چاپ سه بعدی جواهراتی که تغییر رنگ می دهند

چاپ سه بعدی جواهراتی که تغییر رنگ می دهند
  • 1397/1/5
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

مدتی است که به کمک چاپ سه بعدی، ایده های شگفت انگیز و جالب بسیاری به اشیاء واقعی و قابل لمس تبدیل می شوند، اما به تازگی تکنیکی در آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر موسسه‌ی فناوری ماساچوست MIT CSAIL توسعه داده شده است که می تواند نتایج بسیار بهتری به دنبال داشته باشد.گویا آی‌تی – روش جدید که ColorFab نام دارد به شما اجازه می دهد اشیائی را بسازید که پس از چاپ شدن قابلیت تغییر رنگ داشته باشند. برای مثال، شما می توانید از این روش برای چاپ یک قاب گوشی همراه یا یک جفت گوشواره استفاده کنید که امروز با پیراهن قرمز شما همرنگ بوده و فردا نیز زمانی که می خواهید یک کت شلوار آبی رنگ بپوشید، با آن قابل ست کردن باشد. جادوی روش ColorFab در جوهر مخصوص ساخته شده توسط تیم CSAIL نهفته است که دارای رنگ‌های اصلی و هم چنین رنگ های قابل تنظیم با نور یا “فوتوکرومیک” است. رنگ های قابل تنظیم با نور زمانی که در معرض پرتوهای ماوراء بنفش قرار بگیرند، رنگ های اصلی را به نمایش می گذارند، اما در نور مرئی این رنگ از بین رفته و جوهر استفاده شده بی رنگ می شود.

برای استفاده از ColorFab، شما باید مدل سه بعدی خود را در رابط کاربری آن آپلود کرده و سپس یک الگوی رنگ انتخاب کنید. بخش هایی از شیء مورد نظر که قابلیت تغییر رنگ دارند در طراحی به صورت پیکسل گذاری شده نشان داده می شوند و شما می توانید در رابط ColorFab انتخاب کنید که کدام پیکسل ها را فعال کرده (رنگ آن را تغییر دهید) یا غیر فعال کنید (آن را به حالت نامرئی و بی رنگ بازگردانید). با توجه به آزمایش های تیم این پروژه، تغییر دادن رنگ یک شیء حدود ۲۳ دقیقه طول می کشد، اما آن ها باور دارند که با استفاده از نورهای قوی تر یا افزودن تعداد بیشتری رنگ قابلیت تنظیم با نور این مدت را کاهش دهند.  بعلاوه، تیم تحقیقات ColorFab در حال کار کردن روی طراحی خاصی از این ایده است تا بتواند اشیائی با رنگ های ثانویه (رنگ هایی که از ترکیب رنگ های اصلی قرمز، زرد و آبی تشکیل می شوند) نیز بسازد.

در صورت اصلاح و توسعه ی بیشتر این روش، ممکن است محققان بتوانند از آن در صنعت تولید لباس نیز استفاده کنند، زیرا آن ها در ذهن خود چشم اندازی در آینده را هدف قرار داده اند که امکان استفاده از این روش در تولید لباس ها وجود داشته باشد. هدف محققان تنها ساخت و تولید اشیائی که رنگ آن ها قابل تغییر دادن باشد نیست، بلکه آن ها امیدوار هستند ColorFab بتواند حجم زباله هایی را که ما تولید می کنیم کاهش دهد.

پروفسور استفنی مولر یکی از اعضای این تیم چنین توضیح می دهد:

“به طور کلی مصرف افراد در بسیاری از چیزها نسبت به ۲۰ سال گذشته افزایش یافته است و این موضوع باعث تولید حجم زیادی زباله و پسماند می شود. با استفاده از امکان تغییر رنگ یک شیء، دیگر نیازی نیست هر بار شیء تازه ای را تولید کنید.”

اگر علاقه مند باشید می توانید این ویدئو را در رابطه با این روش ببینید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *