فرق بین بیت‌کوین، بیت‌کوین کش، بیت‌کوین گلد و بقیه چیست؟

فرق بین بیت‌کوین، بیت‌کوین کش، بیت‌کوین گلد و بقیه چیست؟
  • 1397/1/31
  • زهرا معبودی
  • 0

علی‌رغم تشابه اسم بیت‌کوین کش، بیت‌کوین گلد، بیت‌کوین دیاموند، بیت‌کوین پرایوت و بقیه با بیت‌کوین، این کوین‌ها یکسان نیستند. موارد مذکور بر اساس بیت‌کوین طراحی شده‌اند و از اسم بیت‌کوین استفاده می‌کنند، ولی با آن فرق دارند. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که چطور می‌توانید بفهمید کدام بیت‌کوین چیست.

گویا آی تی: بیت‌کوین یک رمزارز غیرمتمرکز مبتنی بر کد متن باز است. هر کسی می‌تواند این کد را بردارد، آن را تغییر دهید و نسخه‌ی مخصوص خودش را منتشر کند. این کوین‌ها هم دقیقاً به همین شکل ساخته شده‌اند.

انشعاب سخت بیت‌کوین چیست؟

 

در دنیای نرم‌افزارهای کامپیوتری، یک «انشعاب» زمانی رخ می‌دهد که توسعه‌دهندگان کد یک برنامه را بردارند، آن را تغییر دهند و بعد از آن برای پروژه‌ی خودشان استفاده کنند. پروژه‌هایی نظیر بیت‌کوین کش (BCH) و بیت‌کوین گلد (BTG) دقیقاً به همین شکل به وجود آمدند. توسعه‌دهندگان این پروژه‌ها کد بیت‌کوین اصلی (BTC) که موسوم به Bitcoin Core است را برداشتند و آن را تغییر دادند.

 

آن‌ها همچنین از زنجیره‌ی بلوکی بیت‌کوین یک انشعاب گرفته و از تاریخچه‌ی تراکنش‌های آن برای پایه‌ی زنجیره‌ی بلوکی خودشان استفاده کردند. به عبارت دیگر، اگر زمانی که بیت‌کوین کش منتشر شد ۱۰ بیت‌کوین داشتید، علاوه بر بیت‌کوین‌های خودتان، صاحب ۱۰ بیت‌کوین کش نیز می‌شدید. اما این اتفاق یک طرفه بود و فقط یک بار رخ داد. چرا که امکان تبدیل بیت‌کوین کش به بیت‌کوین وجود نداشت، مگر این که بیت‌کوین کش‌های خود را در بازار می‌فروختید و با پول آن بیت‌کوین می‌خریدید. علاوه بر این، اگر بعد از انشعاب بیت‌کوین می‌خریدید، دیگر بیت‌کوین کش مجانی به شما تعلق نمی‌گرفت.

 

کوین‌هایی نظیر بیت‌کوین کش و بیت‌کوین گلد با نام «انشعاب‌های سخت» شناخته می‌شوند چون این انشعاب‌ها برخلاف «انشعاب‌های نرم» که منجر به جداسازی‌های موقتی می‌شوند، در زنجیره‌ی بلوکی بیت‌کوین یک جداسازی دائمی ایجاد می‌کنند.

 

خیلی از کاربران با تصمیماتی که در بخش طراحی پروژه‌ی بیت‌کوین گرفته می‌شود مخالف هستند. انشعاب‌های سخت به توسعه‌دهندگان مخالف اجازه می‌دهد تا بر اساس تصمیمات خودشان بیت‌کوین را تغییر بدهند. به این انشعاب‌های بیت‌کوین، آلت‌کوین (Altcoin) گفته می‌شود.

 

منتقدان معتقدند که این کوین‌ها فقط از نام بیت‌کوین استفاده می‌کنند تا بتوانند برای توسعه‌دهندگان خود سودآوری داشته باشند. اما حامیان این انشعاب‌ها می‌گویند این پروژه‌ها به برطرف‌سازی نقاط ضعف بیت‌کوین کمک می‌کند.

 

چه چیزی باعث می‌شود این انشعاب‌ها ارزش داشته باشند؟

 

بیت‌کوین کش (BCH)

 

این انشعاب‌ها هم مثل خود بیت‌کوین بر اساس برداشت کاربران به میزان مشخصی ارزش دارند. بعضی از طرفداران بیت‌کوین اعتقاد دارند که این انشعاب‌ها مثل آلت‌کوین‌ها که عموماً آن‌ها را بی‌معنا می‌دانند، هیچ ارزشی ندارند و جزء ناچیزی از بیت‌کوین هستند. بقیه معتقدند بیت‌کوین مشکلات زیادی دارد و این انشعاب‌ها می‌توانند آینده را در دست بگیرند و جایگزین خود بیت‌کوین شوند.

 

هرچند نهایتاً بیت‌کوین و همه‌ی انشعاب‌های آن در خود بازار قیمت‌گذاری می‌شوند و آن‌جاست که مشخص می‌شود مردم حاضرند چقدر برای آن‌ها پول بدهند. با مراجعه به سایت‌هایی نظیر Coinranking.com می‌توانید ببینید ارزش هر یک از این کوین‌ها در حال حاضر از نظر مردم چقدر است.

 

بیت‌کوین کش (BCH)

 

 بیت‌کوین کش (BCH)

 

بیت‌کوین کش با هدف کاهش کارمزد و افزایش سرعت تراکنش‌ها طراحی شد. نام این کوین تداعی‌گر نوعی «پول نقد الکترونیکی» است که با توجه به ویژگی‌های آن منطقی می‌باشد. اندازه‌ی بلوک‌ها در بیت‌کوین کش بزرگ‌تر است، این یعنی شبکه می‌تواند از تراکنش‌های بیشتری پشتیبانی کند. این انشعاب در حال حاضر ارزشمندترین انشعاب سخت بیت‌کوین است.

 

این اتفاق که در دسامبر سال ۲۰۱۷ افتاد کاملاً منطقی بود چون کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین به رقم ۴۰ دلار رسیده بود. حتی الان که هزینه‌ی کارمزد بیت‌کوین به ۱.۱۵ دلار کاهش یافته هم تفاوت قابل توجهی با رقم ۰.۰۴ دلاری کارمزد در بیت‌کوین کش وجود دارد.

 

طرفداران بیت‌کوین می‌گویند تغییرات بیت‌کوین کش ضروری نیست، چون همین حالا SegWit توانسته هزینه‌ی کارمزد بیت‌کوین را تا حد خوبی پایین بیاورد، و شبکه‌ی Lightning هم امکان انجام پرداخت‌های ارزان و آنی را به زودی در بیت‌کوین ممکن می‌سازد.

 

منتقدان هم می‌گویند طراحی بیت‌کوین کش با ابهام صورت گرفت. این کوین اولین بار از طریق وبسایت bitcoin.com و اکانت توئیتر @Bitcoin معرفی شد. اما بیت‌کوین کش (BCH) و بیت‌کوین اصلی (BTC) یکسان نیستند. وبسایت بیت‌کوین کش مدعی است که بیت‌کوین واقعی بیت‌کوین کش می‌باشد، ولی بخش عمده‌ای از جامعه‌ی کاربری بیت‌کوین با این موضوع موافق نیستند.

 

بیت‌کوین کش تا تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۱۸ بعد از بیت‌کوین، ایتریوم و ریپل، رتبه‌ی چهارم ارزشمندترین کوین موجود را در اختیار دارد. امکان خرید بیت‌کوین کش از طریق Coinbase به همان راحتی خرید بیت‌کوین می‌باشد.

 

این انشعاب اولین انشعاب سخت بزرگی بود که در تاریخ ۱ آگوست ۲۰۱۷ رخ داد و الهام‌بخش خیلی از انشعاب‌های دیگر شد.

 

بیت‌کوین گلد (BTG)

 

بیت‌کوین گلد (BTG)

 

بیت‌کوین گلد هم برای حل مشکل دیگری که به عقیده‌ی برخی در بیت‌کوین وجود داشت ساخته شد: متمرکز شدن فزاینده‌ی استخراج بیت‌کوین که مستلزم سخت‌افزارهای خاص است و استخراج این کوین را برای کاربران عادی غیرممکن می‌کند. برای استخراج سودآور بیت‌کوین به سخت‌افزارهای خاصی مشهور به ASIC نیاز است. و این شرکت‌های ماینینگ به لطف ابعاد وسیع خود می‌توانند بر روی این شبکه‌ها اعمال قدرت کنند.

 

انشعاب سخت بیت‌کوین گلد با تبدیل الگوریتم ماینینگ SHA-256 بیت‌کوین به الگوریتم دیگری به نام Equihash، دست به حل این مشکل زد. این الگوریتم همچنان یک الگوریتم گواه کار است که مستلزم مقدار زیادی برق و توان محاسباتی می‌باشد، اما طوری طراحی شده که بهینه‌سازی‌های ASIC روی آن کم‌اثر باشد. هدف ساخت بیت‌کوین گلد این است که کاربران عادی -یا حداقل کسانی که GPU-های قوی داشته باشند- هم دوباره بتوانند با کامپیوترهای شخصی خود بیت‌کوین استخراج کنند، و شبکه بیش از پیش غیرمتمرکز شود.

 

به گزارش Coinranking.com، بیت‌کوین گلد تا ۱۶ آوریل ۲۰۱۸ رتبه‌ی ۲۶ ارزشمندترین کوین موجود و پس از بیت‌کوین کش و بیت‌کوین دیاموند رتبه‌ی سوم ارزشمندترین انشعاب سخت بیت‌کوین را در اختیار دارد.

 

انشعاب بیت‌کوین گلد در تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۱۷ اتفاق افتاد.

 

بیت‌کوین دیاموند (BCD)

بیت‌کوین دیاموند (BCD)

 

 

بیت‌کوین دیاموند با به کارگیری مجموعه‌ای از قابلیت‌ها از جمله SegWit و شبکه‌ی Lightning (از بیت‌کوین)، افزایش اندازه‌ی بلوک‌ها (از بیت‌کوین کش)، و الگوریتمی بهینه شده برای استخراج از طریق GPU (مشابه بیت‌کوین گلد)، به دنبال ساخت یک «بیت‌کوین بهتر» است. این کوین با رمزنگاری ارزش هر تراکنش در پی افزایش سطح حریم خصوصی نیز می‌باشد. بر این اساس مردم نمی‌توانند با بررسی زنجیره‌ی بلوکی عمومی ببینند در هر تراکنش چه مقدار ارز در حال جابجا شدن است.

 

بیت‌کوین دیاموند تا تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۱۸، رتبه‌ی ۱۶ ارزشمندترین کوین موجود و رتبه‌ی دوم ارزشمندترین انشعاب سخت بیت‌کوین را در اختیار دارد.

 

انشعاب بیت‌کوین دیاموند در تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۷ رخ داد.

بیت‌کوین پرایوت (BTCP)

 

بیت‌کوین پرایوت (BTCP)

این کوین یک انشعاب سخت بیت‌کوین است، ولی ترکیبی از رمزارز Zclassic هم می‌باشد. به همین خاطر به آن «انشعاب ترکیبی» می‌گویند. به عبارت دیگر، هر کسی که صاحب بیت‌کوین (BTC) یا Zclassic (ZCL) بوده باشد، به همان مقدار بیت‌کوین پرایوت دریافت می‌کند. بنابراین اگر شما ۱۰ بیت‌کوین و ۱۰ Zclassic داشتید، در مجموع ۲۰ بیت‌کوین پرایوت دریافت خواهید کرد.

 

برخلاف بیت‌کوین که اجازه می‌دهد مردم از روی زنجیره‌ی بلوکی عمومی بتوانند تراکنش‌ها را ببینند، بیت‌کوین پرایوت تمرکز بیشتری بر حریم خصوصی دارد. در وبسایت این پروژه آمده است: «پرداخت‌ها بر روی زنجیره‌ی بلوکی عمومی منتشر می‌شود، اما نام فرستنده، گیرنده و سایر اطلاعات مربوط به تراکنش ناشناخته باقی می‌ماند.»

 

تا تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۱۸، بیت‌کوین پرایوت رتبه‌ی ۳۷ ارزشمندترین کوین موجود و رتبه‌ی چهارم ارزشمندترین کوین در میان انشعاب‌های سخت بیت‌کوین را در اختیار دارد.

 

این انشعاب در تاریخ ۲۸ فوریه‌ی ۲۰۱۸ اتفاق افتاد.

 

تعداد انشعاب‌های سخت بسیار زیاد است

 

جای تعجب ندارد که همه‌ی این انشعاب‌های سخت در بازه‌ی زمانی اواسط تا اواخر سال ۲۰۱۷ یا اوایل سال ۲۰۱۸ منتشر شدند. یعنی همان زمانی که قیمت بیت‌کوین به بالاترین سطح خود رسیده بود. خیلی‌ها می‌خواهند وارد این جو هیجان‌انگیز شوند. بنابراین انشعاب‌های سخت زیادی با اسامی مختلف نظیر Bitcoin Rhodium، Bitcoin Rhodium و Bitcoin Silver وجود دارد. احتمالاً تا آخر سال ۲۰۱۸ هم بر تعداد این‌ها افزوده می‌شود.

 

تا زمانی که نام بیت‌کوین بر سر زبان‌ها باشد، مردم به ساخت انشعاب‌های جدید از این کوین ادامه خواهند داد. استفاده از اسم بیت‌کوین باعث می‌شود بقیه به ایده‌ی شما توجه کنند، اما اگر آلت‌کوینی داشته باشید که از این اسم استفاده نکند شاید نتوانید به اندازه‌ی کافی توجه بقیه را جلب کنید. همان طور که هر کس می‌تواند آلت‌کوین خودش را داشته باشد، تقریباً هر کسی هم می‌تواند انشعاب بیت‌کوین خودش را بسازد.

 

هرچند به شما پیشنهاد نمی‌کنیم که روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کنید، اما باید بگوییم که اگر می‌خواهید روی انشعاب‌های سخت بیت‌کوین یا سایر آلت‌کوین‌ها سرمایه‌گذاری کنید، باید حواستان جمع باشد.

 

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *