شیطنت کنیم یا نکنیم؟ آیا هرگز نباید در عنوان ایمیل از نشانه های رایج ایمیل های اسپم استفاده کنیم؟

شیطنت کنیم یا نکنیم؟ آیا هرگز نباید در عنوان ایمیل از نشانه های رایج ایمیل های اسپم استفاده کنیم؟
  • 1396/11/30
  • مهدی پیوندی
  • 0

فرض کنیم که sender reputation یا شهرت فرستنده خوبی دارید، به سختی تلاش کرده اید تا مشترکان فعالی داشته باشید، گزارش اسپم ایمیل های شما نزدیک به صفر است و مقالات بخش آموزش ایمیل مارکتینگ ما را هم مطالعه کرده اید. در این شرایط، اگر شما یا یکی از کارکنان کسب و کارتان بخواهید از یکی از تاکتیک ها و روشهایی که عموماً در ایمیل های اسپم یا هرزنامه شاهد آنها هستیم استفاده کند چه می شود؟ به عنوان مثال، شاید بخواهید که از لفظ «رایگان» در عنوان ایمیل خود استفاده کنید.

کارشناسان ایمیل مارکتینگ نسبت به این حالت دو واکنش متفاوت از خود نشان می دهند: وحشت یا بی اعتنایی. من هم شخصاً تا یک سال  قبل در دسته وحشت زده ها قرار می گرفتم، اما همینطور که بیشتر و بیشتر با دوستان بی اعتنای خودم صحبت کردم، دیدم که آنها در غالب موارد تست های اولیه ای را پیاده کرده اند و عموماً با مشکل خاصی روبرو نشده اند. حتی بعضاً همین سیاست باعث افزایش میزان تعامل مخاطبان نیز شده است.

نکته کلیدی این است که باید هدفمند عمل کنید. روزگار عوض شده و فیلترهای ضد اسپم سرویس دهنده های ایمیل هم تغییراتی داشته اند. اگر همه چیز را به درستی انجام بدهید و از یکی از آن کلمه های اسپم در عنوان خود استفاده کنید، به احتمال قریب به یقین مشکلی پیش نخواهد آمد. ضمناً کلمه «رایگان» متداول ترین گزینه و کلمه ای است که بیش از بقیه امتحان خود را پس داده است. به هر حال، همه مردم چیزهایی مثل ارسال رایگان، ورود رایگان، یا یکی بخر دو تا ببر را دوست دارند، لذا مثالی که من در این مطلب به آن تکیه می کنم همین کلمه «رایگان» است.

 

چگونه از شهرت ایمیلی خود محافظت کنیم؟

مخاطبان و فهرست های ایمیل مارکتینگ ما مایه حیات مان هستند، نه چیزهایی که بتوان آنها را به بازی گرفت. همین مشترکان فهرست ایمیل مارکتینگ ما هستند که همه چیز را به پیش می برند، و مواردی وجود دارد که ابداً و به هیچ وجه پیشنهاد نمی کنم که دست به بی احتیاطی هایی بزنید که چه بسا از آن شیطنت هایی به حساب بیاید که مچ تان را به خاطر آن بگیرند. به عنوان مثال، اگر ارسال ایمیل شما از طریق یک IP اشتراکی بین چندین کسب و کار صورت می پذیرد، باید بیشتر احتیاط کنید. در این حالت، نه تنها کنترل کمتری روی شهرت خود دارید، بلکه ممکن است که عوامل دیگری هم وجود داشته باشند که از آنها اطلاعی ندارید. یک نمونه دیگر می تواند وضعیتی باشید که به طور منظم برای مخاطبان خود ایمیل ارسال نمی کنید. در این حالت، ارسال یک پیشنهاد رایگان می تواند به مشکلاتی در رابطه با تحویل ایمیل از سوی سرویس دهندگان منجر شود.

برای اینکه در پوشه اسپم گیر نیفتید، باید به این چهار مورد کاملاً توجه داشته باشید:

  1. تکنولوژی: اطمینان پیدا کنید که نرخ تحویل (deliverability rate) ایمیل های شما واقعاً به همان اندازه که تصور می کنید خوب است.
  2. تست: کلمه یا عبارت مورد نظر خود را امتحان کنید. چه بسا واکنش مخاطبان شما بهتر نباشد یا نرخ تحویل کمتر شود.
  3. تنوع: اصل تنوع و پرهیز از تکرار مکررات باید یکی از تاکتیک های برنامه های بازاریابی ایمیلی شما باشد.
  4. ترکیب: از ترکیب این روش با سایر فعالیت هایی که خطر شناسایی ایمیل به عنوان اسپم را افزایش می دهند خودداری کنید. به عنوان مثال مواردی از این قبیل:
    • کلمات دیگری که عموماً در ایمیل های اسپم مشاهده می شوند
    • نسبت کمتر تصاویر به متن در ایمیل
    • استفاده بیش از حد از علامت های تعجب و سوال
    • استفاده از چندین نوع و اندازه از فونت در ایمیل
    • اضافه کردن ضمیمه یا پیوست (attachment) به ایمیل

اگر در مورد چگونگی، زمان و مکان استفاده از مواردی که عموماً به عنوان نشانه های اسپم شناسایی می شوند حساب شده عمل کنید، به احتمال قریب به یقین با مشکلی مواجه نخواهید شد و می توانید از کلماتی مثل «رایگان» به نفع خود بهره برداری کنید. ما هم دعا می کنیم که همه ایمیل های شما به خوبی و خوشی به دست مخاطب هدف تان برسد و برای بازاریاب های دیجیتال سعادت و نیکبختی آرزومندیم!


نویسنده این مطلب خانم لیدیا کولارِسی (Lydia Colaresi) است که با کمی جرح و تعدیل برای بخش مطالب آموزش ایمیل مارکتینگ گویا آی تی ترجمه شده است. خانم کولارسی یکی از سخنرانان و کارکنان فعال در یکی از شرکتهای مطرح در حوزه بازاریابی و فروش است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *