۳ اثر جیمیل بر ایمیل مارکتینگ

۳ اثر جیمیل بر ایمیل مارکتینگ
  • 1396/12/28
  • مهدی پیوندی
  • 0

در شرایطی که دست کم یک نفر از هر سه نفر از جیمیل استفاده می کند، نمی توان از کنار اثری که این سرویس گوگل بر ایمیل و ایمیل مارکتینگ گذاشته به راحتی عبور کرد. ما در این مطلب از مجموعه مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ مجله گویا آی تی به شرح و بررسی همین موضوع خواهیم پرداخت.

 

شما یک کمپین ایمیل مارکتینگ خارق العاده و حساب شده را به راه انداخته اید، ساعت ها و ساعت ها روی ایمیل های خود کار کرده اید، چندمین مرحله کیفیت سنجی ایمیل های این کمپین را به اتمام رسانده اید و بی صبرانه منتظرید تا ایمیل های شما در اینباکس مشترکان تان جای بگیرند. اما بعد از این همه زحمت، اگر ایمیل های شما هرگز به اینباکس مخاطب هدف راه پیدا نکنند چه خواهد شد؟ متاسفانه باید به استحضارتان برسانیم که این سناریویی است که وقوع آن در دنیای ایمیل مارکتینگ اصلاً بعید نیست.

فارغ از خواست و علاقه شما، deliverability یا تحویل پذیری ایمیل می تواند نقش تعیین کننده ای در موفقیت یا شکست برنامه های ایمیل مارکتینگ شما داشته باشد، و حالا که سُکان در دستان گوگل است، لازم و ضروری است که بدانیم و آگاه باشیم که جیمیل چگونه بر قوانین بازی ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی تاثیر گذاشته است.

 

از هر ۳ اینباکس، یکی به جیمیل تعلق دارد

جامعه کاربری جیمیل به طور روزافزونی در حال گسترش است. یکی از تحقیقاتی که در رابطه با جامعه کاربری سرویس دهنده های مختلف انجام گرفت نشان داد که ۳۰ درصد از مشترکان فهرست های ایمیل مارکتینگ از جیمیل استفاده می کنند. این رقم نسبت به چهار سال قبل، ۱۷ درصد رشد داشته است.

دلایل متعددی برای محبوبیت روزافزون جیمیل وجود دارد، و البته همه چیز با «تجربه کاربری» آغاز می شود. گوگل با طراحی یک تجربه کاربری ساده و کاربردی، انتظاراتی که مردم از سرویس دهنده های ایمیل داشتند را افزایش داد و استاندارد جدیدی را به وجود آورد.

به علاوه، جیمیل در ترکیب با گوگل درایو، تقویم گوگل و ابزارهای دیگر، فضای قابل توجهی را در اختیار کاربر قرار می دهد. ضمناً با توجه به افزایش لحظه ای کاربران موبایل، قرار داشتن جیمیل به صورت از پیش نصب شده بر روی موبایل های اندرویدی هم بی تاثیر نبوده است.

جیمیل در مقایسه با هاتمیل/اوتلوک، AOL و یاهو تنها سرویس دهنده ای است که جامعه کاربری آن رو به گسترش است و به طور مستمر، کاربران سایر سرویس دهنده ها را به سمت خود جلب می کند. این واقعیت برای بازاریاب های فعال در حوزه ایمیل مارکتینگ به معنی نیاز به درک استانداردهای تحویل پذیری جیمیل است.

جیمیل از دیدگاه بازاریابی یک ملغمه است. از یک طرف، تجربه کاربری و سایر نوآوری های جیمیل آن را به یک ابزار مشترک پسند و جذاب برای تعاملات برندها تبدیل کرده است. اما در عین حال، جیمیل پای شاخص های جدیدی را پیش می کشد که هر یک از آنها چالش های تازه ای را در برابر بازاریابی ایمیلی قرار می دهند.

ما در این مطلب از مجموعه مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ به آنچه که باید درباره جیمیل بدانید، و تاثیرات آن روی کمپین های ایمیل مارکتینگ تان اشاره خواهیم کرد.

  1. جیمیل با تمام مزایایش، محدودیت هایی را بر ایمیل مارکتینگ تحمیل می کند

عمر جیمیل به بیش از یک دهه می رسد. حتی با این وجود، هنوز هم بازاریاب ها برای استفاده از برخی تاکتیک های خاص در آن و کنار آمدن با ریزه کاری هایش با دشواری هایی روبرو هستند. در این بخش، به نکاتی خواهیم پرداخت که بیش از بقیه روی بازاریابی ایمیلی تاثیر می گذارند.

 

هنگامی که مشترک ایمیلی را در جیمیل باز می کند، محتوا به طور خودکار ذخیره می شود

با وجود اینکه این ویژگی می تواند برای کاربر نهایی سودمند باشد، اما در عین حال این پتانسیل را هم دارد که برای کمپین های ایمیلی که محتوای real time یا به اصطلاح به روز و متغیر دارند و محتوا باید با تغییر مکان حضور مخاطب، تغییر پیشنهاد یا سایر متغیرها تغییر کند دردسرآفرین باشد.

مثلاً فرض کنید که یک مشتری، ایمیل شما را ابتدا در منزل و سپس در محل کار خود باز می کند. در جیمیل، اطلاعات وابسته به موقعیت کاربر به روز نخواهد شد. به واسطه این محدودیت، یک برند خرده فروش که در ایمیل خود نزدیک ترین فروشگاهش را به کاربر نشان می دهد، یا یک شرکت حمل و نقل که گزینه های مبتنی بر آب و هوا ارائه می کند با محدودیت های جدی مواجه خواهد شد.

این ویژگی باعث عدم امکان ثبت آمار بازشدن چندباره ایمیل ها نیز می شود. محتوا یک بار بارگذاری شده و در باز شدن مجدد، آمار تغییر پیدا نمی کند.

 

پشتیبانی از فونت های وب: جیمیل مرد عمل نیست

با وجود اینکه خود گوگل یکی از پشتوانه های بزرگ فونت های وب محسوب می شود، اما جیمیل از آنها پشتیبانی نمی کند. این ویژگی نیز برای برندهایی که از طرح های خاصی استفاده می کنند مشکل زا خواهد بود.

 

استفاده از محتوای تعاملی و ویدیو در ایمیل

جیمیل فاقد قابلیت های ویدیویی اپل میل است، و این یک مشکل عمده محسوب می شود، چرا که استفاده از ویدیو در همه کانال های بازاریابی رو به فزونی است. به علاوه، برخی ویژگی های تعاملی جالب نیز وجود دارند که جیمیل عجله ای برای پشتیبانی از آنها ندارد و این برای تیم های بازاریابی خلاق یک ضعف عمده به شمار می رود.

 

  1. جیمیل، در رابطه با اعتبارسنجی ایمیل ها سختگیرانه تر عمل می کند

یکی از دلایل انتخاب جیمیل توسط کاربران، فیلتر اسپم قدرتمند آن است. معیارهای اینباکسینگ جیمیل، ریسک جعل نام دامنه، فیشینگ و سایر فعالیت های سوءاستفاده گرانه را کاهش می دهد.

در این حالت، کاربران اسپم کمتری را در اینباکس خود مشاهده خواهند کرد، اما بازاریاب ها به اقدامات بیشتری نیاز خواهند داشت تا از دید جیمیل، معتبر به نظر برسند. در غیر اینصورت، با ریسک تحویل پذیری پایین ایمیل های خود روبرو خواهند شد.

به منظور کاهش ریسک عدم تحویل ایمیل به مخاطب، برای بازاریاب ها لازم و ضروری است که به پروتکل های اعتبارسنجی جیمیل توجه دقیقی داشته باشند. علی الخصوص، آگاهی از انواع اعتبارسنجی هایی که گوگل از آنها پشتیبانی می کند (SPF، DKIM، DMARC و TLS) اهمیت به سزایی دارد.

 

  1. میزان تعامل کاربران جیمیل بالاتر است

تعامل بالا یکی از آرزوهای همه افرادی است که در حوزه ایمیل مارکتینگ فعالیت می کنند. در این راستا، تحویل پذیری یک قدم اولیه مهم محسوب می شود، اما تعامل چیزی است که مشترکان بعد از دریافت آن دسته از ایمیل های بازاریابی انجام می دهند که بیشترین اهمیت را برایشان داشته باشند. خبر خوب این است که کاربران جیمیل نسبت به سایر سرویس دهنده ها فعالتر هستند.

یکی از بررسی هایی که در فصل سوم سال ۲۰۱۷ میلادی انجام گرفت نشان داد که ۴۹ درصد از ثبت نام های انجام گرفته در فهرست ایمیل مارکتینگ، به کاربران جیمیل تعلق داشته که این میزان برای سال گذشته، ۳۸ درصد بوده است. در شرایطی که یاهو با ۱۷٫۹ درصد در جایگاه دوم سالانه قرار گرفت، این رقم نسبت به سایر سرویس دهنده ها به میزان قابل توجهی بالاتر است.

میزان تعامل کاربران جیمیل نیز بالاتر است، تا حدی که ۴۰ درصد کاربرانی که در طول سه ماه گذشته، ایمیل های بازاریابی را باز یا در آنها کلیک کرده اند به جامعه کاربری جیمیل تعلق دارند. در مقایسه، یاهو با فقط ۱۷ درصد در جایگاه دوم قرار می گیرد. این به آن معنی است که برخی ویژگی های کلیدی، مانند دکمه لغو اشتراک آسان جیمیل، آنطور که بازاریاب ها در ابتدای معرفی این قبیل سرویس ها از آن واهمه داشتند، تاثیرات منفی بر بازاریابی نداشته است. بلکه به نظر می رسد که این قابلیت ها علاقمندترین مشترکان را از صافی خود عبور می دهند.

ایمیل نقش به سزایی در موفقیت استراتژی بازاریابی برند بازی می کند. این به آن معنی است که باید از در دوستی با جیمیل درآیید تا بتوانید با سهم قابل توجه کاربران آن ارتباط برقرار کنید.

به سلامت فهرست خود توجه کرده و از بهترین روش ها و تکنیک ها در کمپین ایمیل مارکتینگ خود استفاده کنید. سپس قدم بعدی را بردارید و ببینید که ویژگی های منحصر به فرد جیمیل چگونه بر کار شما اثر می گذارد. به هر حال، دست کم ۲۵ درصد احتمال دارد که فعال ترین مشترکان شما از کاربران جیمیل باشند.

 

نویسنده اصلی این مطلب که با جرح و تعدیل برای بخش آموزش ایمیل مارکتینگ مجله گویا آی تی ترجمه شده، آقای کایل هِندریک است. آقای هندریک، مدیر بخش خدمات مشتریان یکی از شرکت های مطرح در زمینه بازاریابی است. شایان ذکر است که آمار ارائه شده در این مطلب به تحقیقات و مطالعات شرکت متبوع آقای هندریک (Lifecycle Marketing) تعلق دارد.

 

 

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *