کاهش مرگ و میر بیمارانی که توسط پزشکان خانم درمان می شوند

کاهش مرگ و میر بیمارانی که توسط پزشکان خانم درمان می شوند
  • 1395/10/10
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

پژوهشگران شواهدی پیدا کرده‌اند که بیماران سالخورده که توسط پزشکان زن تحت درمان قرار می‌گیرند در مقایسه با بیمارانی که توسط پزشکان مرد مورد معالجه قرار می‌گیرند، نرخ مرگ‌ومیر و خطر بستری مجدد کمتری دارند؛ با توجه به این موضوع احتمال داده می‌شود که شاید پزشکان زن درپروسه‌ی درمان بیماران‌شان، کاری انجام می‌دهند که همکاران مرد، از آن اطلاع ندارند.

گویا آی تی – طبق اظهارت تیم پژوهشگر، اگر تمام پزشکان می‌توانستند یک میزان از سطح مراقبت و توجهی که بعضی از همکاران زن‌شان نسبت به بیماران نشان می‌دهند را اعمال کنند، آمار مرگ‌ومیر سالانه در بین بیمارانی که تحت مراقبت‌های پزشکی‌ هستند، ۳۲۰۰۰ مورد کمتر می‌شد.
یوسوکه تسوگاوا، پزشک دانش‌آموخته دانشگاه هاروارد و سرپرست پروژه اذعان می‌کند که تفاوت آمار مرگ‌ومیرها همه را متعجب کرده است.
”به نظر می‌رسد جنسیت پزشک خصوصا در روند درمان بیمارانی که وضعیت بسیار بدی دارند، بسیار موثر باشد. این نتایج نشان می‌دهد تفاوت‌های بالقوه‌‌ای که در الگوهای عملکرد پزشکان زن و مرد وجود دارد، احتمالا معانی پزشکی مهمی دارد.

این تیم داده‌های ۵/۱ میلیون نفر که در امریکا تحت مراقبت‌های پزشکی بوده‌اند را تجزیه‌وتحلیل کردند؛ ۶۲۰۰۰۰ مرد و ۹۶۰۰۰۰ زن؛ این بیماران همگی بالای ۶۵ سال سن داشته و در بیمارستان بستری بوده‌اند. این بیماران طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ و توسط ۲۰۰۰۰ پزشک زن ۶۰۰۰۰ پزشک مرد‌ تحت مداوا قرار گرفته‌اند.
در این مجموعه داده‌ها تیم پژوهشگر مسئول انتخاب دلیل بستری شدن بیماران در بیمارستان و همچنین تشخیص شدت وخامت اوضاع آنها بوده‌اند.
آنها متوجه شدند احتمال این که کسانی که زیر نظر پزشکان زن قرار گرفته‌اند بعد از ویزیت دکترها مرگ نابهنگام داشته باشند ۴ درصد کمتر است و ضمنا خطر بستری شدن مجدد آنها در بیمارستان (بعد از ویزیت دکتر) طی ۳۰ روز آینده ۵ درصد کمتر است.

برای رسیدگی بیشتر، این تیم مجموعه داده‌های حاصله را گرفته و نتایج آنها را با پزشکان مراقبت‌های بیمارستانی یعنی متخصصانی که در بیمارستان‌ها عهده‌دار هدایت صحیح درمان بیماران مشخص شده تنها بر پایه چرخش کار هستند در میان گذاشته و متوجه شدند که نتایج هیچ تغییری نکردند.
هدف پژوهشگران از اضافه کردن فاکتور تصادفی بودن، رها شدن از این تله بود که تنها پزشکان زن انتخاب شوند یا تنها بیمارانی که در شرایط نسبتا به خوبی بسر برده و احتمال مرگ ناگهانی آنها کمتر است یا شانس بالاتری برای بستری مجدد داشتند، در پژوهش لحاظ شوند.
این حقیقت که نتایج هیچ تغییری نکردند نشان می‌دهد که احتمالا چیزی وجود دارد که پزشکان زن در طی پروسه درمان بیماران آن را به شکلی متفاوت از همکاران مرد خود انجام می‌دهند، هر چند هنوز دقیقا معلوم نشده که عمل مورد نظر چه می‌تواند باشد.

آشیش ها، از مولفان برجسته پروژه در این زمینه می‌گوید: ”شواهد فراوانی وجود داشت که پزشکان زن و مرد در نحوه درمان تفاوت‌هایی با یکدیگر داشتند. یافته‌های ما نشان می‌دهد که این تفاوت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و روی سلامتی بیمار تاثیر گذارند. ما باید متوجه شویم که چرا پزشکان زن دارای آمار مرگ‌‌ومیر کمتری هستند. کشف این موضوع منجر به این خواهد شد که بیماران صرفنظر از جنسیت پزشک معالج، همواره بهترین نتیجه‌ی ممکن را کسب خواهند کرد.
در پژوهش‌های قبلی شواهدی پیدا شده که نشان می‌دهد معمولا پزشکان زن در مقایسه با همتایان مرد، به دستورالعمل‌های پزشکی تقید بیشتری داشته و ضمنا طی پروسه درمان، ارتباط بیمار محور با افراد برقرار می‌کنند. برای بررسی صحت دقت این ادعاها و این که آیا این تفاوت‌ها واقعا منجر به نجات جان افراد بیشتری شده یا باید نقش سایر عوامل را هم در نظر گرفت یا خیر باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

آشیش اضافه می‌کند: ”فکر می‌کنم وجود تفاوت در نحوه‌ی عملکرد پزشکان زن و مرد، نتایج پژوهش را به خوبی توضیح می‌دهد. اگر نظرم درست باشد، باید آن را خبر خوبی برای پزشکان مرد دانست زیرا این‌ها مواردی هست که می‌توان آنها را فرا گرفت و به دانش خود اضافه کرد.”
یافته‌های تیم برای کسانی که پزشک‌ فعلی‌شان خانم است خبر بسیار مهیجی است اما از سوی دیگر نشان‌دهنده‌های میزان نابرابری در سیستم سلامت امریکا هستند.
پزشکان زن تنها یک سوم از جامعه‌ی پزشکی امریکا را تشکیل می‌دهند (حقیقتی که در طی انجام پژوهش با توجه به نسبت پزشکان زن با همتایان مرد، متوجه آن شدیم) و متاسفانه در مقایسه با پزشکان زن دریافتی کمتری داشته و آن طور که باید و شاید از زحمات و تلاش‌های آنها تقدیر و قدردانی به عمل نمی آید.
تلاش‌های این تیم پژوهشی در ژورنال JAMA Internal Medicine منتشر شده‌اند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *