چگونه گوشی تلفن همراه قاچاق نخریم؟

چگونه گوشی تلفن همراه قاچاق نخریم؟
  • 1396/12/18
  • الهه چگینی
  • 0

خریداران گوشی های تلفن همراه باید پیش از نهایی کردن خرید خود با ارسال شناسه بین المللی درج شده روی جعبه گوشی به سامانه#۷۷۷۷* از اصالت و ورود قانونی آن به کشور اطمینان حاصل کنند.

گویا آی تی – ساماندهی بازار گوشی تلفن همراه با اجرای «طرح ملی ثبت گوشی در شبکه یا احراز اصالت تلفن همراه» معروف به «رجیستری» به ۱۱ سال پیش برمی گردد.
برای نخستین بار این طرح سال ۱۳۸۳ مطرح و اجرای آن دو سال به طول انجامید اما نتوانست موفقیت لازم را کسب کند.
پس از گذشت ۱۰ سال، نخستین مرحله طرح رجیستری بیست و هشتم مهر امسال و با پایش آخرین شناسه‌های ترکیبی از گوشی و سیم کارت در شبکه های اپراتور موبایل آغاز شد.
اکنون این طرح در حال اجرا امکانی برای خریداران گوشی های تلفن همراه ایجاد کرده است تا آنان بتوانند با خیالی آسوده نسبت به خرید اقدام کرده و مطمئن باشند گوشی خریداری شده اصل است و نیز بدانند گوشی از مبادی رسمی وارد شده یا خیر و اگر از مبادی رسمی وارد نشده است از خرید منصرف شوند.

 

** راه های استعلام اصالت گوشی

خریداران گوشی های تلفن همراه برای آگاهی از اصالت گوشی می توانند پیش از نهایی کردن خرید خود شماره شناسه پانزده رقمی حک شده بر روی جعبه گوشی تلفن همراه را به سامانه#۷۷۷۷* ارسال کرده و پس از دریافت پیامک اصالت نسبت به خرید اقدام کنند.
همچنین خریداران می توانند با دریافت برنامه نرم افزاری جدید شناسایی گوشی های تلفن همراه از سامانه های ارائه کننده این نرم افزارها و نصب آن روی گوشی قدیمی خود و قراردادن آن روی گوشی که قصد خرید دارند از اصالت گوشی مطمئن شوند.
علاوه برآن این سامانه و برنامه نرم افزاری این امکان را در اختیار خریداران گذاشته است تا از نو یا کارکرده بودن گوشی جدید آگاه شده و سپس آن را بخرند.

خریداران می توانند با نصب سامانه دولت همراه روی تلفن های همراه خود از طریق ارسال#۴* برای دریافت اصالت گوشی تلفن همراه اقدام کرده و خرید مطمئنی داشته باشند.
خریداران باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر هنگام ارسال شناسه بین المللی درج شده بر جعبه های گوشی ها پیام غیرمجاز روی صفحه نمایش داده شد از خرید این نوع گوشی اجتناب کنند؛ زیرا چنین گوشی از مبادی رسمی وارد نشده است و امکان دریافت شبکه های تلفن همراه کشور را ندارد.

 

** رجیستری؛ سدی برابر قاچاق گوشی همراه

طرح ملی ثبت گوشی در شبکه که یک بار در سال ۱۳۸۵ به مرحله اجرا درآمد و به دلیل های مختلف شکست خورد در دولت یازدهم و با هدف کنترل بازار از گوشی های قاچاق مطرح و پیگیری شد.
پس از روی کارآمدن دولت دوازدهم طرح رجیستری دوباره در دستور کار قرار گرفت و مطالعات کارشناسانه آن ادامه یافت تا آنکه بیست و هشتم مهرماه امسال طبق گزارش ها و وعده های قبلی داده شده طرح کددارکردن گوشی های تلفن همراه وارد مرحله نخست خود که مرحله پایش بازار بود، شد.

مرحله پایش بازار با رصد بازار تلفن همراه کشور آمار دقیقی از انواع گوشی های تلفن همراهی که چه از راه قانونی و چه از راه های غیرقانونی وارد کشور می شوند به دست آورد و علاوه بر آن همه گوشی های فعال در شبکه تلفن همراه کشور را ثبت کرد.
پس از پایان این مرحله، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ۲مرحله محصولات شرکت های مختلف تلفن همراه را مشمول رجیستری کرد که مهمترین آن گوشی ها و تبلت های شرکت اپل بود.

سپس گوشی های مدل موتورولا، بلک بری، گوگل پیکسل و ال.جی مشمول اجرای این طرح شدند.
مدل های «اس۹» و «اس۹پلاس» گوشی تلفن همراه سامسونگ از هشتم اسفند مشمول اجرای طرح شدند و رجیستری مدل های باقیمانده گوشی های سامسونگ به پانزدهم فروردین سال آتی موکول شد.
تقاضای سالیانه تلفن همراه در کشور بالغ بر ۹ میلیون دستگاه برآورد می شود که فقط ۲ میلیون دستگاه آن از طریق واردات رسمی و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه نیز از سایر روش های وارداتی مانند ورود همراه مسافر تامین می شود.

بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، واردات گوشی تلفن همراه از مبادی رسمی کشور در ۱۰ ماه امسال با رشد ۹۸درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به ۲ میلیون و ۳۶۱ هزار دستگاه به ارزش ۳۴۲ میلیون و ۸۲۸ هزار دلار رسیده است.
بر اساس آخرین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، حجم واردات تلفن همراه از مبادی رسمی به کشور در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۹۳ درصد و درآمد گمرکی از این محل را ۱۵۰ درصد رشد کرد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *