۴ اشتباه رایج در ایمیل مارکتینگ که به لغو اشتراک مشترکان منجر می شود

۴ اشتباه رایج در ایمیل مارکتینگ که به لغو اشتراک مشترکان منجر می شود
  • 1397/1/18
  • مهدی پیوندی
  • 0

هنگامی که ایمیل های ناخواسته و نامتناسبی را از یک فرستنده ناشناس دریافت می کنم، اولین کاری که انجام می دهم این است که به دنبال لینک لغو اشتراک می گردم. اما گاهی با اینکه درخواست لغو اشتراک داده ام، باز هم می بینم که ایمیل های ناخواسته سر از اینباکس من درآورده اند. اینجا جایی است که به خودم شک می کنم: «صبر کن ببینم، گمون کنم اشتراک این ایمیل رو لغو کرده بودم، شایدم نکرده بودم؟!» بنابراین باز هم به سراغ لینک لغو اشتراک می روم، اما گویا فرستنده مزبور واقعاً با مفهوم لغو اشتراک بیگانه است.

اما چرا اشتراکم را لغو می کنم؟ دلیل لغو اشتراک من از نیمی از این ایمیل ها این است که دیگر علاقه ای به آنها ندارم، چرا که یا تکراری شده اند، و یا اینکه به موضوعاتی می پردازند که با علایق من همخوانی ندارد.

به نظر من بعضی از این فرستنده ها مثل بچه قلدرهای مدرسه ای هستند. حتی بعد از اینکه با متانت و آرامش از آنها می خواهید که دست از سر شما بردارند، باز هم آنقدر به کار خود ادامه می دهند که مستاصل و درمانده می شوید. چطور می توانید کاری کنید که دست از سر شما بردارند؟ آیا باید به آنها پول بدهید؟ تا آخر عمر ساندویچ تان را به آنها بدهید؟ یا اینکه باید دست به دامان قانون شوید؟ شما تا می توانید تلاش می کنید تا از شر آنها خلاص شوید، درست همانکاری که درباره هرزنامه نگارها یا اسپمرها می کنید. ایمیل تان را تغییر می دهید، ایمیل قبلی را غیرفعال می کنید، ایمیل های آنها را به عنوان اسپم علامتگذاری می کنید، اما باز هم یا آنها و یا همکاران هرزنامه نگارشان شما را پیدا می کنند. چگونه چنین چیزی ممکن است؟ آیا آنها آزار دارند؟

اگر این فرستنده های ایمیل های بازاریابی دلایل لغو اشتراک من را درک می کردند، به نظر من اغلب آنها هنوز هم مرا به عنوان مشتری خودشان حفظ کرده بودند. اما از آنجایی که به این درک نرسیده اند، مرا از دست داده اند و حتی به خاطر آزارهای شان بعید می دانم که بتوانم آنها را ببخشم، چه رسد که دوباره به جامعه مشتریان آنها هم برگردم.

لازم و ضروری است که این موضوع برای همه صاحبان کسب و کارهای مختلف و بازاریاب هایی که از ایمیل مارکتینگ استفاده می کنند کاملاً جدی گرفته شود و همیشه باید به دنبال راه هایی برای کاهش میزان لغو اشتراک مشترکان و افزایش میزان تعامل آنها باشند. معمولاً دلایل مختلفی برای لغو اشتراک وجود دارد و ما در این مطلب از مجموعه مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ به ذکر ۴ اشتباهی خواهیم پرداخت که سبب ساز این مشکل مهم می شوند:

 

  1. تناوب و تعدد بالای ایمیل ها

اولین اشتباهی که احتمالاً بیشتر از همه مرتکب می شوید، این است که بیش از حد ایمیل می فرستید، تا حدی که اینباکس مخاطب خود را بمباران می کنید. توجه داشته باشید که ایمیل های بازاریابی خود را با چه تناوبی ارسال می کنید و واکنش مشترکان شما نسبت به آنها چگونه است. میزان لغو اشتراک را زیر نظر بگیرید و بر همین اساس برای ادامه ارسال همان حجم از ایمیل یا کاهش تعداد ایمیل ها تصمیم بگیرید. شاید رویدادی در پیش رو دارید که می خواهید آن را به مشترکان خود یادآوری کنید، یا اینکه خبر جالبی دارید که می خواهید به اطلاع همه مشترکان خود برسانید. در هر صورت، در مورد تناوب و بازه زمانی ارسال این ایمیل ها احتیاط به خرج بدهید و برای متناسب سازی هر چه بیشتر پیام های خود با مشترکان تان، فهرست ایمیل مارکتینگ خود را بخش بندی (Segmentation) کنید.

 

  1. محتوای غیرجذاب

شاید هم محتوای شما تکراری است یا به مذاق مشترکان تان خوش نمی آید. به خاطر داشته باشید که اینباکس مخاطبان شما همیشه پر از پیام های تبلیغاتی است. بیشتر ما برای خواندن همه این پیام ها وقت و حال و حوصله کافی نداریم و برای گلچین کردن و انتخاب شان این را در نظر می گیریم که چه چیزی از آنها عاید ما می شود و چگونه می توانیم به کمک آنها نیازهای فعلی خود را برآورده کنیم. بنابراین، در هنگام تهیه و تنظیم ایمیل های خود تلاش کنید تا پیام شما دقیق و سودمند باشد. از نوشتن بحر طویل خودداری کنید، چرا که بیشتر مردم حال و حوصله خواندن این ایمیل ها را ندارند و بقیه هم فقط یک نگاه گذرا به آنها می اندازند؛ اگر در این میان چیزی توجه آنها را به خود جلب کرد، کلیک خواهند کرد. در غیر اینصورت ایمیل شما به تاریخ خواهد پیوست و جلب توجه مجدد آنها هم دشوارتر خواهد شد. بنابراین، همیشه چنان برای ایمیل هایی که ارسال می کنید برنامه ریزی کنید که انگار برای جلب توجه مخاطب خود تنها یک فرصت دارید.

 

  1. تکیه بیش از حد بر فروش

سماجت فروشندگی در ایمیل چیزی نیست که مخاطبان شما به آن علاقمند باشند. در عوض، محتوای متناسب و آموزنده ای را برای ایمیل های بازاریابی خود تهیه و تنظیم کنید تا اعتماد مشترک به شما جلب شود و سرانجام بتوانید همکاری با مشتری بالقوه را آغاز کنید. با استفاده از یک لحن محاوره ای به تدریج می توانید رابطه سازی کنید. توجه داشته باشید که در صورتی که مایلید علاقه مشترک به شما و دریافت ایمیل از جانب شما حفظ شود، ایجاد رابطه ضروری است. بیشتر مردم ایمیل هایی که لحن سماجت آمیز فروشندگی دارند را به سرعت حذف می کنند، بنابراین در هنگام تهیه و تنظیم ایمیل های خود این نکته را به خاطر داشته باشید.

 

  1. عدم شخصی سازی و متناسب سازی

مشتریان بالقوه شما به این خاطر عضو فهرست ایمیل مارکتینگ شما می شوند که اطلاعاتی دارید که آنها به دنبال آن هستند. چنانچه مشتری بالقوه شما برای دریافت ایمیل های متناسب با خود، مثلاً درباره روش کار با رایانه، در فهرست ایمیل مارکتینگ شما ثبت نام کرده، همچنان اطلاعاتی را برای وی ارسال کنید که با این خواسته و نیاز وی هماهنگی داشته باشد. به علاوه، در پایان آن ایمیل ها به محتوای مشابه با آن موضوع لینک بدهید. از این طریق برای ارسال اطلاعات سودمند در رابطه با سایر مواردی که ممکن است به آن علاقمند باشند اجازه می گیرید.

 

امیدواریم که مواردی که در این مطلب از مجموعه مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ به آنها اشاره کردیم بتواند به شما کمک کند تا میزان لغو اشتراک خود را به حداقل برسانید. فقط به یاد داشته باشید که ایمیل های شما باید بتوانند به مردم در جهت حل مسائل و مشکلات شان کمک کنند، یا چیزی را ارائه بدهند که به آنها سود و منفعتی را برساند. در دنیایی که از محتوای بازاریابی اشباع شده، مشتریان بالقوه شما فقط ایمیل های شما را دریافت نمی کنند، بلکه صدها ایمیل دیگر هم راهی اینباکس آنها می شود. لذا حفظ مشترکان فعلی تان ضروری است، چرا که هنگامی که یک مشترک اشتراک خود را لغو می کند، شانس بازگشت وی بسیار اندک و حتی نزدیک به صفر است. بنابراین، همیشه سنجیده و حساب شده عمل کنید. شما به عنوان کسی که دستی بر آتش بازاریابی دارد باید قدر چیزی که برای جذب آن این همه تلاش کرده اید را بدانید.


نویسنده اصلی این مطلب که با اندکی جرح و تعدیل برای بخش آموزش فروش مجله گویا آی تی ترجمه شده، آقای راوالی راوولاپاتی است. آقای راوولاپاتی ساکن کالیفرنیا و کارشناس بازاریابی و تبلیغات است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *