی دارند. رایان ریث، معاون یکی از بخش های IDC می گوید:” مصرف کنندگان با خود فکر می کنند وقتی ویژگی جدیدی در گوشی های هوشمند دیدم و یا چیزی را که به آن نیاز دارم پیدا کردم یک گوشی جدید می خرم.” بسیاری از پیشرفت های شگفت انگیز اخیر مانند واقعیت افزوده نتیجه ی توسعه ی نرم افزارها هستند. آیفون X برای شناخت مالک و محیط اطراف خود از شیوه های جدیدی استفاده می کند – اما مدت زمانی طول می کشد تا کاربردهای جالب  و جدید آن کشف شود.

علاوه بر این طولانی تر شدن چرخه ی عمر تلفن های همراه می تواند نشانه ای از کیفیت خوبِ محصولات اپل و سامسونگ باشد، اگرچه برخی از سرمایه گذاران از این روند راضی نیستند. این موضوع نشان می دهد که محصولات این دو شرکت قابل اطمینان بوده و احتمال خرابی یا فرسودگی آن ها کم است. افزودن خاصیت ضد آب به آیفون ۷ و گلکسی اس ۷ در این راستا بسیار ارزشمند و موثر بوده است.

کند شدن سیکل به روز رسانی و تعویض گوشی ها لزوما به معنای سرنوشتی ناخوشایند برای اپل یا سامسونگ نیست. برای مثال قیمت آیفون X حدود ۱۰۰۰ دلار بیشتر از محصولات قبلی است (به همین دلیل میزان درآمد حاصل از فروش آیفون در گزارش امسال اپل با وجود کاهش میزان خرید، افزایش داشته است.). امروزه این شرکت ها، لوازم دیگری چون هدست Gear VR سامسونگ یا Homepod اپل را به ما می فروشند و افراد برای دریافت خدماتی چون Apple Music هزینه هایی را پرداخت می کنند.

با این حال، کاربران تلفن هایی که عمر طولانی تری دارند به مرور زمان نیازهای جدیدی پیدا می کنند. در ماه دسامبر سال گذشته، اپل با اعتراف به آنکه نرم افزارهای این شرکت با افزایش سن باتری، گوشی ها را کندتر می کنند باعث شد تا تب و تاب عجیبی برای تعویض باتری آیفون ها به راه بیفتد. این شرکت برای جبران اشتباه خود و به دست آوردن دل مشتریان، طرحی برای تعویض باتری ها با مقداری تخفیف ارائه کرد و این کار با چنان استقبالی مواجه شد که فروشگاه های اپل تا چندین ماه امکان پذیرش سفارش جدید را نداشتند.

این واکنش گویای آن است که بسیاری از ما ترجیح می دهیم تلفن همراه خود را تعمیر کنیم تا گوشی جدیدی بخریم. یکی از تحلیل گران معتقد است طرح تعویض باتری ها با تخفیف خسارتی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار برای اپل به دنبال خواهد داشت.

یکی از کاربران آیفون که برای تعویض باتری آیفون ۶ خود به اپل استور مراجعه کرده بود می گوید:” متصدی جنیوس بار (Genius Bar) پیشنهاد کرد که تنظیمات کلی گوشی مرا چک کرده و آن را به اصطلاح  “تون آپ” کند. من از این پیشنهاد متعجب شدم زیرا فکر نمی کردم فروشگاه های اپل نیز مانند تعمیرگاه های اتومبیل چنین خدماتی را ارائه کنند.”

اما این موضوع حقیقت دارد.  اگر قرار باشد ما مدت زمان طولانی تری از گوشی ها استفاده کنیم، آن ها نیز به انجام تعمیرات و سرویس های سخت افزاری و نرم افزاری نیاز دارند. شرکت سامسونگ نیز به تازگی وارد این عرصه شده است.

شرکت های سازنده ی تلفن همراه باید به فکر طراحی آپدیت های نرم افزاری ویژه ای باشند تا گوشی های قدیمی برای مدتی طولانی تری به روز بمانند. آیا iOS 12 که قرار است پاییز امسال وارد بازار شود، آیفون ۵  اس را از رده خارج خواهد کرد؟ قطعا این اتفاق تنش هایی را در بازار ایجاد می کند، چرا که هر دو شرکت اپل و گوگل به دنبال توسعه و خلق ویژگی ها و امکاناتی هستند که گوشی های همراه را به کامپیوترهایی بسیار پیشرفته تبدیل کنند، اما برای انجام این کار در مدل های جدید به پردازشگر های سریعتری نیاز دارند.

اما به هر حال، مدت زمانی که ما می توانیم به استفاده از گوشی های قدیمی خود ادامه دهیم محدود است. کارولینا میلانسی، تحلیگر تخصصی مسائل مربوط به مصرف کنندگان در شرکت Creative Strategies می گوید:” من فکر نمی کنم مدت زمان نگهداری از یک گوشی تا تعویض آن با یک مدل جدید بیش از سه سال طول بکشد.”

استفاده ی طولانی تر از گوشی های همراه می تواند صنعت تولید این محصولات را نیز شبیه به صنعت کامپیوترها و لپ تاپ ها کند. اما میلانسی معتقد است که نباید میل درونی افراد را دست کم گرفت. هنوز هم افرادی هستند که برای به نمایش گذاشتن شخصیت خود یا با این دیدگاه که حتما باید آخرین و پیشرفته ترین فناوری ها را در اختیار داشته باشند، تلفن همراه خود را به روز می کنند.

بیجو نایر مدیر عامل اجرایی Hyla Mobile ، که به جمع آوری و استفاده ی مجدد از گوشی های استفاده شده کمک می کند، معتقد است سیکل تعویض و به روز رسانی تلفن ها به دلیل فاکتور فومو یا “ترس جا ماندن و از دست دادن” مجددا سرعت خواهد گرفت. او می گوید هنوز هم برای بسیاری از افراد، ترس از دست دادن فناوری ها، تجربه ها، امکانات و خدمات ارائه شده از سوی سازندگان گوشی ها و اوپراتورهای شبکه وجود داشته و ملموس است. (داده های این شرکت نشان می دهد که عمر متوسط گوشی های کنار گذاشته شده درسال ۲۰۱۷، نسبت به سال قبل ۷۸ روز بیشتر بوده و در حال حاضر برابر با ۲٫۵۹ سال است).

همه ی ما آمادگی آن را داریم که با رونمایی از یک گوشی جدید متحیر و شگفت زده شویم. برای مثال یک جهش بزرگ در ارتقاء عملکرد باتری، خواسته ای است که در صدر فهرست مطالبات افراد از گوشی های جدید قرار دارد، اما برای این تغییر باید موانع علمی متعددی از میان برداشته شود. بزرگترین و بهترین به روز رسانی بعدی در چند سال آینده، احتمالا مربوط به گوشی هایی است که از نسل پنجم شبکه های ارتباطی  (۵G) پشتییانی می کنند و شما می توانید با استفاده از آن ها از اینترنت موبایل بهره ی بهتری ببرید.

به احتمال زیاد گوشی های هوشمند نیز، مانند لپ تاپ ها در هنگام ظهور گوشی های هوشمند و تبلت ها تا مدت ها در صحنه باقی خواهند ماند و احتمالا روزی فرا می رسد که یک فناوری کاملا جدید پا به میدان گذاشته و اشتیاقی برای خرج کردن پول هایمان برای ما ایجاد کند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *