گوشی های هوشمند ۵ سال دیگر چه شکلی می شوند؟

گوشی های هوشمند ۵ سال دیگر چه شکلی می شوند؟
  • 1396/12/18
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

گوشی های هوشمند در سال های اخیر پیشرفت زیادی کرده اند. با این وجود این محصولات می توانند در آینده امکانات بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهند. برای آشنایی با تغییرات گوشی های هوشمند آینده با ما همراه باشید.

گویا آی تی – در دو سال گذشته گوشی های هوشمند با چند نوآوری کوچک معرفی شدند. گرچه در سال های اخیر کیفیت دوربین ها بهبود یافته و نسبت صفحه نمایش به بدنه نیز افزایش پیدا کرده، شاهد تغییرات انقلابی در این صنعت نبوده ایم.

اکثر گوشی های هوشمندی که در سال جاری میلادی معرفی می شوند به تکنولوژی های سال ۲۰۱۷ مجهز هستند و نمی توان از آن ها انتظار تغییرات چندانی را داشت. در این مقاله نگاهی داریم به تغییراتی که گوشی های هوشمند در سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۵ تجربه خواهند کرد.

شاید روزی تصور نمی کردیم که ۱۱ سال بعد از معرفی اولین آیفون، نمایشگرهای لمسی در همه جا حضور پیدا کنند. پنل های لمسی تغییرات شگرف و انقلابی در زندگی ما ایجاد کردند. شبکه های اجتماعی این روزها نقش بسیار مهمی در زندگی افراد ایفا می کنند. گوشی های هوشمند تبدیل به محصولاتی شده اند که اغلب مردم نمی توانند بدون آن زندگی کنند.

با توجه به این موضوع که در سال های اخیر تغییرات زیادی در گوشی های هوشمند ایجاد نشده و تنها شاهد بهبود قابلیت های موجود در دستگاه ها بوده ایم، نسل آینده گوشی هوشمند چه تغییراتی را تجربه می کنند؟ بدون هیچ شکی در آینده گوشی های هوشمند در برخی زمینه بهبود می یابند که برای مثال می توان به افزایش شارژدهی باتری و پشتیبانی نرم افزاری بیشتر اشاره کرد. در زمینه پشتیبانی نرم افزاری گوگل با معرفی پروژه Treble سعی دارد به تولیدکنندگان کمک کند تا بروزرسانی بیشتری برای محصولات خود عرضه کنند.

شارژدهی باتری یکی دیگر از موارد مهم برای کاربران گوشی های هوشمند است. در حالی که تکنولوژی های زیادی در زمینه باتری محصولات ایجاد شده، شاهد استفاده از آن ها در محصولات امروزی نیستیم. به احتمال زیاد در آینده این فناوری باعث افزایش شارژدهی دستگاه ها می شود.

اگرچه در سال های اخیر کیفیت دوربین گوشی های هوشمند بهبود یافته است ولی انتظار می رود در آینده شاهد تغییرات بیشتری در این بخش باشیم. این تغییر در بخش سخت افزاری ایجاد نخواهد شد و شرکت ها با بهینه سازی نرم افزاری کیفیت تصاویر ثبت شده را افزایش می دهند.

یادگیری ماشینی به زبان ساده یعنی نرم افزاری که قادر باشد الگو مصرف کاربر را تشخیص دهد. بدین ترتیب یادگیری ماشینی می تواند بعد از گذشت مدت زمان نسبتا کوتاهی با رفتار کاربر آشنا شود و بهبود کارایی گوشی های هوشمند را در پی داشته باشد.

دوربین گوشی های گوگل پیکسل ۲ و گوگل پیکسل XL 2 برای افزایش کیفیت تصاویر ثبت شده در حالت زوم از یادگیری ماشینی استفاده می کند. یکی دیگر از تغییراتی که یادگیری ماشینی می تواند در گوشی های هوشمند ایجاد خواهد کرد، افزایش کارایی دستیارهای دیجیتالی مورد استفاده در این محصولات است. در حال حاضر چندین دستیار صوتی همانند بیکسبی و گوگل اسیستنت در این صنعت حضور دارند.

برای توسعه یادگیری ماشینی نیاز به سرمایه زیادی است که تنها شرکت های بزرگ می توانند بودجه موردنیاز آن را تامین کنند. شرکت های سامسونگ، گوگل، هواوی و ال جی در حال توسعه یادگیری ماشینی برای محصولات آینده خود هستند.

با توسعه بیشتر یادگیری ماشینی شرکت های کوچک نیز از آن در محصولات خود استفاده می کنند که باعث افزایش کارایی محصولات ارزان قیمت می شود. انتظار می رود در آینده گوشی های هوشمندی که قیمت پایینی دارند نیز با استفاده از یادگیری ماشینی عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

محصولاتی که بعد از گوشی های هوشمند وارد بازار می شوند

هم اکنون برخی شرکت ها در حال کار بر روی نسل آینده محصولات ارتباطی هستند. به احتمال زیاد آینده این صنعت را فناوری واقعیت افزوده شکل می دهد. برای مثال می توان عینکی را فرض کرد که بر روی شیشه آن اطلاعات نمایش داده می شود و کاربر توسط دستورات صوتی آن را کنترل می کند.

دستگاهی که معرفی کردیم همان عینک هوشمند است. شرکت اینتل در گذشته نه چندان دور نمونه اولیه عینک هوشمند Vaunt را به نمایش گذاشت (عینک هوشمند اینتل بر خلاف رقیب گوگلی‌اش کاربرپسند و بدون عوارض است). این محصول همانند یک عینک معمولی طراحی شده و فناوری های مورد استفاده در آن پنهان شده اند. در این عینک هوشمند از لیزری ضعیفی بهره گرفته شده که آسیبی به چشم وارد نمی کند.

برخی شرکت ها همانند اپل به دنبال افزایش کارایی ساعت های هوشمند هستند. برای مثال در جدیدترین نسخه اپل واچ می توان از سیم کارت استفاده کرد و بدون نیاز به آیفون به برقراری ارتباط با دیگران پرداخت. با وجود این پیشرفت، ساعت های هوشمند قادر به رقابت با محصولاتی همانند عینک های هوشمند نیستند.

هنوز زمان مرگ گوشی های هوشمند فرا نرسیده است

در حالی که پیشرفت های زیادی در دنیای تکنولوژی صورت گرفته است، گوشی های هوشمند تا چندین سال دیگر در بازار حضور خواهند داشت. یکی از دلایل اصلی این موضوع مربوط به قابلیت های این محصولات است. شما توسط اسمارت فون خود می توانید پیام ارسال کنید، تماس بگیرید، وبگردی کنید، تصاویر مورد نظر خود را ثبت کنید و به انجام بازی بپردازید.

شاید در آینده عینک های واقعیت افزوده قادر به انجام تمامی این فعالیت ها باشند ولی آیا این محصول می تواند کاربران زیادی را ترغیب به خرید کند؟

اگرچه در آینده دور خبری از گوشی های هوشمند نیست ولی هم اکنون بسیاری از شرکت ها بر روی نسل بعدی این دستگاه ها سرمایه گذاری کرده اند. یکی از موضوعات داغ این روزها، توسعه گوشی های هوشمند انعطاف پذیر است که شاید یکی از مطرح ترین دستگاه در این بخش سامسونگ گلکسی X باشد (احتمال آغاز تولید انبوه گوشی انعطاف پذیر سامسونگ از نوامبر ۲۰۱۸).

در آینده نه چندان دور شاهد عرضه محصولاتی با نمایشگر انعطاف پذیر خواهیم بود که البته در ابتدا قیمت بالایی خواهند داشت. با توجه به این موضوع نمی توان در رابطه با واکنش کاربران نظر قطعی داد. در حال حاضر گوشی های هوشمند امکانات بسیار مناسبی را در اختیار کاربران قرار می دهند بنابراین عینک های واقعیت افزوده نیاز به ویژگی های فوق العاده ای دارند تا بتوانند مشتریان را به سوی خود جذب کنند.

تقریبا با اطمینان می توان گفت محصولاتی که در آینده معرفی می شوند در حقیقت مکمل گوشی های هوشمند هستند. بنابراین نمی توان انتظار داشت که در آینده نزدیک گوشی های هوشمند کاملا کارایی خود را از دست بدهند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *