آموزش ایمیل مارکتینگ: تحول در ارسال انبوه ایمیل با ۴ تاکتیک ساده

آموزش ایمیل مارکتینگ: تحول در ارسال انبوه ایمیل با ۴ تاکتیک ساده
  • 1396/12/14
  • مهدی پیوندی
  • 0

این مطلب در اصل به قلم آقای اِسکات هیمز (Scott Heimes) نوشته شده که با اندکی جرح و تعدیل برای بخش آموزش ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی گویا آی تی ترجمه شده است. آقای هیمز مدیر ارشد بازاریابی یکی از شرکت های مطرح در زمینه مدیریت ارتباط ایمیلی با مشتریان است.

 

بعید به نظر می رسد که فعالان حوزه ایمیل مارکتینگ به این زودی ها دست از سر ارسال ایمیل به صورت انبوه بردارند، بنابراین اگر شما هم به دنبال استفاده از این روش هستید، به نکاتی که در ادامه این مطلب از مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ به آنها اشاره می شود توجه کنید تا مایه آزار و اذیت مخاطبان خود نشوید.

 

ارسال انبوه ایمیل یکی از سنت های متکی بر زمان ایمیل مارکتینگ است که طی آن یک کسب و کار به طور همزمان برای هزاران نفر ایمیلی را ارسال می کند که معمولاً ناخواسته به شمار می رود. این یکی از روش های موثر برای جلب توجه است، اما این از آن نوع توجهاتی نیست که جلب آن زیاد به نفع برندها باشد. درست به مانند فروشنده دوره گردی که بلندگو به دست گرفته و در کوچه فریاد می زند، ایمیل های انبوه هم بیشتر از آنکه اطلاع رسانی کنند، آزاردهنده هستند و بیشتر از آنکه باعث ایجاد تعامل شوند، مسبب فرار مخاطب می شوند.

باید به خاطر داشته باشیم که روش های بهتر و موثرتری نیز برای اطلاع رسانی به مخاطبان وجود دارند. به عنوان مثال،  Permission Marketingیا بازاریابی اجازه ای یکی از این روش ها است که طی آن، مخاطب می تواند دریافت خبرنامه و ایمیل های انبوه را با یک ریتم و تناوب مشخص انتخاب کند. بازاریابی اجازه ای به بازاریاب هایی که از ایمیل مارکتینگ استفاده می کنند کمک می کند تا پیام خود را به گوش های شنوا برسانند. در واقع، چند روش وجود دارد که به کمک آنها می توانید بدون اینکه در حوزه نه چندان سیاه و سفید ایمیل های انبوه قدم بگذارید پیام های مورد نظر خود را با موفقیت ارسال کنید. ما در این مطلب از سلسله مطالب آموزش ایمیل مارکتینگ، به ذکر چند نمونه از این روش ها خواهیم پرداخت:

 

همیشه از تاکتیک های بازاریابی مبتنی بر اجازه مخاطب استفاده کنید

اولین و مهم ترین نکته ای که باید سرلوحه کار خود قرار بدهید این است که همه برنامه های ایمیل مارکتینگ باید بر اساس اجازه مخاطب به مرحله عمل در بیایند. این به آن معنی است که شما باید فقط برای افرادی ایمیل بفرستید که خودشان اعلام می کنند که به دریافت ایمیل از جانب شما تمایل دارند. این چیزی فراتر از یک پیشنهاد است. بی توجهی به بازاریابی اجازه ای و اصول آن و ارسال انبوه به فهرست های خریداری شده به این معنی است که پتانسیل این را به جان می خرید که مُهر اسپمر یا هرزنامه نویس بر پیشانی شما و کسب و کارتان زده شود. طبیعتاً این به نفع شما و برندتان نخواهد بود.

اولین کاری که در هر برنامه مرتبط با ایمیل باید انجام بدهید این است که یک سیستم اجازه محور را در آن پیاده کنید. این کار هم برای حفظ تعامل با مشترکان و هم برای رشد در بلندمدت و ارتباط سالم با مخاطبان لازم و ضروری است. صفحات ثبت نام و لغو ثبت نام، ایمیل های خوشامدگویی، مرکز تنظیمات اشتراک و البته، محتوای خوب و مناسب، مولفه های عمده این سیستم را تشکیل می دهند.

هر برنامه ایمیل مارکتینگ با دیگری متفاوت است، بنابراین تا جایی که از دست تان بر می آید تحقیق کنید (مثلاً درباره اینکه مخاطبان شما چقدر به وجود امکان تنظیم تناوب و تعدد ایمیل هایی که از شما دریافت می کنند اهمیت می دهند) و از بهترین روش های موجود استفاده کنید.

ضمناً به خاطر داشته باشید که هیچ وقت و به هیچ عنوان نباید از فهرست های خریداری شده استفاده کنید.

 

برای شخصی سازی، فهرست خود را بخش بندی کنید

طبیعتاً همه مخاطبان شما با هم یکسان نیستند. متاسفانه این به آن معنی است که ایمیل های خود را برای مخاطبان گوناگونی ارسال می کنید که سلایق و نیازهای متفاوتی دارند. همین باعث می شود که نوشتن ایمیلی که دربردارنده نیازهای همه باشد دشوار و حتی غیرممکن شود، بنابراین اصلاً به سمت انجام چنین حرکتی نروید.

به کمک بخش بندی فهرست ایمیل مارکتینگ خود می توانید نیاز به یک ایمیل جامع و جهان شمول را مرتفع سازید. بخش بندی فهرست به شما کمک می کند تا پیام های خود را به طور متناسب برای گروه های مختلفی که بر اساس سن، جنسیت، منطقه جغرافیایی و مواردی از این قبیل گروه بندی شده اند ارسال کنید. از این طریق، ایمیل های مرتبطی را برای مخاطبان خود ارسال می کنید که برای نیازها و سلایق آنها شخصی سازی شده اند.

خوشبختانه امروزه بخش بندی زیاد دشوار نیست، چرا که بسیاری از ارائه دهندگان خدمات ایمیل مارکتینگ این قابلیت را در نرم افزارهای خود گنجانده اند تا این کار خطیر، تسهیل و تسریع شود.

 

از فراخوان به عمل ایمیل خود غافل نشوید

تک تک پیام هایی که می فرستید باید حاوی یک فراخوان به عمل (CTA) باشند. نوشتن فراخوان به عمل از آن چیزی که بسیاری از مردم تصور می کنند دشوارتر است، چرا که پیداکردن فراخوان به عمل مناسب و متناسب با مخاطبان هدف و موضوع مورد نظر کار دشواری است. در این راستا باید برای متن، محتوا، طراحی و محل قرارگیری و موارد متعدد دیگری دست به دامان تست های دوبخشی بشوید.

در عین حال، توجه داشته باشید که متن های موثر عموماً کوتاه و ساده هستند و از مخاطب می خواهند که در هدف اصلی از ارسال ایمیل مشارکت یا در رابطه با آن اقدامی را انجام بدهد. به عنوان مثال، اگر شرکت شما بخواهد یک ایمیل ارسال کند و از طریق آن از مخاطبان غیرفعال بخواهد که تنظیمات دریافت ایمیل خود را تغییر بدهند (کاری که باید انجام بدهد)، می تواند از فراخوان به عملی مانند «تغییر تنظیمات» یا «تغییر زمان بندی» در متن یا در یک دکمه استفاده کند.

نکته مهم این است که باید به مخاطبان خود انجام کاری را پیشنهاد بدهید که از عهده انجام آن به راحتی بر می آیند، نه اینکه محتوایی را ارائه و سپس آنها را به حال خود رها کنید. در غیر اینصورت، طبیعتاً نمی توانید انتظار تعاملی را از جانب آنها داشته باشید.

 

هدف خود را مشخص و مطابق با آن برنامه ریزی کنید

و سرانجام به این نکته توجه کنید که نسبت به ارسال انبوه خود چه دیدگاهی دارید. به احتمال قریب به یقین، عبارت ارسال انبوه نمی تواند عبارت دقیقی برای چیزی باشد که به دنبال تحقق آن هستید. در این صورت، باید ارسال های خود را در یک یا چند کمپین و مثلاً با عناوین خبرنامه یا تبلیغات هفتگی قالب بندی کنید. کمپین های خود را با دقت و وضوح هر چه تمام تر برای مخاطبان توضیح بدهید و مشخص کنید که آنها چگونه تحت تاثیر آن کمیپن ها قرار خواهند گرفت، در غیر اینصورت با خطر فقدان تعامل از جانب آنها روبرو خواهید شد.

 

چیزی که واضح و مبرهن است این است که ایمیل های انبوه هنوز هم جایگاهی برای خود دارند و به این زودی ها رخت سفر را نخواهند بست. با این وجود، این امکان وجود دارد که آنها را با مقداری جرح و تعدیل با نیازها و سلایق مخاطبان خود متناسب تر کنید.

با احترام گذاشتن به مخاطبان تان می توانید تعامل آنها را به نحو موثری با محتوا و برند خود حفظ کنید. طبیعتاً همین باید هدف غایی و نهایی شما باشد: تعامل با پیام و برند، فعالیت و خروج از انفعال.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *