چگونه در نمایشگرهای چندگانه طیف رنگی را یکسان کنیم؟

چگونه در نمایشگرهای چندگانه طیف رنگی را یکسان کنیم؟
  • 1396/11/28
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر مثل من باشید، عاشق کار کردن با کامپیوترهای رومیزی بزرگ و با حداکثر تعداد نمایشگرهای ممکن هستید. و البته اگر این خصوصیات را داشته باشید، عدم تطابق رنگ‌ها و تنظیمات تصویر در نمایشگرهای مختلف حتماً اعصاب شما را هم خورد می‌کند.

گویا آی تی: نمی‌توانم دروغ بگویم؛ اگر سازنده‌ی نمایشگرهای شما با هم فرق داشته باشد، هماهنگ کردن تصویر در بین آن‌ها کار سختی خواهد بود. و کار سخت‌تر این است که بخواهید دقت رنگ را بین چند نمایشگر هماهنگ کنید، نکته‌ای که به خصوص در کارهای گرافیکی بسیار حائز اهمیت است. با این حال چند نکته و روش وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید تا حد ممکن رنگ و تصویر را در نمایشگرهای چندگانه با هم هماهنگ کنید.

 

چرا نمایشگرهای من با هم هماهنگ نمی‌شوند؟

 

اگر تصاویر بر روی نمایشگرهای مختلف با هم هماهنگ نمی‌شود، چند دلیل می‌تواند وجود داشته باشد. ساده‌ترین دلیل این است که هر نمایشگر خصوصیات مخصوص خودش را دارد؛ متغیرهای تولید و نقایص مرحله‌ی مونتاژ باعث می‌شود که حتی دو نمایشگر با مدل یکسان هم گاهاً تطابق رنگی صددرصد نداشته باشند.

تنظیم رنگ مانیتور

حتی اگر چند نمایشگر کاملاً مشابه بخرید، باز هم این احتمال وجود دارد که تصویر خروجی در نمایشگرهای مختلف با هم فرق داشته باشد. سن و میزان مصرف نمایشگر بر پنل LCD آن اثر می‌گذارد، و تولیدکنندگان هم گاهی اوقات از تامین‌کنندگان قطعات سخت‌افزاری مختلف برای یک محصول استفاده می‌کنند. یعنی ممکن است پنل LCD دو نمایشگر که مدل برابر دارند از یک جا نیامده باشد. البته همه‌ی این گفته‌ها با فرض بر این است که خود قطعات نمایشگر هیچ ایرادی نداشته باشد، چون با توجه به بزرگی محصولات و صدمه‌پذیری آن‌ها این اتفاق کاملاً محتمل است.

 

تنظیم رنگ مانیتور

 

اگر نمایشگرهای شما از یک مدل یکسان نباشند احتمال بروز این مسائل بیشتر می‌شود. مدل‌های مختلف LCD و کیفیت آن‌ها (TN، IPS، VA)، نورهای پس‌زمینه‌ی مختلف، میزان روشنایی، نوع اتصال، نرخ کنتراست، زاویه‌ی دید و البته اندازه و رزولوشن نمایشگر همگی می‌تواند بر خروجی رنگی صفحه تاثیر بگذارد. پس روی هم رفته با تقریب خوبی می‌توان گفت که تطابق کامل رنگ در دو یا چند نمایشگر با هم عملاً غیرممکن است.

 

روش ساده: کنترل‌های نمایشی نمایشگر

 

این روش را احتمالاً قبلاً خودتان انجام داده‌اید، ولی ما هم یادآوری می‌کنیم که شما می‌توانید به صورت دستی و با استفاده از دکمه‌های کنترل جلو یا پشت نمایشگر تنظیمات تصویر را تغییر دهید. شاید این روش در نظر شما ساده به نظر برسد ولی آن را دست کم نگیرید چون در ترکیب با روش‌های زیر می‌توانید تطابق بیشتری بین نمایشگرهایتان به وجود آورید.

 

(نکته: در بعضی از نمایشگرها، شاید با کمک اپلیکیشن‌هایی مثل ScreenBright یا Display Tuner هم بتوانید روشنایی صفحه را تنظیم کنید. استفاده از این برنامه‌ها در مقایسه با دکمه‌هایی که بر روی نمایشگر وجود دارد خیلی راحت‌تر است، اما باید به خاطر داشته باشید که این اپلیکیشن‌ها با هر نمایشگری کار نمی‌کنند.)

 

روش ساده: کنترل‌های نمایشی نمایشگر

 

حیاتی‌ترین بخش تنظیم دستی نمایشگر مربوط به بخش روشنایی صفحه است. این گزینه نه تنها بر روشنایی و طیف رنگ‌ها اثر می‌گذارد، بلکه تقریباً تنها چیزی است که از طریق نرم‌افزار نمی‌توان آن را تنظیم نمود. بنابراین برای این که خروجی نوری همه‌ی نمایشگرهای خود را بر روی یک سطح تقریباً مشابه تنظیم کنید، می‌توانید از این ابزار کمک بگیرید. علاوه بر این برای دستیابی به شبیه‌ترین حالت ممکن یادتان نرود که تنظیماتی مثل economy mode یا game mode را نیز در نظر داشته باشید.

 

اگر می‌خواهید با حداکثر دقت این کار را انجام دهید، روی یکی از نمایشگرها یک صفحه‌ی سفید خالی بیندازید و بقیه‌ی نمایشگرها را خاموش کنید. حالا با استفاده از اپلیکیشن‌های نورسنج تصویربرداری که برای تلفن‌های همراه موجود است میزان نور خروجی را اندازه بگیرید. یعنی موبایل خود را با فاصله‌ی ۱۵ سانتی متری از نمایشگر نگه دارید تا میزان نور مشخص شود، سپس همین کار را با سایر نمایشگرها هم انجام دهید.

 

بعد از این که سطح روشنایی را در نمایشگرهای مختلف هماهنگ کردید، بقیه‌ی رنگ‌ها و ارزش‌های تصویری را به طور همزمان بر روی همه‌ی نمایشگرها تنظیم کنید. یک تصویر الگوی رنگی مثل تصویر زیر می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. پس آن را بر روی نمایشگر(های) مورد نظر خود باز کرده و وضعیت را بررسی نمایید.

 

روش ساده: کنترل‌های نمایشی نمایشگر

 

مضاف بر این، تنظیمات زیر و هر گزینه‌ی دیگری را که می‌تواند بر کنتراست، روشنایی و رنگ‌های تصویر اثر بگذارید بررسی کنید:

 

  • کنتراست
  • تیزی
  • مقادیر رنگی قرمز/سبز/آبی
  • طیف و گرمی رنگ
  • تنظیمات گاما
  • مودهای نمایشی مختلف مثل بازی، ویدیو و غیره

 

بررسی همه‌ی این‌ها کمی زمان می‌برد. اگر نمایشگر شما گزینه‌ای برای تنظیم زمان باز نگه داشتن منوها دارد، آن را بر روی حداکثر تنظیم کنید تا وقتی در حال کار با یکی از نمایشگرها هستید، منوی سایر نمایشگرها بسته نشود.

 

روش سخت: تنظیمات سیستم عامل و کارت گرافیک

 

ویندوز و macOS هر دو ابزارهایی برای کالیبره کردن رنگ دارند که می‌توانند تنظیمات هر نمایشگر را به صورت جداگانه تعیین کنند.

 

ویندوز

 

در ویندوز این ابزار Color Management است که در بخش Control Panel قرار دارد. با کمک این ابزار می‌توانید برای هر نمایشگر یک پروفایل سفارشی جداگانه تهیه کنید. برای انجام این کار نمایشگر مورد نظر خود را از منوی کشویی بخش Device انتخاب کرده و بعد بر روی Use my settings for this device کلیک کنید. سپس Add را انتخاب نمایید. اکنون می‌توانید از بین چندین پروفایل از پیش تعیین شده یکی را برای نمایشگر خود برگزینید.

 

روش سخت: تنظیمات سیستم عامل و کارت گرافیک

 

حالا از بخش Device نمایشگر بعدی را انتخاب و دوباره همین کار را انجام دهید.

 

بر روی زبانه‌ی Advanced کلیک کرده و دکمه‌ی Calibrate Display را انتخاب کنید. با این کار یک پنجره‌ی ویزارد باز شده و به شما اجازه می‌دهد تا کنترل‌های پیشرفته‌تری مثل گاما، روشنایی، کنتراست و غیره را برای پروفایل انتخابی خود تنظیم کنید. همین فرآیند را با کمک کنترل‌های سخت‌افزاری هم می‌توانید برای بخش بالا دوباره انجام دهید، و پروفایل‌های رنگی موجود را برای هماهنگی و دقت بررسی نمایید.

 

روش سخت: تنظیمات سیستم عامل و کارت گرافیک

 

بعد از این که بر روی همه‌ی نمایشگرها یک پروفایل رنگی یکسان انتخاب کردید، می‌توانید به عقب برگردید و با کنترل‌های سخت‌افزاری تنظیمات خود را بهینه‌سازی کنید.

 

مک

 

در مک، از طریق داک بر روی آیکن System Preferences (که به صورت یک چرخ‌دنده مشخص است) کلیک کنید و به بخش Displays بروید. حالا زبانه‌ی Color را باز کنید.

 

روش سخت: تنظیمات سیستم عامل و کارت گرافیک

 

از این بخش می‌توانید همه‌ی پروفایل‌های موجود را امتحان کنید تا ببینید که برآیند کار به چه صورت می‌شود. وقتی پروفایل مورد نظر خود را پیدا کردید، بر روی Calibrate کلیک کنید. خوشبختانه مک یک ویزارد گام به گام ساده دارد که شما را در طول مراحل مختلف کار راهنمایی کرده و اجازه‌ی آزمایش تنظیمات مختلف را به شما می‌دهد.

 

روش سخت: تنظیمات سیستم عامل و کارت گرافیک

 

کافی است بر روی Continue کلیک کنید و تا رسیدن به بخش Target White Point فرآیند کار را ادامه دهید. در آن بخش تیک گزینه‌ی Use native white point را بردارید تا بتوانید این قسمت را هم به صورت دستی تنظیم و با سایر نمایشگرهای خود هماهنگ کنید. نهایتاً همین کار را برای سایر نمایشگرها هم انجام دهید.

 

تنظیمات آداپتور گرافیک

 

در ویندوز برای استفاده از تنظیمات پیشرفته‌تر باید از اپلیکیشنی که توسط سازنده‌ی GPU شما فراهم شده استفاده کنید. در اکثر لپتاپ‌ها و دسکتاپ‌های ارزان قیمت، گرافیک اینتل وجود دارد (چون این گرافیک بر روی خود CPU قرار داده شده است)، اما سیستم‌های AMD آنچنان متفاوت نیستند. برای دسترسی به این تنظمیمات بر روی دسکتاپ خود کلیک راست کنید.

 

تنظیمات آداپتور گرافیک

 

اینتل

 

برای گرافیک‌های مجتمع اینتل بر روی فضای خالی دسکتاپ کلیک راست کنید و گزینه‌ی Graphics properties را انتخاب نمایید. قدم‌های بعدی بسته به مدل گرافیک شما فرق می‌کند، ولی منوی اصلی پنل تنظیمات اینتل شبیه تصویر زیر است.

 

تنظیمات آداپتور گرافیک

 

از این جا بر روی گزینه‌ی Color Settings کلیک کنید. این صفحه به شما اجازه می‌دهد تا تنظیماتی مثل روشنایی، کنتراست، گاما و مقادیر RGB را تعیین کنید. در این برنامه نمایشگر اصلی شما به صورت پیشفرض انتخاب شده است، اما با انتخاب منوی Select Display می‌توانید آن را تغییر دهید. پس همین کار را برای سایر نمایشگرها هم تکرار کنید تا به بیشترین هماهنگی ممکن برسید.

 

انویدیا

 

اگر کامپیوتر شما گرافیک NVIDIA دارد، بر روی دسکتاپ کلیک راست کرده و گزینه‌ی NVIDIA Control Panel را انتخاب کنید. (اگر این گزینه را نمی‌بینید باید درایور مخصوص کارت گرافیک خود را نصب کنید.) سپس از منوی سمت چپ بر روی Adjust desktop color settings کلیک نمایید.

 

از بالای این پنجره می‌توانید نمایشگر خود را انتخاب و از پایین صفحه تنظیمات خود را اعمال کنید. قبل از این که تنظیمات مدنظر خود را انجام دهید، اول مطمئن شوید که گزینه‌ی Use NVIDIA settings فعال شده باشد. به یاد داشته باشید که برای کنترل بهتر رنگ‌ها بر اساس کانال‌ّهای رنگی قرمز، سبز و آبی، می‌توانید از منوی کشویی Color Channel استفاده کنید.

 

تنظیمات آداپتور گرافیک

 

به تصویری که در سمت راست صفحه وجود دارد دقت کنید. شما می‌توانید بین تصویر نمونه و نمایشگرهای مختلف خود سوئیچ کنید تا نحوه‌ی اعمال تغییرات را ببینید. برای ذخیره کردن تنظیمات نمایشگر فعلی روی Apply کلیک کنید و بعد نمایشگر بعدی را انتخاب نمایید.

 

AMD

 

اگر کامپیوتر شما GPU یا APU شرکت AMD دارد، روی دسکتاپ کلیک راست کرده و گزینه‌ی AMD Radeon Settings را انتخاب کنید. اگر این گزینه را نمی‌بینید، جدیدترین نسخه‌ی درایور کارت گرافیک خود را دانلود و نصب نمایید. در منوی تنظیمات Radeon، بر روی Display کلیک راست کرده و از سمت راست آیکن Color را انتخاب کنید.

 

تنظیمات آداپتور گرافیک

 

از این جا می‌توانید درجه‌ی رنگ، روشنایی، ته‌رنگ (Hue)، کنتراست و میزان اشباع رنگ را مشخص کنید. این کنترل‌ها به اندازه‌ی کنترل‌های انویدیا حرفه‌ای نیست، اما همچنان می‌توانید از تصویر نمونه‌ای که در سمت راست صفحه قرار دارد برای بررسی رنگ‌ها در نمایشگرهای مختلف استفاده کنید.

 

تنظیمات آداپتور گرافیک

 

در آخر بر روی دکمه‌ی Display بالای صفحه کلیک کرده و همین فرآیند را برای سایر نمایشگرها هم تکرار کنید.

 

سخت‌ترین روش: کالیبره‌سازی مخصوص سخت‌افزاری

 

اگر در زمینه‌ی عکاسی، نقاشی یا رسانه کار می‌کنید و می‌خواهید دقت رنگ‌ها بسیار بالا باشد، می‌توانید از یک دستگاه کالیبره‌سازی مخصوص استفاده کنید. این دستگاه‌ها به کاربر اجازه می‌دهند تا نمایشگرهای خود را با وضعیت‌های رنگی مخصوص تنظیم کنند و به حداکثر مطابقت رنگی ممکن برسند.

 

 

این دستگاه‌ها طراحی شده‌اند تا نمایشگر را با چاپگر یا سایر تجهیزات حرفه‌ای هماهنگ سازند، اما ابزارهای دیجیتالی هم به همان اندازه برای هماهنگ کردن پروفایل‌های رنگی مختلف بین نمایشگرهای گوناگون خوب هستند. منتها اشتباه نکنید؛ این‌ها ابزارهای حرفه‌ای خاصی هستند که کار کردن با آن‌ها نیازمند داشتن تجربه است. علاوه بر این، ابزارهای مذکور توسط سازندگان مختلف تولید می‌شوند و راه‌اندازی کردن و استفاده از آن‌ها با توجه به اهداف سازنده رویکردهای مختلفی دارد، پس نمی‌توانیم راهنمای خاصی برای استفاده از این برنامه‌ها در اختیار شما قرار دهیم.

 

مضاف بر این قیمت این ابزارها گران است. ارزان‌ترین گجت کالیبره‌سازی USB حدود ۱۰۰ دلار است که با افزایش قابلیت‌ها و ویژگی‌ها آن قیمت هم بالاتر می‌رود. ولی اگر مجبور هستید که بیشترین مطابقت و سازگاری رنگ را در نمایشگرهای خود داشته باشید، باید از همین روش استفاده کنید.

 

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *