۵ راهبرد ایمیل مارکتینگ برای حفظ مشتری

۵ راهبرد ایمیل مارکتینگ برای حفظ مشتری
  • 1397/1/22
  • مهدی پیوندی
  • 0

بسیار خوب، بالاخره یک معامله بزرگ را به سرانجام رساندید. به شما تبریک می گوییم! شما علاوه بر افزایش درآمدتان، یک حس اعتماد را به وجود آورده اید که در بلندمدت نیز منافع بیشتری را برایتان به ارمغان خواهد آورد. اما چطور می توانید اطمینان پیدا کنید که رابطه شما با مشتری حفظ می شود؟

روشهای متعددی وجود دارد که به کمک آنها می توانید مشتری را متقاعد کنید که قرارداد خود را به طور پیوسته تمدید کند یا همچنان از شما خرید کند و مشتری کسب و کار شما باقی بماند. ما در این مطلب از سلسله مطالب آموزش ایمیل مارکتینگ به ۵ روش برای حفظ مشتری و افزایش درآمد کسب و کارتان از طریق ایمیل مارکتینگ اشاره خواهیم کرد:

 

  1. برنامه هواداری (Advocacy Program)

همینطور که مشتریان جدیدی را جذب می کنید یکی از روشهای موثر برای حفظ آن مشتریان، معرفی برنامه هواداری کسب و کارتان به آنها است. از طریق برنامه های هواداری، مزایای خاص و خارق العاده ای را برای مشتریان فعال یا دائمی خود در نظر می گیرید، علاقمندی مشتریان جدید به خرید مجدد را افزایش می دهید و به مشتریان خود برای کمک به شما در کمپین های بازاریابی تان دلیل خوبی می دهید.

در آغاز، یک ایمیل برای مشتریان جدیدتان ارسال کرده و آنها را به برنامه هواداری کسب و کار خود دعوت کنید؛ توضیح بدهید که نحوه عملکرد این برنامه چگونه است و برای ثبت نام و ارزشی که برای مشتری قائل هستید چند امتیاز در نظر بگیرید و آن را به وی اعلام کنید. همانطور که معمولاً هر محصولی تاریخ انقضا دارد، برنامه هواداری شما هم باید با توجه به انفعال مشتری یک تاریخ انقضا داشته باشد تا مشتریان شما همیشه برای فعالیت انگیزه داشته باشند.

 

  1. هدیه و کدهای تخفیف

بعد از آنکه یک مشتری اولین خرید خود را انجام داد، یک هدیه یا کد تخفیف خاص برای وی در نظر بگیرید که مثلاً با خرید بعدی در طول ماه یا سال جاری قابل استفاده یا دریافت است. از آنجایی که هر کسب و کاری با کسب و کار دیگر تفاوت دارد، نمی توان برای همه کسب و کارها یک نسخه جامع و عمومی پیچید، اما به عنوان نمونه می توانید این موارد را در نظر داشته باشید:

  • امتیاز AdWords گوگل: با خرج ۵۰۰ دلار، به اندازه ۶۰۰ دلار در AdWords امتیاز می گیرید.
  • ارتقای پلن فعلی: ۲۰ درصد تخفیف برای خریداری پلن حرفه ای.
  • صرف ناهار با مدیر امور مشتریان: ملاقات حضوری و صرف نهار برای مشتریان جدید ساکن شیراز.

همه چیز به این بستگی دارد که توان مالی و امکانات کسب و کار شما چقدر است و استفاده از چه گزینه هایی بیشتر با کسب و کار و مشتریان خاص شما متناسب به نظر می رسد. به خاطر داشته باشید که این کدهای تخفیف و ایمیل های تشکرآمیز باید برای هر یک از مشتریان سفارشی و شخصی سازی شده باشد، بنابراین پیش از ارسال این دست از ایمیل ها ارزشی که هر مشتری برای کسب و کارتان دارد را مد نظر قرار بدهید.

 

  1. ایمیل های یادآور یا اطلاع رسانی

هرگاه که یک رویداد بازاریابی عمده به میزبانی شما در موقعیت جغرافیایی مشتری در شُرُف وقوع است یا تغییر خاصی را بر محصولات یا خدمات خود اعمال می کنید، باید یک ایمیل یادآوری یا اطلاع رسانی را برای مشتریان تان ارسال کنید. این نوع ایمیل باعث افزایش علاقه و تقاضا از سوی مشتریان می شود و در صورت لزوم، امکان انجام آسانتر اقدامات مقتضی را فراهم می کند. از جمله ایمیل های یادآور می توان به این موارد اشاره کرد: اطلاع رسانی نسبت به یک کنفرانس که میزبان آن هستید؛ اطلاع رسانی نسبت به اینکه در صورت عدم تمدید سرویس، حساب مشتری به زودی مسدود خواهد شد؛ اطلاع رسانی درباره نزدیکی به زمان انقضای کد تخفیف یا امتیازات برنامه هواداری؛ و تغییر یا حذف برخی خدمات یا ویژگی های خاص در آینده نزدیک.

 

  1. هدایای مناسبتی

البته که با ارسال یک سبد از هدایای مختلف به درب منزل مشتریان خود می توانید آنها را ذوق زده کرده و برای مدتها به عنوان مشتری برای خود حفظ کنید، اما هزینه های گزافی را متقبل خواهید شد. از طرف دیگر، می توانید به تبریک مناسبت های مختلف از طریق ایمیل هم بسنده کنید، اما با در نظر گرفتن سیلی از ایمیل هایی که معمولاً در ایام و بازه های زمانی خاص به اینباکس کاربران سرازیر می شود، غالباً ایمیل شما در میان این شلوغی گم خواهد شد. بنابراین، برای اینکه هم به خودتان از نظر مالی فشار نیاورید و هم اینکه در خاطر مشتری بمانید، ایمیل های مناسبتی خود را به هدایای خاصی مزین کنید! حتی می توانید برای ارزشمندترین مشتریان تان کارت مجازی تخفیف خرید کتاب، غذا و سایر اقلام از سایر کسب و کارهای مطرح را از طریق ایمیل ارسال کنید.

 

  1. نظرسنجی، مسابقه و تحقیق درباره بازار

به کمک ارسال نظرسنجی به مشتریان از طریق ایمیل می توانید اطلاعات ارزشمندی را در رابطه با خواسته ها، نیازها، محصولات مورد علاقه، مشکلات و اعتراضات و انبوهی از اطلاعات دیگر را کسب کنید. در عین حال، به خاطر داشته باشید که در غالب موارد، هر چه نظرسنجی شما طولانی تر باشد، تعداد افرادی که آن را تکمیل می کنند کمتر خواهد بود. با این وجود، با یک تزئین کوچک می توانید افراد بیشتری را به پاسخگویی به نظرسنجی خود ترغیب کنید: کافی است که تکمیل فرم نظرسنجی را با شانس برنده شدن در یک رقابت ترکیب کنید. از این طریق نه تنها شور و هیجان ایجاد می کنید، بلکه پاسخ های بیشتر و نتایج دقیق تری را دریافت خواهید کرد. به منظور کسب اطمینان از خوانده شدن ایمیل توسط مشتری، جایزه را در عنوان ایمیل ذکر کنید و ترجیحاً جوایزی را در نظر بگیرید که معمولاً مردم بیشتر به دنبال آنها هستند، مثلاً بلیط مسابقات جام جهانی!

مواردی که در این مطلب از مجموعه مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ مجله گویا آی تی ذکر شد تنها تعدادی از استراتژی هایی هستند که از آنها می توانید در جهت حفظ مشتریان، ایجاد یک جامعه پویا از مشتریان وفادار و افزایش ارزش طول عمر مشتری (lifetime value) بهره برداری کنید. شما در گذشته از چه استراتژی هایی استفاده کرده اید؟

 

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *