۱۲ قابلیت جدید و جذاب iOS 12 که به زودی برای آیفونی ها منتشر خواهد شد

۱۲ قابلیت جدید و جذاب iOS 12 که به زودی برای آیفونی ها منتشر خواهد شد
  • 1396/11/25
  • زهرا معبودی
  • 0

هرچند هنوز حتی اعلام نشده که نسخه‌ی بعدی سیستم عامل موبایلی اپل در رویداد WWDC امسال معرفی خواهد شد یا نه، ولی همین حالا هم اطلاعات زیادی درباره‌ی ویژگی‌های iOS 12 برای کاربران آیفون داریم. به لطف افراد نزدیک به پروژه، می‌دانیم که تمرکز اپل در این نسخه بر روی عملکرد و کیفیت است، اما این به معنای آن نیست که هیچ قابلیت جدیدی نخواهیم داشت.

گویا آی تی: اگر منابع نزدیک به ماجرا درست بگویند بسیاری از قابلیت‌های جذابی که احتمالاً اپل قصد داشته در iOS 12 معرفی کند به iOS 13 موکول شده است. این شرکت حالا پس از اتفاقاتی که بر سر iOS 11 آمد و در آن شاهد باگ‌ها و آپدیت‌های نامناسب و حتی غیبت بعضی از ویژگی‌های وعده داده شده بودیم، به جای تمرکز بر معرفی تعداد زیادی قابلیت جدید، بر یک استراتژی دو ساله برای توسعه‌ی iOS تمرکز کرده است.

ویژگی جدید ios 12

اپل در ژوئن سال ۲۰۱۷ وعده داد که در انتشار ماه سپتامبر چیزهای جذابی نظیر Apple Pay Cash، ‌Business Chat، انتقال پیامک‌ها به iCloud، AirPlay 2 و جابجایی میان زبانه‌های سافاری از طریق ۳D Touch را ارائه خواهد کرد، ولی هنوز که هنوز است بعضی از این قابلیت‌ها در اختیار کاربران قرار نگرفته‌اند.

 

قابلیت‌های احتمالی iOS 12 که حالا به iOS 13 منتقل شده‌اند شامل بازطراحی صفحه‌ی خانگی، نمایش اپ‌ها به صورت ساید بای ساید، ویژگی‌های جدید برای قلم اپل، گزینه‌ای برای بی‌صدا کردن ایمیل‌ها و اصلاح اپلیکیشن CarPlay و Photos است که برخی از آن‌ها از قابلیت‌های مخصوص آیپد به حساب می‌آید.

 

با این اوصاف iOS 12 چه قابلیت‌های جدیدی خواهد داشت؟ اگر می‌خواهید بدانید که در رویداد WWDC امسال از چه قابلیت‌هایی رونمایی خواهد شد به لیست زیر توجه کنید. اما دقت داشته باشید به خاطر برنامه‌ی دو ساله‌ی اپل، این امکان وجود دارد که در صورت حاضر نشدن، هر یک از قابلیت‌های لیست زیر از iOS 12 به iOS 13 منتقل شود.

 

۱. اپلیکیشن‌ها هم بر روی iOS و هم بر روی مک کار خواهند کرد

 

اگرچه همه‌ی اپلیکیشن‌ها بلافاصله به این قابلیت مجهز نخواهند شد، ولی اپل بالاخره می‌تواند پروژه‌ی Marzipan خود را اجرا کند، پروژه‌ای که با هدف همگانی‌سازی اپلیکیشن‌ها برای اجرا شدن بر روی هر دو سیستم iOS و مک طراحی شد. همان سال گذشته که اخبار مربوط به این پروژه منتشر گشت همه چیز کاملاً جذاب به نظر می‌رسید، چون توسعه‌دهندگان با تولید یک اپلیکیشن می‌توانستند به کاربران هر دو سیستم دسترسی پیدا کنند.

 

و از آن جایی که نسخه‌های iOS اپلیکیشن‌ها نسبت به نسخه‌های مک‌شان بیشتر آپدیت می‌شود (اصلاً اگر چنین نسخه‌ای وجود داشته باشد) چون کاربران iOS بسیار بیشتر هستند، با این اتفاق در مک هم با همان سرعت می‌توانید به آپدیت‌ها دسترسی داشته باشید.

 

۲. والدین کنترل و اطلاعات بیشتری دریافت خواهند کرد

 

هرچند منوی Restrictions در iOS خیلی جامع است، اما شایعه شده که اپل می‌خواهد گزینه‌های بیشتری را برای کنترل دسترسی جوان‌ترها به دستگاه‌های این شرکت در اختیار والدین قرار دهد. البته هنوز نمی‌دانیم این گزینه‌ها شامل چه چیزهایی خواهد بود، ولی هر چیزی که کنترل کاربر را بیشتر بکند خوب است. آنچه فعلاً می‌دانیم این است که ابزار جدیدی برای کنترل دیجیتالی سلامت اضافه شده تا والدین بدانند بچه‌هایشان چقدر از دستگاه‌های اپلی خود استفاده می‌کنند.

 

۳. اپلیکیشن Health اصلاحات بیشتری داشته است

 

در آپدیت جدید iOS 11.3 که هنوز از فاز بتا خارج نشده راه جدیدی برای ایمپورت کردن اطلاعات مربوط به سلامتی از سایر سرویس‌های سلامتی به اپلیکیشن Health فراهم شده است. این طور که پیداست، iOS 12 اصلاحات بیشتری برای اپ Health در نظر دارد اما هنوز با اطمینان نمی‌توان گفت که این اتفاق به خاطر اضافه شدن ابزار کنترل سلامتی جدیدی است که در بالا به آن اشاره کردیم یا نه.

 

۴. اپلیکیشن Stocks بازطراحی می‌شود

 

اگر هنوز متوجه نشده‌اید، باید بدانید که اپلیکیشن Stocks از زمان iOS 7 به بعد به ندرت تغییر کرده است. اما حالا به نظر می‌رسد که قرار است این برنامه را در iOS 12 با ظاهر جدیدی ببینیم. منتها هنوز معلوم نیست که چه قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود. خوشبختانه این تغییرات فقط به جنبه‌ی ظاهری ماجرا محدود نیست و باید انتظار اضافه شدن چند ابزار جدید را هم داشته باشیم. به نظرتان اگر بتوانیم بازار رمزارزها را رصد کنیم خوب نمی‌شود؟

 

۵. تعداد انیموجی‌ها افزایش می‌یابد (فقط برای آیفون X)

 

در iOS 11.3 چهار انیموجی جدید به سیستم عامل اضافه شده تا علاوه بر ۱۲ تای قبلی کاربران آیفون X بتوانند از این انیموجی‌های جدید هم استفاده کنند. ولی بر اساس گفته‌ها به نظر می‌رسد که در iOS 12 انیموجی‌های بیشتری به سیستم اضافه خواهد شد.

 

۶. رابط انیموجی بهبود می‌یابد (فقط برای آیفون X)

 

گفته می‌شود که قرار است رابط انیموجی هم برای کاربران ایفون X بازطراحی شود تا استفاده و گشتن در بین انیموجی‌ها آسان‌تر شود. تاکنون گزارشات زیادی درباره‌ی خرابی این رابط اعلام نشده، بنابراین نمی‌شود حدس زد که این تغییر چه چیزهایی را در بر می‌گیرد.

 

۷. پشتیبانی از انیموجی‌ها به تماس‌های فیس‌تایم اضافه می‌شود

 

علاوه بر موارد قبلی، اپل اعلام کرده که در حال کار بر روی روش تازه‌ای برای افزودن انیموجی‌ها به تماس‌های ویدیویی فیس‌تایم است. اگرچه استفاده از این قابلیت فقط در اختیار کاربران آیفون X خواهد بود که امکان ضبط انیموجی را دارند، ولی به نظر می‌رسد که بقیه‌ی کاربران دستگاه‌های اپلی هم می‌توانند در حین تماس این انیموجی‌ها را ببینند.

 

۸. فیس‌تایم به قابلیت تماس گروهی مجهز خواهد شد

 

بسیاری از کاربران در iOS 11 خواستار تماس گروهی فیس‌تایم بودند، ولی این اتفاق هیچ وقت نیفتاد. حالا اپل در حال کار بر روی فناوری جدیدی است که امکان چت گروهی با فیس‌تایم را برای همه‌ی دستگاه‌های اپلی را فراهم می‌کند. اگر این قابلیت به iOS 12 نرسد امیدوارم، بتوانند آن را به یکی از آپدیت‌های این نسخه اضافه کنند تا مجبور نباشیم برای استفاده از آن تا اواخر ۲۰۱۹ صبر کنیم.

 

۹. کنترل‌های بهتری به بخش Do Not Disturb می‌آیند

 

اگرچه در iOS 11 شاهد قابلیت جدیدی موسوم به Do Not Disturb While Driving بودیم، ولی عملاً از زمان معرفی این قابلیت در iOS 6 تغییری در این قابلیت ندیده‌ایم. اما حالا گفته می‌شود که در iOS 12 قابلیت‌های جدیدی برای رد خودکار تماس‌ها یا ساکت کردن نوتیفیکیشن‌ها به این سیستم اضافه شده است. البته هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت که این قابلیت‌ها بخشی از منوی Do Not Disturb است یا مربوط به اپ‌های Messages و یا Mail می‌باشد، ولی ما فرض خود را بر مورد اول می‌گذاریم.

 

۱۰. استفاده از سیری بیشتر می‌شود

 

شایعه شده که اپل می‌خواهد سیری را عمیق‌تر از قبل در بخش جستجوی سیستم وارد کند تا کار با Spotlight راحت‌تر شود. حتی شاید این دستیار صوتی به بخش جستجوی Settings هم بیاید. ولی در مجموع باید در سراسر iOS شاهد یک سیری بهتر و کارآمدتر باشیم.

 

۱۱. بازی‌های واقعیت افزوده‌ی چندنفره نقش بزرگتری پیدا می‌کنند

 

اگر حوزه‌ی واقعیت افزوده برایتان جذاب است، شاید این قابلیت را بیشتر از بقیه دوست داشته باشید. بر اساس شنیده‌ها، احتمال دارد که حالت چندنفره برای بازی‌های AR به ARKit اضافه شود تا توسعه‌دهندگان بتوانند امکان بازی با سایر بازیکنان بازی‌هایی نظیر Pokemon GO را برای کاربران فراهم کنند.

 

این تصمیم کاملاً منطقی به نظر می‌رسد چرا که بازی‌ها یکی از اساسی‌ترین اجزای اپ استور هستند و برای موفقیت این حوزه معمولاً باید از قابلیت‌های چندنفره استفاده کرد. هرچند در حال حاضر تعداد بازی‌های AR در اپ استور چندان زیاد نیست، ولی با اضافه شدن این قابلیت می‌توان آینده‌ی خوبی را برای آن متصور بود. با این تصمیم بالاخره بازی‌های واقعیت افزوده هم می‌توانند به جریان اصلی بازی‌های غیرواقعیت افزوده بپیوندند.

 

۱۲. عملکرد کلی سیستم بهبود می‌یابد

 

به همین خاطر است که در این مطلب فقط به ۱۲ مورد از قابلیت‌های جدید iOS 12 اشاره کردیم؛ چون اپل می‌خواهد اشتباهاتی را که در iOS 11 رخ داده بود برطرف کند. اشتباهاتی نظیر کندی عملکرد دستگاه، باگ‌های عجیب پیام‌رسانی و حتی گیر کردن ماشین حساب سیستم که نشان داد کار تا چه اندازه می‌تواند بد پیش برود. با توجه به این که عملکرد اجرایی و کیفیت محصولات اپل هدف اصلی این شرکت در ارائه‌ی iOS 12 است، انتظار داریم همه‌چیز همان طور که وعده داده شده باشد.

 

همه‌ی iOS 12 همین بود؟

 

با اطمینان نمی‌توان گفت. موارد بالا چیزهایی هستند که از منابع نزدیک به اپل در طول فرآیند طراحی نسخه‌ی جدید این سیستم عامل به گوش رسیده‌اند و گفته می‌شود که مستقیماً از زبان خود کریگ فدریگی بیان شده‌اند، اما همچنان نمی‌توان گفت که این لیست قطعی است. شاید بعضی از این موارد را به جای iOS 12 در iOS 13 ببینیم، شاید هم قابلیت‌های بیشتری در iOS 12 انتظار ما را می‌کشند و اپل به خوبی آن‌ها را مخفی نگه داشته است. چه کسی می‌داند؟

منبع

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *