سه سوال حساس فناوری که ترامپ باید به آنها جواب دهد

سه سوال حساس فناوری که ترامپ باید به آنها جواب دهد
  • 1395/10/14
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

دولت جدید ایالات متحده میراث دار بحث های سیاسی در مورد امنیت سایبری، حفظ حریم خصوصی، و مقررات اینترنت خواهد برد.

گویا آی تی – در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، افراد کمی در عرصه فناوری بودند که همچون پیتر تیل [از بنیانگذاران پی پل] عاشق دونالد ترامپ باشند. اما اکنون که ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا شده است، مدیران بسیاری از شرکت های پربازده حوزه فناوری در آمریکا، برنامه روز چهارشنبه خود را به گونه ای چیده اند که با ترامپ و تیم انتقال او در برج ترامپ دیدار داشته باشند.
ایلان ماسک مدیر عامل شرکت تسلا، شریل سندبرگ از مدیران ارشد فیس بوک، لری پیج مدیر عامل شرکت آلفابت، تیم کوک مدیر عامل شرکت اپل، و جف بزوس مدیر عامل شرکت آمازون، همگی منتظرند تا در آنجا، و در کنار مدیران اجرائی مایکروسافت، آی بی ام، اینتل، و دیگران باشند.
دستور کار این نشست عمومی است، و گفتگوهای آن به راحتی می تواند دامنه وسیعی از مباحث، از مهاجرت تا مالیات برای هواپیماهای بدون سرنشین را شامل شود. اما خود ترامپ تا کنون در مورد موضوعات سیاسی بحث برانگیز زیر، رویکری مبهم و حتی متناقض اتخاذ کرده است. به همین جهت، به احتمال زیاد، بسیاری از شرکت کنندگان این جلسه همان سوالات را در مورد موضع واقعی او خواهند پرسید.

طرح امنیت سایبری ترامپ: لطفا اطلاعات بیشتری بدهید!
رئیس جمهور منتخب گفته است که امنیت سایبری، اولویتی فوری و عقلانی برای شروع کار است. مطمئنا هر یک از مدیران اجرایی حاظر در این جلسه می خواهند بدانند که: دولت ترامپ انجام در واکنش به افزایش تهدیدات سایبری دقیقا چه کاری انجام خواهد داد؟ ترامپ به تازگی در یک ویدیو گفته است که در ۱۰۰ روز اول خود، از وزارت دفاع و ستاد مشترک ارتش آمریکا خواهد خواست که «برای حفاظت از زیرساخت های حیاتی در برابر حملات سایبری، طرحی جامع را توسعه دهند».
اما این یک مشکل بسیار پیچیده است، و آنچه که دولت می خواهد انجام دهد، تمام امور مرتبط، از وب کم ها تا اتومبیل های برقی را تحت تاثیر خواهد گذاشت. آیا اشاره ترامپ صریحا به سمت حملات دشمنان خارجی است؟ در مورد حملات هکرهایی که به دولت های دیگر وابسته نیستند چطور؟ دولت خطرات روز افزون ناشی از دستگاه های مربوط به اینترنت نه چندان ایمن چیزها را چگونه بررسی خواهد کرد؟ آیا تولید کنندگان دستگاه یا ارائه دهندگان خدمات اینترنت باید انتظار مقررات امنیت سایبری ویژه ای را داشته باشند؟ اگر اینگونه باشد، کاربران آنلاین باید انتظار چه تغییراتی را داشته باشند؟

رمزگذاری: آیا دولت ترامپ طرفدار ممنوعیت آن است؟
تیم کوک، مدیرعامل اپل، تنها کسی نخواهد بود که از دقت نگرش تیم ترامپ به موضوع رمزگذاری شگفت زده می شود. کنگره امسال به دنبال وضع قانونی است که شرکت ها را ملزم می کند تا اجازه دسترسی دولت به داده های رمزگذاری شده را فراهم کنند. عدم حمایت از جانب کاخ سفید و دیگران تردیدهایی را درباره این لایحه به وجود آورده است؛ اما این بحث مطمئنا در سال آینده نیز مطرح خواهد شد. هنگامی که اپل در طول تحقیقات FBI در مورد حمله تروریستی دسامبر ۲۰۱۵ در سان برناردینو، کالیفرنیا، از دادن اجازه به آنها برای دسترسی به داده های رمزگذاری شده بر روی گوشی آیفون عامل حمله هنگام خودداری کرد، ترامپ خواستار تحریم شرکت اپل شد. در همین حال، مایک پامپیو، نماینده کانزاس در کنگره، و گزینه ترامپ برای ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا –سیا-، گفته است که دستوری که شرکت های سازنده دستگاه ها و خدمات ارتباطی آنلاین را وادار می کند تا اجازه دسترسی دولت به «درب پشتی» داده های رمزگذاری شده را بدهند، «کار نسبتا خوبی است».
پامپیو همچنین به عنوان یکی از اعضای کمیته امور اطلاعاتی ایالات متحده، پیش از این گفته است که استفاده از «رمزنگاری قوی در ارتباطات شخصی، خود ممکن است یک چراغ قرمز باشد». آیا رئیس جمهور منتخب نیز با او موافق است؟

بی طرفی نت: آیا قوانین اینترنت آزاد کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) در حال کنار رفتن هستند؟ و اگر چنین است، به چه معنا است؟
مدیران حاضر در این جلسه که شرکت های آنها در حال رقابت برای داشتن سهمی از بازار ویدئوهای جاری هستند، به احتمال زیاد قوانین کمیسیون ارتباطات فدرال در زمینه «اینترنت آزاد» را به بحث خواهند گذاشت. این قوانین که در سال ۲۰۱۵ تصویب شدند، با ممنوعیت مسدود کردن یا کاهش ترافیک اینترنت قانونی، غیر قانونی شمردن چیدمان های تجاری ای که در آن شرکت ها برای داشتن ترافیک اختصاصی خود پول می پردازند، و قدرت دادن به FCC برای نظارت بر سایر اقدامات تجاری ای که برای رقابتی بودن کسب و کارها مضر به نظر می رسند، به دنبال حفاظت از «بی طرفی نت» است.

تیم انتقال دونالد ترامپ شامل منتقدان این قوانین است. بنابراین آیا این شرکت ها باید در انتظار کنار گذاشته شدن این قوانین باشند؟ پس از آن برای شرکت های که فرض کنیم این قوانین خواهد شد نورد تماس؟ آیا آنها، چه از طریق FCC جدید و چه از طریق کنگره، با آن دسته از قوانین بی طرفی نت که بیشتر مورد خوشایند جمهوری خواهان هستند جایگزین خواهند شد؟
برای بحث در این مورد، حتی یک مثال جاری نیز وجود دارد. یک محصول جدید از AT&T، به نام DirecTV، به کاربران اجازه می دهد تا با پرداخت ۳۵ دلار در ماه، ۱۰۰ کانال از DirecTV را بر روی شبکه سلولی دریافت کنند؛ بدون اینکه این حجم در دیتا کَپ [سیاست استفاده منصفانه از نت] آنها محاسبه شود. محصولات این چنینی می توانند افرادی که استفاده از کابل را کنار گذاشته، و شاید به شرکت هایی مانند نتفلیکس و Hulu پول می دهند را به خرید مجدد بسته های کابل مانند تشویق کنند. اما FCC اوباما نگران این است که DirecTV در حال حاضر قوانین بی طرفی نت را نقض می کند. FCC ترامپ در این زمینه چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت؟

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *