۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۲۵۴: مدیریت آدرس IP و پسورد های پیش فرض روتر مودم

۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۲۵۴: مدیریت آدرس IP و پسورد های پیش فرض روتر مودم
  • 1397/1/8
  • زهرا معبودی
  • 0

روتر مودم شما همانند گوشی های هوشمند و کامپیوتر ها یک آدرس IP دارد که به آن متصل است. مانند آدرس IP محلی که به دستگاه های شما تخصیص داده شده است، IP روتر شما نیز محلی است و تنها از طریق همان شبکه قابل دسترس می باشد. به طور پیش فرض روتر ها آدرس IP 192.168.1.254 دارند. وقتی که این آدرس را در مرورگر وارد کنید به صحفه مدیریتی روتر منتقل می شوید که می توانید وبسایت ها را بلاک کنید، امنیت شبکه را تنظیم کنید و آدرس IP و دیگر دستگاه های متصل به روتر را مدیریت کنید.

البته با اینکه این آدرس پیش فرض بسیاری از مودم ها است، دیگر ادرس هایی نیز وجود دارد که ممکن است مودم شما از آن ها استفاده کند. اگر روتر را خودتان نخریده اید و ISP آن را برایتان فراهم کرده است ممکن است آدرس آن کمی فرق داشته باشد. این سه IP زیر برای سازندگان بزرگ جهانی معمول هستند:

  • ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱
  • ۱۹۲٫۱۶۸٫۰٫۱
  • ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۲۵۴

اگر همچنان در پیدا کردن آدرس روتر مشکل دارید می توانید با پینگ کردن روتر در دسکتاپ آن را پیدا کنید

پیدا کردن آدرس IP روتر

Command Prompt  را در سیستم تان باز کنید.

مدیریت آدرس IP و پسورد های پیش فرض روتر مودم

Ipconfig را اجرا کنید

مدیریت آدرس IP و پسورد های پیش فرض روتر مودم

به دنبال Local Area Network و یا Wireless LAN در نتایج بگردید و “Default Gateway” را بیابید. این آدرس IP  روتر شماست.

دسترسی به روتر از طریق پنل مدیریتی

حالا که آدرس IP روتر را پیدا کردید می توانید به صفحه مدیریت روتر دسترسی پیدا کنید. مرورگر را باز کرده و آدرس IP را وارد کنید. IP ارجاعی به اینترنت ندارد و از این رو نیازی به وارد کردن “www” یا “http” یا “https” نیست.

مدیریت آدرس IP و پسورد های پیش فرض روتر مودم

تمام روتر ها نیازمند نام کاربری و رمز عبور هستند. دلیل این امر هم جلوگیری از دسترسی بی جا به شبکه و اعمال تغییرات بر امنیت، فایروال و رمز عبور های روتر است.

پیدا کردن رمز عبور روتر

برای پیدا کردن نام کاربری و رمز عبور روتر شما می توانید دو کار انجام دهید. اولین و راحت ترین کار نگاه کردن به زیر مودم است. به احتمال زیاد برچسبی در آن جا وجود دارد که نام کاربری و رمز عبور پیش فرض مودم را نشان می دهد.

مدیریت آدرس IP و پسورد های پیش فرض روتر مودم

اگر روتر شما این برچسب را ندارد می تواند به دفترچه هایی که همراه آن دریافت کردید رجوع کنید و یا به جعبه آن نگاهی بیاندازید. اگر باز هم نتوانستید چیزی پیدا کنید می توانید به دنبال نام کاربری و رمز عبور پیش فرض هر سازنده برای روتر هایش در اینترنت بگردید. همچنین می توانید وارد وبسایت سازنده شده و مدل روتر را وارد کنید تا به نام کاربری و رمز عبور پیش فرض آن دستسرسی پیدا کنید. لطفا به خاطر داشته باشید که این پیش فرض ها از طرف سازنده ایجاد شده اند و می توان آن ها را هر زمان تغییر داد. اگر رمز عبور را عوض کرده اید و آن را به خاطر نمی آورد این کار ها دیگر فایده ای نخواهد داشت.

فراموشی رمز عبور روتر

روتر فراهم شده به وسیله ISP

اگر روتر را ISP شما برایتان آورده است بهترین راه تماس با خدمات پس از فروش است. یک ISP معمولا دو نوع اکانت بر روی یک روتر تعریف می کند، ادمین و پشتیبان. اکانت پشتیبان چیزیست که مسئول خدمات پس از فروش با استفاده از آن رمز عبور مدیریتی شما را به حالت اولیه باز می گرداند.

روتر خریداری شده

اگر خودتان شخصا روتر را خریده اید و نصب کرده اید و حال رمز عبور را فراموش کرده اید باید آن را ریست کنید. همه روتر ها یک شیوه ریست کردن دارند. برای فهمیدن به دنبال روش ریست کردن مدل خودتان در اینترنت باشید. عموما این کار نیازمند نگه داشتن کلید ریست برای ۳۰ ثانیه می باشد و پس از اتمام می توانید کلید را رها کرده و روتر را از برق بکشید و دوباره متصل کنید. بدین صورت رمز عبور به حالت پیش فرض بازگردانی خواهد شد.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *