۴ روش ساده برای تقویت بُعد انسانی ایمیل های خودکار

۴ روش ساده برای تقویت بُعد انسانی ایمیل های خودکار
  • 1397/2/5
  • مهدی پیوندی
  • 0

هیچ تردیدی در این زمینه وجود ندارد: استفاده از اتوماسیون در بازاریابی می تواند کسب و کار شما را کارآمدتر کند، اما طبیعتاً نمی خواهید که چنان به نظر برسد که انگار بازاریابی شما تماماً به وسیله ربات انجام شده است. چیزی که می خواهید این است که بازاریابی شما صمیمانه به نظر برسد و به کمک آن با مخاطبان خود رابطه ایجاد کرده و برندتان را تقویت کنید.

به باور عموم بازاریاب ها، برای اینکه یک برند در ذهن مشتری حک شود، حداقل به هفت پیام بازاریابی نیاز خواهد بود. این به آن معنی است که تک تک پیام هایی که برای مخاطب تهیه و ارسال می کنید اهمیت دارند، حداقل تا زمانی که آن حک شدن اتفاق بیفتد. در عین حال، اگر مکاتبات شما با محصولات یا ارزش های شرکت تان هماهنگ نباشد، یا به اطلاعاتی که جمع آوری کرده اید توجه نکرده باشید، ارزشمندترین مشتریان خود را از دست خواهید داد. متاسفانه بسیاری از شرکت ها در این زمینه عملکرد موثری را از خود نشان نمی دهند، پیام های برندشان به تقویت اعتبار آنها کمکی نمی کند یا به مذاق مخاطبان شان خوش نمی آید.

از طرف دیگر، شرکتهایی مانند کوکاکولا در این بخش فوق العاده عمل می کنند. آنها به منظور کنترل تک تک پیام های بازاریابی در همه کانال ها، اصول جامع و منسجمی را برای برند خود تنظیم کرده اند. تمام هزینه هایی که این قبیل کسب و کارها در رسانه هایی مانند تلویزیون، رادیو و تبلیغات چاپی صرف می کنند قابل توجیه است. به علاوه، آنها از کمک افراد مشهور و به اصطلاح «سلبریتی» هم کمک می گیرند تا هم بیشتر مورد علاقه مصرف کنندگان قرار بگیرند و هم با ارزشهای شخصی آنها هماهنگ تر به نظر برسند. آنها می دانند که لحن، نحوه و سبک و سیاق روایتگری و تمامی آیتم های دیداری یک برند، همگی باید داستان منسجمی را روایت کنند.

معمولاً بازاریاب های B2B (فروش شرکتی یا کسب و کار به کسب و کار) نسبت به بازاریاب های B2C (که مستقیماً با مشتری خُرد سر و کار دارند) منابع مالی و کانال ها کمتری را در اختیار دارند، اما در عین حال یک بخش قابل توجه از ایمیل هایی که رد و بدل می شوند نیز به همین بخش تعلق دارد. خوشبختانه، اتوماسیون این پتانسیل را دارد که بازاریابی B2B یا B2C شما را شخصی سازی و متناسب سازی کند و می تواند به شما کمک کند تا انسجام و هماهنگی لازم در همه کانال های بازاریابی را حفظ کنید.

ما در این مطلب از مجموعه مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ به چهار روش ساده اشاره خواهیم کرد که به کمک آنها و با استفاده از اتوماسیون بازاریابی، به علاوه داده هایی که جمع آوری کرده اید و کمی خلاقیت می توانید ایمیل های متناسبی را تهیه و تنظیم کنید که با برند شما هماهنگ بوده و به مذاق مشتریان بالقوه تان خوش می آیند.

 

  1. انسانی سازی فرستنده و سفیران برند

ما انسانها ذاتاً به ارتباط و ایجاد رابطه با دیگران علاقه داریم و به همین دلیل است که به عنوان یک بازاریاب، باید تا جایی که می توانید برند خود را اصیل و انسانی و انسان محور نشان بدهید. با این وجود، بسیاری از بازاریاب ها هنوز هم ایمیل های خود را از آدرس هایی شبیه به marketing@sherkat.com ارسال می کنند، یا اینکه آن را با عباراتی مانند «با تقدیم احترام، تیم بازاریابی» امضا می کنند.

به عبارت دیگر، انگار که این قبیل افراد به مخاطب التماس می کنند که اشتراک خود را لغو کند. آنها این را در نظر نمی گیرند که هیچ کس دوست ندارد که کسی به او یادآوری کند که عضوی از یک فهرست بازاریابی است. بنابراین، حتماً ایمیل های خود را از طرف یک انسان واقعی ارسال کنید، کسی که می تواند نماینده محصولات یا شرکت شما باشد و با پیامی که می خواهید انتقال بدهید تناسب داشته باشد.

سفیران برند خود را هوشمندانه انتخاب کنید. به عنوان مثال، همان شرکت کوکا کولا که در بالا به آن اشاره شد، در سال گذشته از تِیلور سویفت به عنوان سیمای نوشابه رژیمی خود (Diet Coke) استفاده کرد، اما بسیاری بر این باورند که افت فروش این محصول به خاطر شخصیت قطبی و بحث برانگیز او بوده است.

در صورت امکان، ایمیل های خود را از جانب فردی ارسال کنید که به شدت با پیام مورد نظر تناسب داشته باشد، ترجیحاً کسی که در موضوع مورد نظر یک متخصص یا کارشناس به شمار می رود. به انتهای ایمیل یک امضای الکترونیکی حاوی لینک به توییتر، لینکدین و هر وبسایتی که احساس می کنید بهتر می تواند اعتبار شما را نشان بدهد اضافه کنید. به علاوه، می توانید تصویر فرستنده را نیز در بخش امضا قرار بدهید. برای تشخیص و انتخاب بهترین گزینه ها، از تست های دوبخشی (A/B) استفاده کنید.

هنگامی که از اتوماسیون بازاریابی استفاده می کنید، این امکان برای شما فراهم است تا فیلد فرستنده را به نحوی تنظیم کنید که برای هر مخاطب، همگام با سلیقه او متناسب به نظر برسد. شما می توانید از نام یا اطلاعات تماس خودتان یا یکی از کارکنان شرکت (البته با اجازه ایشان) استفاده کنید. اینجا همان جایی است که درک شما از برندتان به کار می آید؛ آیا مدیر کاریزماتیکی دارید که استفاده از نام وی مناسب به نظر می رسد؟ یا اینکه احساس می کنید که لحن برند شما بیشتر باید صمیمانه و دوستانه باشد؟

 

  1. بخش بندی

هیچ چیزی نمی تواند مثل دریافت ایمیلی که به گیرنده یا موقعیت جغرافیایی وی ربطی ندارد به او انگیزه بدهد تا اشتراک خود را لغو کند. این پیام ها به شدت آزاردهنده هستند و لغو اشتراک بسیاری از مشترکان بعد از دریافت آنها تقریباً تضمین شده است. به همین دلیل، چیزی که همیشه پیشنهاد می کنیم، بخش بندی فهرست های ایمیل مارکتینگ بر مبنای موقعیت جغرافیایی، جنسیت، سن، شغل، بزرگی شرکت، حوزه فعالیت، علایق، رفتار و مواردی از این دست است. اتوماسیون بازاریابی به شما کمک می کند که بخش بندی را با سهولت بیشتری انجام بدهید و در نتیجه، پیام هایی را برای هر گروه از مخاطبان خود ارسال کنید که بیشتر به مذاق آنها خوش می آید. به این وسیله، برند خود را از یک ظاهر روباتیک و سرد به دوستی تبدیل می کنید که به نیازها و علایق مخاطب خود اهمیت می دهد.

  1. از اطلاعات موجود برای پیداکردن سایر اطلاعات مورد نیاز استفاده کنید

گاهی اطلاعات مورد نیاز شما در دسترس تان قرار دارد، اما خودتان متوجه نیستید. در بسیاری از موارد، شاهد آن هستیم که بازاریاب ها وقت خود را برای جمع آوری اطلاعات تلف می کنند و بعداً متوجه می شوند که آن اطلاعات را قبلاً در اختیار داشته اند.

به عنوان مثال، فرهنگ برخی از کشورها یا حوزه های کسب و کار اینطور می طلبد که ایمیل خود را به صورت کاملاً رسمی، و با ذکر نام خانوادگی مخاطب شروع کنید. در این شرایط، اگر نام خانوادگی مخاطب خود را در اختیار نداشته باشید، احتمالاً در می مانید که چه باید کرد.

اما چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این است که مثلاً اگر به دنبال نام خانوادگی مخاطب هستید، آیا نمی توانید آن را از آدرس ایمیل وی استخراج کنید؟ یا اگر به دنبال جنسیت او هستید، آیا اسم او این اطلاعات را در اختیار شما قرار نمی دهد؟ یا مثلاً اگر می خواهید که موقعیت جغرافیایی مخاطب تان را تعیین کنید، آیا شماره تلفن او به شما کمکی نمی کند؟

علاوه بر اینها، علایق مشتری بالقوه به محصولات و دسته بندی های مختلف را نیز می توان با توجه به رفتارهای وی تشخیص داد که اتوماسیون می تواند به شما کمک کند تا این رفتارها را زیر نظر بگیرید. مَخلص کلام اینکه، چرخ را دوباره اختراع نکنید. در عوض، اطلاعات خود را به کمک اتوماسیون کالبدشکافی و تحلیل کنید تا از میان آنها اطلاعات بیشتری را بیرون بکشید.

با کمی خلاقیت و به کمک اتوماسیون بازاریابی می توانید پایگاه اطلاعاتی خود را برای متناسب سازی و بخشیدن حس انسانی به ایمیل های خود به سرعت با جزئیات لازم تکمیل کنید.

 

  1. امتیازدهی به مشتری

و بالاخره، از یک سیستم lead scoring یا امتیازدهی به مشتریان راغب (یکی از ابزارهای مهم بازاریابی که برای صلاحیت سنجی مشتری راغب و انتقال وی به بخش فروش استفاده می شود) استفاده کنید. اگر از اتوماسیون استفاده کنید، امتیازدهی یک متر و معیار آماده را در اختیار شما قرار می دهد که به کمک آن می توانید بفهمید که مشتریان راغب جدید نسبت به محتوای شما چه واکنشی نشان می دهند.

برای امتیازدهی به مشتریان، ابتدا باید میزان علاقه آنها را سطح بندی کنید (به عنوان مثال، ابتدایی، متوسط و غایی) و سپس پارامترهایی را برای تقسیم بندی هر مشتری راغب در طبقات مختلف مشخص کنید. همینطور که هر مشتری از یک مرحله به مرحله دیگر قدم می گذارد، پیام هایی که دریافت می کند نیز به تناسب تغییر خواهد کرد.

در این حالت، می دانید که هر مشتری تا چه حد به محصول یا خدمات شما علاقمند است، بنابراین می توانید در حالی ارتباط انسانی و متناسبی را با هر یک از مخاطبان خود برقرار کرده و محتوای مناسبی را در زمان مناسب ارسال کنید که هنوز هم از اتوماسیون استفاده می کنید. در اینجا کاری که باید انجام بدهید این است که محتوای مناسبی را تهیه کنید که به مذاق مخاطبان تان خوش می آید. غالباً عامل تعیین کننده در افزایش تعداد مشتریان راغب باکیفیت یا افزایش لغو اشتراک همین است.

اما چگونه می توانید میزان موفقیت خود را ارزیابی کنید؟ با توجه به response rate یا نرخ پاسخدهی.

هنگامی که مخاطب شما نسبت به ایمیل خودکارتان واکنش نشان می دهد، متوجه می شوید که به کمک پیام های مناسب و متناسب با برند، یک ارتباط نزدیک و انسانی را با وی برقرار کرده اید. هر جا که امکان دارد، شما هم با واکنش یا ارسال پاسخ به مخاطب خود، احترام و ارزشی که برای این تعامل قائل هستید را نشان بدهید. البته اگر به اینجا رسیده اید باید به شما تبریک بگوییم! رسیدن به این مرحله کار ساده ای نیست.

ما در این مطلب از مجموعه مقالات آموزش ایمیل مارکتینگ مجله گویا آی تی به چهار تاکتیک موثر اشاره کردیم که به کمک آنها می توانید کاری کنید که اتوماسیون ایمیل مارکتینگ شما انسانی تر و متناسب با برندتان به نظر برسد.

آیا سوالی به ذهن تان رسیده است؟ آیا موفقیتی داشته اید که بدتان نمی آید آن را با ما و سایر علاقمندان به این بخش در میان بگذارید؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *