چند راه حل برای وقتی قابلیت جستجو در استارت منوی ویندوز ۱۰ کار نمی کند

چند راه حل برای وقتی قابلیت جستجو در استارت منوی ویندوز ۱۰ کار نمی کند
  • 1397/1/20
  • زهرا معبودی
  • 1

استارت منو، یکی از بخش های فوق العاده ویندوز بوده به طوری که هزاران قابلیت را در خودش جای داده و ما این موهبت را گاها نمی بینیم تا اینکه در چیزی خللی ایجاد شود.گویا آی تی: هر چند مایکروسافت در تلاش است که مشکلات ویندوز را روز به روز کاهش دهد و استارت منو را هم تقویت کند اما گاهی برخی از بخش های آن دچار مشکل می شود که ما به دنبال راه حل های ساده برای آن ها هستیم و گاها هم موفق می شویم.

در ادامه به چند نکته و راه حل پیرامون قابلیت جستجو و غیرفعال شدن آن در استارت منو خواهیم پرداخت

راه حل اول: آنتی ویروس را غیر فعال کنید و Windows Firewall را فعال کنید

این راه حل بدین معنی نیست که آنتی ویروس خود را به طور کامل از سیستم حذف کنید و آن را برای همیشه غیرفعال کنید. معمولا قابلیت جستجو و برخی قابلیت های دیگر، با آنتی ویروس ها نمی سازند و این مشکلی شده که معمولا پس از مدتی قابلیت جستجو متوقف می شود.

اگر آنتی ویروس اوست avast دارید سعی کنید یک بار هم که شده آن را غیر فعال کنید. اما اگر از آنتی ویروس مخصوص خود ویندوز استفاده می کنید معمولا چنین چیزی رخ نخواهد داد هر چند غیرفعال کردن آن برای تست ضروری است.

آنتی ویروس را غیر فعال کنید

از طرفی با فعال سازی Windows Firewall می توانید به حل این مشکل کمک کنید. از آن جا که قابلیت جستجو و یافتن یک کار امنیتی به شمار می آید، می توان با حذف و اضافه کردن برخی اپ ها و قابلیت ها عملکرد آن را مورد بررسی قرار داد.

دون شک می توان گفت که اولین کاری که باید انجام دهید این است که کامپیوترتان را مجددا راه اندازی کنید، اما اگر این کار هم کردید و فایده ای نداشت باید کمی پا را فراتر بگذارید.

توصیه بعدی ما در چنین شرایطی این است که Windows Explorer, را ریست کنید. روش این کار هم بدین صورت است که:

باید ابتدا به task manager بروید برای این کار کلید های Ctrl + Shift + Esc را با هم بگیرید

More details را مشاهده می کنید، آن را کلیک کنید و کمی اسکرول کنید تا به  Windows Explorer برسید. در این جا روی این گزینه راست کلیک کنید و Restart را انتخاب کنید.

 task manager

این لحظه کمی وحشتناک است چرا که ممکن است فکر کنید که سیستم تان و اطلاعاتش همه با هم پرید اما بعد از مدتی اوضاع خوب می شود و همه چیز به حالت عادی بر می گردد. بعد از انجام این کار سیستم خود را ریستارت کنید و دوباره قابلیت جستجو را تست کنید.

یکی از دلایل دیگری که ممکن است سیستم سرچ در ویندوز ۱۰ شما کار نکند این است که Windows Search service اجرا نمی شود. این قابلیت یک امکان سیستمی است که به طور اتوماتیک و به صورت پیش فرض روی سیستم باید اجرا شود اما خب گاهی ممکن است تداخلاتی ایجاد شود.

Win + R

برای چک کردن این سرویس، دستور Win + R را بزنید و بعد در کادری که مشابه بالا باز می شود services.msc را بنویسید. در پنجره ای که باز می شود، کمی اسکرول کنید تا این قابلیت را پیدا کنید. اگر حالت اجرایی آن به صورت Running گزارش شده یعنی که این قابلیت مشکلی ندارد و همه چیز به صحت در حال کار کردن است. اگر نه باید به صورت دستی آن را به کار بیندازید:

Running

در این جا روی “Windows Search” راست کلیک کنید و بعد Properties را انتخاب کنید.

Properties

در این پنجره باید دو قابلیت را تنظیم کنید. اول اینکه باید Start را بزنید تا عملیات شروع شود. بعد یا پیش از اینکه Start را فعال کنید باید مطابق عکس زیر، نوع شروع فرآیند را برای یکی از دو حالت Automatic یا  Automatic  Delayed Start  تنظیم کنید:

Automatic” or “Automatic (Delayed Start)

این کار موجب می شود که عملیات به صورت اتوماتیک شروع شود و در پنجره عملیات ها عملکرد به صورت طبیعی گزارش شود:

راه حل پنجم: پروسه کورتانا را ریستارت کنید

در پاره ای از موارد این کورتانا است که برای برخی از بخش ها تداخل ایجاد می کند به همین خاطر با ریستارت کردن آن می توان اختلال ها را مورد بررسی قرار داد.

برای انجام این کار روی نوار وظیفه راست کلیک کنید و گزینه Task Manager را انتخاب کنید.

Task Manager.

وقتی که وارد این بخش شدید با پنجره ای مطابق زیر مواجه می شود که یک تب با نام Processes در آن مشاهده می کنید. در این تب به دنبال  Cortana  باشید. آن را انتخاب کنید و بر روی دکمه End task کلیک کنید.

End task

با این کار، می توانید مشکل جستجو در استارت منو را حل کنید.

راه حل ششم: ثبت مجدد کورتانا

اگر در مرحله قبل متوجه شدید که کورتانا عامل این مشکل نیست ( خیلی کم پیش می آید به این نتیجه برسید ) اما باید دوباره این پروسه را فعال کنید و راه اندازی کنید. بنابراین تنظیمات را به صورت زیر دنبال کنید:

ابتدا Windows File Explorer را باز کنید

به مسیر زیر بروید:

C:WindowsSystem32WindowsPowerShellv1.0

بر روی powershell.exe راست کلیک کنید

و از منوی داخلی راست کلیک Run as administrator را انتخاب کنید

Run as administrator

پس از باز شدن PowerShell، کد زیر کد را کپی کنید و آن را اجرا کنید.

Get-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$($_.InstallLocation)AppXManifest.xml"}

پس از اتمام اجرای فرمان، PowerShell را ببندید، سیستم خود را مجددا راه اندازی کنید.

در این حالت باید مشکل سرچ شما حل شده باشد.

در صورتی که فکر می کنید، مشکل حل نشده سیستم خود را ریستارت کنید.

اگر در روزهای اخیر قبل از غیرفعال شدن قابلیت سرچ، در استارت منو، اپلیکیشن خاصی نصب کرده اید آن را حذف یا غیرفعال کنید و موضوع را بررسی کنید.

اگر به هر طریقی که پیش رفتید مشکل کماکان وجود داشت توصیه ما به شما این است که با خیال آرام ویندوز خود را عوض کنید و دوباره یک نسخه تر و تمیز از آن نصب کنید.

در این باره تجربیاتی دارید؟ دیدگاه های خود را در بخش نظرات بنویسید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. با سلام
    به نظر من در چنین مواردی ساده ترین راه نصب برنامه Search Everything است که خیلی سریع و راحت میتواند فایل های درون کامپیوتر را پیدا نموده و لیست کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *