آموزش پخش ویدیوی ضبط شده به صورت لایو در فیس بوک

آموزش پخش ویدیوی ضبط شده به صورت لایو در فیس بوک
  • 1396/11/22
  • زهرا معبودی
  • 0

 این طور که از شواهد پیداست امروز فیسبوک شدیداً به دنبال این است که محتواهای ویدیویی سایتش را تقویت کند. این یعنی پخش زنده‌های فیسبوک، ویدیوهای راهنمای فروشگاه این وبسایت و غیره بیش از پیش مورد حمایت این غول بزرگ دنیای فناوری قرار گرفته‌اند.

گویا آی تی: پس اگر شما هم می‌خواهید از کسب و کار خود ویدیوی زنده بگذارید، حالا زمانش است. ولی آیا می‌دانستید که می‌توانید ویدیوها را از قبل ضبط کرده و بعداً به صورت زنده پخش کنید؟

 

نه تنها این، بلکه حتی می‌توانید ویدیوها را قبل از پخش ویرایش کنید تا بهترین خروجی به دست مخاطبان شما برسد.

 

 

پیش از این که ویدیوها این قدر همه‌گیر شود، فیسبوک از همه می‌خواست عکس پست کنند. اما با گذر زمان، حالا این شرکت به شما اجازه داده تا علاوه بر عکس و ویدیو بتوانید پخش زنده هم داشته باشید و مخاطبان بیشتری برای کسب و کار خود جذب کنید.

 

اما اهمیت پخش‌های زنده‌ی فیسبوک به خاطر این است که مردم عاشق آن هستند. به راحتی می‌توان دید که این ویدیوها به محبوبیت بیشتر فیسبوک کمک کرده‌اند. چون حالا هر کسی می‌تواند برای تعداد زیادی آدم ویدیوی زنده پخش کند.

 

با تولید هر چه بیشتر تعامل میان کاربران این شبکه‌ی اجتماعی، امکان ایجاد کمپین‌های تعاملی و تغییر زندگی مردم و کسب و کارها فراهم شده است. و همه‌ی این‌ها هم کاملاً رایگان است، پس چرا از آن‌ّها استفاده نکنیم؟

 

چگونه ویدیوهای ضبطی خود را به صورت زنده پخش کنیم؟

۱. دانلود OBS

ابتدا باید نرم‌افزار OBS (Open Broadcaster Software) را از وبسایت رسمی آن دانلود کنید.

نکته‌ی مهم: ذکر این نکته حائز اهمیت است که کیفیت پخش زنده و نحوه‌ی مخابره‌ی آن علاوه بر سرعت GPU کامپیوتر به سرعت اینترنت شما هم بستگی دارد. به علاوه برای دستیابی به نتایج بهتر، سرعت آپلودتان هم باید بالاتر از ۱ مگابیت بر ثانیه باشد.

نسخه‌های پایدار نرم‌افزار OBS برای هر سه سیستم عامل ویندوز، مک و لینوکس موجود است.

در صفحه‌ی دانلود این برنامه دو گزینه تحت عنوان OBS Studio و OBS Classic می‌بنیید. شما باید گزینه‌ی OBS Studio را دانلود کنید.

۲. پیکربندی OBS

۱. در گوشه‌ی چپ پایین صفحه، بخش Scenes را می‌بینید که مربوط به پخش زنده‌ی فیسبوک است. برای تغییر نام صحنه‌ها (Edit) یا افزودن صحنه‌های جدید (Add) داخل این جعبه کلیک راست کنید.

 

پخش فیلم به صورت زنده در فیس بوک

 

۲. حالا با کلیک بر روی + و بعد انتخاب Image یک اسم تایپ کنید. سپس روی OK کلیک نمایید.

 

پخش فیلم به صورت زنده در فیس بوک

 

۳. در پنجره‌ی بعدی، با کلیک بر روی Browse از روی کامپیوتر به دنبال فایل تصویری مدنظر خود بگردید. یک تصویر را به عنوان عکس پیش‌نمایش انتخاب کنید.

تصویر مذکور در هنگام بارگذاری پخش زنده برای بیننده‌ها نشان داده می‌شود.

۴. اگر تصویر انتخابی شما کوچک‌تر از حد مورد نیاز باشد یا به درستی برش نخورده باشد، متوجه مشکل خواهید شد. با مراجعه به بخش Sources، کلیک راست و انتخاب Transform به راحتی می‌توانید گزینه‌ی Fit to screen را انتخاب و تصویر را به حالت مناسب تبدیل کنید.

۵. بعد از این که کار تمام شد، باید یک Source دیگر اضافه کنید. پس دوباره روی + کلیک کرده، Media Source را انتخاب نموده، نامی برای آن تایپ کنید و برای تایید بر روی OK بزنید. حالا یک پنجره‌ی دیگر باز می‌شود. در این بخش حتماً تیک گزینه‌ی Loop را بردارید.

پخش فیلم به صورت زنده در فیس بوک

 

گزینه‌ی Loop باعث می‌شود که ویدیوی شما بارها و بارها تکرار شود.

۶. بر روی Browse کلیک کرده و فایل ویدیویی مورد نظر خود را پیدا کنید. سپس روی OK کلیک نمایید.

۷. اگر کار با خطا مواجه شود، مثلاً اندازه‌ی صفحه با ویدیو مغایرت داشته باشد یا به درستی برش نخورده باشد، باید به بخش Sources بروید و با کلیک راست و انتخاب گزینه‌ی Transform حالت Fit to screen را انتخاب کنید.

پخش فیلم به صورت زنده در فیس بوک

۸. برای این که در هنگام بارگذاری ویدیو، تصویری که انتخاب کردید نمایش داده شود، به بخش Sources بروید و روی فلش ^ کلیک کنید تا گزینه‌ی مورد نظر شما به بالای لیست برود.

 

پخش فیلم به صورت زنده در فیس بوک

 

۹. اکنون به قسمت Settings رفته و از بخش Output با کمک گزینه‌ی Audio & Video Bitrate بیت‌ریت ویدیوی خود را بسته به سرعت اینترنت‌تان تنظیم کنید.

 

پخش فیلم به صورت زنده در فیس بوک

 

۱۰. بعد از این که کار پیکربندی تمام شد، روی Apply و بعد OK کلیک کنید.

 

۱۱. از بخش Settings می‌توانید گزینه‌ی Stream را هم ببینید. برای تغییر وضعیت فعلی این گزینه به حالت Custom Streaming Server بر روی Stream Type کلیک کنید.

 

پخش فیلم به صورت زنده در فیس بوک

 

۱۲. از زیر همین بخش باید اطلاعات مربوط به URL و Stream Key را که در پروفایل فیسبوک شما وجود دارد وارد کنید.

 

۱۳. حالا فیسبوک را باز کرده و به بخش Publishing Tools بروید، سپس Video و بعد Live را انتخاب کنید. با این کار یک پنجره‌ی دیگر باز شده و URL و Stream Key را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

پخش فیلم به صورت زنده در فیس بوک

 

۱۴. آدرسی که می‌بینید را کپی کرده و در OBS پیست کنید. برای Stream Key هم همین کار را انجام دهید. سپس روی Apply و OK کلیک کنید تا تغییرات اعمال شود.

 

۱۵. OBS را نبندید، ولی به فیسبوک بروید و روی بخش Schedule کلیک کنید.

 

پخش فیلم به صورت زنده در فیس بوک

 

۱۶. در این صفحه می‌توانید متن، برچسب، یادداشت و موارد این چنینی که می‌خواهید برای مخاطبان نمایش داده شود را بنویسید. علاوه بر این‌ها می‌توانید لینک‌های آموزشی یا غیره را هم در این پست قرار دهید.

 

۱۷. در آخر، اگر به OBS برگردید می‌بینید که در پایین راست صفحه دکمه‌ای تحت عنوان Start Streaming ظاهر شده است. این دکمه در عرض چند ثانیه، بسته به سرعت اینترنت شما، پخش زنده‌ی ویدیوتان را در فیسبوک آغاز می‌کند.

 

پخش فیلم به صورت زنده در فیس بوک

 

نکات اضافی

 

به تناسب بیت‌ریت و سرعت‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم توجه کنید. برای پخش مناسب و راحت ویدیو باید این تناسب را رعایت نمایید:

 

  • ۱۵mb – Bit Rate for 1080p: 3000-3500
  • ۱۰mb – Bit Rate for 720p: 1800-2500
  • ۵mb – Bit Rate for 480p: 900-1200
  • ۲mb – Bit Rate for 360p: 600-800
  • ۱mb – Bit Rate for 240p: 500

 

مزیت پخش زنده‌ی ویدیوهای ضبطی این است که به راحتی می‌توانید در خانه بنشینید و همزمان بر روی صفحه‌ی فیسبوک خود پخش زنده داشته باشید.

 

با استفاده از مراحلی که در بالا گفته شد به سادگی می‌توانید پخش زنده داشته باشید و حتی با استفاده از گزینه‌ی Loop با تکرار چندباره‌ی ویدیوها به حداکثر مخاطب دست یابید. خیلی از شرکت‌ها با استفاده از همین روش ویدیوهای خود را به بیشترین تعداد مخاطب ممکن نشان می‌دهند.

 

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *