چگونه در اندروید قبل از وصل شدن به Wi-Fi بفهمیم سرعت آن چقدر است؟

چگونه در اندروید قبل از وصل شدن به Wi-Fi بفهمیم سرعت آن چقدر است؟
  • 1396/11/21
  • زهرا معبودی
  • 3

گوگل اخیراً در اندروید ۸.۱ اوریو قابلیت جدیدی معرفی کرده که قبل از وصل شدن به Wi-Fi نشان می‌دهد که سرعت شبکه چقدر است. یعنی سیستم با نمایش واژه‌هایی مثل Slow، OK، Fast و Very Fast اجازه می‌دهد ببینید شبکه‌ی مذکور ارزش وصل شدن دارد یا بهتر است از اینترنت سیم کارت خودتان استفاده کنید.

گوگل چگونه کیفیت شبکه را می‌فهمد؟

 

گویا ای تی: اندروید این اطلاعات را از قابلیت اشتراکی Usage & Diagnostics به دست می‌آورد. وقتی با موبایل خود به یک شبکه‌ی باز وصل می‌شود، اطلاعات مربوط به سرعت این شبکه (همراه با سایر اطلاعات آن) با گوگل به اشتراک گذاشته می‌شود. با گذشت زمان، وقتی کاربران به این شبکه وصل می‌شود و این اطلاعات بارها و بارها در اختیار گوگل قرار می‌گیرد، سیستم سرعت و میزان اطمینان‌پذیری شبکه را تخمین می‌زند.

 

وقتی وضعیت شبکه مشخص شد، با قابلیت Network Ratings به راحتی می‌توانید قبل از وصل شدن به شبکه ببینید سرعت آن چطور است. البته شبکه‌های نسبتاً خصوصی مثل کافی شاپ‌های کوچک چنین رتبه‌بندی ندارند یا حداقل مدتی طول می‌کشد تا وضعیت آن‌ها مشخص شود، چون برای ارزیابی شدن افراد مختلف باید از آن استفاده کرده باشند.

 

این یعنی گوگل از ما اطلاعات جمع می‌کند؟

 

در دنیایی که به اشتراک گذاشته شدن اطلاعات خصوصی کاربران برای خیلی‌ها یک نگرانی دائمی می‌باشد، طبیعی است که درباره‌ی امنیت این ویژگی هم سوالاتی داشته باشید. به طور خلاصه می‌توان گفت که این اطلاعات هم مثل اکثر اطلاعات اشتراکی ناشناس است. وقتی به این شبکه‌ها وصل هستید، گوگل کارهای شما را ثبت نمی‌کند – هرچند باید گفت که انجام کارهای خصوصی در هنگام اتصال به شبکه‌های عمومی توصیه نمی‌شود – بلکه فقط اطلاعات ابتدایی مربوط به شبکه را گردآوری می‌نماید.

 

البته قابلیت Usage & Diagnostics که برای جمع‌آوری اطلاعات شبکه استفاده می‌شود چیزی بیش از اطلاعات صرف شبکه است. این ویژگی یک ابزار عمومی گردآوری اطلاعات است که کمک می‌کند تا محصولات و سرویس‌ها برای همه بهبود یابد. یعنی سطح انرژی باتری، تعدد دفعات باز شدن اپ‌ها و کیفیت ارتباطات شبکه‌ها هم گردآوری می‌شود.

 

جزئیات مربوط به نحوه‌ی استفاده از این اطلاعات در صفحه‌ی پشتیبانی ویژگی Usage & Diagnostics قرار داده شده و بخشی از آن به شرح زیر است:

 

گوگل از اطلاعات مصرفی و تشخیصی دستگاه برای بهبود محصولات و سرویس‌هایی نظیر اپلیکیشن‌های گوگل و دستگاه‌های اندرویدی استفاده می‌کند. همه‌ی این اطلاعات مطابق خط مشی حریم خصوصی گوگل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

برای مثال گوگل می‌تواند از اطلاعات مصرفی و تشخیصی گردآوری شده برای بهبود موارد زیر استفاده کند:

 

  • عمر باتری

گوگل می‌تواند از این اطلاعات استفاده کند تا بفهمد چه چیزی بر روی دستگاه شما بیشترین استفاده را از باتری دارد و قابلیت‌هایی تعبیه کند که به مصرف کمتر باتری کمک نماید.

 

کرش کردن یا فریز شدن دستگاه

گوگل می‌تواند از این اطلاعات استفاده کند تا بفهمد چه زمانی اپلیکیشن‌ها کرش می‌کنند و باعث فریز شدن دستگاه می‌شوند تا با تغییر سیستم عامل اندروید به بهبود وضعیت موجود کمک کند.

 

برخی از این اطلاعات به همکاران گوگل، مثل توسعه‌دهندگان، کمک می‌کند تا اپلیکیشن‌ها و محصولات خود را بهتر از قبل بسازند.

 

با این همه اگر نمی‌خواهید اطلاعات خود را در اختیار گوگل قرار دهید، خوشبختانه استفاده از این قابلیت اختیاری است.

 

چگونه قابلیت Usage & Diagnostics را غیرفعال کنیم؟

 

برای غیرفعال کردن Usage & Diagnostics با استفاده از آیکن چرخ‌دنده‌ی پنل نوتیفیکیشن‌ها وارد منوی تنظیمات دستگاه شوید.

 

چگونه قابلیت Usage & Diagnostics را غیرفعال کنیم؟

 

از آن جا گزینه‌ی Google را پیدا کرده و روی آن تپ کنید.

 

چگونه قابلیت Usage & Diagnostics را غیرفعال کنیم؟

 

از گوشه‌ی بالای سمت راست صفحه بر روی آیکن سه نقطه تپ کرده و بعد گزینه‌ی Usage & Diagnostics را انتخاب نمایید.

 

چگونه قابلیت Usage & Diagnostics را غیرفعال کنیم؟

 

در این صفحه سوئیچ مربوطه را به حالت Off درآورید. با انجام این کار از این پس هیچ اطلاعاتی از طرف دستگاه شما با گوگل به اشتراک گذاشته نمی‌شود، اما همچنان می‌توانید از اطلاعاتی که سایر کاربران به اشتراک گذاشته‌اند استفاده کنید.

چگونه قابلیت Usage & Diagnostics را غیرفعال کنیم؟

در این باره دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

 

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *