چگونه روی Raspberry Pi اوبونتو Core نصب کنیم؟

چگونه روی Raspberry Pi اوبونتو Core نصب کنیم؟
  • 1396/11/30
  • زهرا معبودی
  • 0

آیا شده تا به حال بخواهید با قیمت کمتر از ۶۰ دلار یک سرور اوبونتویی داشته باشید؟ حالا به لطف اوبونتو Snappy Core که نسخه‌ی سبک و ساده‌ی شده‌ی اوبونتو است، می‌توانید یک سرور سبک را به راحتی بر روی رزبری پای بالا بیاورید. گویا آی تی: البته به یاد داشته باشید که واژه‌ی اوبونتو در اسم اوبونتو Snappy Core به معنای این نیست که با یک اوبونتوی معمولی سروکار خواهید داشت. چون این توزیع تماماً از بسته‌های Snappy استفاده می‌کند. یعنی کاربران نمی‌توانند از دستوراتی مثل sudo apt install x استفاده کنند. با این حال با ما همراه باشید تا در ادامه روش نصب این سیستم عامل را بر روی رزبری پای به شما آموزش دهیم.

نکته: Snappy Core از سایر دستگاه‌های خط تولید Pi مثل Orange Pi، Intel Joule و غیره هم پشتیبانی می‌کند.

اوبونتو Core چیست؟

اوبونتو Core نسخه‌ی ساده شده‌ی اوبونتو است که فاقد مبنای دبیانی این توزیع (apt/apt-get) می‌باشد. این نسخه از اوبونتو برای دستگاه‌های حوزه‌ی اینترنت چیزها، کامپیوترهای ابری و دستگاه‌های کوچکی نظیر رزبری پای ایده‌آل است.

با توجه به این که اوبونتو Core نسخه‌ی ساده‌تر اوبونتو است خیلی سبک‌تر اجرا می‌شود و نیازمند منابع کمتری می‌باشد. همه‌ی بسته‌ها و برنامه‌های این سیستم از طرف Snaps تامین می‌شود. این سبک از تامین بسته‌ها باعث شده دریافت جدیدترین نرم‌افزارها بر روی اوبونتو Core خیلی ساده باشد.

راه‌اندازی

ایجاد اکانت

برای استفاده از اوبونتو Core به یک اکانت SSO نیاز دارید. پس به این صفحه بروید و ثبت نام کنید. اگر با اکانت خودتان وارد اوبونتو Snappy Core شوید، رزبری پای و اکانت شما به هم وصل می‌شود.

ایمپورت کردن کلید SSH

بعد از ایجاد اکانت با اوبونتو، قدم بعدی ایمپورت کردن کلید SSH است. با این کار زمانی که وارد اوبونتو Core شوید، SSH به درستی کار می‌کند. اگر از قبل یک کلید عمومی SSH دارید (کلیدی که در مسیر ~/.ssh قرار داشته و پسوند .pub دارد) محتویات آن را در این صفحه پیست کنید.

در غیر این صورت باید کلید SSH مربوطه را بسازید.

ایجاد رسانه‌ی نصب

بعد از این که کلید عمومی SSH را ایمپورت کردید، قدم بعدی این است که رسانه‌ی نصب را بسازید. پس جدیدترین نسخه‌ی اوبونتو Core برای رزبری پای ۲ و ۳ را دانلود کنید. سپس یک کارت Micro SD به کامپیوتر خود وصل نمایید و بعد رسانه‌ی نصب را با Etcher رایت کنید.

اولین بوت

 

حالا رسانه‌ی نصب را به همراه یک کابل HDMI و یک کیبورد به رزبری پای وصل کنید. با روشن شدن دستگاه یک صفحه‌ی دریافت فرمان مشاهده می‌کنید. این صفحه نشان می‌دهد که رزبری پای آماده‌ی دریافت پیکربندی‌های لازم است. برای شروع فرآیند پیکربندی اوبونتو Core کلید اینتر را فشار دهید.

 

اکنون Start را انتخاب نمایید. در صفحه‌ی اول، باید اتصال شبکه‌ی رزبری پای را تنظیم کنید. اوبونتو Core از هر دو نوع اتصال اترنت و بیسیم پشتیبانی می‌کند. اگر می‌خواهید از Wi-Fi استفاده کنید، گزینه‌ی wlan0 را انتخاب نمایید.

 

پیکربندی

 

نکته: اگر کاربر رزبری پای ۲ هستید و می‌خواهید از اتصال وای فای استفاده کنید، باید یک دانگل وایرلس USB بگیرید.

 

چگونه روی Raspberry Pi اوبونتو Core نصب کنیم

در طول فرآیند پیکربندی، اگر از IPv4 استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که گزینه‌ی DHCPv4 را انتخاب کرده باشید. این گزینه به طور خودکار یک آدرس IP به دستگاه شما اختصاص می‌دهد. اگر از IPv6 استفاده می‌کنید، باید گزینه‌ی DHCPv6 را انتخاب نمایید.

 

بعد از این که پیکربندی شبکه را تمام کردید، اوبونتو Core از کاربر یک آدرس ایمیل می‌خواهد. به خاطر داشته باشید که این آدرس باید همان آدرسی باشد که پیش‌تر برای ساخت اکانت اوبونتو از آن استفاده کردید. در نهایت گزینه‌ی Done را انتخاب کنید.

 

چگونه روی Raspberry Pi اوبونتو Core نصب کنیم

 

در هنگام ورود اوبونتو Core به کاربر می‌گوید که دستگاه با آدرس ایمیلی که کاربر وارد کرده ثبت شده و از حالا کاربر می‌تواند از طریق SSH به آن وصل شود.

 

دستور SSH که بر روی صفحه ظاهر می‌شود را کپی کرده و آن را درون یک کامپیوتر لینوکسی وارد کنید. به یاد داشته باشید که برای وارد شدن با این روش به همان کلید SSH که پیش‌تر تایید کردید نیاز است. مطمئن شوید که کلیدی که به اکانت اوبونتوی خود اضافه کردید در هر کامپیوتری که قصد دارید با استفاده از آن وارد دستگاه شوید وجود داشته باشد. اسم فایل کلید چیزی شبیه ~/.ssh/id_rsa.pub است.

 

استفاده از اوبونتو Core

 

بعد از راه‌انداری اولیه، اوبونتو Core یک صفحه‌ی ترمینال-شکل خالی بارگذاری می‌کند. حالا برای استفاده از سیستم یا با استفاده از SSH، یعنی به صورت از راه دور وارد رزبری پای شوید، یا به طور مستقیم به آن وصل شوید.

 

چگونه روی Raspberry Pi اوبونتو Core نصب کنیم

 

برای وارد شدن، حروف X و Y دستور زیر را با اطلاعات SSH خودتان که در حین فرآیند راه‌اندازی اولیه بر روی صفحه ظاهر شده بود جایگزین کنید:

ssh x@y

به خاطر داشته باشید که اوبونتو Core از apt استفاده نمی‌کند. پس برای نصب نرم‌افزار به بسته‌های Snap نیاز دارید.

یعنی اگر می‌خواهید رزبری پای خود را به یک سرور NextCloud تبدیل کنید، از دستور زیر استفاده نمایید:

sudo snap install nextcloud

یا اگر می‌خواهید از Docker استفاده کنید این فرمان را بنویسید:

sudo snap install docker

Snap نسخه‌های مخصوص سرور زیادی دارد که با استفاده از آن‌ها به راحتی می‌توانید بر روی رزبری پای یک سرور لینوکس ارزان بالا بیاورید.

نکته: لطفاً توجه کنید که اوبونتو Core به درد پردازش‌های معمولی نمی‌خورد، پس اگر می‌خواهید یک میزکار معمولی اوبونتو داشته باشید، بهتر است از نسخه‌ی رزبری پای اوبونتو Mate استفاده کنید. این توزیع علی‌رغم حال و هوای همیشگی اوبونتو از معماری ARM استفاده می‌کند.

منبع ۱ | منبع ۲

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *