مسابقه برنامه نود هک شد!

مسابقه برنامه نود هک شد!
  • 1397/2/2
  • بابک شالکونژاد
  • 0

 روزنامه گل دیروز در مطلبی به موضوعی اشاره کرده که قابل تامل و بحث بسیار است؛ این روزنامه مدعی شناسایی هکری شده که در نظرسنجی ها و پیش بینیهای برنامه نود اخلال ایجاد می کرده است؛ اگر هک نظرسنجی ها و مسابقات پیش بینی برنامه نود صحت داشته باشد، تکلیف برندگان قرعه کشی ها چه می شود؟

گویا آی تی – با توجه به ضریب نفوذ بالای برنامه نود در بین بینندگان تلویزیونی و اینکه بسیاری با امید به برنده شدن در این مسابقه به این برنامه پیامک می دادند اگر این مورد حقیقت داشته باشد، احتمالاً شاهد ریزش شدید آمار پیامکهای واقعی برنامه نود خواهیم بود چرا که مخاطب وقتی متوجه می شود که در طول این مدت، سرش کلاه رفته دیگر اعتماد گذشته را برای شرکت در برنامه ای که امکان دستکاری در آن وجود هست، ندارد.

 

نکته جالب اینکه در آخرین نظرسنجی این برنامه نیز نتایج عجیبی به دست آمد که اصلاً با واقعیت سنخیت نداشت و قابل تامل بود؛ در حالی سردار آزمون به عنوان بهترین مهاجم لژیونر کشورمان در رده نخست نظرسنجی نود قرار گرفت که تعداد گلهای او در اروپا هنوز بهاندازه انگشتان یک دست هم نرسیده و این در حالی است که کاوه رضایی و کریم انضاری فرد با سابقه بازی در استقلال و پرسپولیس دو رقمی هستند! و اینکه سردار با توجه به اتفاقاتی که بین او و پدرش و باشگاه پرسپولیس رخ داد، از چشم بسیاری از هواداران پرسپولیس افتاد و اصولاً رای پرسپولیسی ها را هم از دست داد؛ حال چطور او رتبه اول را به دست آورد جای سوال دارد!

 

البته این اتفاق مسبوق به سابقه است و به یاد داریم که در برنامه نودی که پس از فوت مرحوم هادی نوروزی اجرا شد، اتفاقات عجیب و ماورایی رخ داد که در علم احتمالات چیزی شبیه به غیر ممکن بود.

 

در نهایت به نظر می رسد این سبک از قرعه کشی برنامه نود شائبه های بسیاری در اذهان مخاطبین بر جای می گذارد چرا که همه چیز با یک برنامه کامپیوتری اجرا می شود که هر اتفاقی ممکن است در پس پرده رخ دهد و به عنوان مثال،به نظر می رسد قرعه کشی که برای برندگان جوایز فروشگاه رفاه هر جمعه برگزار می شود، خالی از هرگونه شائبه ای است چرا که همه چیز در جلوی چشم بینندگان قرعه کشی می شود و نه در یک برنامه کامپیوتری که بینندگان فقط یک شماره می بینند.

 

صدرنشین مسابقه پیش‌بینی برنامه نود: مسابقه پیش‌بینی نود را هک کردند!

مصاحبه ما با صدرنشین مسابقه پیش‌بینی برنامه نود، بازتاب جالبی داشت. مهدی اخباری که در حال حاضر به همراه مرتضی سلحشور صدرنشین مسابقه پیش‌بینی نود است، در گفت‌وگو با ما شائبه‌ای را مطرح کرد که شنیدنی بود: «چند هفته‌ای امتیازهای من و نفر دوم مثل هم شد و همین باعث شد تا من بارها با برنامه نود تماس بگیرم تا خیالم راحت شود ولی تماس‌های من به جایی نرسید و نتوانستم فردوسی‌پور یا دیگر عوامل برنامه نود را پیدا کنم.»

پس از مطرح شدن این شائبه، مسایل دیگری مطرح شد که مهم‌ترین آن تماس شخصی به نام محمد طاهری با روزنامه گل بود. هرچند که محمد طاهری تلاش می‌کرد تا خیلی در تیررس قرار نگیرد و حرفی نزند ولی بالاخره تلاش‌های ما و صداقت طاهری نتیجه داد و متوجه شدیم که او با توجه به مهارت‌هایی که دارد، می‌تواند به راحتی وارد اپلیکیشن برنامه نود شود.

طاهری که حتی اعلام آمادگی کرد تا به برنامه نود برای امنیت اپلیکیشن کمک کند، خیلی راحت خودش را به ما ثابت کرد. او شماره تلفن همکاران ما را پرسید و خیلی زود جایگاه، رتبه و حتی اسم آنها در این پیش‌بینی را به ما اعلام کرد. هکر ماجرای ما برای اینکه خودش را ثابت کند، ویدیویی را برای‌مان ارسال کرد که حائز نکته‌های جالبی بود. در یک مرحله طاهری امتیازهای خود عادل را دست‌کاری کرده بود و عادل با تعجب در مورد امتیازهایش صحبت می‌کرد. مورد بعدی جالب‌تر بود… محمد طاهری نامش را به جای نفر دوم جدول قرار داده بود و فردوسی‌پور هم با نشان دادن جدول و اعلام نام جناب هکر، به طور ناخواسته نام او را در برنامه‌اش مطرح کرد.

نکته جالب دیگر در مورد هکر باانصاف برنامه نود این بود که او ضمن دسترسی به اپلیکیشن نود، نه‌تنها دخل و تصرفی در آن ایجاد نکرد، بلکه کوشید تا با شماره‌ای که از فردوسی‌پور در سیستم ثبت‌شده تماس بگیرد و مشکلات اپلیکیشن را به او بگوید ولی عادل هرگز تماس‌های هکر را جواب نداد.

نفر سوم این ماجرا کسی نبود جز مرتضی سلحشور که در حال حاضر همراه اخباری در صدر جدول است. سلحشور که ضمن رد هرگونه ارتباط خاصی، همانطور که طاهری می‌گفت خودش را یک شخصیت حقیقی معرفی کرد. مرتضی که در اهواز به‌سر می‌برد، از تشکیل گروه تلگرامی توسط طاهری گفت: «اولش کسی باور نمی‌کرد که او به همه اطلاعات دسترسی داشته باشد ولی او یک گروه تلگرامی درست کرد، ما را در گروه عضو کرد و بعد خودش را اثبات کرد. طاهری تنها خواسته‌ای که داشت این بود که عادل را پیدا کنیم و به او بگوییم که اپلیکیشن مشکل دارد.»

این درست که طاهری ضمن دسترسی به اطلاعات و اپلیکیشن برنامه نود، سلامت مسابقه پیش‌بینی عادل را تایید می‌کند ولی بدون شک وجود چنین مساله‌ای در اپلیکیشن برنامه پرطرفدار نود می‌تواند بعدها مورد سوءاستفاده سودجویان قرار بگیرد.

 

دیگر شخص برنده مسابقه پیش‌بینی برنامه نود: هکر نود آنقدر اطلاعات داد که دهان همه‌مان را بست

مرتضی سلحشور توانست به همراه مهدی اخباری، مشترکا در صدر جدول پیش‌بینی برنامه نود قرار بگیرد.

 

از آنجایی که برای اخباری شائبه‌هایی درخصوص شخصیت حقیقی شریکش به‌وجود آمده بود، صحبت کردن با مرتضی سلحشور می‌توانست بعضی از شبهات را برطرف کند. جدا از این موضوع مطرح شدن ماجرای هکر، سوژه دیگری بود که صدرنشین مسابقه برنامه نود در مورد آن با «گل» به صحبت پرداخت.

 

مصاحبه اخباری را خواندی؟

راستش روزنامه گیرم نیامد اما شنیدم که او نسبت به پیش‌بینی‌ها کمی مشکوک شده و برایش شائبه‌ای به‌وجود آمده جالب اینکه همین شائبه برای من هم به‌وجود آمده! شوخی می‌کنم (خنده) گهگاهی به دوستانم می‌گویم که پیش‌بینی‌هایم را به هیچ‌کس نگویم چون چندبار پیش آمده که پیش‌بینی‌های من کاملا شبیه ایشان شده! گاهی فکر می‌کنم که یک نفر به اخباری، اخبار می‌دهد.

 

تا امروز عادل یا عوامل برنامه نود با تو تماس نگرفتند؟

نه، هیچ‌کس تماس نگرفته. اتفاقا یک مشکلی پیش آمد و ما به آنها ایمیل زدیم تا تکلیف ما روشن شود اما کسی جواب نداد. این موضوع کمی عجیب است… یک هکر با ما تماس گرفت و در مورد مسابقه پیش‌بینی صحبت کرد او حتی ما را به یک گروه تلگرامی برد و اطلاعات خودمان را به ما داد. نمی‌دانم که او چطور این کار را کرده اما نکته جالب این بود که خود هکر به عادل و برنامه نود می‌گفت ایمیل بزنید و به آنها بگویید که اطلاعات‌شان قابل دسترسی است. در ابتدا اخباری و پارسا خیلی ترسیده بودند حتی اخباری فکر کرد که هکر دروغ می‌گوید و کلی عصبانی شد اما در پایان متوجه شدیم که صحبت‌های هکر درست است. نکته جالبش این است که او به امتیازهای ما و نتایج مسابقه دست نزد و چیزی را خراب نکرد.

 

پس اخباری با هکر در گروه تلگرامی‌اش دعوایش شد؟!

بله… یادم است که آقای هکر برای اینکه چیزهایی را به اخباری ثابت کند، نتایج بازی‌های او را هم گفت. بعد از مصاحبه اخباری و صحبت‌هایی که او با شما کرده بود، هکر نتیجه بازی‌های ذوب‌آهن – پرسپولیس و پدیده – سیاه‌جامگان را به اخباری نشان داد و به او ثابت کرد که نتایج من و اخباری شبیه نیست. نکته جالب دیگر این بود که هکر شماره همه‌ ما را داشت و یک گروه چهارنفره با حضور من، اخباری و پارسا درست کرد.

 

این سوال برایت پیش نیامد که خود من شماره تو را از کجا آورده‌ام؟!

(کمی مکث می‌کند و با تعجب سوال می‌کند). نمی‌دانم… از کجا آوردید؟! تو را به خدا راستش را بگویید.

 

تا حالا شده که امتیازهایت کم و زیاد شود؟

نه… تا به حال چنین چیزی ندیده‌ام و بعید می‌دانم که چنین اتفاقی افتاده باشد.

 

هکر برنامه نود: چند بار به عادل زنگ زدم اما جوابم را نداد. حاضرم ثابت کنم که اپ نود چگونه قابل دستکاری است

محمد طاهری هکر مشهدی نتایج پیش بینی عادل فردوسی‌پور در اپ ۹۰ را تغییر داد تا ثابت کند اپ نود مشکل امنیتی دارد و قابل نفوذ است.اما فردوسی‌پور فکر می‌کند اشتباه پیش بینی کرده‌است.

محمد طاهری می گوید:چند بار به عادل زنگ زدم اما جوابم را نداد. حاضرم ثابت کنم که اپ نود چگونه قابل دستکاری است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *