۱۰ مورد از بدترین کارهایی که می توان با یک مشتری راغب کرد

۱۰ مورد از بدترین کارهایی که می توان با یک مشتری راغب کرد
  • 1397/1/14
  • مهدی پیوندی
  • 0

بازاریاب ها وقت (و پول) زیادی را برای ارائه مشتریان راغب به تیم های فروش صرف می کنند. طبیعتاً یک اشتباه بزرگ، یا حتی مجموعه ای از اشتباهات کوچک می تواند به معنی از بین رفتن یک فرصت بالقوه برای فروش باشد.

ما در این مطلب از مجموعه مقالات آموزش فروش مجله گویا آی تی به ۱۰ کار نادرستی اشاره خواهیم کرد که می توانید در فرآیند پرورش مشتری راغب، با مشتری راغبی که به دست آورده اید انجام بدهید.

 

  1. تماس تلفنی مکرر

بین پرورش مشتری راغب و آزار دادن مشتری، یک مرز ظریف وجود دارد که نباید از آن عبور کرد. تماس های تلفنی مکرر یکی از بهترین روش ها برای فراری دادن مشتری بالقوه است. در عوض، یک رویکرد جامع تر را انتخاب کنید که شامل ایمیل، تماس های تفنی و حتی پست معمولی باشد و به صورت پراکنده و به گونه ای که آزاردهنده نباشد از آنها استفاده کنید.

 

  1. ارسال چیزی که حاکی از صمیمیت بیش از حد باشد

یک بازاریاب خوب با تک تک مشتریان راغبی که با آنها تعامل دارد رابطه قوی و مستحکمی را ایجاد می کند. اما لازم و ضروری است که به خاطر داشته باشید که هر چقدر هم که رابطه شما با مشتری محکم باشد، بحث های بیش از حد شخصی (مثل مباحث دینی یا سیاسی) را باید برای خودتان نگه دارید.

 

  1. اینکه دلیل شایستگی شان به عنوان مشتری راغب را به آنها بگویید

هیچ مشتری بالقوه ای تمایل ندارد که کسی به او به عنوان یک مشتری راغب (صلاحیت سنجی شده یا غیر از آن) نگاه کند. از استفاده از جملاتی مانند «امروز ۵ دقیقه در وبسایت ما حضور داشتید!» خودداری کنید. تا می توانید تلاش کنید تا فرآیند پرورش مشتری راغب باعث شود که طرف شما احساس کند که یک مشتری ارزشمند و محترم است، نه یک عدد!

 

  1. خوش خیالی و جسارت بیش از حد

شعری که در کودکی از آن استفاده می کردیم و می گفت: «… به همین خیال باش» را به خاطر دارید؟ البته خودتان اولش را می دانید. از پرسیدن زودهنگام سوالات جسورانه و خوش خیالانه ای مانند «چقدر بودجه دارید؟» یا «صورتحساب رو باید به چه آدرسی بفرستم؟» خودداری کنید.

 

  1. حذف مشتری راغب از فرآیند پرورش

مراقب باشید که خیلی زود مشتری راغب را از فرآیند مدیریت مشتریان راغب حذف نکنید. در عوض، روی نیازهای فردی آنها بیشتر تمرکز کنید تا بتوانید برنامه پرورش متناسبی را طراحی کنید که به مشتری نشان می دهد که محصولات یا خدمات شما چگونه آن نیازها را پوشش خواهد داد.

 

  1. بی توجهی به مشتری راغب

شاید اگر دورانی که به مدرسه می رفتید را به خاطر بیاورید بتوانید حس نادیده انگاشته شدن را درک کنید. بذل توجه خاص و نشان دادن اهمیتی که کسب و کار شما برای مشتری و نیازهای وی قائل است یکی از ضرورت های فرآیند پرورش مشتری راغب به شمار می رود.

 

  1. حفظ مشتری در فهرست علیرغم ابراز عدم علاقه وی

اگر یک مشتری راغب مخصوصاً درخواست کرده که از فهرست شما حذف شود، تماس مجدد با وی برای کسب و کار شما یک ریسک به حساب می آید. احتمال اینکه یک مشتری راغب بعد از نادیده گرفته شدن درخواستش به مشتری بالفعل تبدیل شود صفر است.

 

  1. انتقال زودهنگام مشتری راغب به بخش فروش

حواله کردن مشتریان راغب به بخش فروش، پیش از آنکه برای خرید آماده شده باشند، احتمال تبدیل آنها را به میزان قابل توجهی کم می کند. تقریباً ۹۵ درصد از مشتریان بالقوه ای که در سایت شما حضور پیدا می کنند برای تحقیق به آنجا مراجعه کرده اند و هنوز برای گفتگو با یک عامل فروش آمادگی ندارند. اما چیزی نزدیک به ۷۰ درصد از آنها بالاخره از شما یا از رقبای تان خرید خواهند کرد.

 

  1. تاخیر بیش از حد در انتقال مشتری راغب به بخش فروش

درست همانطور که انتقال مشتریان راغب صلاحیت سنجی نشده به بخش فروش می تواند خطرناک باشد، تاخیر در ارائه مشتریان راغب صلاحیت سنجی شده نیز می تواند به ضرر شما تمام شود. استفاده از ابزارهای امتیازدهی به مشتریان راغب (Lead Scoring) می تواند به بازاریاب کمک کند تا به عملکرد خود سرعت ببخشد و مشتریان راغب را در موعد مناسب به بخش فروش ارجاع بدهد.

 

  1. عدم ارسال اطلاعات مشتریان راغب به بخش فروش

بازاریاب ها در طول فرآیند پرورش مشتری راغب به اطلاعات ارزشمندی درباره مشتریان دست پیدا می کنند. لازم و ضروری است که این اطلاعات در اختیار بخش فروش قرار بگیرد. کسب اطمینان از وجود هماهنگی بین بخش فروش و بخش بازاریابی می تواند عامل تعیین کننده ای در موفقیت یا شکست کسب و کار شما باشد.


به نظر شما بدترین کاری که می توان با یک مشتری راغب کرد چیست؟ آیا شما هم مرتکب چنین اشتباهاتی شده اید؟ لطفاً نظرات خود درباره این مطلب از بخش آموزش فروش مجله گویا آی تی را در بخش دیدگاه ها با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *