ادعای جدید دانشمندان: آسپرین و ایبوپروفن مصرف نکنید

ادعای جدید دانشمندان: آسپرین و ایبوپروفن مصرف نکنید
  • 1395/11/19
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

دانشمندان شواهدی به دست آورده اند که نشان می دهد آسپرین و ایبوپروفن به تسکین درد کمر کمکی نمی کنند و بیماران را مصرف آنها بر حذر داشته اند.

گویا آی تی – کمردرد، دردی است که اکثر ما در زندگی خود تجربه خواهیم کرد. ممکن است در هنگام بروز این درد وسوسه شویم از یک بسته آسپرین کمک بگیریم، اما تحقیقات جدید نشان می دهند یک قرص قند خیلی بهتر از آسپرین عمل می کند.
داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDها)، مانند آسپرین و ایبوپروفن، داروهایی هستند که معمولا برای درمان کمردرد استفاده می شوند. اما تحقیقات جدید نشان می دهند کمک آنها به درمان کمردرد به حدی کم است که از لحاظ بالینی قابل توجه نیست.

بدتر از آن اینکه، NSAIDها نیز مانند همه داروها، شانس ابتلا به خونریزی دستگاه گوارش را دو برابر می کنند و ممکن است احتمال ایجاد مشکلات قلبی و عروقی را نیز افزایش دهند. یعنی افرادی که از کمردرد رنج می برند، با مصرف این داروها خود را در معرض خطرات بزرگتری قرار می دهند که ارزشش را نداشته است.
محققان موسسه جورج وابسته به سازمان بهداشت جهانی، که در استرالیا واقع شده، داده های مربوط به ۶۰۶۵ بیمار مبتلا به درد ستون فقرات را که تحت پوشش ۳۵ آزمایش رندوم و کنترل شده قرار گرفتند، تحلیل نمودند. این اطلاعات از مطالعات کارشناسی شده به دست آمده بودند.

آنها دریافتند به ازای هر بیماری که بعد از دو هفته مصرف یک NSAID، کاهش قابل توجهی در کمردرد وی مشاهده شد، شش بیمار دیگر شاهد چنین کاهش دردی نبودند.
اگر فکر می کنید این بدان معناست که می توان ایبوپروفن را جایگزین یک بسته استامینوفن (پاراستامول) کرد، متاسفانه باید بگوییم یک بررسی کوکرین (Cochrane) که در سال ۲۰۱۵ و با سه آزمایش انجام گرفت و ۱۸۲۵ بیمار مبتلا به کمردرد حاد را پوشش می داد، نشان داد ایبوپروفن برای بیماران مبتلا به کمردرد فقط یک دارونما است.
مواد مخدری مانند کدئین یا اوکسی کونتین چطور؟ بر اساس نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ در نشریه JAMA Internal Medicine منتشر شد، این مواد شاید به صورت کوتاه مدت به بهبود وضعیت افراد مبتلا به کمردرد مزمن کمک کنند.

دانشمندان اعتراف کرده اند تحقیقات آنها خبرهای بدی به همراه دارد.
محققان در این مقاله ذکر کرده اند “وقتی نتایج این تحقیق را در کنار نتایج برخی از بررسی های اخیر روی پاراستامول و مخدرها قرار می دهیم، کاملا واضح می شود که سه مورد از داروهایی که به طور گسترده ای برای درد ستون فقرات استفاده می شوند، آثار بالینی مهمی که بیش از آثار یک دارونما باشد، برجای نمی گذارند”.

یکی از محققان این تیم تحقیقاتی، یعنی مانوئلا فریرا، در مصاحبه با نشریه گاردین توصیه می کند:
“ما اصلا نمی گوییم برای کمک به رفع این درد هیچ دارویی مصرف نکنید، بلکه می گوییم افرادی که از این داروهای ذکر شده استفاده می کنند، باید بدانند مزایای آنها بسیار کم است و عوارض جانبی آنها می تواند ضررهای جدی برای فرد به دنبال داشته باشد. صحبت با پزشک در مورد مزایای سایر درمانها از جمله حرکات ورزشی، ارزشمند خواهد بود”.
از طرف دیگر، در اکثر افرادی که به کمردرد مبتلا می شوند، این مسئله کوتاه مدت است و خودش خیلی زود برطرف می گردد. هیچ کس دوست ندارد بشنود هیچ راه حل سریعی برای دردش وجود ندارد، اما باید بگوییم چند هفته یا چند ماه رنج بردن از ناراحتی های مربوط به کمردرد، بهترین گزینه برای درمان آن است.
اگر افرادی که به کمردرد مداوم مبتلا هستند، بدانند که داروهایی مانند آسپرین و ایبوپروفن مشکل آنها را حل نخواهند کرد، حداقل از خطرات غیرضروری مصرف این داروها اجتناب می کنند و شاید اطلاع از این موضوع باعث شود مسیر بهتری را برای کاهش این درد در پیش بگیرند.

نتایج این تحقیق در سالنامه بیماری های روماتولوژیک منتشر شد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *